Побудова ранніх поем Лермонтова
У центрі добутку найчастіше один герой, у патетичному монолозі (або властиво прямій мовлення) излагающий історію свого життя, що веде оповідання з порушенням хронологічної послідовності, із пропусками, із включенням ефектних епізодів. Основний зміст монологу – зображення бунтівливості героя, його прагнення помститися ворогам. Лермонтова незмінно займала активність сильної особистості. Разом з тим він з більшим співчуттям ставиться до волелюбності кавказьких народностей. Війна росіян з горцями освітлена в “Ізмаїл-Беї” так, що змушує
Все-таки Лермонтова набагато більше цікавить психологічний вигляд героїв, чим їхні політичні діяння. Питання про історичне значення кавказьких війн не залучає уваги поета. Це було природно, оскільки протиріччя сучасної дійсності Лермонтов сприймав в аспекті моральних питань про долю й права людської
Після ранніх романтичних поем в 1834 році, на перший погляд зненацька, з’являються три так звані “юнкерські” поеми: “Гошпиталь”, “Петергофский свято” і “Улан-ша”. Поява їх було обумовлено зовнішнім впливом – атмосферою школи гвардійських підпрапорщиків, у якій Лермонтов учився (1832-1834). Поеми ці виразили інтереси вихованців школи. У листіі М. А. Лопухиной від 23 грудня 1834 рооку Лермонтов писсав про “дв страшні роки” перебування в школі підпрапорщиків. “Страшними” вони були тому, що відривали його від улюбленої Москви й розлучали з Варенькой Лопухиной, але насамперед внаслідок тієї обстановки в школі, що не могла не гнітити всякого скільки-небудь живої людини. Жорстока солдатська дисципліна, карцер за найменші її порушення, придушення незалежних розумових інтересів штовхали молодь до прояву своєї енергії головним чином у гульбах і сумнівних любовних пригодах. Духовна атмосфера, що панувала в цьому закритому навчальному закладі, досить характеризується, наприклад, наказом по школі від 24 листопада 1838 року, що говорить: “У когото знайдені будуть книги, що не належать до класних предметів, знищувати оние зовсім і винних штрафувати за неслухняність”1. Болісно переживаючи цю обстановку, Лермонтов разом з тим не міг не віддати відомої данини навколишньому його середовищу. “Юнкерські” поеми носять непристойний характер. Вони примикають до поем Баркова, які були, звичайно, відомі вихованцям. Але й в “юнкерських” поемах позначився лермонтовское початок. Герби їх – “молодецького голови”, своєю внутрішньою енергією героїв, що нагадують, його ранніх поем, хоча енергія ця растрачиваема попусту.
“Юнкерські” поеми зіграли й відому позитивну роль у становленні творчості Лермонтова. Увага поета бути спрямовано тут на дійсність, на зображення поводження оточуючих людей. Це не привело до реалізму, тому що проникнення в сутність зображуваного не входило навіть у наміри автора. Поеми дають чисто зовнішнє зображення пригод, що розповідають. Вони натуралистични. Але відмова від втілення своїх подань, свого власного внутрішнього миру й звертання до зображення об’єктивних подій підготували можливості реалістичного листа
Ця зміна художньої установки поета позначилося вже в 1835 році – у драматургії Лермонтова й у задумі віршованої повісті “Сашка” (1835-1839). Романтична драма “Маскарад” (1835-1836) у картинах суспільства, сатирично точних і реалістично достовірних, показує, що поетові вдалося звільнитися від гніта “двох страшного років” його життя, проникнути в сутність зображуваного, протиставити героя світському оточенню
Ще відчутніше зв’язок з “юнкерськими” поемами “Монго” (1836) і “Тамбовської казначейши” (1837). Перша з них безпосередньо примикає до натуралістичного “юнкерським” поемам. І вона розповідає про любовні пригоди героїв, і їй свойствен фривольний тон. Але в “Монго” дані вже, нехай, швидко, характери насамперед головного героя й Маешки. По-справжньому реалістичної є “Тамбовська казначейша”, хоча й у ній є елемент натуралізму. У заключній строфі поеми Лермонтов прямо заявляє про відхід від романтичних традицій:
Ви чекали дії? Страстей? Усюди нині шукають драми, Усі просять крові – навіть дами А я, як боязкий учень, Зупинився в кращу мить; Простим нервовим припадком Ніяково сцену уклав, Суперників не помирив, И не посварив їх порядком
Залицяння Гаріна за дружиною скарбника становить сюжетну основу поеми. Вона пронизана жартівливими інтонаціями й дає реалістичну картину вдач провінційного дворянського й чиновницького суспільства. Щодо цього поема випереджає добутки “натуральної школи” 40-х років. Явно відчувається її зв’язок з жартівними поемами Пушкіна – “Графом Нулиним” і “Будиночком у Коломне”. Лермонтов використає в ній онегинскую строфу. На відміну від поем Пушкіна в “Тамбовської казначейше” трактування зображуваного дається в більше гострих сатиричних тонах і завершується драматичною ситуацією: скарбник програє в карти свою дружину, у відповідь на що Авдотья Миколаївна “кинула йому в особу Своє вінчальне кільце”.
Цей епізод розкриває сильний характер героїні, що активно затверджує своє людське достоїнство,- мотив, мало відомий попередній літературі, не розроблений і Лермонтовим, що став розповсюдженим тільки у творчості письменників середини століття (жіночі образи в Тургенєва, Гончарова, Островського, особливо в Некрасова, Чернишевського) .
У поемі позначається та “суб’єктивність” поезії Лермонтова, що згодом відзначить Бєлінський. У Лермонтова більш різко, ніж у Пушкіна, виражене критичне відношення до дійсності, породжене суспільними умовами й ідейною позицією поета. Щодо цього Лермонтов був ближче Кгоголю.
Місце “Тамбовської казначейши” в еволюції творчості Лермонтова подібно з тим, яке займають у творчості Пушкіна його жартівні поеми. “Тамбовська казначейша” написана на основі нового, реалістичного методу. Це ще лірична віршована поема, але вже й побутова повість, ускладнена драматичною розв’язкою
В 1837 році, ще до створення “Тамбовської казначейши”, Лермонтов звернувся до свого улюбленого образа сильної особистості в обох його варіантах (“Демон” і “Мцири”), причому намагається тепер розкрити їх реалістично. Але створити типовий характер борця за волю й незалежність особистості на сучасному життєвому матеріалі було вкрай важко, вірніше неможливо. Діючі характери, вільні від користі, були в реальному житті приречені на самітність у ще більшій мері, чим до повстання 1825 року. Обставини, їх що формували, були неясні. Їхні суспільні джерела були поки ще невідчутні. Тому Лермонтов звертається до минулого так само, як у свій час до минулого звернувся й Пушкін, вирішуючи питання про діючу силу історичного розвитку. У Пушкіна результатом цього звертання до минулого був “Борис Годунов”, у Лермонтова – “Пісня про царя Івана Васильовича, молодого опричника й відважного купця Калашникова”.
Схожі твори:
- Твір аналіз ранніх поем Лєрмонтова Ранні поеми До жанру поеми Лєрмонтов звертається на самому початку свого творчого шляху. Усього він написав близько 30 поем,- більшість із них у ранній період. Поеми з’являються в юного поета в нерозривному зв’язку з його лірикою; у них розвиваються ті ж ідеї, теми, мотиви, образи. Увага Лєрмонтова до поеми пояснюється...
- Патріотична лірика М. Ю. Лермонтова Вам не видать таких боїв!.. Носилися прапори, як тіні, У димі вогонь блищав… М. Лермонтов Коли по закінченні юнкерської школи М. Ю. Лермонтов був спрямований служити корнетом у лейб-гвардії гусарський полк і вперше з’явився перед бабусею в офіцерській формі, вона замовила художникові Ф. О. Вудкину його парадний портрет. З полотна...
- Основний епічний жанр поетики Лермонтова Основним епічним жанром господствовавшего в росіянці I літературі 1820-1830-х років напрямку, романтизму, був поэмний жанр. Природне звертання Лермонтова при устремлінні до великої форми саме до поеми.1 Для починаючого поета, до того ж по перевазі лірика, створення її представляло більші труднощі. Зрозумілий тому наслідувальний характер юнацьких поем Лермонтова. Більш того, в...
- Приреченість поета на самотність в умовах вищого світу (за творчістю Лермонтова) Ще з дитинства М. Лермонтова оточували різноманітні суперечності, а це призводило до трагічних негараздів у житті. У легендах про Пугачова, піснях про Стеньку Разіна, у красі Кавказьких гір до Лермонтова приходить мрія про волю. А натомість він бачить у мастку матері приниженнх кріпаків і сповнюється жахом, крикнувши: “Бабуньо! Хіба ж...
- Приреченість поета на самотність в умовах вищого світу (за творчістю М. Ю. Лермонтова) Ще з дитинства М. Лермонтова оточували різноманітні суперечності, а це призводило до трагічних негараздів у житті. У легендах про Пугачова, піснях про Стеньку Разіна, у красі Кавказьких гір до Лермонтова приходить мрія про волю. А натомість він бачить у маєтку матері принижених кріпаків і сповнюється жахом, крикнувши: “Бабуньо! Хіба ж...
- “Основні мотиви лірики М. Лермонтова” Своєрідність творчості Михайла Юрійовича Лермонтова в тому, що поет був прихильником і романтизму, і реалізму. В своїй творчості він пройшов шлях від романтизму до реалізму. Навіть в його творах, написаних під кінець творчої діяльності, зустрічаються мотиви романтизму. Але, незважаючи на напрям, в якому він працював автор завжди проявляв зацікавленість до...
- Переказ змісту поеми Лермонтова “Сашка” Ближче всього “Сашка” пов’язаний з “юнкерськими” поемами Лермонтова. Але фривольне оповідання про пригоди героя ускладнений тепер розгорнутим зображенням його духовного життя, а також образом оповідача, дуже близького головному героєві, але разом з тем. і відмінного від нього. Строго говорячи, саме оповідач перебуває в центрі поеми, Сашка ж грає скоріше підпорядковану...
- Переказ змісту твору Лермонтова “Казка для дітей” В “Казці для дітей” ( 1839-1840), поемі, що Лермонтов тільки почав, намечалось ще більш рішуче подолання демонізму. Але ні герої її, ні сюжет не визначилися. Уривок примітний прямою заявою, що автор звільнився від захоплення демонічною натурою: “Меж інших бачень, Як цар,. німий і гордий, він сіяв Такий волшебиосладкой красотою, Що...
- МОТИВИ СКОРБОТИ Й САМІТНОСТІ В ЛІРИКУ М. Ю. ЛЕРМОНТОВА З тих пор як вічний судія Мені дав всеведенье пророка, В очах людей читаю я Сторінки злості й пороку, це страшне визнання Лермонтова зроблено в останній рік його життя. Начебто передчуваючи швидку загибель, поет дивиться на пройдений шлях. У його погляді з новою силою втілюється глибока скорбота, що завжди супроводжувала...
- Тема поета й поезії в лірику А. Пушкіна й М. Лермонтова Тема поета й поезії у Творчості Пушкіна й Лермонтова займає одне із провідних місць. У добутках, присвячених цій темі, Пушкін і Лермонтов ставлять і розв’язують наступні питання: яка роль поета в суспільстві, у чому сутність самого процесу творчості, якої повинне бути відношення поета до навколишнього світу, у чому полягають його...
- Життя й творчий шлях М. Ю. Лермонтова М. Ю. Лермонтов народився в Москві, у рємье офіцера. Дитинство майбутнього поета було затьмарено ранньою смертю матері й постоянний позовом між бабусею й батьком. Тяжелие враження дитинства наклали отпечаструм на характер юнака, сприяли формуванню натури з досить яскраво вираженними емоційними реакціями. Уже в дитячі роки в Лермонтова виявилась така риса...
- Які мотиви лірики Лермонтова я бачу в “Герої нашого часу” Які мотиви лірики Лермонтова я бачу в “Герої нашого часу” М. Ю. Лермонтов поет покоління 30-х років XIX століття. “Очевидно, писав Бєлінський, що Лермонтов поет зовсім іншої епохи й що його поезія зовсім нова ланка в ланцюзі історичного розвитку нашого суспільства”. Епоха безвременья, політичної реакції після повстання декабристів в 1825...
- Сповідь і проповідь у поезії М. Ю. Лермонтова И зірки слухають мене, Променями радісно граючи. М. Ю. Лермонтов Поезія М. Ю. Лермонтова – сповідь незалежного й вільного духом людини. У пору свого творчого розквіту М. Ю. Лермонтов створює ряд віршів про дружбу, про природу, про батьківщину. У ці вірші Лермонтов вкладає величезну соціальну й художню значимість, з великою...
- Мотиви свободи і самотності лірики Лермонтова Ще за життя ліричні твори М. Лермонтова принесли йому славу другого поета після Пушкіна, але справжнє значення його ліричної спадщини відкрилося вже після його смерті. А поетична чарівність його віршів приваблює читача і сьогодні. У віршах поета відбилися всі його творчі інтереси, моральні і художні пошуки, особисті переживання, навіть суспільні...
- Аналіз вірша Лермонтова “Поет” Цілісний аналіз вірша “Смерть поета”, як уже говорилося, вводиться в біографію Лермонтова. Але цей вірш для аналізу поезії “Поет” залучається двічі. Так як воно включає дві теми: тему поета і поезії і тему викриття вищого дворянського суспільства – його необхідно використовувати у творі, де аналізується вірш “Поет”, і на уроці,...
- Урок творчого читання по поемі М. Ю. Лермонтова “Мцири” Вивчення поеми М. Ю1Лермонтова “Мцири” у школі має більшу методичну традицію. Відзначимо лише найбільш відомі роботи: З. Я. Рез “М. Ю. Лермонтов у школі” (Л., 1963), Г. К. Бочарова “Поеми Лермонтова в VII класі” ( Література в школі, 1964, №3), Г. И. Біленького “Методичне керівництво до підручника-хрестоматії” для 7 класу,...
- “Зайві люди” у добутках А. Пушкіна й М. Лермонтова У світі був він самотній. Байрон Цей рядок з поеми Байрона “Паломництво Чайльд Гарольда” обраний як епіграф не випадково. Байроновский герой, розчарований у житті й людях, ображений у своїх кращих почуттях, з’явився одним з родоначальників галереї “зайвих людей” у світовій літературі. І не випадково з’явилися схожі за духом і умонастроєм...
- “Зайві люди” у творах Пушкіна й Лермонтова У світі був він самотній. Байрон Цей рядок з поеми Байрона “Паломництво Чайльд Гарольда” обраний як епіграф не випадково. Байронов-Ский герой, розчарований у житті й людях, ображений у своїх кращих почуттях, з’явився одним з родоначальників галереї “зайвих людей” у світовій літературі. І не випадково з’явилися схожі за духом і умонастроєм...
- ТЕМА ПОЕТА Й ПОЕЗІЇ В ЛІРИКУ ПУШКІНА Й ЛЕРМОНТОВА Пушкін і Лермонтов. Їхні імена поруч на небокраї Росіянці поезії. У своїй Творчості кожний З них досяг вершин майстерності, тому Так цікаві й важливі для нас їхньої думки про Поеті й поезії, про місце письменника в суспільстві. Думки ці вистраждані, підкреслене Незалежні від думок “світської черні” (вірша А. С. Пушкіна...
- ТЕМА ЛЮБОВІ В ЛІРИКУ ЛЕРМОНТОВА ТЕМА ЛЮБОВІ В ЛІРИКУ ЛЕРМОНТОВА И ненавидимо ми, И любимо ми випадково. М. Ю. Лермонтовс ім’ям Лермонтова відкривається нова сторінка російської літератури. Лермонтова часто розглядають як поета, у Творчості якого багато трагічного. Не можна забувати про те, що джерела трагізму у творчості Лермонтова це не тільки його особиста доля, і...