Мертві душі характеристика образа Ноздрев
МЕРТВІ ДУШІ (Поема, 1835-1841 – т. 1; опубл. 1842) Ноздрев – молодецький 35-літній “балакун, гульвіса, молодець”; третій по рахунку поміщик, з яким Чичиков затіває торг про мертві душі. Знайомство відбувається в 1-й главі, на обіді в Прокурора; відновляється випадково – у трактирі (гл. 4). Чичиков направляється від Коробочки до Собакевичу.
Ноздрев, у свою чергу, разом з “зятем Межуевим” вертається з ярмарку, де пропив і програв всі, аж до екіпажа. Н. негайно заманює Чичикова до себе в маєток, попутно атестувавши Собакевича “жидомором”,
Зате напоїв у Н. удосталь, причому, не задовольняючись їх “натуральним” якістю, хазяїн видумує неймовірні “склади” (бургуньон і шампаньон разом; рябиновка “зі смаком вершків”, що віддає, однак, сивухою). При цьому Н. себе щадить; помітивши це, Чичиков потихеньку виливає й свої чарки Однак ранком ” хазяїн, щощадив” себе, є до Чичикову в халаті, під яким немає нічого, крім відкритих грудей, що обростила “якоюсь бородою”, і із трубкою в зубах – і, як покладено гусарствующему героєві, запевняє, що в роті в нього “ескадрон ночував”. Є чи похмілля ні його – зовсім не важливо; важливо лише, що чималий гуляка повинен страждати від перепою.
Мотив “помилкового похмілля” важливий авторові ще в одному відношенні. Напередодні ввечері, під час торгу, Н. на смерть посварився із Чичиковим: той відмовився зіграти з буйним “продавцем” на мертві душі в карти; відмовився купити жеребця “арабських кровей” і одержати душі “на додачу”. Але як вечірню задерикуватість Н. неможливо списати на пари алкоголю, так і ранкове миролюбство не можна пояснити забуттям усього, що зроблено в п’яному вигарі. Поводження Н. мотивоване одним-єдиною щиросердечною якістю: безудержностью, що граничить із безпам’ятством.
Н. нічого не задумує, не планує, не “має на увазі”; він просто ні в чому не знає міри. Необачно погодившись зіграти з ним на душі в шашки (оскільки шашки не бувають крапленими), Чичиков ледь не стає жертвою ноздревско-го розгулу. Душі, поставлені “на кін”, оцінені в 100 рублів; Н. зрушує обшлагом рукава відразу по трьох шашки й проводить у такий спосіб одну з них у дамки – не залишаючи Чичикову іншого виходу, як змішати фігури Розправа здається неминучою.
Могутні Порфирій і Петрушка схоплюють героя; Н. в азарті кричить: “Бийте його! ” Чичикова рятує лише явище грізного капітан-справника з величезними вусами, що пародіює й deus ex machina (“бог з машини”) давньогрецької трагедії, і одночасно фінал “Ревізора”. Ретировавшийся Чичиков сподівається, що перша зустріч із Н. виявиться останньою; однак їм має бути ще дві зустрічі, одна йз яких (гл. 8, сцена губернського балу) ледь не погубить покупця “мертвих душ”.
Зненацька зштовхнувшись із Чичиковим, Н. кричить привселюдно: “А, херсонський поміщик, херсонський поміщик! <… > він торгує мертвими душами!” – чим породжує хвилю неймовірних чуток. Коли чиновники міста NN, остаточно заплутавшись в “версіях”, призивають Н., той підтверджує відразу всі слухи, не бентежачись їхньою суперечливістю (гл.
9). Чичиков накупив мертвих душ на кілька тисяч; він шпигун, фальшивомонетник; збирався відвезти губернаторську дочку; вінчати за 75 рублів повинен був піп Сидір із села Трухмачевка; Чичиков – Наполеон; кінчає Н. повною нісенітницею. А потім сам же (в 10-й главі) повідомляє “херсонському поміщикові” про ці слухи, нанеся йому візит без запрошення. Знову начисто забувши про нанесену образу, Н. пропонує Чичикову допомога в “увозе” губернаторської дочки, причому всього за три тисячі Як всі інші герої поеми, Н. немов “переносить” обрису своєї душі на обриси свого побуту. Удома в нього все бестолково. Посередине їдальні коштують дерев’яні козла; у кабінеті немає книг і паперів; на стіні висять “турецькі” кинджали (на одному Чичиков бачить напис: майстер Савелій Сибіряков); улюблена шарманка Н., що він іменує органом, почавши грати мотив “Мальбруг у похід поїхав”, завершує знайомим вальсом, а одна жвава дудка довго не може заспокоїтися Прізвище Н. зв’язує його з комічними персонажами росіянці “носологической” літератури, чий гумористичний колорит забезпечувався нескінченними жартами над носами героїв.
Одяг (смугастий архалук), зовнішність (кров з молоком; густі чорні волосся, бакенбарди), жести (молодцювато скидає картуз), манери (відразу переходить на “ти”, лізе цілуватися, усіх іменує або “душками”, або “феткжами”), безперервна брехня, задерикуватість, азарт, безпам’ятство, готовність напаскудити кращому другові без якої-небудь мети, – все це із самого початку створює пізнаваний літературно-театральний образ буйного писаки. Н. пізнавано пов’язаний з водевільним типом Буянова, із Хлестаковим з “Ревізора”. Але на відміну від “складного” Хлестакова, що у своїй натхненній брехні зживає вбогість власного існування, Н. нічого не “зживає”. Він просто бреше й гадит “від в’юнкості й жвавості характеру”.
Характерний епізод, у якому Н. показує Чичикову й Межуеву свої володіння – і, підводячи їх до “границі” (дерев’яний стовпчик і вузенький рів), раптом зненацька для себе самого починає запевняти: “… усе, що не бачиш по цю сторону, все це моє, і навіть по ту сторону, весь цей ліс, що геть синіє, і все, що за лісом, все моє”. Цей “перебір” викликає в пам’яті нестримно-фантастичну неправду Хлестакова.
Але якщо Н. що й переборює, то не себе самого, не свою соціальну ущербність, а лише просторову тісноту навколишнього життя; його воістину безмежна неправда є зворотний бік росіянці видали, що Н. наділений у надлишку. А на відміну від “носологичских” персонажів, від Буянових, від Пирогова, від Чертокуцкого й тому подібних порожніх героїв, Н. не до кінця порожній. Його буйна енергія, що не знаходить належного застосування (Н. може тижнями азартно розкладати пасьянс, забувши про усім на світі), все-таки надає його образу силу, яскраву індивідуальність, ставить у своєрідній ієрархії негативних типів, виведених Гоголем, на порівняно високе місце – “третє знизу”. По суті, якщо до Н. Чичиков (і читач) зустрічаються з безнадійними, душевно мертвими персонажами, яким немає й не може бути місця в прийдешній, перетвореній Росії (образ якої стояло створити в 3-м томі поеми), те з Н. починається низка героїв, що зберегли в собі хоч щось живе Хоча б живий, при всій його безглуздості, характер і живу, грубувато-вульгарну, але виразне мовлення (графиня, ручки якого – самий субтильний суперфлю; собаки з “міцністю чорних мясов” і ін.
). Саме тому Н. наділений якоюсь умовною подобою біографії (тоді як Манилов біографії начисто позбавлений, а в Коробочки є лише натяк на біографічну передісторію). Пускай ця “біографія” і пародійно-одноманітна: “розбійні” пригоди “історичної особистості”. Тобто особистості, що вічно попадає у всякі історії. Саме тому, виникши на сторінках роману ще в 1-й главі, він не просто активно діє у двох главах, 4-й і б-й, але бере участь і в главах з 8-й по 10-ю. Його образ немов не вміщається в замкнутих границях окремого епізоду; відносини Н. з романним простором будуються по тім же типі, що і його відносини із простором як таким – “все це моє, і навіть по ту сторону все моє”.
Не випадково автор зводить Чичикова з Н. у трактирі – тобто по дорозі назад до загубленого кучерями Селіфаном бічній дорозі, що символізує шлях вбудущее.
Схожі твори:
- Ноздрев і Хлестаков: порівняльна характеристика (По добутках H. В. Гоголя “Мертві душі” і “Ревізор”) 1. Загальні риси героїв. 2. Розходження в характері Ноздрева й Хлестакова. 3. Характеристика персонажів з погляду автора. 4. Вневременность їхнього існування. Цю крилату фразу, вкладену М. В. Гоголем у вуста Хлестакова з “Ревізора”, з повною підставою можна віднести до іншого яскравого персонажа письменника – Ноздреву з “Мертвих душ”. Легкість незвичайна...
- Мертві душі характеристика образа Собакевич Михайло Семенич МЕРТВІ ДУШІ (Поема, 1835-1841 – т. 1; опубл. 1842) Собакевич Михайло Семенич – четвертий (після Ноздрева, перед Плюшкиним) “продавець” “мертвих душ” Чичикову; наділений могутньою “природою” – в 7-й главі скаржиться Голові палати й Чичикову на те, що живе п’ятий десяток, а не болів жодного разу, і за це прийде коли-небудь...
- Мертві душі характеристика образа Манилов МЕРТВІ ДУШІ (Поема, 1835-1841 – т. 1; опубл. 1842) Манилов – “солодкий” сентиментальний поміщик; перший, до кого направляється Чичиков у надії придбати мертві душі (гл. 2). Персонаж, “зібраний” з уламків літературних штампів; пов’язаний з водевильно-комедійним типом жалісливого “карамзиниста”; з мольеровским типом “дурного дворянина” і ін. Крізь численні літературні маски в...
- Мертві душі характеристика образа Капітан Копейкин МЕРТВІ ДУШІ (Поема, 1835-1841 – т. 1; опубл. 1842) Капітан Копейкин – герой вставної новели про офіцера, героя Вітчизняної війни 1812 р., що потеряли на ній ногу й руку й подавшемся від безгрішшя в розбійники. У варіантах “Повести” передбачалася втеча К. К. в Америку, звідки він год направляв Олександру I...
- А. И. Герцен: “…не ревізькі – мертві душі, а всі ці Ноздреви, Манилови й всі їм подібні – от мертві душі, і ми зустрічаємо їх на кожному кроці” (“Мертві” душі поміщиків у поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі”) 1. “Мертві душі” – історія створення й задум. 2. Основна думки добутку. 3. Душі “мертві” і “живі” впоеме. 4. Значення композиції в розумінні добутку. 5. Росія – країна “живих” душ Зревшее на протязі декількох десятиліть бажання Н. В. Гоголя написати великий епічний добуток, присвячений долі Росії, привело письменника до задуму...
- Мертві душі характеристика образу Коробочка Настасья Петрівна Коробочка Настасья Петрівна – вдова-поміщик, колезька секретарка; друга(після Манілова і перед Ніздряним) “продавщиця” мертвих душ. До неї(гл. 3) Чичиков потрапляє випадково: п’яний кучер Селіфан пропускає безліч поворотів на поворотному шляху від Манілова. Нічна “потьма”, грозова атмосфера, супроводжуючі приїзд до Настасье Петрівні, лякає-зміїне шипіння настінного годинника, постійні спогади К. Про покійника-чоловіка,...
- Мертві душі характеристика образу Манілова Манілов – “солодкий” сентиментальний поміщик; перший, до кого спрямовується Чичиков в надії придбати мертві душі(гл. 2). Персонаж, “зібраний” з уламків літературних штампів; пов’язаний з водевільно-комедійним типом жалісного “карамзиниста”; з мольеровским типом “безглуздого дворянина” та ін. Крізь численні літературні маски в образі М. просвічує маска соціальна. У його портреті(біляве волосся, блакитні...
- Яка роль образа Чичикова в поемі Мертві душі? Тема дороги й образ Чичикова поєднують всі різноманітні сцени-картини в поемі “Мертві душі”. Зовні сюжет побудований як опис подорожі Чичикова по деякій російській губернії, оповідання про Павла Івановичі проходить наскрізною ниткою через весь добуток, інші герої характеризуються не тільки самі по собі, але й через відносини із Чичиковим. Однак зміст...
- Опис образа Чичикова в поемі “Мертві душі” На початку 1-й глави про героя повідомляється через опис його “досить гарної ресорної невеликої брички”, у який звичайно “їздять холостяки.., яких називають панами середньої руки. Оскільки сам Чичиков по своїй натурі досить потайливий (“про себе приїжджий уникав багато говорити”, за нього більше говорять приналежні йому речі Бричка Чичикова, що стала...
- Мертві душі характеристика образу Капітан Копейкин Капітан Копейкин – герой вставної новели про офіцера, героя Вітчизняної війни 1812 р., що втратив на ній ногу і руку і що подався від безгрошів’я в розбійники. У варіантах “Повести” передбачалося втеча К. К. в Америку, звідки він ч надсилав Олександру I лист про долю поранених і отримував милостивий рескрипт...
- Мертві душі – Розділ III Чичиков в задоволеному настрої сидів у своїй бричці, занурившись у кошториси і міркування, які, судячи по усмішці, блукає по його обличчю, були йому приємні. Селіфана між тим управлявся з кіньми, розмірковуючи на власні теми, від яких його відірвав лише удар грому, за ним – наступний. Раптом дощ хлинув як з...
- Мертві душі – Розділ IV Чичиков зупиняється в трактирі, щоб дати відпочинок коням й пообідати. Йому подали порося з хріном і зі сметаною. За їжею Чичиков, по обикповенію, поцікавився щодо навколишніх поміщиків. Виявилося, що стара знає і Собакевича, і Манілова. Коли обед. уже підходив до кінця, Чичиков почув стукіт під’їхав екіпажу і виглянув у вікно....
- Ліричний відступ у романі “Мертві душі”. Повість про капітана Копейкине Після війни дванадцятого року разом з пораненими приїхав і капітан Копейкин. У боях він втратив руку й ногу, працювати не міг і відправився в Петербург просити государя про яку-небудь монархову милість. Потрапив він до самого начальника, до вельможі в будинок на Палацовій набережній. Вельможі бачить, що людина на деревинці й...
- Аналіз поеми Мертві душі Гоголя Н. В 1. Д. Н. Овсянико-Куликовский Герцен писав: “… “Мертві душі” Гоголя – дивна книга, гіркий докір сучасної Русі, але не безнадійний. Смутно у світі Чичикова так, як смутно насправді; і там, і отут одна розрада – у вірі й сподіванні на майбутнє Але віру цю заперечувати не можна, і вона не...
- Мертві душі – Розділ V Чичиков ніяк не міг відійти від страху, хоча село Ноздрівка вже сховалася за полями і спадистому. Що ж до Селіфана, то він ніяк не міг пережити, що його коням відмовили у вівсі. Ось так і вийшло, що бричка Чичикова зіткнулася з коляскою, в якій сиділи дві дами, одна стара, друга...
- Переказ поеми Мертві душі Гоголя Н. В План переказу 1. Чичиков приїжджає в губернське місто NN. 2. Візити Чичикова до міських чиновників. 3. Візит до Манилова. 4. Чичиков виявляється в Коробочки. 5. Знайомство з Новосибірським і поїздка в його маєток. 6. Чичиков у Собакевича. 7. Візит до Плюшкину. 8. Оформлення купчих на “мертві душі”, придбані в поміщиків....
- Душі “живі й мертві” у творчості Гоголя При виданні поеми “Мертві душі” Гоголь побажав сам оформити титульний аркуш. На ньому була зображена коляска Чичикова, що символізує шлях Росії, а навколо – безліч людських черепів. Опублікувати саме цей титульний аркуш було дуже важливо для Гоголя, як і те, щоб книга вийшла у світло одночасно з появою картини Іванова...
- Тема: У чому зміст поеми Гоголя “Мертві душі” Поема “Мертві душі” була написана в той час, коли в Росії панувало кріпосне право. Поміщики розпоряджалися своїми селянами, як речами або худобою, могли купувати й продавати їх. Багатство поміщика визначалося кількістю селян, які йому належали. Приблизно через 10 років держава робила перепис “душ”. По списках перепису поміщики платили податки за...
- Єдність сатиричного і ліричного у поемі “Мертві душі” Скарбниця творчості Миколи Васильовича Гоголя збиралася на народному підгрунті. Саме тому його твори сповнені водночас і гніву, і любові. Гніву – до тих, хто нівечить людські долі, любові – до народу. Ці парадоксальні суперечності простежуються протягом усього твору. Адже суперечливим є вже те, що поема має назву “Мертві душі”, те,...
- Мертві душі – Розділ II Чичиков провів більше тижня в місті, роз’їжджаючи по вечірках і обідів. Нарешті він вирішив перенести свої візити за місто і відвідати Манілова і Собакевича, яким дав слово. “Може бути, до цього спонукала його інша, більш істотна причина, справа більш серйозне, близше до серця…” Кучеру Селіфану віддано був наказ рано вранці...