Художній театр H. А. Островського
1. Значення Островського-Реформатора. 2. Особливості драматургії. 3. Мир купців і поміщиків 4. Жіночі образи: Катерина й Лариса. Історія становлення російської драматургії, також як і історія російського театру цікава й захоплююча. Підкоряючись особливим законам розвитку, випробовуючи на собі вплив певних історичних особистостей, напрямків, історичних подій, театр розвивався, змінювався, міняючи через себе світогляду глядачів і читачів. Більшу роль у становленні російського театру зіграв Н. А. Островський.
Важка, самовіддана праця драматурга
Островський ратував за становлення самобутнього, національного театру, за переклад театру в школу суспільних вдач Він писав записки, адресовані дирекції імператорських театрів, у яких висловлював конкретні думки по перетворенню існуючого театрального ладу. Цим запискам не давали ходу, але художник не опускав рук, продовжуючи свою справу. Принципи, виведені Островським, сталі класичними для російської драматургії, у тому числі вони знайшли відбиття в знаменитій теорії К. З. Станіславського. Спадщина драматургії, залишена Островським, має важливе значення й у сучасних реаліях театрального мистецтва, тому що істинність його добутків, їхня життєвість і підпорядкування високим естетическим канонам не піддається сумніву.
Отже, перший пункт, кардинальним образом змінений творчістю Островського – життєвість добутку. Якщо до цього більша частина постановок була вигаданої, далекої від дійсності, то драматург знову додає в п’єсу об’єктивність, життєвість, правду Будучи породженим у Замоскворечье, Островський добре знайомий з побутом і вдачами купецтва й дворянства, які яскраво передає у своїй творчості. П’єси його виявляються населеними прикажчиками й купцями, різночинцями й простим людом.
Його цікавлять будь-які, навіть незначні подробиці дворянського побуту, починаючи з обстановки будинку, опису костюма й закінчуючи індивідуальними особливостями думки й мовлення героя. Немаловажною зміною устояних традицій театрального мистецтва стало введення дослідження характеру в його розвитку, зіткненні з життєвими труднощами, іншими характерами. Однак при всій своїй розмаїтості основні типи характерів виявляються схожими, і Островський уводить ці основні типології у свої добутки Так купця Большова й прикажчика Подхалюзина з п’єси “Свої люди – сочтемся!
“, Паратова й Карандишева з “Безприданниці”, Тихона й Дикого з “Грози” – всіх їх поєднує спрага наживи, бажання за всяку ціну домогтися добробуту й влади, вони готові продати душу дияволові. Вони не випробовують почуття відповідальності й бажання піклуватися про найближчих своїх людей, не випробовують вони ні любові, ні щирої прихильності. Дочка віддає батька, оказавшегося в борговій ямі.
Паратов, незважаючи на щирі почуття до Лариси, жениться в підсумку “на грошах”, дорого продаючи свою волю. Тихін біжить від тиранії й гнобленні з боку рідної матері, залишаючи при цьому їй “на съеденье” дружину – єдиного по-справжньому близького йому людини. В описуваному автором світі немає таких понять, як честь, шляхетність, моральна чистота, але дуже розвинені почуття наживи й корисливості, тому чисті душею, здатні до теперішніх почуттів герої біжать із цього миру, шукають дорогу на волю, на світло Для Катерини такою дорогою виявляється річковий вир, для Лариси – заміжжя.
Багато нового привніс Островський у жіночі образи, оказавшиеся багато в чому революційними. Ніжна, чуйна, лагідна Катерина виявляється у тверді для себе життєвих умовах, після того як виходить заміж за Тихона Кабанова. Вона відчуває себе попавшей у моральну в’язницю, що навіки втратила духовну волю, який була багата, будучи в рідній сім’ї Але в душі героїня продовжує залишатися вільним птахом, вільної летіти, куди захтять: “Отчого люди не літають!.. Отчого люди не літають так, як птаха?
Знаєш, мені іноді здається, що я птах. Коли стоїш на Горе, так тебе й тягне летіти От так би розбіглася, підняла руки й полетіла, – говорить вона Варварі, сестрі Тихона, – яка я була жвава! А у вас зав’янула зовсім…
“. Незвичний суворий мир Кабанових і Диких змушує таїтися, брехати, учитися діяти нишком, нишком роблячи те, що хочеться. Виросла в цьому світі Варвара навіть знаходить у цьому якесь задоволення, але Катерина не вміє брехати. Не стала брехати вона й після того, як полюбила Бориса.
Своєрідний – богобоязливий і заколотний одночасно – характер героїні не дозволяє тримати в таємниці гріх, а в случившейся грозі вона схильна бачити гнів Господень, тому прилюдно кається у своїй любові й кидається долілиць із обриву, у вічне царство волі й світла Інший образ – інша трагедія. Героїня п’єси “Безприданниця” Лариса кардинально відрізняється від Катерини. Вона – світська, утворена й культурна дівчина, пригноблена бідністю свого положення. Не приймаючи мир, у якому Лариса змушена жити, вона намагається залишити його, вирватися на волю. До того ж від її не може вкритися той факт, що мати попросту хоче подороже неї продати У Паратове Лариса любить зовнішній лиск і блиск, не занадто вдаючись у внутрішній, досить приземлений і бляклий мир Сергія Сергійовича.
Але розуміючи, що з ним не буде щастя, вона готова вийти заміж за кожний. Хто поведе неї з обридлого будинку. Лариса не любить Карандишева, навіть не випробовує до нього почуття поваги, але сподівається на нього, як на останню можливість порятунку. Але в цьому світі немає шляхетності. Вона – річ, вона сама це усвідомлює й намагається подороже себе продати При цьому внутрішня чистота героїні вступає в нерозв’язний конфлікт із брудом навколишнього її миру, тому постріл Карандишева сприймається героїнею як найбільше благо, а смерть – як гідний відхід з життя.
У цих різних, але невловимо схожих героїнях і криється новаторство Островського-Драматурга. Це й близькість до народу, і правдивість, реалістичність описуваних подій, і тонкий психологізм характерів, образів, думок. Брудний мир; населений чистими душами, сміло ступнув на сцену російського театру, показавши глибину теперішній росіянці душі, що нічим не зломити, і залишився там до цих пор
Схожі твори:
- Психологізм драми О. М. Островського ” Безприданниця” Кращою психологічною драмою О. М. Островського дійсно вважається “Безприданниця”. її нерідко порівнюють із “Грозою”, і в якійсь мірі це справедливо. “Гроза” – центр дорефор-меної драматургії Островського, “Безприданниця” теж вбирає в себе багато мотивів післяреформеної творчості драматурга. На зіставлення цих п’єс наводить і те, що в них розгортається драма неабиякої жіночої...
- Драматургія А. Н. Островського. Основні риси 1. Місце творчості Островського в російської драматургії. 2. “Народна драма” у театрі Островського. 3. Нові герої. Він відкрив миру людини нової формації: купця-старообрядника й купця-капіталіста, купця в сіряку й купця в “трійці”, що їздить за кордон і займається свій бізнес Островський розгорнув навстіж двері в мир, досі замкнений за високими...
- Психологізм драми А. Н. Островського “Безприданниця” Кращою психологічною драмою А. Н. Островського по праву вважається “Безприданниця”. Її нерідко зіставляють із “Грозою”, і у відомій мері це справедливо. “Гроза” – головне добуток дореформеної драматургії Островського, “Безприданниця” же вбирає в себе багато мотивів післяреформеної творчості драматурга. На зіставлення цих п’єс наводить і те, що в обох перед нами...
- Володин: Театр! Чи любите ви театр “Театр!.. Чи любите ви театр, як я люблю його, тобто всіма силами душі вашої, з усім ентузіазмом, з усім несамовитістю, до якого тільки здатна палка молодість, жадібна й жагуча до вражень витонченого? Або, краще сказати, чи можете ви не любити театр найбільше на світі, крім блага й істини?!” – уперше...
- Любим Торцов герой комедії А. Н. Островського “Бідність не порок” Духовний вигляд Л. Т. став центром критико-публіцистичної полеміки навколо п’єси. Слов’янофіли розцінили його поява як “нове слово” в мистецтві, пов’язане з розкриттям національного ідеалу. Вигук героя “Ширше дорогу – Любимо Торців йде!” стало для них символом перемоги національних почав у мистецтві. “Демократична” критика поставилася скептично і до надмірної захопленості слов’янофілів,...
- Драматургія і театр – ЛІТЕРАТУРНИЙ ПРОЦЕС (кінця XVIII – перших десятиліть XIX ст. (1798-1840 pp.) Драматургія і театр Новий український театр виник, як і вся нова українська література, на тлі занепаду феодально-кріпосницького ладу і появи нових соціально-культурних відносин у суспільстві. Українські шкільні театри, які досягли піку свого розвитку в першій половині XVIII століття, зникли вже у середині століття внаслідок заборони, а також реорганізації духовної академії....
- Конфлікт і характери в п’єсі А. Н. Островського “Безприданниця” 1. Розрахунок і почуття, їхня роль у розвитку сюжету. 2. Образ і доля Лариси Огудаловой. 3. Представники ділового миру в п’єсі. 4. Драма защемленого самолюбства: Юлій Карандишев. У п’єсі “Безприданниця” А. Н. Островський наочно продемонстрував, що головною рушійною силою в суспільстві є гроші. Саме вони дають людині можливість керувати іншими,...
- МІСТО КАЛИНОВ (ПО П’ЄСІ А. Н. ОСТРОВСЬКОГО “ГРОЗА”) МІСТО КАЛИНОВ (ПО П’ЄСІ А. Н. ОСТРОВСЬКОГО “ГРОЗА”) Олександр Миколайович Островський найбільший драматург минулого сторіччя. Його знамениті п’єси й донині входять у репертуар багатьох театрів Росії. “Він почав незвичайно,” писав про нього И. С. Тургенєв. Після того, як Островський прочитав свою першу п’єсу “Картина сімейного щастя”, його відразу ж охрестили,...
- “Харківський державний академічний драматичний театр імені Тараса Шевченка” Одним з найстаріших театрів в Україні є Харківський державний академічний драматичний театр імені Тараса Шевченка. Він заснований 31 березня 1922 в Києві. Та, як не дивно це звучить, але харківський театр імені Т. Г. Шевченко має київське коріння. Засновником театру був видатний театральний діяч, режисер, народний артист УРСР Лесь Курбас....
- Скорочено драми Безприданниця Островського А. Н БЕЗПРИДАННИЦЯ Драма в чотирьох діях Дія перше У велике місто Бряхимов на Волзі прибуває Сергій Сергійович Паратов – блискучий пан, судновласник. Купці Кнурів і Вожеватов обговорюють його приїзд. Потім переходять до обговорення сім’ї Огудало-Них: Харита Ігнатіївна видала заміж двох дочок: один чоловік, кавказький князь, зарізав з ревнощів; в інший чоловік...
- Основні риси драматургії Островського Олександр Миколайович Островський народився в 1823 році в Москві: в Замоскворечье, – у стародавньому купецькому й чиновницькому районі. Батько майбутнього Драматурга, утворений і вмілий судовий чиновник, а потім – відомий в Московських комерційних колах стряпчий (адвокат), нажив неабиякий статок; Піднімаючись по службовим сходам, дістав права потомственого дворянина, Став поміщиком; зрозуміло,...
- На чиїй стороні драматург? (по п’єсі Островського “Гроза”) П’єса А. Н. Островського “Гроза” була написана за матеріалами поїздки автора в 1856 році по Волзі. Драматург задумав написати цикл п’єс про провинциальном купецтво, що повинен був би називатися “Ночі на Волзі”. Але, до зжалению, весь задум так і не був здійснений В 1859 році була написана перша драма із...
- А. П. Чехов і театр Театр був для Чехова першим коханням. Цій любові він залишався вірним усе своє життя. Театр створив Чехова, і драматург відплатив йому тим же – він створив театр. Чехов нерідко зарікався писати для театру, але він не міг не повертатися до нього. Характерно також і те, що жанр водевілю він віддавав...
- “Театр корифеїв” Театр – важливий інститут для кожного народу і нації. Далеко не завжди у людей є можливість читати великі за обсягом літературні твори, але ознайомитися з ними дійсно важливо для інтелектуального і культурного розвитку людини. Відвідування театру дозволяє в стислі часові відрізки познайомитися з твором у формі театральної вистави, тим самим...
- МАЙСТЕРНІСТЬ МОВНИХ ХАРАКТЕРИСТИК У ДРАМІ А. Н. ОСТРОВСЬКОГО “ГРОЗА” В 1845 році Островський працював у Московському комерційному суді канцелярським чиновником стола “для справ словесної розправи”. Перед ним розкривався цілий мир драматичних конфліктів, звучало все різноголосе багатство живої великоросійської мови. Доводилося вгадувати характер людини по його мовному складі, по особливостях інтонації. Виховувався й вигострювався талант майбутнього майстра мовної характеристики персонажів...
- Крах надій і очікувань головної героїні п’єси Островського “Безприданниця” У своїй п’єсі Островський розкриває всю систему відносин, що складаються між суспільством і жінкою. За зовнішнім лиском і погонею за грішми сильні миру цього стали забувати про прості людські почуття. Жінка для них перетворюється з ніжної, люблячої істоти в предмет цинічного торгу, з нею звертаються як свещью. Жертвою цього бездушного,...
- Короткий огляд п’єс Островського В 1857 р. вийшло “Дохідне місце” Островського, що викриває тодішній бюрократичний лад з його чиновниками-хабарниками, продажними кар’єристами, підлабузниками. П’єса ця була надрукована в журналі “Російська бесіда”. У комедії зіштовхуються дві сили: суспільна сила, що пробуджується нова, в особі Жадова й сила консервативних грубих традицій, представлена в особі самодура Вишневського і...
- Особливості драматургії А. Н. Островського 1. Коротка біографічна довідка. 2. Найбільш відомі п’єси Островського; характери й конфлікти. 3. Значення творчості Островського. Майбутній драматург А. Н. Островський народився в 1823 році. Його батько служив у міському суді. У вісім років Островський втратився матюкай Батько женився в другий раз. Наданий сам собі, хлопчик захопився читанням. По закінченні...
- Історія створення п’єси Н. А. Островського “Гроза” 1. Народності творчості Островського. 2. Судьбоносное подорож по Волзі. 3. Загальнонаціональний масштаб трагедії. 4. Значення “Грози” з погляду Добролюбова. “Мир Островського – не наш мир, і до відомого ступеня ми, люди іншої культури, відвідуємо його як чужоземці… Далеке й незрозуміле життя, що там відбувається… може бути цікавої для нас, як...
- “Гроза” А. Н. Островського – драма або трагедія? “… Мир затаєної, тихої скорботи, що зітхає,” зображує драматург, втілюючи його події й характери в образах персонажів драми “Гроза”, і очевидно, що слова Н. Добролюбова допомагають точніше дати жанрове визначення добутку. “… Мир тупого, ниючого болю, мир тюремної, гробової безмовності…” – але цілий мир, а не фрагмент його, – мир,...