“Німий біль у слова наділити…” (поезія А. Т. Твардовского)
А. Т. Твардовский – ярчайший поетический талант. Домінуюча риса його творчості – найвищий рівень гражданского занепокоєння в усіх без исключения життєвих ситуаціях. Щасливий той, хто “відвідав цей мир у його мінути роковие”. Чим-Чим, а “фатальними мінутами” наша епоха не обділена. Твардовский переконався в цьому на власному життєвийном досвіді.
Родом він зі смоленського села, з рємьи, що пережила драму розкуркулювання й посилання Про колективізацію він знав не понаслишке. Картини нового колгоспного життя, що відразу нібито
(Можна подумати, що справа була добровільним ) Він-Те сам не може зважитися вийняти з кошика привезений “житній з начинкою пиріг”, а
Старої вино буде улито в нові хутра. І чорні – з будівель старих – колоди Меж нових добре лягли в забір. Багатозначний образ! Немов цимвіл того, як люди старого, темного ззнання все-таки входять у нове життя. Такий образ не можна втратити, і ті ж колоди “добре лягли” у текст поеми: і колоди старі в забір меж нових уляглися.
Одїм словом, правду життя випливало втиснути в прокрустово ложі “социализма”, забувши про селянську трагедію. Треба було згадати, як страждали лихняки від кулаків. Твардовский описав несчастную частку дівчини, виданої за багатого хазяїна, у якого “худоба хоботастий, ситий, чистокровний”.
Уже чи не ця худоба оказался на колгоспному дворі? Помнете, в “Гості” сказано точно так само про худобу? Втім, хіба справа в одній лише худобі? У колгоспі людям і працюється весело (ще б – адже за “трудодні”! ), і весілля гуляється від душі (де й Микиті Моргунку перепали як гостеві).
А на кулацком надворі, ” де журавель криничний і той звучав з урочистістю церковної”, – у тім “нелюбому, нежитловому раї” бідній безприданниці немає ні вазілья, ні життя, воно біжить із осоружного двору в чому була: Ти клопотала по дворі ледве світло, У бруді, у забвеньи підростали діти, И не ворожила ти, чи була, немає Інша радість і любов на світі. Про це пише він у своїй мініатюрі. Що було, то було: долею дружини в більшом селянському господарстві (як і участью чоловіка) була робота від зорі до зорі. А в рядках Твардовского є щирий біль і щира віра в можливість іншого, радісного життя.
А чим кінчається кулацкая життя? Похмурого подружжя раскулачивают і засилають: И с їм одним, похмурим старим, Куди везуть вас, ти спокійно їдеш, Що Мовчить і безглуздим ворогом сусідів, Що Підписували вирок. Не чи правда, у цьому дуже “ідейному” вірші, у цих “правильних” словах все-таки відчувається “німий біль” висилаемих селян. Та і як не бути бочи? Односільчани “підписали вирок” сусідові-кулакові, як своєму ворогові.
На тлі цього скрипливого воза, що відвозила на Зспритні класових ворогів, особливо повинна була вражати ідилічна картина нового життя всієї Смоленщини: Край моїм сільським, шитим ликом, Ти дивуєшся на свої справи. Слава революції великою Стороною тебе не обійшла. Славним життям, сита й веселої – Нова Смоленщина моя. Було все це. Але якою ціною!
Миллиони померлих від голоду мужиків у Поволжье й на Україні. А скільки було кращих працівників заслане або розстріляно! Самі ж мужики розстрілювали мужиків. І от уже нова героїня поета горює, що батьки не дозволили їй вийти заміж по любові за пастуха, видали за кулака – і що тепер, як жити?
Пізно про тім говорити, горювати, Батьке б з маткою заздалегідь знати, Знати б, що життя повернеться не так, Знати б, чим стане пастух так батрак. “Життя повернеться не так” – надовго, хоча не назавжди. У цьому питанні Председатель колгоспу, у кого гостював Микита Моргунок, виявився поганим пророком. У наші дні поема “Країна Муравия” своєї правадивостью й драматизмом нагадує нам про ціну, що народ платить за те, що життя повертається “не так”. – Що за спомин?
Спомин загальний! Хто гуляє? Кулаки! Поминаємо душ покійних, Що пішли на Соловки…
Їх везли, везли возами… З дитинками й пожитками. От і знову “німий біль” у дуже оптимістичній поемі. Моторошна картина виселения людини з волі в неволю, що равносильно майже виселенню з життя в смерть. Ні, не випадково у Твардовского зазвучала пісенька про божу пташку: Отчого ти, божа пташка, Дзвінких пісень не співали?
– Жити я в клітці не хочу, Відчините мені темницю, Я на волю полечу. Мимоволі пригадується вірш А. С. Пушкіна “Пташка”. Складено ці строки в 1823 році, але пройшло сторіччя – і знову довелося писати про пташку в клітці, але вже без усякої надії.
Через двадцать років наступила хрущовська “відлига”. Прав був И. Г. еренбург, лід рушив – і його вже не можна було зупинити ніяким “застоєм”. Твардовский внутрішньо раскрепостився й “німий біль у слова наділив”.
Одна за іншою пишуться поеми, про які він колись мріяти не міг: “За далечінню – далечінь”, “Теркин на тім світлі”. Нещадно викривні рядки, що бичують бюрократизм, окозамилювання, показуху. Немало таких рядків і в посмертно опубликованній поемі “По праву пам’яті”: Перед особою збіглих билей Не вправі ми кривити душею, – Адже ці були оплатили Ми платою самою великий… За два роки до своєї смерті Твардовский відкинув всі заборони на пам’ять – предав гласності пам’ять про селянський трагедии 30-х років: …не ті вже годочки, – Не вправі я собі відстрочки Надавати.
Гора б із плечей – Ще встигнути без дротика Німий біль у слова наділити, Той біль, що сховано часом И встарь тіснила нам серця… “По праву пам’яті” – це осмислення поетами досвіду всього прожитого життя. Вона відзначена новим рівнем збагнення нарідної правди.
Це гостре социально-гражданственное й лірико-філософський роздум про непрості шляхи історії, про долю окремої особистості. Вона пронизана вимогою великої й бескомпромиссной правди, що воскрешає “живе минуле” і біль нелегких сторінок нашого исторического минулого. Поема відзначена характерної для Твардовского глибиною й силою поетичного узагальнення.
Сама пам’ять у його поемі – це не просто воспоминання про колишній, а неможливість забути, що не відпускає біль душі, постоянное тривожне й суворе нагадування про те, що ніколи не изгладится в серце людському. Сам мотив пошуку правди – як істини й справедливості – Наскрізний у поемі й пронизує її текст Від звертання до себе у вступних рядках і до завершальних її слів. У цій поемі розвиваються й заглиблюються мотиви, що пролунали в книзі “За далечінню – далечінь” (особливо в главах “Так це було”, “Друг дитинства”), але приобретшие характер, що здесь глибоко особистісний. Все це поістині вистраждано поетом, оскільки мова йде про драматичну долю його рємьи, найближчих людей, про його собственну долю. Про великий подвиг народу в роки війни, коли вирішувалася доля Родини, коли народ, що віддав синів і дочерей в ім’я цього подвигу, показав, на які жертви він здатний, розповів Твардовский.
І про те, які бешкетування відбувалися “в ім’я цього народу”, розповів чесно, правдиво. І пам’ятав, пам’ятав і беріг цю пам’ять свято. Але віра в те, що “і надалі як були – будемо – яка раптом не гримни гроза – людьми з тих людей, що людям, не ховаючи око, дивляться в очі”, пронизивает всі добутки поета. На частку Твардовского випало стати поетичним дзеркалом трьох трагічних периодов, потрясших мир, і більшу й малую батьківщину.
Він пережив, перестраждав і 30-е, і 40-е, і післявоєнні роки – і, нарешті, йому пощастило пережити, як говорили стародавні греки, катарсис – очищення душі. Поет такої долі мав повне право по-пушкински гордовито, по-маяковски зухвало написати про себе: Вся суть в одним-єдиному заліку: Те, що скажу, до часу танучи, Я це знаю краще всіх на світі – Жив і мертвих – знаю тільки я. Сказати те слово нікому іншому Я ніколи б нізащо не міг Передоручити. Навіть Львові Толстому – Не можна. Не скаже – нехай собі він бог. А я лише смертний.
За своє у відповіді. Я про одному при житті клопочу: Про те, що знаю краще всіх на світі, Сказати хочу. І так, як я хочу. Простота мови Твардовского загадкова, як простота Пушкіна.
“Ця простота, позначокяке слово, – писав Б. Пастернак, – допомігла завоювати серця мільйонів…” Твардовский був не просто представителем свого часу, а його видатним представником. Він жив і працював у підлогуную силу, прекрасно розуміючи, що не на повну силу не можна писати. Це було б аморально стосовно народу, до Росії. “Силу можна показати, коли говоришь у повний голос”, – писав Ф. Абрамов.
І донині цей голос “правди сущої”, голос “прямо в душі бьющий” дох о д и т до душ і серць наших
Схожі твори:
- “Німий біль в слова наділити…” (поезія О. Т. Твардовського) О. Т. Твардовський – яскравий поетичний талант. Домінуюча риса його творчості – найвищий рівень цивільного занепокоєння в усіх без винятку життєвих ситуаціях. Щасливий той, хто “відвідав цей світ у його хвилини фатальні”. Чим-чим, а “фатальними хвилинами” наша епоха не обділена. Твардовський переконався в цьому на власному життєвому досвіді. Родом він...
- Біографія Твардовского Олександра Трифоновича Народився на Смоленщині в сім’ї сільського коваля. Удалося закінчити в школі тільки чотири класи, учитися далі не смог через матеріальні труднощі. В 1925 році вперше в газеті “Смоленське село” надруковані його вірші. В 1929 році Твардовский їде в Москву в пошуках постійної літературної роботи. В 1930 році надходить у Смоленський...
- Дитячі вірші Твардовского Часто говорилося про простоту й доступність поезії Твардовского будь-якому віку, не крім тих, кому “від двох до п’яти”. Багато рядків Твардовского вже давно входять у коло дитячого читання. Але Твардовский все-таки залишається поетом “дорослим”, зверненим до читача, що має за плечима чималий життєвий досвід. У свій час “дитяча” тема по-своєму...
- ДОЛЯ НАРОДУ У ТВОРЧОСТІ А. ТВАРДОВСКОГО І ЇЇ ХУДОЖНЄ ВТІЛЕННЯ ДОЛЯ НАРОДУ У ТВОРЧОСТІ А. ТВАРДОВСКОГО І ЇЇ ХУДОЖНЄ ВТІЛЕННЯ Доля народу була однієї з головних, якщо не самою головною темою творчості А. Твардовского. Поет знав про цю долю не понаслышке, він сам був частиною народу, сам пережив всі ті лиха й радості, які випали на частку російських людей в...
- Літопис війни на сторінках поеми А. Т. Твардовского “Василь Теркин” ЛІТОПИС ВІЙНИ НА СТОРІНКАХ ПОЕМИ А. Т. ТВАРДОВСКОГО “ВАСИЛЬ ТЕРКИН” – Ні, хлопці, я не гордий. Не загадуючи вдалину, Так скажу: навіщо мені орден? Я згодний на медаль. А. Т. Твардовский Поезію Олександра Твардовского відрізняють простота й пронизлива правда, що бере за душу ліричність. Автор не лукавить, а йде до...
- Дослідження поеми Твардовского “Книга про бійця” В 1946 році майже одне за іншим з’явилося три повних видання “Книги про бійця”, і герой її прийшов до читача “цивільному”, як давній і улюблений друг: про нього знали по радіопередачах і тому чекали з нетерпінням. А за три місяці до підписання до друку першого видання “Книги про бійця” у...
- Одна з вершин російської поезії (поема А. Т. Твардовского “Василь Теркин”) Великого російського поета А. Т. Твардовского завжди цікавила доля своєї країни в переломні моменти історії. Ще на початку 30-х років він зздал поетичну картину складної епохи колективізації в поемі “Страна Муравия”. Під час Великої Вітчизняної війни А. Т. Твардовский пише поему “Василь Теркин”. Поема присвячена життя народу на війні. У...
- Пам’ятник російському солдатові (по поемі А. Твардовского “Василь Теркин”) Але із часів фронту я відзначив “Василя Теркина” як дивну удачу… Твардовский зумів написати річ позачасову, мужню й неогрязненную… А. Солженицын У Смоленську, на рідній землі Олександра Трифоновича Твардовского, поставлений пам’ятник бійцеві Василю Теркину. Пам’ятник літературному героєві – річ взагалі рідка, а в нашій країні – вособенности. Але мені здається,...
- Твір по добутках А. Твардовского А. Т. Твардовский – ярчайший поетичний талант. Домінуюча риса його творчості – найвищий рівень цивільного занепокоєння в будь-яких життєвих ситуаціях. Щасливий той, хто “відвідав цей мир у його мінути фатальні”. Чим-Чим, а “фатальними мінутами” наша епоха не обділена. Твардовский переконався в цьому на власному життєвому досвіді. Родом він зі смоленського...
- Основні теми й ідеї лірики А. Т. Твардовского Поезія Олександра Твардовского стала однієї з яскравих сторінок історії чи росіянцітератури XX. століття. Сама доля цього чолостоліття й поета глибоко символична. А. Твардовский увійшов у літературу в рєредине 20-х років XX століття. У своїй ранній творчості поет оспівувала нову деревенскую життя, колгоспне будівництво. Одну зі своїх ранніх поем він назвав...
- Моральна проблематика лірики А. Т. Твардовского У житті поета було багато випробувань, гірких вражень і переживань. Пройшовши дорогами Великої Вітчизняної як співробітник фронтової газети “Червона зірка”, побачивши жахи війни, Твардовский говорив у своїх віршах про самому головний, що хвилювало людини, солдата в гіркі й важкі мінути випробувань: Коли пройдеш таким шляхом Не день, не два, солдатів,...
- Основні теми й ідеї лірик А. Т. Твардовского Поезія Олександра Твардовского стала однієї з яскравих сторінок історії чи росіянцітератури XX. століття. Сама доля цього чолостоліття й поета глибоко символична. А. Твардовский увійшов у літературу в рєредине 1920-х років У ранній період творчества поет оспівував нове сільське життя, колгоспне будівництво, одну зі своїх ранніх поем назвав “Шлях до социализму”....
- Своєрідність поеми Твардовского “Муравия, стародавня Муравская країна” Твардовский, безумовно, не міг знати цих слів, коли писав “Своєрідність поеми Твардовского “Муравия, стародавня Муравская країна””, але як не випадково в нього те, що стугонливі над полем проведення – у верхньому рядку, а поїзди, що гримлять по рейках, і поточні вдалину води – у нижній. 11 яким безкрайнім здається нам...
- Перші вірші й замітки Твардовского З’являтися в пресі замітки почали з 1925 року. Авторитет юнака зріс. “Це робило мене, – згадує він в автобіографії, – рядового сільського комсомольця, в очах моїх однолітків і взагалі околишніх жителів особою значним”. До молодого сількора стали звертатися із проханнями написати про неполадки, приходили зі скаргами на несправедливість начальства. А...
- Короткий виклад поеми А. Т. Твардовского “Василь Теркин& Зовсім особливе місце у поезії військового років займає “Василь Теркин” (1941 – 1945) А. Т. Твардовского. “Книга про бійця”, як назвав автор свою поему, розповідає про долю рядового солдата Великої Отечественной. Теркин – хто ж він такий? Скажемо відверто: Просто хлопець сам собою Онобикновенний. Талант поета зробив чудо. У звичайному...
- Новаторський характер Василя Теркина – сполучення рис селянина й переконань громадянина, захисника рідної країни (По поемі А. Т. Твардовского “Василь Теркин”) Поема Олександра Твардовского “Василь Теркин” не випадково входить до числа цікавих і разом з тим унікальних добутків XX століття. Про художні вартості цієї книги, про багатство й образність її мови, про її роль в історії нашої країни вже було написано чимало критичних статей, опубліковано сотні наукових праць. У числі тих,...
- Добуток Твардовского “Книга про бійця” З перших розділів полюбив читач “Книгу про бійця”, книгу про “правду сущої, правді прямо в душу бьющей”. Красномовне підтвердження тому – листа читачів, читачів усяких і різних, від так вимогливого й причепливого, якої був улюблений письменник Твардовского І. Бунін, до рядового бійця. Бунін познайомився з поемою лише в 1947 році...
- Життєствердна сила поетичного слова (за віршем В. Самійленна “Не вмре поезія”) І. Творчість В. Самійленка. (Володимир Самійленко – видатний український митець, який працював у багатьох жанрах. Його творча спадщина включає інтимну і пейзажну лірику, гостру політичну сатиру, громадянську поезію. Створив митець чудові драми, драматизовані гуморески – “Драма без горілки”, “Дядькова хвороба”. Дуже важливою як у творчості поета, так і в українській...
- Поезія Ф. Тютчева поезія думки, філософська поезія, поезія космічної свідомості Найважливіша тема для Тютчева хаос, укладений у світобудові, це незбагненна таємницяя, що природа приховує від людини. Тютчев сприймав мир як древній хаос, як первозданну стихію. А все видиме, суще лише тимчасове породження цього хаосу. Із цим зв’язане звертання поета до нічної тьми. Саме вночі, коли людина залишається один на один...
- Критика про книгу А. Твардовского “Василь Теркин” І. А. Бунін 10 вересня 1947 р. писав з Парижа відомому літераторові Н. Д. Телешову: “Дорогою Микола Дмитрович, я тільки що прочитав книгу А. Твардовского (“Василь Теркин”) і не можу удержатися – прошу тебе, якщо ти знаком і зустрічаєшся з ним, передати йому при нагоді, що я (читач, як ти...