Особистість і суспільство в романі А. С. Пушкіна “Євгеній Онєгін”

Роман Пушкіна поклав початок російському соціальному роману такими художніми узагальненнями, як образи Євгенія Онєгіна, Володимира Ленского, Тетяни Ларіної. Всі вони – типові представники дворянської молоді того часу.

Так, в образі Онєгіна автор узагальнив всі сильні й слабкі сторони світського дворянства, незадоволеного дійсністю, що нудьгує, але нічого не робить, щоб перебороти цю нудьгу, що веде дозвільне життя.

Автор знайомить читача з героєм уже на перших сторінках роману. Він докладно розповідає про його виховання, типовому

для того часу:

Доля Євгенія зберігала:

Спершу Madame за ним ходила,

Потім Monsieur її перемінив.

Дитина була резов, але милий.

Monsieur l’Abbe, француз убогої,

Щоб не змучилося дитя,

Учив його всьому жартуючи…

Автор відзначає поверхневе утворення, що одержували світські молоді люди. В Онєгіна, як у багатьох дворян того часу, відсутній “глибина пізнань”, із приводу якої іронізує автор:

Онєгін був, по мненью багатьох

(Суддів рішучих і строгих),

Учений малий, але педант:

Мав він щасливий талант

Без принужденья в розмові

Торкнутися до всього злегка,

З ученим видом

знавця

Зберігати молчанье у важливій суперечці

И збуджувати посмішку дам

Вогнем нежданих епіграм.

Однак згадування автором “нежданих епіграм” характеризує іронічну, уїдливу спрямованість його розмов. У легкій, жартівливій формі сказано про інші інтереси Онєгіна:

Він ритися не мав полювання

У хронологічному пилу

Побутописання землі;

Але днів минулі анекдоти

Від Ромула до наших днів

Зберігав він у пам’яті своєї.

Ці рядки говорять про інтерес героя до історії. Онєгін не пише віршів, що було типово для утвореної молоді того часу. Про коло читання героя ми можемо судити по тім переліку, що нам приводить автор: Ювенал, Адам Смит, Овідій, Назон і інші автори. Пушкіна докладно описує времяпрепровождение свого героя:

Бувало, він ще в постеле:

До нього записочки несуть.

Що? Приглашенья? Справді,

Три будинки на вечір кличуть…

Далі треба опис обіду в ресторані в Та1оп. Там чекає Онєгіна Каверін, гусарський офіцер, що славився в часи Пушкіна участю в гульбах і дружніх пиятиках, член “Сполучника Благоденства”. Згадування його в якість приятеля Онєгіна допомагає зрозуміти суперечливість вигляду самого Онєгіна. З одного боку – порожнеча життя світської людини, з іншого боку – серйозне читання й більші запити розуму, широке коло інтересів. Герой живе зі спустошеною душею, всі пізнавши в житті й устав від її. Ні багатство, ні положення в суспільстві його не цікавлять і не залучають. Він протестує проти навколишньої його дійсності, але нічого не робить, щоб знайти застосування своїм силам. Нехтуючи світло, воно, проте, підкоряється його законам, забобонам навколишнього середовища. Саме середовище сформувало переконання, мораль і інтереси

Героя.

Роль Онєгіна в розвитку соціального конфлікту порівнянна з роллю Тетяни Ларіній. Її характер, так само як і характер Онєгіна, показаний у розвитку. Вона – типова представниця помісного дворянства, виховувалася в маєток батьків, серед російської природи й народного життя. Сім’я Ларіних – патріархальна дворянська сім’я, була вірна “звичкам милої старовини”. Великий вплив на формування внутрішнього миру героїні зробила її нянька, прототипом якої послужила нянька автора Орися Родіонівна.

Тетяна росла самотньою дівчинкою: “У сім’ї своєї рідної здавалася дівчинкою чужий”. Вона не любила грати з перевесницями, була занурена у свої Думи й мрії. Намагаючись зрозуміти навколишній її мир, вона зверталася не до дорослих, у яких не знаходила відповіді на свої питання, а до

Книгам:

Їй рано подобалися романи;

Вони їй заміняли все;

Вона влюблялася в обмани

И Ричардсона, і Руссо.

Близькість до народу, до природи розвили в її душі такі якості, як щиросердечна простота, щирість, невигадливість. Від природи вона була

Обдарована:

Уявою заколотним.

Розумом і волею живий,

И норовливою головою,

И серцем полум’яним і ніжним…

Цим вона виділяється серед поміщицького середовища й світського суспільства. Вона розуміє порожнечу життя помісного дворянства; ледарство, мишурность, блиск і порожнеча світського суспільства також її не залучають.

Тетяна мріє про людину, що вніс би в її життя зміст, високий зміст, був би схожий на героїв романтичних романів, якими вона зачитувалася. Таким здався їй Онєгін: “Все полно їм; усе діві милої без угаву чарівною силою повторює про нього”. Вона пише Онєгіну любовне визнання, порушуючи тим самим моральні й етичні закони того суспільства й часу, перший зізнається в любові чоловікові, але одержує різку відмову. Любов принесла Тетяні одні страждання. Пізніше, читаючи в кабінеті Онєгіна книги із замітками власника, вона відкриває для себе новий мир, нових героїв, усвідомлює, що помилилася, прийнявши Онєгіна за свого героя, але серцю не накажеш.

Ми знову зустрічаємося з Тетяною в Петербурзі, коли вона стала “равнодушною княгинею, непреступною богинею розкішної, царственої Неви”, перед якою все схиляються. Але її моральні правила як і раніше тверді й незмінні. У вищому світлі вона як і раніше самотня. Говорячи з Онєгіним, вона висловлює своє відношення до світського життя:

Зараз віддати я рада,

Все це дрантя маскараду,

Весь цей блиск, і шум, і чад

За полицю книг, за дикий сад,

За наше бідне житло…

У сцені останнього побачення Тетяни з Онєгіним ще повніше розкривається глибина характеру героїні. Вона залишається вірна своєму подружньому боргу, незважаючи на те що усе ще продовжує любити Онєгіна. Обоє героя: і Онєгін, і Тетяна – глибоко страждають. Автор у романі підводить читача до думки, що життя героїв виявляється обумовленої законами суспільства, у якому вони живуть, його мораллю. Всі герої є породженням певної епохи й середовища, типовими їхніми представниками. Заслуга Пушкіна в тім, що він зумів у своєму романі у віршах вивести справжні образи російських людей першої чверті XIX століття.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Особистість і суспільство в романі А. С. Пушкіна “Євгеній Онєгін”