Основні теми й ідеї лірик А. Т. Твардовского
Поезія Олександра Твардовского стала однієї з яскравих сторінок історії чи росіянцітератури XX. століття. Сама доля цього чолостоліття й поета глибоко символична. А. Твардовский увійшов у літературу в рєредине 1920-х років У ранній період творчества поет оспівував нове сільське життя, колгоспне будівництво, одну зі своїх ранніх поем назвав “Шлях до социализму”. У його віршах того років відкрито звучить відказ від вікових традицій: Замість цієї дідівської цвілі З кута буде Ленін дивитися.
Підсумком цього періоду стала поема “Країна
Про нелегку долю цієї сім’ї, судьбе типової, що осягла багатьох, можна довідатися сьогодні зі спогадів брата А. Т. Твардовского Івана, опублікованих кілька років назад. У віршах же сина “кулака” ці трагічні мотиви не знайшли відбиття – він писав так, як у двадцяті й тридцяті роки від нього вимагали й очікували, можливо, щиро вірячи, що на цих шляхах народ знайде своє щастя. Поворотними для поета А. Твардовского стали роки Великої Вітчизняної війни, що він пройшов фронтовим корреспондентом.
У воєнний час поетичний голос його здобуває ту силу, ту дійсність переживаний, без якої неможливо настоящее творчість. Вірші А. Твардовского венних років – це хроніка фронтового життя, що складалася не тільки з подвигів, але й з армійського побуту (наприклад, вірш “Армійський швець”), і ліричні схвильовані спогади про рідну Смоленщину, пограбованої й ображеним ворогами землі, і вірші, близькі до народної пісні, написані на мотив “Позарастали стібки – доріжки…”. У віршах поета військового років звучить і философское осмислення людської долі в дні всенародної трагедії. Так, в 1943 році написаний вірш “Два рядки”.
Воно навіяно випадком з кореспондентської жизні Твардовского: два рядки із записної книжки нагадали йому про бійця-парубійкові, якого бачив він убитим, лежачим на льоді ще в ту, незнамениту війну з Фінляндією, що передувала Великої Отечественний. І подвигу він не зробив, і війна незначна, але життя йому була дана єдинийственная – через неї-те й осягає художникнув справжню трагедію всякої війни, виникає пронизливе по силі ліризму відчуття необоротності втрати: Мені шкода тої долі далекої, Начебто мертвий, самотній Начебто це я лежу… Уже після війни, “в 1945-1946 роках, Твардовский створює, може бути, найдужчий свій добуток про війну – “Я вбитий під Ржевом”. Бої під цим горобудинок були самими кровопролитними в истории війни, стали її найтрагічнішою сторінкою. Весь вірш – це страстний монолог мертвого, його звертання до живого.
Звертання з того світла, обращение, на яке має право лише мертвий – так судити про живий, так строго требовать від них відповіді. Вірш заворожує ритмом своїхніх анапестів, воно задоволено велике по объему, але читається на одному подиху. Прапорительно, що в ньому кілька разів звучить слов, що сходить до глибоких історичних шарів, традиціям давньоруського воїнства, традиціям християнським. Це обращение “брати”. У роки війни створена А. Твардовским і сатравня знаменита його поема “Василь Теркин”.
Її герой став символом російського солдата. Образ – гранично узагальнений, собирательний, народний характер у кращих його проявах. І разом з тим Теркин – це не абстрактний ідеал, а жива людина, вазілий і лукавий співрозмовник.
У його образі зединились і найбагатші літературні й фольклорні традиції, і сучасність, і автобіографічні риси, що ріднять його з автором (недарма він смоленський, та й у памятнике Теркину, що нині намереваются поставити на його рідній землі, зовсім не випадково вирішено позначити портретна подібність героя і його творця). Теркин – це й боєць, герой, роблющий фантастичні подвиги, описані із властивому фольклорному типу повествования гіперболічністю (так, у главі “Хто стріляв?” він із гвинтівки збиває вражеский літак), і людина надзвичайної стійкістки – у главі “Переправа” розказана про подвиг – Теркин перепливає крижану ріку, щоб доповісти, що взвод на правом бережу, – і вмілець, майстер на всі руки.
Написана поема з тої дивної классической простотою, що сам автор обозначил, як творче завдання: Нехай читач імовірний Скаже із книжкою в руці: – От вірші, а все понятно, Усе російською мовою. Пізніше творчість А. Твардовского, його вірші 1950-1960 років – одна із самих прекрасних сторінок російської поезії XX століття. Досить сказати, що вони витримують таких нелегких сусідів, як вірші А. Ахматовій, Б. Пастернаку, а це під силу далеко не кожному, треба бути дуже більшим художникому, щоб не втратитися серед таких талантов.
Не можна хоча б коротко не сказати про те, що в ці роки поет стає центральною фігурою всього прогресивного, чим було богата літературне життя. Журнал “Новий мир”, що редагував А. Твардовский, так і ввійшов в історію літератури як “Алевий мир” Твардовского”. Ліричний герой його пізньої поезії – це насамперед мудра людина, размишляющий про життя, про час. Наприклад, стихотворение “Ніколи мені над собою измиваться…
“, де головним порятунком людини від лиха стає праця, творчість. Над традиційною темою поета й поезії роздумує ліричний герой А. Твардовского в багатьох віршах, наприклад, у добутку 1959 року “Жити б мені з ловьем-одинаком…” И все-таки головна, сатравня хвора тема – тема історичної памяти, що пронизує його лірикові 1950- 1960 років.
Це й пам’ять про загиблим на війні. Їм присвячений вірш, которої сміло можна назвати однієї з вершин російської лірики XX століття: Я знаю, ніякої моєї провини В тім, що інші не прийшли з війни. У тім, що вони, хто старше, хто моложе – Залишилися там і не про тім же мовлення, Що я їх міг, але не зумів зберегти – Мовлення не про те, але все-таки, все-таки, все-таки…
У фіналі вірша – цілий мир человеческих переживань, ціла философия, що могла сформуватися в людей, що пережили стільки страшних і жестоких випробувань, що кожний уцілілий відчував це як чудо або нагороду, може бути, незаслужену. Але особливо гостро переживає поет ті етапи історії, які перекреслили життя його сім’ї, його народителий. У цьому й пізніше покаяння, і осознание особистої провини, і висока мужність художника. Цій темі присвячені такі провинищення А. Твардовского, як поема “По праву пам’яті”, цикл віршів “Пам’яті матіри”.
У ньому через долю матері він рассказивает про ціле покоління. Віковий уклад життя виявляється зруйнованим. Замість звичного сільського цвинтаря – неприютний цвинтар у далеких краях, замість переїзду через ріку, символу весілля, – “інші перевози”, коли людей з “землі рідного краю вдалину спровадила пора”. У поемі, написаної в 1966-1969 роках і опублікованої вперше в нашій країні в 1987 році, поет міркує про долю свого батька, про трагедію тих, хто із самого народження був відзначений як “дитина ворожих кровий”, “кулацкий синок”. Ці міркування знаходять філософське звучання, і вся поема звучить застереженням: Хто ховає минуле ревниво, Той навряд чи з майбутнім у ладі…
Поезія А. Твардовского – це мистецтво в найвищому змісті слова. Вона ще чекає справжнього прочитання й розуміння
Схожі твори:
- Основні теми й ідеї лірики А. Т. Твардовского Поезія Олександра Твардовского стала однієї з яскравих сторінок історії чи росіянцітератури XX. століття. Сама доля цього чолостоліття й поета глибоко символична. А. Твардовский увійшов у літературу в рєредине 20-х років XX століття. У своїй ранній творчості поет оспівувала нову деревенскую життя, колгоспне будівництво. Одну зі своїх ранніх поем він назвав...
- Основні теми та ідеї лірики Ф. І. Тютчева Видатний російський лірик Федір Іванович Тютчев був у всіх відносинах протилежністю своєму сучасникові і майже ровесникові Пушкіну. Якщо Пушкін одержав дуже глибоке й справедливе значення “сонця російської поезії”, то Тютчев – “нічний поет”. Хоча Пушкін і надрукував у своєму “Сучаснику” в останній рік життя велику добірку віршів тоді нікому не...
- Основні теми і ідеї лірики А. А. Фєта В особистості Афанасія Фєта дивним образом зійшлися дві абсолютно різних людини: огрубілий, сильно тертий, битий життям практик і натхненний, нестомний буквально до останнього подиху (а вмер він у віці 72 років) співак краси й кохання. Син дрібного німецького чиновника, Фєт був за хабар записаний сином орловського поміщика Шеншина, що відвіз...
- Основні теми й ідеї лірики Ф. И. Тютчева Видатний росіянин лірик Федір Іванович Тютчев був у всіх відносинах протилежністю своєму сучасникові й майже ровесникові Пушкіну. Якщо Пушкін одержав дуже глибоке й справедливе визначення “сонця російської поезії”, то Тютчев – “нічний поет”. Хоча Пушкін і надрукував у своєму “Сучаснику” в останній рік життя більшу добірку віршів тоді нікому не...
- Основні теми і ідеї добутків О. І. Купріна У світовій літературі взагалі, а в російській літературі особливо, проблема взаємини людини з навколишнім його світом займає велике місце. Особистість і середовище, індивідуум і суспільство – про це міркували багато російських письменників XІX століття. Плоди цих міркувань відбилися у багатьох стійких словесних формулах, наприклад у відомій фразі “середовище заїло”. Помітно...
- Основні теми й ідеї добутків Купріна У світовій літературі взагалі, а в російській літературі особливо, проблема взаємини людини з навколишнім його миром займає велике місце. Особистість і середовище, індивідуум і суспільство – про це міркували багато російських письменників XІX століття. Плоди цих міркувань відбилися в багатьох стійких словесних формулах, наприклад у відомій фразі “середовище заїло”. Помітно...
- ОСНОВНІ ТЕМИ Й ІДЕЇ ДОБУТКІВ И. А. БУНІНА, А. И. КУПРИНА ОСНОВНІ ТЕМИ Й ІДЕЇ ДОБУТКІВ И. А. БУНІНА, А. И. КУПРИНА. У літературі взагалі, а в російській літературі особливо, проблема взаємини людини з навколишнім його миром займає дуже істотне місце. Особистість і середовище, індивідуум і суспільство про це міркували багато російських письменників XIX століття. Плоди цих міркувань відбилися в багатьох...
- Основні теми й ідеї добутків А. И. Куприна У літературі взагалі, а в російській літературі в осо-бенности, проблема взаємин людини й ок-ружающего його миру займає дуже істотне ме-сто. Особистість і середовище, індивідуум і суспільство – про це міркували багато російських письменників XIX століття. Плоди цих міркувань відбилися в багатьох стійких формулах, наприклад, у відомій фразі: “Середовище заїло”. Помітно...
- Одна з вершин російської поезії (поема А. Т. Твардовского “Василь Теркин”) Великого російського поета А. Т. Твардовского завжди цікавила доля своєї країни в переломні моменти історії. Ще на початку 30-х років він зздал поетичну картину складної епохи колективізації в поемі “Страна Муравия”. Під час Великої Вітчизняної війни А. Т. Твардовский пише поему “Василь Теркин”. Поема присвячена життя народу на війні. У...
- Біографія Твардовского Олександра Трифоновича Народився на Смоленщині в сім’ї сільського коваля. Удалося закінчити в школі тільки чотири класи, учитися далі не смог через матеріальні труднощі. В 1925 році вперше в газеті “Смоленське село” надруковані його вірші. В 1929 році Твардовский їде в Москву в пошуках постійної літературної роботи. В 1930 році надходить у Смоленський...
- ДОЛЯ НАРОДУ У ТВОРЧОСТІ А. ТВАРДОВСКОГО І ЇЇ ХУДОЖНЄ ВТІЛЕННЯ ДОЛЯ НАРОДУ У ТВОРЧОСТІ А. ТВАРДОВСКОГО І ЇЇ ХУДОЖНЄ ВТІЛЕННЯ Доля народу була однієї з головних, якщо не самою головною темою творчості А. Твардовского. Поет знав про цю долю не понаслышке, він сам був частиною народу, сам пережив всі ті лиха й радості, які випали на частку російських людей в...
- Літопис війни на сторінках поеми А. Т. Твардовского “Василь Теркин” ЛІТОПИС ВІЙНИ НА СТОРІНКАХ ПОЕМИ А. Т. ТВАРДОВСКОГО “ВАСИЛЬ ТЕРКИН” – Ні, хлопці, я не гордий. Не загадуючи вдалину, Так скажу: навіщо мені орден? Я згодний на медаль. А. Т. Твардовский Поезію Олександра Твардовского відрізняють простота й пронизлива правда, що бере за душу ліричність. Автор не лукавить, а йде до...
- Основні теми лірики М. Ю. Лермонтова 1. Мотиви протесту й заперечення. Образи маски й демона. 2. Розчарування Тема смерті. 3. Звертання до історії й легенд. 4. Природа в лірику Лермонтова. 5. Любовні переживання ліричного героя Лермонтова. 6. Роздуму про долю неабиякої особистості. 7. Тема батьківщини в лірику Лермонтова. Не зустріне відповіді Серед шуму мирського З полум’я...
- Основні теми лірики А. А. Фета В особистості Панаса Фета дивним образом з’єдналися два абсолютно різних характери: огрубілий, сильно тертий, битим життям практик і натхненний, невтомний буквально до останнього подиху (а вмер він у віці 72 років) співак краси й любові. Син дрібного німецького чиновника, Фет був за хабар записаний сином орловського поміщика Шеншина, що відвіз...
- Основні теми лірики Ф. И. Тютчева Видатний росіянин лірик Федір Вербанович Тютчев був у всіх відносинах протилежністю своєму современнику й майже ровесникові Пушкіну. Якщо Пушкіна справедливо називають “сонцем російської поезії”, то Тютчев – “нічний” поет. Хоча Пушкін і надрукував у своєму “Сучаснику” в останній рік життя більшу добірку віршів тоді нікому не відомого, що находились на...
- Основні теми творчості О. С. Пушкіна Однією з характерних особливостей О. С. Пушкіна як поета була надзвичайна різнобічність його творчого таланту. Лірика була для поета як одна з можливостей передавати свої почуття та настрої, брати участь у суспільно-політичному та літературному житті Росії. Пушкін привернув до себе увагу перш за все як виразник передових поглядів свого століття,...
- Дитячі вірші Твардовского Часто говорилося про простоту й доступність поезії Твардовского будь-якому віку, не крім тих, кому “від двох до п’яти”. Багато рядків Твардовского вже давно входять у коло дитячого читання. Але Твардовский все-таки залишається поетом “дорослим”, зверненим до читача, що має за плечима чималий життєвий досвід. У свій час “дитяча” тема по-своєму...
- Моральна проблематика лірики А. Т. Твардовского У житті поета було багато випробувань, гірких вражень і переживань. Пройшовши дорогами Великої Вітчизняної як співробітник фронтової газети “Червона зірка”, побачивши жахи війни, Твардовский говорив у своїх віршах про самому головний, що хвилювало людини, солдата в гіркі й важкі мінути випробувань: Коли пройдеш таким шляхом Не день, не два, солдатів,...
- Як у творчості А. Т. Твардовского представлена тема війни? (По поемі “Василь Теркин”) 1. Перетворення колишнього Васі Теркина – лубочного богатиря у всіма улюбленого персонажа. 2. Образ Батьківщини в поемі. 3. Поема “Василь Теркин” як енциклопедія війни. 4. Відношення автора до свого добутку. Крім віршів і нарисів, написаних Твардовским у пору зимової кампанії Червоної армії 1939 /40 р., він прийняв деяку участь у...
- “Мистецтво виконує роботу пам’яті: воно вибирає з потоку часу найбільш яскраве, хвилююче, значне й запам’ятовує це в кристалах книг”. По поемі Твардовского “Василь Теркин” 1. Образ типового радянського бійця. 2. Теплий гумор поеми. 3. Значення поеми Твардовского. Одним з найбільш яскравих добутків російської літератури XX століття є поема А. Т. Твардовского “Василь Теркин”. На мою думку, дане добуток як не можна краще відповідає заявленій темі твору. У поемі ми чітко чуємо голос самого автора...