Алеко – герой поеми О. С. Пушкіна “Цигани”
А. – перш за все узагальнений образ молодого, європейськи освіченого покоління XIX століття, до якого Пушкін зараховував і себе самого. Це герой байронічного типу, наділений таким гострим почуттям гідності, що всі закони цивілізованого світу сприймає як насильство над людиною. Конфлікт із суспільством, з яким А. пов’язаний народженням і вихованням, – така вихідна точка біографії героя. Однак минуле А. у повісті не розкрито. Герой характеризується в найзагальнішому сенсі як “втікач”, насильно вигнаний або добровільно залишив звичне
Повість “Цигани” будується на характерному для романтизму протиставленні двох з ціальних укладів: цивілізації і дикої волі. Критика протиріч цивілізації займає у творі важливе місце. А. викриває “неволю задушливих міст”, в яких люди “торгують волею своєї”, “глави своїх божків хилять і просять грошей та ланцюгів”. Образ “кіл” традиційно використовувався романтиками для характеристики феодального деспотизму і політичної реакції. У “Циган” він віднесений
Надалі вигнанець А. з’являється серед первісного народу, життя якого Пушкін характеризує метафорами “воля”, “нега”, ” лінь “,” тиша “. Це своєрідний рай, куди ще не проникло зло і де, здається, А. може відпочити душею, знайти своє щастя. Але саме таке середовище, принципово чужа активності, за контрастом виявляє дивацтва особистості та характеру А. Життєва практика романтичного героя традиційно здійснюється в пристрастях. Такий герой проявляє себе в бурхливих переживаннях, у винятковості бажань та вчинків, особливо в сфері любовних відносин. У колишньому світі життя А. не вдалася; опинившись у циганському таборі, він пов’язує надію на іншу, нову, життя з Земфірою. Вона для нього “дорожче світу”. Поки Земфіра любить його, життя для А. сповнена гармонії.
Але із зрадою Земфіри руйнується здобутий рівновагу. Самолюбство А. ображено, його серце терзають ревнощі, потреба помсти. Засліплений вибухом неприборканих бажань, в прагненні відновити зневажену, як йому здається, справедливість А. невідворотно йде до злочину – вбивстві Земфіри. У любові А. проявляються власницькі, егоїстичні інстинкти, тобто ті моральні якості, які характеризують його як носія духу зневаженою їм цивілізації. Парадокс долі А. в тому, що саме він, поборник свободи і справедливості, приносить у безневинну просте життя циган кров, насильство – тобто морально розбещує її. У такому повороті сюжету виявляється неспроможність героя. З’ясовується, що “син цивілізації” (так назвав А. Бєлінський) несумісний з общинної циганської життям, як несумісний він і з світом освіти. Вторинне вигнання – цього разу з циганського табору – і покарання самотністю завершують сюжетну лінію героя.
Життєве кредо А. прояснює в повісті старий батько Земфіри. Якщо А. захищає права окремої особи, то старий циган, покірно приймає природний порядок буття, виступає від імені родового життя. У непередбаченому поведінці жінки-циганки, в стихійності її любові він бачить тільки виплеск природних сил, що не підлягають людському суду. Старий, колись у молодості теж випробував муки кохання, тепер хоче застерегти А., передати йому свій досвід. Але “злий і сильний” А. не чує старого, не приймає його порад. “Ні, я, не сперечаючись,
От прав моїх не відмовлюся,
Або хоч помстою насолоджуся”, – заявляє він.
Зіштовхуючи дві життєві філософії, Пушкін не віддає перевагу тій чи іншій. Найважливіший в романтичному мисленні прийом контрасту необхідний для особливо яскравого освітлення розглянутого конфлікту. По суті А. символізує в цьому конфлікті крайності розвитку сучасного індивідуалістичного суспільства, непомірно розрісся принцип особистості. Цим, можливо, пояснюється максимальна узагальненість характеристики героя, який позбавлений реальної біографії та національної приналежності, виключений зі конкретної історико-побутового середовища. У літературній критиці склалася давня традиція обвинувачень А. в неспроможності (Бєлінський бачив у ньому егоїста, Достоєвський – вічного ізгоя). Але позиція Пушкіна набагато складніше, ніж викриття героя. Хоча в “Циган” герой об’єктивований, але присутність у ньому автобіографічних рис (А. – циганська форма імені Олександр) вказує на ліричну трактування не тільки деяких поглядів героя (критики сучасності, наприклад), але й на загальну тональність авторського співчуття до його долі. А. трагічний. У виразному портреті героя часу, приреченого йти шляхами зла і що оплачує життям свої помилки, Пушкін показав недосконалість самої природи людини, об’єктивний трагізм шляхів розвитку людської культури.
Схожі твори:
- Короткий аналіз поеми Пушкіна “Цигани” В “Циганах” (як трохи раніше й в “Кавказькому бранці”) використовується сюжет, що одержав широку популярність із часів французького письменника й мислителя Жан Жака Руссо. Алеко, розчарований цивілізованим “міським” суспільством, попадає в екзотичний для читача циганський табір, у новий для себе мир “природних” людей – простих, вільних, близьких до природи, позбавлених...
- Аналіз поеми А. С. Пушкіна “Цигани’ Пушкін на власному досвіді испробовал можливість повернення людини в природу. Будучи в Кишиневі, він кілька тижнів провів у циганському таборі. В “Циганах” Пушкін засудив цю примху як слабість, як самовдоволення й егоїзм. Алеко, що затверджує волю для себе серед недоторканих цивілізацією “природних” людей у циганському таборі, не терпить ніяких обмежень...
- Герой поеми А. С. Пушкіна “Цыганы” Повість “Цыганы” будується на характерному для романтизму протиставленні двох із циальных укладів: цивілізації й дикої волі. Критика протиріч цивілізації займає в добутку важливе місце. А. викриває “неволю задушливих міст”, у яких люди “торгують волею своєї”, “глави перед ідолами хилять і просять грошей так ланцюгів”. Образ “ланцюгів” традиційно використовувався романтиками для...
- “Але щастя немає й між нами…” (Терзається страстями людин у поемі “Цигани” О. С. Пушкіна) 1. Контрастність образів. 2. Дикий наспів циганської пісні. 3. Невільна душа Алеко. Ніщо велике у світі не відбувалося без страстей. М. Галилей У своїй творчості А. З. Пушкін звертається до природи страстей. Він, немов ювелір, намагається розглянути всі грані й відтінки такого магічного й у якімсь ступені згубного почуття. Подібна...
- Тлумачення поеми А. С. Пушкіна “Цыганы” Герой південної поеми Алеко, як і всі романтичні герої, молодий, гарний і нещасний. Образ його розмитий, відомо лише ім’я. Він приходить у циганський табір, щоб знайти бажану для себе волю. Там він знаходить любов. Однак згодом почуття Земфіри проходить, і вона вже любить іншого. Алеко ж, що не визнає вільного...
- Цигани (стисло) Циганський табір кочує по степах Бессарабії. Біля вогнища циганська сім’я готує вечерю, неподалік пасуться коні, а за наметом лежить ручний ведмідь. Поступово все замовкає і поринає у сон. Лише в одному наметі не спить старий, який чекає свою дочку Земфіру, яка пішла гуляти в полі. І ось з’являється Земфіра разом...
- Сюжет поеми Пушкіна “Цыганы” Циганський табір кочує по степах Бессарабії. У багаття циганська сім’я готовить вечерю, неподалік пасуться коні, а за наметом лежить ручний ведмідь. Поступово все вмовкає й поринає в сон. Лише в одному наметі не спить старий, що чекає свою дочку Земфіру, що пішла гуляти в поле. І от з’являється Земфіра разом...
- Мазепа – герой поеми О. С. Пушкіна “Полтава” Мазепа – герой поеми О. С. Пушкіна “Полтава” (1828). Іван Степанович Мазепа (1644-1709) – реальна історична особа, гетьман України з 1687 по 1708 рік. Прагнув до відокремлення України від Росії, він під час Північної війни змінив Петру, перейшов на бік шведів, а після Полтавської битви (1709) втік разом зі шведським...
- Герой поеми А. С. Пушкіна “Мідний вершник” Соціальна й моральна незначність Євгеній чітко виявлений уже на самому початку першої частини поеми. Це дворянин, украй, здається, що забув про минуле, що перетворилося в міщанина не тільки по своєму статку, але й по способі життя, по своїх ідеалах. Намічена в його мріях перспектива “міщанського щастя” повинна начебто закріпити зв’язок...
- Психологічний вигляд Алеко в поемі “Цыганы” З погляду сюжету й “головної особи” поема “Цыганы” (1824) – як би варіація “Кавказького бранця”. Подібно Бранцеві, Алеко в пошуках волі кидає свою “вітчизну”, цивілізовану життя, іде в степу Молдавії, приєднується до циганів, що кочують. Спосіб окреслення характерів героїв витриманий у дусі поетики “романтичного вірша”: як і життя Бранця, життя...
- Художня структура поеми “Цыганы” Пушкін, майже із самого початку своєї літературної діяльності, що жваво цікавився народною творчістю, і у свої попередні південні поеми вводив як атрибут романтичного “місцевого колориту” національні пісні: “Черкеська пісня” в “Кавказькому бранці”; “Татарська пісня” в “Бахчисарайському фонтані”. Але обидві ці пісні й дуже віддалено пов’язані з фабулою даних поем, і...
- Твір доповідь про поеми Пушкіна “Полтава” і “Мідний вершник” До жанру поеми Пушкін Звертався протягом усього свого творчого шляху. У ранній творчості в нього переважають романтичні поеми. Починаючи з 1825 р. жанровий діапазон Пушкіна значно розширюється. Так, незабаром після того, як він завершив трагедію “Борис Годунов”, Пушкін пише сатиричну поему “Граф Нулин” (1825), створення якої було підготовлено досвідом роботи...
- Морально-філософський зміст поеми А. С. Пушкіна “Полтава” 1. Щиросердечне багатство й природна краса, 2. Згубний мир Мазепи. 3. Наслідку вибору Марії Любов – це чудовий обман, на який людина погоджується по добрій волі. А. С. Пушкін Поема А. З. Пушкіна “Полтава” є не тільки барвистою картиною полтавського бою, що зображувала хоробрість російського воїна. У цьому добутку письменник...
- Герої й проблематика поеми А. С. Пушкіна “Мідний вершник” На березі пустельних хвиль Стояв він, дум великих поли, И вдалину дивився. Цар-Перетворювач з’являється перед нами в той у момент, коли він приймає найважливіше для всієї наступної російської історії рішення: “Тут буде місто закладене…”. Монументальній фігурі пануючи автор протиставляє образ суворої й дикої природи. Картина, па тлі якої з’являється перед...
- Аналіз поеми Пушкіна “Камінний гість” Серед п’єс болдинского циклу “Кам’яний гість” представляє особливу складність для тлумачення. Драма не була обійдена увагою дослідників, а кожне нове прочитання не тільки описує сенс, але самим описом щось додає до нього. Крім того, тлумачення “Кам’яного гостя” ускладнюються широким фоном інших художніх втілень “вічного” образу Дон Жуана. Нарешті, пушкінська версія...
- Автор, оповідач і герой у повісті Пушкіна “Капітанська дочка” “Капітанська дочка” – історичний роман, написаний у формі мемуарів. У цьому романі автор намалював картину стихійного селянського бунту. Чому Пушкін звертається до історії Пугачевского повстання? Справа в тому, що ця тема довгий час уважалася заборонної, незручної, і історики практично не займалися нею або, якщо й займалися, то показували однобоко. Пушкіна...
- Герой роману А. С. Пушкіна “Дубровский” Але бігти з Д. Маша погоджується, тільки коли їй загрожує шлюб зі старим князем Верейским. У результаті випадковості (яка у творах Пушкіна завжди повна значення) герой спізнюється звільнити наречену до вінця. Д. зі своєю зграєю нападає на карету, у якій вертаються із церкви повінчані Маша й князь. Махаючи відмовляється від...
- Структурний аналіз поеми Пушкіна “Мідний вершник” …Всі прапори в гості будуть до нас, И забенкетуємо на просторі. Пройшло сто років, і велика мрія Петра здійснилася: …юний град, Полнощных країн врода й диво, З тьми лісів, із драговини блат Піднісся пишно, гордовито… Пушкін вимовляє захоплений гімн утвору Петра, зізнається в любові до “юного граду”, перед блиском якого...
- Гриньов – герой повісті А. С. Пушкіна “Капітанська дочка” Гриньов – герой повісті А. С. Пушкіна “Капітанська дочка” (1836), від імені якого ведеться розповідь. Образ Г. – продовження теми пересічної людини, “незначного героя”, розпочатої в 1830 р. “Будиночком в Коломиї” і “Оповіданнямі Бєлкіна”. Син симбирского поміщика, багато років безвиїзно живе у своєму маєтку, і бідній дворянки, Петро Андрійович Г....
- Герої поеми А. С. Пушкіна “Мідний вершник” “Воля героя й повстання первісної стихії в природі – повінь, що бушує в підніжжя Мідного вершника; воля героя й таке ж повстання первісної стихії в серце людському – виклик, кинутий в особу героєві одним з незліченних, приречених на погибель цією волею, – от зміст поеми” (Дм. Мережковский). “В “Мідному вершнику”...