ПІЗНАВАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ

ПІЗНАВАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Будьмо відвертими, чи не думав хтось із вас часом: “А для чого потрібна ця література? Чи справді її необхідно не лише читати, а й вивчати?” Зрозуміло, з якою метою введені до шкільної програми математика, ботаніка, географія, історія – у них викладені закони розвитку природи й людини. То як же обійтися без цих наук?! А що дає нам література? Невже так важливо знати, як Герда врятувала Кая або як дванадцять місяців допомогли пасербиці виконати забаганки королеви?

На ці запитання відповідають

по-різному. Дехто вважає, що читають художні твори лише тому, що це цікаво. Справді, є чимало книжок, від яких неможливо відірватися. Наприклад, “Мауглі”. Пам’ятаєте, як упродовж усього твору ви були заінтриговані: чи прийме Мауглі вовча зграя; переможе чи ні Мауглі Шер-Хана; чи повернеться головний герой до людей?

Багато захоплюючих творів прочитаєте ви і в шостому класі. Один із них – “Острів скарбів” Роберта Льюїса Стівенсона. У ньому чимало таємниць, несподіванок, пригод. Читача хвилює доля Джіма Хокінса і його друзів під час небезпечної подорожі. Тому знайдеться багато школярів, яких

зацікавить ця надзвичайна історія.

Однак більшість людей читає художню літературу не лише тому, що це захоплює. Література ще й збагачує найрізноманітнішими знаннями, вона є своєрідним джерелом інформації про людину, її внутрішній світ, про історію, природу, Всесвіт.

Пригадуєте маленьке містечко з дивною назвою Санкт-Петербург, у якому жив Том Сойєр? Ви, напевно, запам’ятали і школу, в якій учився Том, і місцеву церкву, і печеру. Про все це докладно розповів американський письменник Марк Твен. Тому, прочитавши повість, ви легко можете уявити американське провінційне містечко XIX століття, його мешканців, традиції, національний колорит.

В Англію XIX століття, у велике місто Лондон перенесе вас “Різдвяна пісня в прозі…” Чарлза Діккенса.

А оповідання Антона Чехова “Хамелеон” і “Товстий і тонкий” ознайомлять із російською провінцією тієї ж доби.

Отже, у літературі, окрім вигаданих подій і персонажів, відображено також реальний світ. Художня книга дає нам широкі уявлення про життя людей різних націй і народностей, про їхні звичаї, традиції, вірування.

Однак, якби твори Олександра Пушкіна, Данієля Дефо, Чарлза Діккенса та інших письменників цікавили нас лише з цього погляду, то їх легко можна було б замінити іншими, які також розповідають про певні країни чи народи. Але ми знаємо, що твори художньої літератури – самобутні, неповторні. У чому ж полягає їх самобутність? А в тому, що автори зуміли побачити і зафіксувати в них не лише правду про певний час (події, факти, настрої, людей), але й якусь іншу, вічну правду.

У чому ж вона полягає – ця вічна правда? А в тому, що видатні письменники, знавці людських душ, показали нам людину в радості, щасті, любові, у горі, стражданнях і муках. Митці показали, якою вона є і якою може бути. Іноді здається, що ми і без письменника добре все знаємо. Але це не так, люди надзвичайно складні й непередбачувані. Тому на шляху пізнання великою помічницею для кожного з нас стане художня література. Вона покаже нам розмаїтість людських стосунків і характерів. Читаючи, ми навчаємося любити одних героїв, засуджувати інших – учимося розпізнавати людей. Адже вдалося Марку Твену переконати нас, що Том Сойєр, хоча й бешкетник, хвалько і брехун, однак кращий за свого слухняного, охайного брата Сіда. Здавалося б, повинно бути навпаки, але кожен із нас віддає свої симпатії саме Томові.

Коли ви будете читати про пригоди Робінзона Крузо, то побачите, як складні випробування впливають на звичайну людину. Робінзон жив один на безлюдному острові двадцять вісім років. І що ж трапилося з ним? Він витримав випробування – залишився людиною, хоч не здичавіти в тих обставинах було дуже і дуже важко. Герой вижив передусім завдяки силі свого духу, у ньому перемогла людина.

“Друге дихання” відкривається і в героя роману Жуля Верна “П’ятнадцятирічний капітан”. Дік перемагає і стихію, і ворогів.

Здобуває перемогу над стихією і перш за все над собою й герой оповідання Джека Лондона “Любов до життя”…

Нам ніколи не доведеться повторити життєвий шлях літературних героїв. Але вони допомагають осягнути духовні й моральні цінності людей. Ми вчимося краще розуміти не тільки близьких, друзів, але й самих себе. Саме ця обставина спонукає нас читати і вивчати художню літературу.

Побачити істинне в людині і відкрити його читачеві – це може зробити не кожний, хто взявся за перо, а лише справжній митець, наділений особливим хистом,- силою слова проникати в людські серця.

Запитання й завдання

1. Назвіть твори, вивчені в п’ятому класі. Чим вони збагатили ваг?

2. Як ви розумієте сполучення слів “моральні цінності”? Що можна віднести до моральних цінностей?

3. Чи розкрито духовні й моральні цінності в літературі, яку ви вивчали?

Обгрунтуйте свою думку прикладами.

4. У чому полягає “вічна правда” художньої літератури?

Розгляньте схему. Складіть за нею усну розповідь про пізнавальне значення світової літератури.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.00 out of 5)

ПІЗНАВАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ