Моральна проблематика лірики А. Т. Твардовского
У житті поета було багато випробувань, гірких вражень і переживань. Пройшовши дорогами Великої Вітчизняної як співробітник фронтової газети “Червона зірка”, побачивши жахи війни, Твардовский говорив у своїх віршах про самому головний, що хвилювало людини, солдата в гіркі й важкі мінути випробувань: Коли пройдеш таким шляхом Не день, не два, солдатів, Ще зрозумієш, Як доріг будинок, Як отчий кут святий. Простими словами поет розповідає про фронтові будні; вірші його скоріше схожі на нариси, випадні замальовки епізодів бою, нічлігу, танкової
Особливо характерні в цьому змісті вірша “Листопад” (1943 г. ) і “Два рядки” (1943р.) – болісний спогад про вбитий ще у фінську війну ” бійці-парубійкові”: Мені шкода тої долі далекої, Начебто мертвий, самотній, Начебто це я лежу, Що Примерз. Маленький, убитий На тій війні незнаменитої, Забут, маленький, лежу.
Лірика А. Твардовского залучає не тільки образною точністю, майстерністю слова, але й широтою
Але скількох я недораховуюся… скільки людей встигли мене прочитати й, може бути, полюбити, а їх немає в живі. Це була частина мене”.
Уникаючи риторики, простими словами розповідає поет про фронтові будні; вірші його скоріше схожі на нариси, випадні замальовки епізодів бою, нічлігу, танкової атаки, але за всім цим – неприйняття війни (“Війна – жесточе немає слова”), жаль до загиблим (“Війна – печальней немає слова” ), священна необхідність захисту Батьківщини (“Війна – святіше немає слова”). Жах війни запам’ятався в пам’яті поета ще під час фінської кампанії в образі бійця-парубійка, “що був у сороковому році вбитий у Фінляндії на льоді”: Лежало якось невміло По-детски маленьке тіло. Шинель до льоду мороз пригорнула, Далеко шапка відлетіла. Із часом лірика Твардовского помітно еволюціонує, тяжіючи до стислості й отточенности поетичної форми. Сам автор згодом визначив владевшие їм під час війни й після її думки як “навечное зобов’язання живих перед полеглими за спільну справу, неможливість забвенья, неизбивное відчуття як би себе в них, а їх у собі”.
Це стало чільним мотивом його післявоєнної лірики й виявилося вже у вірші “Я вбитий під Ржевом” ( 1945-1946). Вірш написаний від першої особи. етаформа здалася Твардовскому найбільш відповідній ідеї вірша – єдності живих і полеглих.
Загиблий солдат бачить себе лише “часткою народного цілого” і його хвилює, так само як і всіх, чиї “очі померкли”, усе, що свершилось потім, після нього. Боязка надія на те, що “здійсниться слово клятви святий”, виростає в міцну віру – нарешті-те потоптана “міцність вражої землі”, настав довгоочікуваний День Перемоги. У вірші “Дорога до будинку” мова йде про нескінченно довгу дорогу війни: Він був від плеча до плеча нагороджений, Але є чи така нагорода, Що вислужив, виходив, вистраждав він?
– Мабуть, що немає. І не треба! Простий факт, переданий поетові старим знайомим про бої на вулицях Полтави, послужив Твардовскому матеріалом для створення маленької новели “Оповідання танкіста”. Поет не просто переказав почуте від майора Архипова, але й відчув себе учасником описуваної події й взяв на себе частина провини ліричного героя за те, що забув запитати ім’я хлопчика.
Вірш “Я знаю, ніякої моєї провини…” – лаконічне й тому особливо пронизливе. Воно побудовано як ліричний монолог, де настрій коливається між двома почуттями.
З одного боку, упевненість у своїй повній невинності перед полеглими на полях Великої Вітчизняної війни, з інший же – в останньому рядку пробивається те покаянне відчуття своєї провини, що властиво всім совісним людям. Троєкратний повтор частки “все-таки”, що виражає сумнів, виводить на поверхню свідомості далеко сховане почуття не затихаючої згодом болю. Почуття це иррационально – властиво, як міг Твардовский “зберегти” своїх співвітчизників? – але саме тому глибоко й істинно.
“Я” – живий і “інші” – мертві – от основний конфлікт вірша, так і не дозволений у фіналі (многоточие означає ще й те, що внутрішній монолог не припинений, що ще не раз ліричний герой буде сам із собою вести цю болісну розмову). Вірш відрізняє лексична простота, відсутність яких-небудь образотворчих ефектів. У пору, коли головна заслуга в перемозі над фашизмом приписувалася керівництву Сталіна, а роль самого народу, його подвиги й жертви применшувалися, ці мотиви творчості Твардовского мали особливе значення. “Жорстока пам’ять” (так називається одне їхній віршів) була одночасно насущна необхідної, відновлюючи справедливість, очищаючи й облагороджуючи людську душу, допомагаючи усвідомити свою єдність із народом і його долею.
Цій темі поет залишився вірний назавжди, до останнього років зберігши неослабне почуття причетності трагедії війни й жалі до всіх жертв. У віршах Твардовского першого післявоєнного років чулися й “одичні” мотиви, породжені природною гордістю за здобуту перемогу, а також вірою в майбутнє, в успіхи в мирній праці. При цьому поет твердо дотримується тих моральних заповідей, які висловив і вустами загиблого воїна у вірші “Я вбитий під Ржевом”: “Радіти – не хвалькувато в годину перемоги самої”.
Навіть воістину небувала подія – поле Гагаріна в космос – осмислюється поетом як ланка всього народного життя й історії. У вірші “Космонавтові” (1961) Твардовский згадує безіменних льотчиків військового років і містить: Так відбилася в доблесті твоєї И доблесть тих, чий день згас безцінний В ім’я наших і прийдешніх днів
Схожі твори:
- Основні теми й ідеї лірики А. Т. Твардовского Поезія Олександра Твардовского стала однієї з яскравих сторінок історії чи росіянцітератури XX. століття. Сама доля цього чолостоліття й поета глибоко символична. А. Твардовский увійшов у літературу в рєредине 20-х років XX століття. У своїй ранній творчості поет оспівувала нову деревенскую життя, колгоспне будівництво. Одну зі своїх ранніх поем він назвав...
- ДОЛЯ НАРОДУ У ТВОРЧОСТІ А. ТВАРДОВСКОГО І ЇЇ ХУДОЖНЄ ВТІЛЕННЯ ДОЛЯ НАРОДУ У ТВОРЧОСТІ А. ТВАРДОВСКОГО І ЇЇ ХУДОЖНЄ ВТІЛЕННЯ Доля народу була однієї з головних, якщо не самою головною темою творчості А. Твардовского. Поет знав про цю долю не понаслышке, він сам був частиною народу, сам пережив всі ті лиха й радості, які випали на частку російських людей в...
- Моральна проблематика в прозі Замятін “Роман “Ми” – жах перед соціалізмом, що реалізується… Цей роман – злий памфлет-утопія про царство комунізму, де всі подравнено, оскоплено…” – писав Дм. Фурманів Нам так довго говорили про волю, що, до речі, для більшості нині перетворилася в “волю вмирати від голоду”, що замятинский роман-антиутопія знову цікава великому колу читачів....
- Моральна проблематика сучасної прози Добро й зло перемішалися. В. Распутін Важко знайти в історії літератури добуток, у якому не осмислювалися б проблеми духу й моральності, не відстоювалися б морально-етичні цінності. Творчість нашого сучасника Валентина Распутіна не становить у цьому зв’язку виключення. Я люблю всі книги цього письменника, але особливо мене потрясла повість “Пожежа”, опублікована...
- Моральна проблематика у романі І. О. Гончарова “Обломов” “Дивись завжди на серця співгромадян. Якщо в них знайдеш спокій і мир, тоді сказати можеш воістину: усі блаженні”. О. Радищев Роман Гончарова “Обломов” писався на стику двох епох, двох історичних укладів життя – патріархального поміщицького й буржуазного. Можливо, спочатку сюжет роману й замислювався як узагальнений життєпис бездіяльного, апатичного, що йде...
- Моральна проблематика у романі “Герой нашого часу” У будь-якому суспільстві існували свої незмінні моральні закони. Людини, що порушив їх, вважали вже неповноправним членом цього товариства. Печорін порушував ці підвалини багаторазово. Взагалі Печорін особистість аж ніяк не однозначна. Лєрмонтов сам наполягає, що Печорін – вже не романтичний герой, яким його хотіла бачити публіка. Володіючи цілком романтичної зовнішністю –...
- Моральна проблематика в романі “Герой нашого часу” У будь-якому суспільстві існували свої незмінні моральні закони. Людини, що порушив їх, вважали вже неповноправним членом цього товариства. Печорін порушував ці підвалини багаторазово. Взагалі Печорін особистість аж ніяк не однозначна. Лермонтов сам наполягає, що Печорін – вже не романтичний герой, яким його хотіла бачити публіка. Володіючи цілком романтичної зовнішністю –...
- Літопис війни на сторінках поеми А. Т. Твардовского “Василь Теркин” ЛІТОПИС ВІЙНИ НА СТОРІНКАХ ПОЕМИ А. Т. ТВАРДОВСКОГО “ВАСИЛЬ ТЕРКИН” – Ні, хлопці, я не гордий. Не загадуючи вдалину, Так скажу: навіщо мені орден? Я згодний на медаль. А. Т. Твардовский Поезію Олександра Твардовского відрізняють простота й пронизлива правда, що бере за душу ліричність. Автор не лукавить, а йде до...
- Патріотичне звучання й моральна проблематика “Слова об полицю Игореве” “Слово об полицю Игореве” – найбільший пам’ятник літератури Древньої Русі, створений на основі всієї російської культури 12 століття. Воно найтіснішим образом пов’язане з культурою, мовою, світоглядом російського народу. “Слово…” – це патріотичний заклик до об’єднання російських князів у період, що передує татаро-монгольській навалі В “Слові…” розповідається про невдалий похід новгород-сіверського...
- Біографія Твардовского Олександра Трифоновича Народився на Смоленщині в сім’ї сільського коваля. Удалося закінчити в школі тільки чотири класи, учитися далі не смог через матеріальні труднощі. В 1925 році вперше в газеті “Смоленське село” надруковані його вірші. В 1929 році Твардовский їде в Москву в пошуках постійної літературної роботи. В 1930 році надходить у Смоленський...
- Основні теми й ідеї лірик А. Т. Твардовского Поезія Олександра Твардовского стала однієї з яскравих сторінок історії чи росіянцітератури XX. століття. Сама доля цього чолостоліття й поета глибоко символична. А. Твардовский увійшов у літературу в рєредине 1920-х років У ранній період творчества поет оспівував нове сільське життя, колгоспне будівництво, одну зі своїх ранніх поем назвав “Шлях до социализму”....
- Дитячі вірші Твардовского Часто говорилося про простоту й доступність поезії Твардовского будь-якому віку, не крім тих, кому “від двох до п’яти”. Багато рядків Твардовского вже давно входять у коло дитячого читання. Але Твардовский все-таки залишається поетом “дорослим”, зверненим до читача, що має за плечима чималий життєвий досвід. У свій час “дитяча” тема по-своєму...
- Одна з вершин російської поезії (поема А. Т. Твардовского “Василь Теркин”) Великого російського поета А. Т. Твардовского завжди цікавила доля своєї країни в переломні моменти історії. Ще на початку 30-х років він зздал поетичну картину складної епохи колективізації в поемі “Страна Муравия”. Під час Великої Вітчизняної війни А. Т. Твардовский пише поему “Василь Теркин”. Поема присвячена життя народу на війні. У...
- Короткий виклад поеми А. Т. Твардовского “Василь Теркин& Зовсім особливе місце у поезії військового років займає “Василь Теркин” (1941 – 1945) А. Т. Твардовского. “Книга про бійця”, як назвав автор свою поему, розповідає про долю рядового солдата Великої Отечественной. Теркин – хто ж він такий? Скажемо відверто: Просто хлопець сам собою Онобикновенний. Талант поета зробив чудо. У звичайному...
- “Мистецтво виконує роботу пам’яті: воно вибирає з потоку часу найбільш яскраве, хвилююче, значне й запам’ятовує це в кристалах книг”. По поемі Твардовского “Василь Теркин” 1. Образ типового радянського бійця. 2. Теплий гумор поеми. 3. Значення поеми Твардовского. Одним з найбільш яскравих добутків російської літератури XX століття є поема А. Т. Твардовского “Василь Теркин”. На мою думку, дане добуток як не можна краще відповідає заявленій темі твору. У поемі ми чітко чуємо голос самого автора...
- Пам’ятник російському солдатові (по поемі А. Твардовского “Василь Теркин”) Але із часів фронту я відзначив “Василя Теркина” як дивну удачу… Твардовский зумів написати річ позачасову, мужню й неогрязненную… А. Солженицын У Смоленську, на рідній землі Олександра Трифоновича Твардовского, поставлений пам’ятник бійцеві Василю Теркину. Пам’ятник літературному героєві – річ взагалі рідка, а в нашій країні – вособенности. Але мені здається,...
- Герой і народ у поемі А. Т. Твардовского “Василь Теркин” Недавно збиралися поставити памятник бійцеві Василю Теркину. Памятник літературному героєві ставлять рідко. Але мені здається, що герой Твардовского заслужив цю честь по праву. Адже це був би й пам’ятник тим, хто воював за свою країну й не жалував своєї крові, хто не боявся труднощів і вмів жартом скрасити фронтові будні,...
- Дослідження поеми Твардовского “Книга про бійця” В 1946 році майже одне за іншим з’явилося три повних видання “Книги про бійця”, і герой її прийшов до читача “цивільному”, як давній і улюблений друг: про нього знали по радіопередачах і тому чекали з нетерпінням. А за три місяці до підписання до друку першого видання “Книги про бійця” у...
- Своєрідність поеми Твардовского “Муравия, стародавня Муравская країна” Твардовский, безумовно, не міг знати цих слів, коли писав “Своєрідність поеми Твардовского “Муравия, стародавня Муравская країна””, але як не випадково в нього те, що стугонливі над полем проведення – у верхньому рядку, а поїзди, що гримлять по рейках, і поточні вдалину води – у нижній. 11 яким безкрайнім здається нам...
- Події на фінському фронті і їхній вплив на творчість Твардовского Місяці суворої зими на фінському фронті якоюсь мірою випередили враження Великої Вітчизняної війни. Там же в снігах Фінляндії народився образ героя, що пройшов пізніше всю Вітчизняну, що стали як би другим “я” поета, – Василя Теркина. У наш час майже неможливо зустріти людини, що не читав або не чув по...