Особистість і тоталітарне суспільство (по романі Е. С. амятіна “Ми”)
Людині властиво замислюватися про майбутнє, намагатися розглянути його обрису. Скільки письменників у різні історичні епохи намагалися приоткрити завісу, за якої ховається будущее, намагалися вгадати те, що не дано знати нікому: Кампанелла (“Місто Сонця”), романи Жуля Верна, Н. Г. Чернишевский “Що робити? ” і інші. Таким письменником-фантастом був і Е. Замятін Незадоволеність навартим, радянської действительностью змусила його задуматися про те, какім повинне бути майбутнє, щоб люди почували себе щасливими, щоб здійснили свої надії,
У романі “Ми” у фантастичному й гротесковому вигляді з’являється перед читачем можливий варіант общества майбутнього. Приводиться мрія сильних миру цього: “Життя повинна стати ладний машиною й з механічної незбежностью вести нас до бажаної мети”. На жаль, у такому суспільстві дуже багато того, що передвіщає письменникові сучасна
Символічний образ “вогнедишного інтеграла”, чуда технічної думки й, одночасно, знаряддя найжорстокішого поневолення, відкриває книгу. Бездушная техніка разом з деспотичної властью перетворили людини в придаток машини, відняли в нього волю, воспиталі в добровільному рабстві. Мир без любові, без душі, без поезії Людині-“нумеру”, позбавленому ім’ю, було внушено, що “наша несвобода” є “наше щастя” і що це “щастя” – у відмові від “я” і розчиненні в безособовому “ми”. Викликано, що художнє творчество – “уже не безпардонний солов’їний свист”, а “державна служба”.
А інтимне життя розглядаєся як державний обов’язок, Виконувана згідно “табелю сексуальних днів”. Роман Замятіна – попередження про подвійну небезпеку, що загрожує человечеству: гіпертрофованої влади машин і держави. “Однотипність” безроздільно й невсипно панує над життям всіх членів суспільства. Це обеспечивается доконаною технікою й недрімаючими очами “хоронителів”.
Твір Замятіна перейнято раздумьями про російський послереволюционной дійсності. У ньому угадиваются таємні думки про возможних і вже, що виявилися при житті письменника перекрученнях, социалистичесякий ідеї. Відношення до політики “військового комумунизма” стало каменем спотикання для письменника. Ця політика, предусматривающая централізацію политичесякого й економічного життя в країні, ряд жорстоких мір, була тимчасовий і змушеної в умовах громадянської війни й господарської розрухи.
Але Замятину (і не тільки йому в ту пору) передставлялось, що іншого вибору не будет і що людям нав’язана єдина модель подальшого руху – алевий варіант тоталітаризму. Роман Замятіна придбав особливу цену як попередження про можливий искажениях соціалізму, про небезпеку відхилень від демократичного шляху й насильства над людською особистістю. Наступні події вітчизняної й світової історії показали, що тревогі письменника не були даремними. Наш народ пережив і гіркі уроки коллективизации, і сталинизм, і репресії, і загальний страх, і застій.
Дуже багато сцен роману заставшиляют згадати недавнє минуле. Маніфестація на честь Благодійника, офіціозні, одноголосні вибори, “хоронителі”, які стежать за кожним кроком людини. Але Замятін показивает, що в суспільстві, де все спрямовано на придушення особистості, де игнорируется людське “я”, де одноособова влада є необмеженої, візможен бунт. Здатність і бажання почувати, любити, бути вільним у думках і вчинках штовхають людей на боротьбу. Але влади знаходять вихід: у людини за допомогою операції видаляють Фантазію – останнє, що змушувало Його піднімати гордо голову, почуттявать себе розумним і сильним.
Все-таки залишається надія, що людське достоїнство не вмре при будь-якому режиме. Цю надію висловлює жінка, що своєю красою спонукує на боротьбу. У Замятіна в романі є думка, незвичайна для багатьох наших современников. Письменник наполягає на тому, що не существует ідеального суспільства.
Життя – це прагнення до ідеалу. І коли це прагнення відсутнє, ми спостерігаємо розкладницький час застою. Є в романі ще одна тема, созвучная сьогоднішньому дню.
Це екологія. “Антисуспільство”, зображене в книге, несе загибель єству життя, изолируя людини від природи. Автор мріяет вигнати “оброслими цифрами” людей “голими в ліси”, щоб вони вчилися там у птахів, квітів, сонця. Тільки це, на думку автора, може відродити внутреннюю сутність людини. Автор роману “Ми”, як будь-який крупний художник, звертався до “вічних цінностей” навіть в умовах глобальних історичних зрушень XX сторіччя.
У свій час роман не був прийнятий. Дуже дорого обійшлися нам легкодумство й уразливість тодішніх ідеологів стосовно думок і сумнівів Замятина. Автор на своїх “заборонних” сторінках вишиковує безперервний ланцюжок часу, не простежуючи которую не можна зрозуміти ні сьогодення, ні будущего.
Добутку, подібні ромуну “Ми”, що пробилися до нас із небуття, дозволять “по-новому” глянути на збуття історії, осмислити роль человека в них. “Ми” – застереження против відмови пручатися, якщо человеческое співтовариство хочуть перетворити в сукупність “винтиков”. Такі произведення “видавлюють” з людини рабство, роблять його особистістю. Їдучи в еміграцію, Замятін (як він про це писав Сталіну) сподівався, що, може бути, незабаром повернеться, – “як тільки в нас стане можливо служити в літературі більшим ідеям без прислуживания маленьким людям, як тільки в нас хоч почасти зміниться погляд на роль художника слова”. Замятин зміг повернутися на батьківщину лише з кінцем “ярма разумами початком распада Єдиної Держави.
Посмертно.
Схожі твори:
- Драматичні долі особистості в умовах тоталітарного суспільного устрою (по романі Е. С. амятіна “Ми”) Людині властиво заглядати в майбутнє, намагатися розпізнати його обрису. Скільки пісателей різних історичних епох намагалися відкрити завісу, за якої ховається будущее, угадати те, що не дано знати нікому (Кампанелла в “Місті Сонця”, Жуль Верн у своїх романах, Оруелл в “1984″, Н. Г. Чорнішевский в “Що робити?” идр. ). Таким письменником-фантастом...
- Особистість і суспільство в романі А. С. Пушкіна “Євгеній Онєгін” Роман Пушкіна поклав початок російському соціальному роману такими художніми узагальненнями, як образи Євгенія Онєгіна, Володимира Ленского, Тетяни Ларіної. Всі вони – типові представники дворянської молоді того часу. Так, в образі Онєгіна автор узагальнив всі сильні й слабкі сторони світського дворянства, незадоволеного дійсністю, що нудьгує, але нічого не робить, щоб перебороти...
- “Суспільство майбутнього” і сьогодення в романі Е. Замятіна “Ми” Теперішній письменник – це завжди мислитель, що прагне заглянути в Майбутнє, пророчити життя нащадків. Але письменник – це й людина, що створює систему: моральних цінностей, поглядів на історію, розвиток суспільства. Література часто ставала засобом пропаганди ідей письменника. Із цим, зокрема, зв’язане виникнення в літературі жанру утопії. У добутках цього жанру...
- Суспільство і особистість у творчості Миколи Куліша Ах, скільки радості, коли ти любиш землю, коли гармонії шукаєш у житті. П. Тичина Двадцяті роки в житті нашої держави були найтрагічнішими, що наклало свій відбиток і на розвиток новітньої української літератури. І не дивний той факт, що лише сьогодні ми відкриваємо для себе нові імена українських літераторів, яких було...
- СУСПІЛЬСТВО Й ОСОБИСТІСТЬ У ТВОРЧОСТІ МИКОЛИ КУЛІША СУСПІЛЬСТВО Й ОСОБИСТІСТЬ У ТВОРЧОСТІ МИКОЛИ КУЛІША ПРИКЛАДИ ПЛАНІВ ТВОРУ Варіант 1 I. Оригінальність творчих пошуків Миколи Куліша. II. Драми М. Куліша – величезна панорама життя: 1. Багатогранність образів. 2. Глибина проблематики. III. Значення творчості М. Куліша для розвитку української драматургії. Варіант 2 I. Драматургічний талант М. Куліша. II. Модерний...
- Народ і особистість у романі Л. Н. Толстого “Війна й Мир” Немає величі там, де немає простоти, добра й правди. Великий письменник і філософ Лев Миколайович Толстой виводить свою теорію про роль особистості в історії. Полемізуючи з тімі вченими, що створили культ великої личности, історичного героя, з волі якого відбуваються світові події, Толстой утверждает, що хід світових подій передіпреділовий понад, і...
- Світське суспільство в зображенні Л. Н. Толстого (По романі “Війна й мир”) 1. “Війна й мир” – роман-епопея. 2. Задум і історія появи добутку. 3. Петербуржці й москвичі в романі. 4. Значення добутку для розуміння суспільства XIX століття Що страсті? – адже рано иль пізно їхня солодка недуга Зникне при слові розуму; И життя, як подивишся з холодним вниманьем навколо – Такий...
- Народ і особистість у романі Толстого “Війна і Мир” Великий письменник і філософ Лев Миколайович Толстой, справедливо полемізуючи із ученими, що створили культ великої особистості, історичного героя, з волі якого відбуваються світові події, затверджує, що хід світових подій визначений понад і вплив особистості на хід цих подій є тільки зовнішнє, фіктивне. Усе відбувається не з волі людей, а з...
- Ідеальне суспільство у романі “Гаргантюа і Пантагрюель” Ідеал щасливого суспільства, яким його уявляв Франсуа Рабле, збігається в часі з найвищий! підйомом мистецтва Відродження, а разові із ним – гуманістичних прагнень та устремлінь. Із біографії Рабле ми знаємо, що багато років він прожив у Італії, де на той час уже сформувалась культура у центрі якої була людина –...
- Особистість і епоха в романі А. Н. Толстого “Петро I” Епоха петровских перетворень і особистість Петра I привернули пильну увагу Толстого ще до появи роману. Очевидно, автор знаходить певні паралелі й переклики того часу й періоду двадцятих – тридцятих років XX століття в Росії. Фігура Петра в зображенні Толстого многопланова й складна. Образ пануючи даний у розвитку. На початку роману...
- Народ і особистість у романі Л. Толстого “Війна і мир” Толстой у романі ” Війна і мир” розкрив власний погляд на проблему особистості, її роль в історії та на саму історію. На його думку, історична подія формувалась зовсім не видатною особистістю, яка, за Гоголем, була провідником Розуму і перша зрозуміла головне, недоступне іншим. Толстой вважав, історична подія складається як сума...
- Суспільство, родина і людина у романі “Анна Кареніна” Немає нічого важливішого за сім’ю, тому що вона здатна дати відчуття захищеності, щастя. Але це в ідеалі. І Л. Толстой показує проблеми сучасної йому сім’ї на тлі суспільної моралі. Анна Кареніна – вродлива жінка, яка свого часу піддалася на умовляння родичів і взяла шлюб із багатим службовцем, людиною набагато старшою...
- Ідеальне суспільство у романі Франсуа Рабле “Гаргантюа і Пантагрюель” Ідеальне суспільство у романі Франсуа Рабле “Гаргантюа і Пантагрюель” Ідеал щасливого суспільства, яким його уявляв собі Франсуа Рабле, збігається в часі з найвищим розквітом мистецтва доби Відродження, а разом із ним – з гуманістичними прагненнями та пориваннями. Із біографії Рабле ми знаємо, що багато років він прожив у Італії, де...
- “Водяне суспільство” у романі М. Ю. Лєрмонтова “Герой нашого часу” “Герой нашого часу” – соціально-психологічний роман, у якому автор ставив перед собою завдання розкрити внутрішній світ героя, “дослідити душу людську”. Лєрмонтов – романтик, тому проблема особистості – центральна проблема романтизму і, природно, творчості поета. Однак новаторство “Героя нашого часу” полягає в тому, що конфлікт особистості і навколишнього світу вирішується за...
- Печорин і “водяне суспільство” у романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” Печорин і “водяне суспільство” у романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу”. Роман М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу”один із кращих добутків російської літератури. Цей роман коштує в одному ряді з такими шедеврами, як “Горі від розуму”, “Євгеній Онєгін”, “Ревізор”. Роман був написаний в епоху, що наступає після грудневого повстання...
- СОЦІАЛЬНИЙ ПРОГНОЗ Е. ЗАМЯТІНА Й РЕАЛЬНІСТЬ XX СТОЛІТТЯ(По романі “Ми” ) Теперішня Література може бути тільки там, де неї роблять не виконавчі й благонадійні, а божевільні єретики… Е. И. Замятін Євгеній Іванович Замятін став друкуватися з 1913 року, і із цього часу придбали популярність його повести “Повітове”, “На куличках”, “Остров’яни” і інші. Роман “Ми”, написаний автором в 1921 році, побачив світло...
- ОСОБИСТІСТЬ І ДЕРЖАВА У ТВОРЧОСТІ А. С. ПУШКІНА Протистояння Особистості й держави – одна із самих Привабливих для А. С. Пушкіна тим. Саме вона Постійно й наполегливо перегукується з Такими вічними його мотивами, як воля, Місце людини в суспільстві, сила, влада. Ширше всього антагонізм особистості й Держави показаний у поемі “Мідний Вершник”. На неї ми й будемо опиратися....
- Осудження насильства над людина в романі Замятіна “Ми” Е. І Замятін не збирався писати пародію на комунізм, він намалював фінал розвитку будь-якого суспільного лада, у підставі якого закладена ідея насильства над людиною. Таким чином, головної в романі “Ми” є тема свободи особи. Розкривається ця тема за допомогою пародійного переосмислення ідеї “загальної рівності”. Замятін був супротивником цієї тези, цінуючи...
- Україна та особистість У чому полягають взаємини моєї вітчизни й пересічного її громадянина? У тому, цю країна потребує відданості й патріотизму своїх громадян для захисту й збільшення своїх досягнень. Ми ж чекаємо від неї забезпечення наших свобод і прав на достойне життя. Держава не може існувати без громадян – вона з них складається,...
- “Чи має майбутнє суспільство бути байдужим до долі дитини?” Діти займають особливе місце в будь-якому суспільстві. Але далеко не завжди суспільства, які складаються з дорослих людей, приділяють достатньо часу розвитку молоді, в тому числі і дітей. І це має ряд надзвичайно негативних наслідків для всього людства в цілому. Чи зміниться така неприємна ситуація з часом? Що ми можемо очікувати...