Основний епічний жанр поетики Лермонтова
Основним епічним жанром господствовавшего в росіянці I літературі 1820-1830-х років напрямку, романтизму, був поэмний жанр. Природне звертання Лермонтова при устремлінні до великої форми саме до поеми.1 Для починаючого поета, до того ж по перевазі лірика, створення її представляло більші труднощі. Зрозумілий тому наслідувальний характер юнацьких поем Лермонтова. Більш того, в 1827 році тринадцятилітній Лермонтов попросту переписує “Кавказького бранця” Пушкіна й “Шильонского в’язня” Байрона (у перекладі Жуковського), тим самим виявляючи
У наступному, 1828 року Лермонтов пише свою першу поему – “Кавказький бранець”; відтворюючи заголовок поеми Пушкіна, він безпосередньо треба його традиції. Дуже близький до Пушкіна й ряд інших речей, написаних на самому початку його літературної діяльності: до того ж “Кавказькому бранцеві”- “Черкеси” (1828), до “Братів розбійникам” – “Корсар” (1828) і “Злочинець” (1829), до “Бахчисарайського фонтана”- “Дві невільниці” (1830). Але при всій подібності з поемами Пушкіна (аж
Інша традиція, сприйнята Лермонтовим паралельно з пушкінської,- традиція політичних поем декабристської літератури: три початки незавершеної історичної поеми з давньоруського життя “Олег” (1829), задум якої близький до думи Рилєєва “Олег віщий”, і закінчена поема “Останній син вільності” (1831). Мотив “милої вільності”, образ відважного Вадима, “грізним ім’ям” якого “народи злякають князів, цак тінню вільності своєї”, але котрий “упав у крові, і впав один – останній вільний слов’янин”,- все це надзвичайно нагадує мотиви й образи дум і поем Рилєєва, “Андрія, князя Переяславского” А. Бестужева. Але й тут своєрідність Лер-цонтова вже намітилося. Герої цих лермонтовских поем більше діючі, чим герої дум і поем Рилєєва. У Рилєєва дані не стільки вчинки героїв, скільки їхні заклики до боротьби за волю. У Лермонтова ж Вадим (“Останній син вільності”) показаний у процесі самої боротьби. Разом з тим у порівнянні з декабристською літературою лермонтовские герої характеризуйся більшою трагічністю.)
У новій історичній обстановці 30-х років поема “Мцири” (1839), випереджена “Сповіддю” (1829-1830), “Моряком” (1832), “Боярином Оршей” (1835-1836) і “Песнею про царя Івана Васильовича, молодого опричника й відважного купця Калашникова” (1837), також є розвитком традиції політичної поеми декабризму, традиції, ускладненої іншими щногообразними літературними зв’язками
Поряд з Пушкіним і Рилєєвим Лермонтов був захоплений я Байроном. За словами Е. Н. Сушковой, він уже влітку 1830 року “був нерозлучний з величезним Байроном”‘. Але традиції Байрона це були так безпосередньо сприйняті Лермонтовим, як традиції рідної літератури. Добутків, прямо пов’язаних з якими-небудь поемами Байрона, ми в Лермонтова не знайдемо. Його увагу залучав головним чином байронічний герой, захоплення яким позначилося у всіх його романтичних поемах, особливо ранніх. При цьому із самого початку Лермонтов сприймав Байрона не так, як Пушкін або Рилєєв
Пушкін побачив у героях Байрона характер “молоді XIX сторіччя”, з його “передчасною старістю душі”, близький до характеру, виявленому їм у російської дійсності. Пушкіна на час захопило байроновское (по суті, руссоистское) протиставлення простій, далекої від впливу, що умерщвляет, цивілізації середовища “байдужим до життя, до її насолод”. Разом з тим Пушкін уже в “Кавказькому полоні-піку” і особливо в “Циганах” розкрив егоїстичну сутність подібного характеру
Лермонтов сприймав Байрона головним чином у тім аспекті, у якому писав про нього Д. Веневітінов у своїй статті про “Євгенія Онєгіні” (1825): “Всі твори Байрона мають відбиток однієї глибокої думки,- думки про людину у відношенні до навколишньої його природи, у боротьбі із самим собою, із забобонами, що урізалися в його серце, у суперечності зі своїми почуттями”.
Поеми Лермонтова, як і вся його поезія, виявляють, крім. Пушкіна, Рилєєва, Байрона, величезне число літературних ремінісценцій з безлічі інших письменників того часу – з Т. Мура, В. Скотта, Гюго, Ламартина, Шатобриана, А. де Віньї, Мюссе, Барб’є, Шиллера, Гейне, Міцкевича й інших. Свідчачи про широту кругозору Лермонтова, ці ремінісценції, однак, підпорядковані руху думки лермонтовского героя, що придавали їм свій зміст
Основний напрямок, по якому йшло це переплавлення в Лермонтова, полягало в тім, що Лермонтов насамперед звертався до вигляду людини даного часу, тоді як інші романтики найчастіше залишалися на рівні більше відверненого трактування людини взагалі. Який би не був матеріал лермонтовского творчості – минуле або сьогодення, російська дійсність або екзотичний Кавказ, які б не були пологи й жанри його добутків – лірика, поема, драма або роман, його завжди залучала сучасна йому дійсність. Це неодноразово знаходить у його творчості пряме словесне вираження: “Наше століття смішне й жалюгідний”, “Століття нинішній блискучий, але незначний”, “Сумно я дивлюся на наше поколенье”, “У наше століття зніжений”, “У наше століття всі почуття лише на строк”, “У нашому столітті зрілому”, “Герой нашого часу”, у якому даний “портрет, складений з пороків усього нашого покоління”, і т. п.
Цей інтерес у першу чергу до сучасного героя очевидний у Лермонтова вже в ранні роки його творчості, зокрема в поемах, до того ж багато в чому автобіографічних. Цикл ранніх поем Лермонтова замкнуть навкруги любовних відносин: “Два брати” (1829), “Джюлио” (1830), “Литвинка” (1832). До цього циклу примикають і перші п’ять редакцій “Демона” (1829, 1830, 1831, 1833-1834), і пов’язані з ними поеми “Аз-раил” і “Ангел смерті” (1831), а також поеми, що випереджають “Мцири”,- “Сповідь”, “Моряк” і “Боярин Орша”. У цих ранніх поемах можна помітити вже нову тенденцію – Лермонтов у трактуванні свого героя виходить за рамки тільки особистих любовних переживань
В іншому циклі ранніх поем – у кавказьких поемах “Калли” (1830-1831), “Ізмаїл^-Бий” (1832), “Аул Бастунджи” (1832-1833) і “Хаджі Абрек” (1833) посилюється активність героя, мотивування заглиблюється спрагою мести,- мотив, далекий ліриці поета, підказаний кавказьким матеріалом. В “Ізмаїл-Беї” мотивування має вже суспільний характер. У цьому циклі широко використаний фольклор народностей Кавказу. До нього Лермонтов буде звертатися в “Демоні”, починаючи з редакції 1838 року, і в “Мцири”. Опора на фольклор послабляла абстрактність, властивим іншим раннім поемам
Схожі твори:
- Народна балада як епічний жанр усної народної творчості Балада – один з найулюбленіших жанрів усної творчості нашого народу. Балади виникли як пісні до танцю, і назва їх походить від латинського слова “Танцювати”. Але поступово словесний текст разом із мелодією відокремився від танцю, і Балада стала самостійним жанром українського фольклору. У народних баладах Зображуються героїчні або фантастичні події переважно...
- ТЕМА ПОЕТА Й ПОЕЗІЇ В ЛІРИКУ ПУШКІНА Й ЛЕРМОНТОВА Пушкін і Лермонтов. Їхні імена поруч на небокраї Росіянці поезії. У своїй Творчості кожний З них досяг вершин майстерності, тому Так цікаві й важливі для нас їхньої думки про Поеті й поезії, про місце письменника в суспільстві. Думки ці вистраждані, підкреслене Незалежні від думок “світської черні” (вірша А. С. Пушкіна...
- Приреченість поета на самотність в умовах вищого світу (за творчістю Лермонтова) Ще з дитинства М. Лермонтова оточували різноманітні суперечності, а це призводило до трагічних негараздів у житті. У легендах про Пугачова, піснях про Стеньку Разіна, у красі Кавказьких гір до Лермонтова приходить мрія про волю. А натомість він бачить у мастку матері приниженнх кріпаків і сповнюється жахом, крикнувши: “Бабуньо! Хіба ж...
- Приреченість поета на самотність в умовах вищого світу (за творчістю М. Ю. Лермонтова) Ще з дитинства М. Лермонтова оточували різноманітні суперечності, а це призводило до трагічних негараздів у житті. У легендах про Пугачова, піснях про Стеньку Разіна, у красі Кавказьких гір до Лермонтова приходить мрія про волю. А натомість він бачить у маєтку матері принижених кріпаків і сповнюється жахом, крикнувши: “Бабуньо! Хіба ж...
- Життя й творчий шлях М. Ю. Лермонтова М. Ю. Лермонтов народився в Москві, у рємье офіцера. Дитинство майбутнього поета було затьмарено ранньою смертю матері й постоянний позовом між бабусею й батьком. Тяжелие враження дитинства наклали отпечаструм на характер юнака, сприяли формуванню натури з досить яскраво вираженними емоційними реакціями. Уже в дитячі роки в Лермонтова виявилась така риса...
- Переказ змісту твору Лермонтова “Казка для дітей” В “Казці для дітей” ( 1839-1840), поемі, що Лермонтов тільки почав, намечалось ще більш рішуче подолання демонізму. Але ні герої її, ні сюжет не визначилися. Уривок примітний прямою заявою, що автор звільнився від захоплення демонічною натурою: “Меж інших бачень, Як цар,. німий і гордий, він сіяв Такий волшебиосладкой красотою, Що...
- Мотиви свободи і самотності лірики Лермонтова Ще за життя ліричні твори М. Лермонтова принесли йому славу другого поета після Пушкіна, але справжнє значення його ліричної спадщини відкрилося вже після його смерті. А поетична чарівність його віршів приваблює читача і сьогодні. У віршах поета відбилися всі його творчі інтереси, моральні і художні пошуки, особисті переживання, навіть суспільні...
- Вірш М. Ю. Лермонтова “Молитва” Вірш Лермонтова, написане вже наприкінці творчого шляху в 1839 році, названо “Молитва”. Може здатися дивним таку назву: молитва-це проникливе звернення до Бога віруючої людини, це століттями освячена традиція християнства. Молитви, які читають віруючі люди в церкві і вдома, створювали в давнину християнські подвижники, визнані потім святими людьми, батьками церкви. Звичайно,...
- Урок творчого читання по поемі М. Ю. Лермонтова “Мцири” Вивчення поеми М. Ю1Лермонтова “Мцири” у школі має більшу методичну традицію. Відзначимо лише найбільш відомі роботи: З. Я. Рез “М. Ю. Лермонтов у школі” (Л., 1963), Г. К. Бочарова “Поеми Лермонтова в VII класі” ( Література в школі, 1964, №3), Г. И. Біленького “Методичне керівництво до підручника-хрестоматії” для 7 класу,...
- “Той дивовижний мир тривог і битв” (по поемі М. Ю. Лермонтова “Мцири”) Помітне місце в художньому наследии Лермонтова займає поема “Мцири” – плід діяльної й напруженої творчої роботи автора. В уяві поета давно виник образ юнака, що вимовляє на порозі смерті гнівне, протестуюче мовлення перед своїм слухачем – старшим ченцем. У поемі “Сповідь” (1830 рік, дія провиходить в Іспанії) герой, укладений у...
- Патріотична лірика М. Ю. Лермонтова Вам не видать таких боїв!.. Носилися прапори, як тіні, У димі вогонь блищав… М. Лермонтов Коли по закінченні юнкерської школи М. Ю. Лермонтов був спрямований служити корнетом у лейб-гвардії гусарський полк і вперше з’явився перед бабусею в офіцерській формі, вона замовила художникові Ф. О. Вудкину його парадний портрет. З полотна...
- “Основні мотиви лірики М. Лермонтова” Своєрідність творчості Михайла Юрійовича Лермонтова в тому, що поет був прихильником і романтизму, і реалізму. В своїй творчості він пройшов шлях від романтизму до реалізму. Навіть в його творах, написаних під кінець творчої діяльності, зустрічаються мотиви романтизму. Але, незважаючи на напрям, в якому він працював автор завжди проявляв зацікавленість до...
- Аналіз вірша Лермонтова “Поет” Цілісний аналіз вірша “Смерть поета”, як уже говорилося, вводиться в біографію Лермонтова. Але цей вірш для аналізу поезії “Поет” залучається двічі. Так як воно включає дві теми: тему поета і поезії і тему викриття вищого дворянського суспільства – його необхідно використовувати у творі, де аналізується вірш “Поет”, і на уроці,...
- ЧИТАЮЧИ ВІРША М. Ю. ЛЕРМОНТОВА Доля Лермонтова схожа на легенду. Все необыкновенно в цьому короткому, стрімкому, натхненному й блискучому житті. Вдивимося в портрети Лермонтова, у цією неусмішливою, спаленою внутрішньою тривогою особа, у ці величезні, бездонні очі. У них відбита таємниця щиросердечного життя, і ми, як не намагаємося, не можемо проникнути в неї до кінця. І...
- Які мотиви лірики Лермонтова я бачу в “Герої нашого часу” Які мотиви лірики Лермонтова я бачу в “Герої нашого часу” М. Ю. Лермонтов поет покоління 30-х років XIX століття. “Очевидно, писав Бєлінський, що Лермонтов поет зовсім іншої епохи й що його поезія зовсім нова ланка в ланцюзі історичного розвитку нашого суспільства”. Епоха безвременья, політичної реакції після повстання декабристів в 1825...
- МОТИВИ СКОРБОТИ Й САМІТНОСТІ В ЛІРИКУ М. Ю. ЛЕРМОНТОВА З тих пор як вічний судія Мені дав всеведенье пророка, В очах людей читаю я Сторінки злості й пороку, це страшне визнання Лермонтова зроблено в останній рік його життя. Начебто передчуваючи швидку загибель, поет дивиться на пройдений шлях. У його погляді з новою силою втілюється глибока скорбота, що завжди супроводжувала...
- Біографія Лермонтова Михайла Юрійовича Лермонтов, Михайло Юрійович (1814- 1841 р. г.) Поет, прозаїк Біографія Народився в ніч із 14 на 15 жовтня 1814 року в Москві. Був сином військового, мати належала до багатого й знатного роду. Шлюб батьків був нещасливим. Коли хлопчикові було всього три роки, його мати вмерла, на виховання дитини взяла до...
- Еволюція ліричного героя на сторінках поетичних створінь М. Ю. Лермонтова 1. Образ ліричного героя в ранній творчості. 2. Від юнацького романтизму до зрілого реалізму. 3. Підсумок щиросердечних шукань поета. Твій вірш, як божий дух, носився над юрбою; И, відкликання думок шляхетних, Звучав, як дзвін на вежі вічовий, У дні торжеств і лих народних. М. Ю. Лермонтов Творчий шлях М. Ю....
- “Зайві люди” у добутках А. Пушкіна й М. Лермонтова У світі був він самотній. Байрон Цей рядок з поеми Байрона “Паломництво Чайльд Гарольда” обраний як епіграф не випадково. Байроновский герой, розчарований у житті й людях, ображений у своїх кращих почуттях, з’явився одним з родоначальників галереї “зайвих людей” у світовій літературі. І не випадково з’явилися схожі за духом і умонастроєм...
- “Зайві люди” у творах Пушкіна й Лермонтова У світі був він самотній. Байрон Цей рядок з поеми Байрона “Паломництво Чайльд Гарольда” обраний як епіграф не випадково. Байронов-Ский герой, розчарований у житті й людях, ображений у своїх кращих почуттях, з’явився одним з родоначальників галереї “зайвих людей” у світовій літературі. І не випадково з’явилися схожі за духом і умонастроєм...