У Росії кожний письменник воістину й різко індивідуальний
Кожний з великих письменників національної літератури займає в ній своє особливе, тільки йому приналежне місце. Головна своєрідність М. Е. Салтикова-Щедріна в російській літературі полягає в тім, що він був і залишається в ній найбільшим представником соціальної критики й викриття. Островський називав Щедріна “пророком” і відчував у ньому “страшну поетичну силу”. Салтиков-Щедрін вибрав, як мені здається, самий складний жанр літератури – сатирові. Адже сатира – це вид комічного, що найбільше нещадно висміює дійсність і, на
одить у їдкий сарказм, у глибоке презирство до психології раба. Взагалі, всі казки Салтикова-Щедріна умовно можна розділити на три основні групи: казки, що бичують самодержавство й експлуататорські класи; казки, що викривають боягузтво сучасної письменникові ліберальної інтелігенції й звичайно ж казки про народ. До першої групи можна віднести казку “Повість про те, як один мужик двох генералів прокормив”. У цій казці Щедрін засуджує неуцтво й паразитизм правлячих класів, а також рабську покірність селянства. Тупі генерали, що випадково потрапили на незаселений острів, що буяє, рибою, дичиною й плодами, тільки-но не гинуть від голоду, так до4до самі нічого не вміють робити. Письменник висміює дурість і нікчемність генералів, вкладаючи у вуста одного з них такі слова: “Хто б міг думати, ваше превосходительство, що людська їжа в первісному виді літає, плаває й на деревах росте?” Генералів рятує від смерті мужик, якого вони змушують працювати на себе. Мужик – “громаднейший чоловік” – значно сильніше й розумніше генералів. Однак він, внаслідок рабської покірності, звички, беззаперечно підкоряється генералам і виконує всієї їхньої вимоги. Він піклується тільки про те, “як би йому своїх генералів порадувати за те, що вони його, тунеядца, дарували й мужицькою його працею не гнушалися”. Покірність мужика доходить до того, що він сам звив мотузку, який генерали прив’язали його до дерева, “щоб не убег”. Безприкладна сатира на російську ліберальну інтелігенцію розгорнута в Салтикова-Щедріна в казках про риб і зайців. Така казка “Премудрий пискарь”. В образі ” пис-каря” сатирик показав жалюгідного обивателя, сенсом життя якого стала ідея самозбереження. Щедрін показав, як нудна й марне життя людей, які суспільній боротьбі воліють свої дрібні особисті інтереси. Вся біографія таких людей зводиться до однієї фрази: “Жив – тремтів, і вмирав – тремтів”. До казок про народ примикає “Коняга”. Назва казки говорить саме за себе. Загнана селянська шкапа – символ народного життя. “Немає кінця роботі! Роботою вичерпується весь зміст його існування: для неї він зачатий і породжений…”. У казці ставиться питання: “Де ж вихід?” І дається відповідь: “Вихід у самому Коняге”. На мій погляд, у казках про народ щедринские іронія й сарказм переміняються жалістю й гіркотою. Мова письменника глибоко народний, близький до російського фольклору. У казках Щедрін широко використовує прислів’я, приказки, приповідки: “Двом – смертям не бувати, однієї не минути”, “Моя хата скраю”, ” Жили-Минулого…”, “У деякому царстві, у деякій державі…”. “Казки” Салтикова-Щедріна будили політичну свідомість народу, кликали до боротьби, до протесту. Незважаючи на те що з тих пор, як сатирик написав свої знамениті добутки, пройшло багато років, всі вони актуальні й зараз. На жаль, суспільство не позбулося від пороків, які викривав письменник у своїй Творчості. Не випадково багато драматургів нашого часу звертаються до його добутків, щоб показати недосконалість сучасного суспільства. Адже та бюрократична система, що бичував Салтиков-Щедрін, по-моєму, не тільки не зжила себе, але й процвітає. А хіба мало сьогодні иудушек, які за своє матеріальне благополуччя готові продати навіть рідну матір? Дуже злободенна для сучасності й тема інтелігентів-обивателів, які сидять у своїх квартирах, як у норах, і далі власних дверей нічого не хочуть бачити. Сатира Щедріна – особливе явище в російській літературі. Його індивідуальність полягає в тім, що він ставить перед собою принципове творче завдання: вистежити, викрити й знищити. Якщо гумор у творчості Н. В. Гоголя, як писав В. Г. Бєлінський, “…спокійний у своєму обуренні, добродушний у своєму лукавстві”, то у творчості Щедріна він “…грізний і відкритий, жовчний, отрутний, нещадний”. И. С. Тургенєв писав: “Я бачив, як слухачі корчилися від сміху при читанні деяких нарисів Салтикова. Було щось страшне в цьому сміху. Публіка сміючись у той же час почувала, як бич хльостає її саме”. Літературна спадщина письменника належить не тільки минулому, але й сьогоденню, і майбутньому. Щедріна треба знати й читати! Він уводить розуміння соціальних глибин і закономірностей життя, високо підносить духовність людини й морально очищає його. Я думаю, що творчість М. Е. Салтикова-Щедріна своєю актуальністю близько кожній сучасній людині.