Смішні або смутні фінали казок М. Е. Салтикова-Щедріна?
1. Творчий шлях М. Е. Салтикова-Щедріна. 2. Жанр казки у творчості письменника. 3. Основні проблеми й образи 4. Художня своєрідність. 5. Фінал – сміх або сльози?
Сатири сміливий владар. А. С. Пушкін М. Е. Салтиков-Щедрін, блискучий мислитель і оригінальний критик, публіцист, редактор, увійшов в історію російської літератури як письменник-сатирик. Жанрова розмаїтість його творчості велико: повести “Протиріччя” і “Заплутана справа”, що ставляться до раннього етапу ( 1847-1848), публіцистичні добуток “Губернські нариси” ( 1856-1857), літопис
Відособлене місце у творчості письменника займають “Казки”, що стали унікальним явищем для всієї російської літератури. При написанні цих мініатюр художник користувався фольклорною спадщиною народу, образами російських і іноземних казок, однак при цьому вийшов особливий, оригінальний жанр сатиричного добутку, у якому сполучаються, органічно зливаючись, фантастичні й реалістичні елементи. Перші три казки Салтиков-Щедрін написав в 1869 році, але основний пік роботи в цьому жанрі довівся на проміжок з 1883 по 1886 рік: у цей
Однієї з основних причин створення цього жанру для Щедріна стало бажання написати добуток, здатне донести ідею автора до народу. У цьому ключі близькість казок до народного розуміння має величезне значення. Однак чисто казковими добутку назвати не можна – вони сполучать у собі як народний початок, так і біблійні притчевие риси, і сучасне авторові розуміння сатири Цікавою рисою “Казок” є той факт, що вони містять у собі проблеми й образи, що проходять через всю творчість автора. Інакше кажучи, переробка й переосмислення ранніх ідей відбуваються постійно й протягом довгого часу.
Однак саме тривалість і докладність такого процесу дозволяє розставляти неймовірно майстерно й точно акценти в більше пізніх добутках. Читача, не тільки сучасного авторові, але й іншої епохи, вражає майстерність художника-сатирика, що використовує величезну кількість прийомів і образів, що забезпечують словесне багатство казок. У творах Щедріна з дивною точністю відбилася післяреформена Росія Практично кожний стан знайшов своє відбиття в тексті добутків. У казці “Богатир” описано самодержавство, на вид міцне, але усередині прогниле, “Ведмідь на воєводстві” і ” Орел-Меценат” викривають владу, “премудрими пискарями” і “вяленими воблами” художник називає боягузів лібералів. В “Сільській розмові” він іронізує над попами й поміщиками, а в казці “Коняга” жалує селянство.
Скільки образів, стільки й проблем, тому що кожний стан по-своєму право, у чомусь винувато й у цих ключах цікавить автора Характерною рисою, що відрізняє “Казки” від подібних добутків малого жанру, є постійна боротьба, полеміка між персонажами. Так, зміст деяких казок являє собою діалог, практично позбавлений собитийной і описової частин. Приклад подібного добутку – казка ” Карась-Ідеаліст”. Щедрін активно використовує метод протиставлення, причому, протиставляючи окремих персонажів, автор порівнює тим самим думки й думки цілих станів.
Прикладом можуть послужити пари генерали – мужик, Іван Богатий – Іван Бєдний, Коняга – Пустопляси, заєць – вовк. Для того щоб відповістити на запитання, заданий у заголовку твору, необхідно зрівняти дві казки Звернемося до “Повісті про те, як один мужик двох генералів прокормив” і до казки “Дикий поміщик”. Перший добуток, що відкриває казковий цикл, містить у собі відразу два противопоставле ния. На антитезах побудовані не тільки образи мужика й генералів, але й життя генералів до появле ния мужика й, відповідно, після.
Якщо “до” вони явно страждають від неможливості самостійно задовольнити свої потреби, то “після” завдяки мужикові вони знову живуть звичної для них життям. Генерали практично не здатні до самостійних дій, тому що звикли до постійної турботи. Вони навіть готові від голоду з’їсти один одного, хоча на острові чимало всякої їжі На їхнє щастя на острові перебуває “лежень” – простий мужик, що добув картоплю, у жменях юшку зварив так ще й із власних волось зв’язав мотузку, який мужика прив’язували на ніч, щоб не втік. Але іронія в тім, що мужик і не думає бігти, навпроти – він не уявляє собі життя без служби генералам.
Він навіть вдячний їм за те, що вони “його мужицькою працею не гребують”. Наприкінці казки мужикові вдається зробити човен, на якій він відвозить генералів домийся З гіркою іронією описується у фіналі рабське поводження мужика й відповідні “дарунки” генералів: “вислали чарку Горелки так п’ятак срібла: веселися, мужик!” Друга казка – “Дикий поміщик” – демонструє читачеві післяреформене положення временнообязанних селян. За допомогою гіперболи й іронії зображуються відносини селян і пана. Поміщика селяни дратують – вони погано пахнуть, постійно муляти очі й заважають йому насолоджуватися природою.
І от поміщик вирішує їх вигнати. Якщо в першій казці генерали радувалися знайденому мужикові, то поміщика дратував їх “холопий дух”. И от він залишається у своєму повіті один. Однак без холопів стає важко – від голоду поміщик кидається на мишеня, без відходу його одяг рветься, а сам він обраста ет густою вовною.
У підсумку поміщик опускається рачки, забуває мовлення й лише нечленороздільно мукає: “Весь він обростив волоссями а пазурі в нього зробилися як залізні”. Авторська думка ясна – тільки працею селян можуть жити поме щики й генерали. Але чи розуміє сам пан ту помилку, що він допустив?.
И якщо селяни вертаються на своє колишнє | місце практично безболісно, те з поміщиком відбуваються сильні зміни: “Він тепер тужить за колишнім своїм життям у лісах” і не може звикнути до цивілізованого існування. Чи можуть бути смішні фінали казок, що малюють читачеві непривабливе положення селян? Однак і інші теми, що розкриваються в казках, дають приблизно такий же сумний фінал. Салтиков-Щедрін, блискучий майстер іронії й сатири, вдало підмінює реальну дійсність на казкову, залишаючи реалізм і жиз ненность ситуацій.
Тому й не може бути веселого або смішного фіналу казки, коли вся вона – опис тяжкої частки російського народу
Схожі твори:
- Особливості казок Салтикова-Щедріна Жанр казки у творчості М. Є. Салтикова-Щедріна становить особливий пласт, що з’явився своєрідним підсумком творчості сатирика. Засновані на західноєвропейських і національних російських літературних традиціях, казки Салтикова-Щедріна є самобутніми і не схожі ні на які інші. У них сплітається воєдино фантастичне і реальне, комічне і трагічне, широко використовується гротеск, гіпербола, іронія,...
- Ідейний зміст “казок” Салтикова-Щедріна “Казки” Салтикова-Щедріна не випадокале називають підсумковим добутком автора. У них з усією гостротою підняті ті проблеми Росії 60-80 гг. XIX століття, которие хвилювали передову інтелігенцію. У суперечках про подальші шляхи Росії висказивались багато точок зору. Відомо, що Салтиков-Щедрін був прихильником боротьби ссамодержавием. Як і багато мислячих людей того часу, він...
- Мир казок М. Е. Салтикова-Щедріна 1. Поняття й типології казок. 2. Казка народна й казка авторська. 3. Галерея образів казкових персонажів. 4. Від поміщика й генерала до інтелігента й мужика. 5. Вплив казок Щедріна на російську літературу – Казка – неправда, так у ній натяк… А. С. Пушкін Казка – особливий, фантастичний і реальний мир...
- Проблематика й художня своєрідність казок М. Е. Салтикова-Щедріна Його переслідують огуди: Він ловить звуки одобренья Не в солодкому ремстві хвали, А в диких лементах озлобленья. І вірячи й не вірячи знову Мрії високого покликання, Він проповідує любов Ворожим словом отрицанья… Н. А. Некрасов Тема циклу казок (1869 – 1886) М. Е. Салтикова-Щедріна – алегоричне (у формі казок) зображення...
- Переказ добутку Повість про те, як один мужик двох генералів прокормив Салтикова-Щедріна М. Е План переказу 1. Два генерали раптово опинилися на незаселеному острові. Їхні розмови й безглузді справи. 2. Генерали знайшли мужика, що став їх обслуговувати. 3. Мужик будує човен і доставляє генералів назад у Петербург. Переказ Два генерали опинилися на незаселеному острові. “Служили генерали все життя в якійсь реєстратурі; там народилися, виховали...
- Сатирична спрямованість казок М. Е. Салтыкова-Щедріна Загальновідомий особливий характер таланта М. Е. Салтыкова-Щедріна: всі добутки письменника – сатира, доведена до сарказму. Але навіщо ж глузувати з того, над чим плакати хочеться? Издревле повелося, що сміх – найсильніша зброя руйнування гнилого, виявлення підлого й безглуздого. Осміяти що-небудь означає вже піднятися над цим. У своїх казках Салтиков-Щедрін не...
- Особливості казок Салтыкова-Щедріна Жанр казки у Творчості М. Е. Салтыкова-Щедріна становить особливий шар, що з’явився своєрідним підсумком творчості сатирика. Засновані на західноєвропейській і національній російській літературній традиціях, казки Салтыкова-Щедріна самобутні й не схожі ні на які інші. У них сплітається воєдино фантастичн і реальне, комічний і трагічне, широко використовується гротеск, гіпербола, іронія, дивно...
- Казки М. Е. Салтикова-Щедріна як політична сатира Салтиков-Щедрін – один з величайших сатириків миру. Все своє життя він присвятив боротьбі за освобождение російського народу, критикуючи у своїхніх добутках самодержавство й кріпосництво, а після реформи 1861 року – пережитки кріпосного права, що залишилися в побуті й психології людей. Сатирик критикував не тільки деспотизм і егоїзм гнобителів, але й...
- Сила узагальнень в образах казок Салтикова-Щедріна Всі письменники через свої добутки намагаються донести до нас, читачів, власні таємні думки. Теперішній письменник, у силу свого таланта й особливостей внутрішнього миру, що відбуваються навколо події завжди почуває гостріше й переживає глибше, ніж звичайна людина. Виступаючи своєрідним емоційним “індикатором”, він інтуїтивно оцінює не тільки реальність, але й прогнозує Майбутнє....
- Казки М. Є. Салтикова-Щедріна як політична сатира Салтиков-Щедрін – один з найбільших сатириків світу. Все своє життя він присвятив боротьбі за звільнення російського народу, критикуючи у своїх добутках самодержавство і кріпосництво, а після реформи 1861 року – пережитки кріпосного права, що залишилися в побуті і психології людей. Сатирик критикував не тільки деспотизм і егоїзм гнобителів, але і...
- Скорочено Повість про те, як один мужик двох генералів прокормив Салтикова-Щедріна М. Е “Жили так минулого два генерали, і тому що обоє минулого легковажні, то незабаром, по щучому велінню, по моєму бажанню, опинилися на незаселеному острові”. Раніше служили генерали в реєстратурі. Все життя служили. “Навіть слів ніяких не знали, крім: “Прийміть запевнення в доконаній моїй повазі й відданості”. І отут виявилися на незаселеному...
- Переказ добутку Дикий поміщик Салтикова-Щедріна М. Е План переказу 1. Поміщик просить у Бога забрати з його землі мужика. Бог не почув його проханню. 2. Селяни, молячи Бога, зникають із володінь дурного поміщика. 3. Поміщик починає усвідомлювати наслідки зникнення селян. 4. Поміщик дичавіє. 5. Селян повертають у маєток дикого поміщика, а дурному поміщикові виносять догану. Переказ Казка...
- Проблематика казки Михайла Салтикова-Щедріна “Дикий поміщик” Проблематика казки Михайла Салтикова-Щедріна “Дикий поміщик” Казка, лише один з жанрів щедрінської творчості, органічно близька художньому методу сатирика. Для сатири Щедріна властиве використання художнього перебільшення, фантастики, гротеску, езопівської мови та зіставлення соціальних явищ дійсності з явищами тваринного світу, казкової фантастики, у своєму розвиткові призвели до появи у творчості Щедріна окремих...
- Казки М. Е. Салтикова-Щедріна. Реальне й фантастичне 1. Сатира Салтикова-Щедріна. 2. Жанрові особливості казок. 3. Герої. 4. Фантастичні мотиви. Казки М. Е. Салтикова-Щедріна – це зовсім особливий шар творчості письменника. Практично всі Салтиков-Щедрін створив в останні роки життя. Ці короткі добутки вражають розмаїтістю художніх прийомів, а так само своїм соціальною значимістю. Письменник адресує свої “казки” “дітям неабиякого...
- Тематика й художні особливості “Казок” М. Е. Салтыкова-Щедріна Відомо, що Салтиков-Щедрін почав писати свої політичні казки ще в шістдесяті роки й що саме ці невеликі по обсязі добутку стали вершиною його Творчості, підсумковим добутком. В “Казках для дітей неабиякого віку” Салтыков відбив всі проблеми, що хвилювали його як громадянина. Читаючи їх, можна зустріти типові для того часу образи:...
- Елементи сатири у казках М. Є. Салтикова-Щедріна Казка – неправда, так у ній натяк… О. С. Пушкіню У казках Салтикова-Щедріна відображені основні соціальні, політичні, ідеологічні і моральні проблеми, якими характеризувалося російське життя другої половини XІX століття. У казках показані всі основні класи суспільства – дворянство, буржуазія, інтелігенція, трудовий народ. Сатира, що бичує урядові верхи самодержавства, найбільше гостро...
- – Казки М. Е. Салтикова-Щедріна М. Е. Салтиков-Щедрін – один з найбільших російських сатириків, що бичував самодержавство, кріпосництво, а після реформи 1861 року – пережитки кріпосного права, що вкоренилися в психології людей. Творчість Щедріна пов’язане із традиціями його геніальних попередників: Пушкіна (“Історія села Горюшина”) і Гоголя (“Мертві душі”). Але сатира Щедріна гостріше й нещадніше. В...
- Народ і добродії в казках М. Е. Салтикова-Щедріна “Сатири сміливий владар”… Ці слова були сказані О. С. Пушкіним про Фонвізіна, одному із зачинателів російської сатири. Михайло Євграфович Салтиков-Щедрін також гідн подобного визначення Твору Щедріна при всьому їхньому жанровому різноманітті – романи, хроніки, повісті, оповідання, нариси, п’єси – зливаються в одне величезне художнє полотно, що відбило цілий історичний час,...
- Політична сатира в казках Салтикова-Щедріна Творчість Салтикова-Щедріна надзвичайно многообразно. Він писав романи, драми, хроніки, нариси, огляди, оповідання, статті, рецензії. Серед величезної спадщини сатирика особливе місце займають його казки. Форму народної казки використовували багато письменників до Щедріна. Літературні казки, написані у віршах або в прозі, відтворювали мир народних подань, народної поезії, а іноді містили в собі...
- Жанр казки у творчості М. Є. Салтикова-Щедріна Казки Салтикова-Щедріна звичайно визначають як підсумок творчості великого сатирика. І такий висновок якоюсь мірою виправданий. Казки хронологічно завершують властиво сатиричні добутки письменника. Як жанр Щедрінская казка поступово визрівала у творчості письменника з фантастичних і образних елементів його сатири. Чимало в них і фольклорних заставок, починаючи від використання форми давно минулого...