Жертви “темного царства” (По драмі А. Н. Островського “Гроза”)
1. Сюжетна лінія драми “Гроза”. 2. Представники “темного царства” – Кабаниха й Дикої. 3. Протест проти підвалин святенницької моралі Уявите, що це саме анархічне суспільство розділилося на дві частини: одна залишила за собою право пустувати й не знати ніякого закону, а інша примушена визнавати законом усяку претензію першої й безмовно зносити всі її капризи й неподобства. Н. А. Добролюбов Великий російський драматург А. Н. Островський, автор чудових п’єс, уважається “співаком купецького побуту”. Зображення миру московського
Сюжет її простий. Головна героїня Катерина Кабанова, не знайшовши відгуку своїм жіночим почуттям у чоловіку, полюбила іншої людини. Не бажаючи брехати, мучачись каяттями совісті, вона зізнається у своїй провині привселюдно, у церкві. Після цього її існування стає настільки нестерпним, що вона кидається у Волгу й гине.
Автор розкриває перед нами целую галерею типів. Тут і купці-самодури (Дикої), і охоронці
На перший план виходить Марфа Ігнатіївна Кабанова. Її поважають у місті, зважають на неї думкою Кабанова постійно вчить усіх, як “робили за старих часів”, чи стосується справа сватовства, проводів і очікування чоловіка або ходіння в церкву. Кабаниха – ворог усього нового.
Вона бачить у ньому погрозу устояному ходу речей. Вона засуджує молодь за те, що в них до старших “належного поваги” немає. Не привітає вона освіта, тому що вважає, що вченість лише розбещує розуми Кабанова говорить, що людина повинен жити в страху перед Богом, а дружина ще й у страху перед чоловіком. У будинку в Кабанових повно прочанок і мандрівниць, яких тут непогано годують і які одержують інші “милості”, а замість розповідають те, що від них бажають почути – казки про землі, де живуть люди з песьими головами, про “божевільні” людях у більших містах, що видумують усякі нововведення начебто паровоза й тим самим приближающих кінець світла.
Кулигин говорить про Кабанихе: “Ханжа. Жебраків обділяє, а домашніх заїла зовсім…”. И правда, поводження Марфи Ігнатіївни на людях відрізняється від її поводження будинку Вся сім’я перебуває в страху перед нею. Тихін, абсолютно подавлений владною матір’ю, живе тільки одним простим бажанням – вирватися, нехай і ненадовго, з будинку нагулятися всмак. Його настільки гнітить домашня обстановка, що ні прохання дружини, що він любить, ні справи не можуть зупинити його, якщо надано хоч найменшу можливість куди-небудь відлучитися.
Сестра Тихона Варвара теж випробовує на собі всі тяготи сімейного життя. Але вона, у порівнянні з Тихоном, має більше сильний характер. У неї вистачає сміливості, нехай таємно, не підкорятися крутій вдачі матері. Главою іншого сімейства, показаного в п’єсі, є Дикої Савел Прокофьевич. Він, в отличиеот Кабанихи, що прикриває своє самодурство лицемірними міркуваннями, не приховує своєї дикої вдачі.
Дикої лає всіх підряд: сусідів, працівників, членів сім’ї. Він розпускає руки, не платить робітником: “Знаю, що треба заплатити, а все одне не можу… “. Дикої цього не соромиться, навпаки, він говорить, що кожний із працівників по копійці не дорахується, а “у мене із цього тисячі складаються”. Ми знаємо, що Дикої є опікуном Бориса і його сестри, які за заповітом батьків повинні одержати свою спадщину від Дикого, “якщо будуть із ним шанобливі”. Усе в місті, і сам Борис, розуміють, що не одержать вони із сестрою спадщина. Адже Дикому ніщо й ніхто не перешкодить заявити, що вони з ним були нешанобливі.
Дикої прямо говорить про те, що не збирається із грошима розставатися, тому що в нього “свої власні діти є”. Самодури негласно керують містом Але в цьому провина не тільки представників самого “темного царства”, але і його “жертв”. Ніхто з них не зважується на відкритий протест. Тихін прагне вирватися з будинку. Сестра Тихін Варвара наважується на протест, але її життєва філософія мало чим відрізняється від поглядів представників “темного царства”. Роби, що хочеш, “аби тільки все шито так крите було”.
Вона тайкома бігає на побачення й ще Катерину зманює. Варвара тікає з будинку з Кудряшом, але її втеча – це всього лише спроба піти від дійсності, як бажання Тихона вирватися з будинку й забігти в “кабачок”. Навіть Кулигин, цілком незалежна людина, воліє не зв’язуватися з Диким.
Його мрії про технічний прогрес, про краще життя марні й утопични. Він тільки мріє, що б він зробив, якби мав мільйон. Хоча нічого не вживає для того, щоб ці гроші заробити, а звертається за грошима для здійснення своїх “прожектів” до Дикого. Зрозуміло, Дикої грошей не дає й проганяє Кулигина.
І в цій задушливій обстановці спритності, неправди, брутальності виникає любов. Навіть, напевно, не любов, а неї ілюзія Так, Катерина полюбила. Полюбила так, як можуть полюбити тільки натури сильні, вільні. Але вона виявилася в повній самітності. Брехати вона не вміє й не бажає, а жити в такому кошмарі їй нестерпно.
Ніхто її не захищає: ні чоловік, ні коханець, ні городяни, що співчувають їй (Кулигин). Катерина у своєму гріху винить тільки себе, вона не дорікає Бориса, що нічого не робить, щоб їй допомогти Смерть Катерини наприкінці добутку закономірна – у неї немає іншого виходу. Вона не приєднується до тих, хто проповідує принципи “темного царства”, але вона й не може упокоритися зі своїм положенням. Провина Катерини – це провина тільки перед собою, перед своєю душею зате, що вона затьмарила її обманом. Усвідомлюючи це, Катерина нікого не винить, але розуміє, що жити із чистою душею в “темному царстві” нельзя.
Її таке життя не потрібна, і вона вирішує розстатися з нею. Про це говорить Кулигин, коли всі стояли над неживим тілом Катерини: “Тіло її тут, а душу тепер не ваша, вона тепер перед судією, що милосерднее вас!” Протест Катерини – це протест проти неправди й вульгарності людських відносин. Проти лицемірства й святенницької моралі.
Голос Катерини був самотній, і ніхто не має сил був неї підтримати й зрозуміти. Протест виявився саморуйнівним, але це був вільний вибір жінки, що не побажала підкорятися тим жорстоким законам, які їй нав’язувало святенницьке й неосвічене суспільство
Схожі твори:
- Ідея приреченості “темного царства” у драмі “Гроза” Найвищим художнім досягненням A. H. Островського в перед реформені роки стала драма “Гроза”. Автор переносить нас у провінційне купецьке містечко Розжарюйновий, жителі якого завзято тримаються за веками сформований спосіб життя. Але вже в началі п’єси стає ясно, що ті общечеловеческие цінності, за які ратує домострой, давно вже втратили свій зміст...
- Проблема взаємин між миром і особистістю в драмі А. Н. Островського “Гроза” “Гроза” – одна з тих п’єс А. Н. Островського, які й у наші дні користуються незмінною популярністю. У центрі авторської уваги перебуває криза патріархального миру й патріархальної свідомості. Але разом з тим п’єса виявляється гімном живій душі, що наважилася на сміливий протест, на протистояння скам’янілому миру. А ця проблема буде...
- Сила характеру Катерини в драмі А. Н. Островського “Гроза” У Катерині бачили ми протест проти кабановских понятий про моральність, протест, доведений до кінця. Н. А. Добролюбов П’єса Островського була написана в 1859 році, під час підйому революційного руху мас, в епоху, коли особистість вставала на боротьбу за своє розкріпачення. “Гроза”, на думку Н. А. Добролюбова, “самий рішучий твір Островського”,...
- Образи самодурів у драмі А. Н. Островського “Гроза” Уж такого-те ругателя, як у нас Савел Прокофъич, пошукати ще!.. Гарна теж і Кабаниха. А. Островський. Гроза У своїй драмі “Гроза” А. Н. Островський яскраво й жваво зобразив “темне царство” російської провінції, що придушує кращі людські почуття й прагнення. Автор не тільки першим увів у літературу слово “самодур”, але й...
- Конфлікт поколінь у драмі А. Н. Островського “Гроза” 1. Життя російського патріархального купецтва. 2. “Темне царство” і його представники. 3. Молоде покоління в драмі. 4. Протиріччя між старшим і молодшим поколінням А. Н. Островський показав життя російського купецтва. У драмі “Гроза” на повсякденному тлі розгортається трагедія, що погубило життя молодої жінки. У чому причина загибелі Катерини? Чи можна...
- Сила характеру Катерини у драмі О. М. Островського “Гроза” П’єса Островського написана в середині XІX століття, під час підйому революційного руху мас, в епоху, коли особистість піднімалася на боротьбу за своє розкріпачення. “Гроза”, на думку М. О. Добролюбова, “самий рішучий твір Островського”, тому що в ньому показаний складний трагічний процес розкріпачення душі, яка оживає. У п’єсі темрява бореться зі...
- Побут і вдачі купецтва в драмі А. Н. Островського “Гроза” Гроза – явище в природі що очищає й необхідне. Вона приносить із собою свіжість і прохолодь після виснажливої жари, живлющу вологу після суши. Вона несе що очищає, оновлююча дія. Таким “ковтком свіжого повітря”, новим поглядом на життя стала в літературі середини XІX століття п’єса А. Н. Островського “Гроза”. Велика російська...
- Зіткнення старого й нового (по драмі А. Н. Островського “Гроза”) Відкривається завіса. Погляду глядача представляється високий берег Волги, міський сад, що гуляють жителі чарівного містечка Калинова. Краса пейзажу вызы-вает поетичний захват Кулигина й дивно гар-монирует із привільною російською народною піснею. Не-Спішно тече розмова міських обивателів, у кото-ром уже злегка відкривається схована від посторон-його погляду життя Калинова. Талановитий механік-самоучка Кулигин називає...
- Образ Катерины, його ідейний зміст у драмі А. Н. Островського “Гроза” Існує версія, що Островський створював ” Гро-Зу”, будучи закоханий у замужню акторку Малого теат-ра Любу Косицкую. Саме для неї він писав свою Ка-Терину, саме вона її й зіграла. Однак акторка не відповіла на полум’яну любов письменника – вона любила іншого, котрий пізніше довів неї до вбогості й ранньої смерті. Але...
- Образ молодого покоління в драмі А. Н. Островського “Гроза” 1. Тихін Кабанів і Борис, племінник Дикого. 2. Іван Кудряш. 3. Катерина й Варвара У драмі А. Н. Островського “Гроза” дія розвертається на тлі напружених взаємин між представниками старшого й молодшого поколінь. Тиранічний гніт Кабанихи й Дикого на близькі не слабшає побачивши зовнішніх проявів покірності Як же поводяться представники молодого...
- МАЙСТЕРНІСТЬ МОВНИХ ХАРАКТЕРИСТИК У ДРАМІ А. Н. ОСТРОВСЬКОГО “ГРОЗА” В 1845 році Островський працював у Московському комерційному суді канцелярським чиновником стола “для справ словесної розправи”. Перед ним розкривався цілий мир драматичних конфліктів, звучало все різноголосе багатство живої великоросійської мови. Доводилося вгадувати характер людини по його мовному складі, по особливостях інтонації. Виховувався й вигострювався талант майбутнього майстра мовної характеристики персонажів...
- Значення другорядних персонажів у драмі Островського “Гроза” Значення другорядних персонажів у драмі Островського “Гроза” А. Н. Островського по праву вважають співаком купецького середовища, батьком російської побутової драми, російського театру. Його перу належать близько 60 п’єс, з яких найбільш відомі такі, як “Безприданниця”, “Пізня любов”, “Ліс”, “На всякого мудреця досить простоти”, “Свої люди сочтемся”, “Гроза” і багато хто...
- ДРУГОРЯДНІ ПЕРСОНАЖІ В ДРАМІ ОСТРОВСЬКОГО “ГРОЗА” ДРУГОРЯДНІ ПЕРСОНАЖІ В ДРАМІ ОСТРОВСЬКОГО А. Н. Островського, автора численних п’єс про купецтво, по праву вважають “співаком купецького побуту” і батьком російського національного театру. Він створив близько 60 п’єс, найвідомішими з яких є “Безприданниця”, “Ліс”, “Свої люди сочтемся”, “Гроза” і багато хто інші. Самим яскравим і рішучим, за словами А....
- Побут і звичаї купецтва в драмі О. М. Островського “Гроза” Гроза – природне явище, яке очищає атмосферу. Вона необхідна, тому що приносить із собою свіжість і прохолоду після виснажливої жари, цілющу вологу після суші. Таким “ковтком свіжого повітря”, новим поглядом на життя стала в літературі середини XІX століття п’єса О. М. Островського “Гроза”. Велика російська ріка, самобутній народ, що живе...
- Місто Калинов і його мешканці в п’єсі А. Н. Островського “Гроза” 1. Загальна характеристика місця дії. 2. Калиновская “еліта”. 3. Залежність людей від самодурів 4. “Вільні пташинки” Калинова. “Жорстокі вдачі, пан, у нашім місті, жорстокі! ” – так А. Н. Островський характеризує місце дії п’єси вустами одного з персонажів, спостережливого й дотепного винахідника-самоучки Кулигина. Примітно, що п’єса починається зі сцени, у...
- Скорочено драми Гроза Островського А. Н ГРОЗА Драма в п’яти діях Дія перше Суспільний сад на березі Волги. Сидячи на ослоні, міщанин Кулигин захоплюється Волгою. Що прогулюються Кудряш і Шапкин, почувши, як купець Дикої лає свого племінника, обговорюють це. Кудряш співчуває Борисові Григоровичу, уважає, що Дикого потрібно як варто налякати, щоб не знущався з людей. Шапкин...
- Побут і вдачі міста Калинова в п’єсі А. Н. Островського “Гроза” Побут і вдачі міста Калинова в п’єсі А. Н. Островського “Гроза”. “Жорстокі вдачі, пан, у нашім місті, жорстокі! А. Н. Островський П’єса ” Гроза” А. Н. Островського створена в 1859 році. У своєму добутку автор яскраво показав безліч звичаїв і вдач, що існують у той час у Росії. На прикладі...
- Російське купецтво в п’єсі А. Н. Островського “Гроза” На мій погляд, п’єса А. Н. Островського “Гроза” становить особливий інтерес для читачів, тому що в ній описується не тільки міжособистісний конфлікт, але й дається досить повна характеристика російського купецтва середини XIX століття. Для того, щоб зрозуміти життя суспільства, описаного в добутку, треба, звичайно, проаналізувати характери деяких діючих осіб. Марфа...
- Трагічна доля Катерини в п’єсі А. И. Островського “Гроза” 1. Жорстокі вдачі міста Калинова. 2. Кабаниха й Дикої. 3. Життя й смерть Катерини. П’єси А. Н. Островського дозволяють нам, сучасним читачам, зануритися в життя російського купецтва. Письменник настільки вірогідно показує будь-які, навіть незначні деталі купецького побуту, що в нас немає приводу сумніватися в його правдивості. Після прочитання драми “Гроза”...
- Образ “жорстокого миру” у драматургії А. Н. Островського (по одній з п’єс “Гроза” або “Безприданниця”) Уже на початку свого творчого шляху А. Н. Островський звертається до зображення “темних” сторін у житті російського суспільства. У світі, що критики охрестили “темним царством”, панують деспотизм і неуцтво, самодурство й жадібність, ворожість до вільного прояву особистості й святенництво. Образ такого “жорстокого миру” Островський створює в п’єсі “Гроза”, що стала...