Місто Калинов і його мешканці в п’єсі А. Н. Островського “Гроза”
1. Загальна характеристика місця дії. 2. Калиновская “еліта”. 3. Залежність людей від самодурів 4. “Вільні пташинки” Калинова. “Жорстокі вдачі, пан, у нашім місті, жорстокі!
” – так А. Н. Островський характеризує місце дії п’єси вустами одного з персонажів, спостережливого й дотепного винахідника-самоучки Кулигина. Примітно, що п’єса починається зі сцени, у якій цей же герой любується видом на Волгу. Автор немов невзначай протиставляє красу природи, неосяжність її просторів святенницькому провінційному побуту. Люди,
У сімейному колі він нестерпний тиран, який усе бояться. Його дружина щоранку тремтить: “Панотця, не розсердите! Голубчики, не розсердите!
” Однак Дикої здатний розсердитися без особливих причин: тоді він радий з лайкою накинутися на своїх домочадців і найманих робітників. Усім, хто в нього служить, Дикої постійно недоплачує, так що багато
“…Хоч би ви й були до нього шанобливі, нешто хто йому заборонить сказати-те, що ви нешанобливі? ” – розважливо говорить Борисові Кулигин. Знаючи місцеві вдачі, Кулигин переконаний, що племінники Дикого залишаться ні із чим – зрячи Борис терпить дядину лайка. “Нашій би господарці за ним бути, вона б його незабаром припинила”, – думає служниця в будинку Кабанових, говорячи про Дикий і Кабанихе.
Справді з Кабанихой Дикої розмовляє, як з рівною людиною, з яким він може поділитися своїми проблемами. Дикої розповідає Кабанихе про випадок, що чудово ілюструє сутність характеру Дикого: спочатку він вилаяв мужика, що зажадав у нього гроші за привезені дрова, а потім прилюдно кланявся мужикові й просив прощення. Справа в тому, що ця неприємність відбулася під час великого поста: вилаявши мужика, Дикої згрішив, хоча точно так само він грішить постійно, не занадто цим спантеличуючись. Взагалі Дикої, як легко помітити з тексту п’єси, не занадто піклується про те, щоб виглядати пристойно.
Він лає племінника прямо на вулиці, готовий накричати на кожний, де завгодно. Не така Кабаниха – вона теж тиранить своїх домашніх, але “під видом благочестя”. Будинок Кабанихи – рай для мандрівників і прочан, яких купчиха радо приймає відповідно до стародавнього російського звичаю.
Звідки з’явився цей звичай? У Євангелії розповідається, що Христос учив своїх послідовників допомагати нужденної, говорячи, що зроблене для “одного з малих цих” у підсумку зроблено як би для Нього Самого. Кабаниха свято зберігає стародавні звичаї, які для неї є чи ледве не основами мирозданья. Але вона не вважає гріхом те, що “точить, какржа залізо” свого сина й невістку Дочка Кабанихи зрештою не витримує й тікає з коханцем, син поступово стає п’яницею, а невістка від розпачу кидається в ріку.
Побожність і благочестя Кабанихи виявляються лише формою без змісту. За словами Христа, такі люди подібні до трун, які акуратно пофарбовані зовні, а усередині повні нечистот. Чимало людей залежать від Дикого, Кабанихи і їм подібних. Безрадісне існування людей, що живуть у постійній напрузі й страху Так чи інакше в них піднімається протест проти постійного придушення особистості. Тільки проявляється цей протест найчастіше виродливим або трагічним образом.
Син Кабанихи, у сімейному побуті покірно терпить повчальні повчання владної матері, вирвавшись на кілька днів з будинку, забуває про усім у безпробудній пиятиці: “Так, як же, зв’язаний! Він як виїде, так зап’є”. Любов Бориса й Катерини теж свого роду протест проти гнітючої обстановки, у якій вони живуть. Не радість Приносить ця любов, хоч вона й взаємна: протест проти лицемірства й удавання, звичайного в Калинове, змушує Катерину зізнатися перед чоловіком у своєму гріху, а протест проти повернення до осоружного способу життя штовхає жінку у воду. Найбільш продуманим виявляється протест Варвари – вона тікає разом з Кудряшом, тобто виривається з обстановки святенництва й тиранства. Кудряш – особистість по-своєму примітна.
Цей ухарь нікого не боїться, навіть грізного “воїна” Дикого, у якого він працював: “… Я перед ним рабствовать не стану”. Кудряш не має багатство, зате він уміє поставити себе в суспільстві людей, у тому числі й таких як Дикої: “Я грубіян уважаюся, за що ж він мене тримає? Стало бути, я йому потрібний. Ну, виходить, я його й не боюся, а пущай він мене боїться”.
Таким чином, ми бачимо, що в Кудряша розвинене почуття власного достоїнства, він людина рішучий і хоробрий. Звичайно, він аж ніяк не якийсь ідеал. Кудряш теж є продуктом того суспільства, у якому він живе “З вовками жити – по-вовчі вити” – відповідно до цього стародавнього прислів’я Кудряш не ладь би пообломать боку Дикому, якби відшукалося кілька таких же розпачливих хлопців для компанії, або ж “уважити” самодура іншим способом, спокусивши його дочку. Інший тип людини, що не залежить від калиновских самодурів, виявляє собою винахідник-самоучка Кулигин. Ця людина, як і Кудряш, превосходно знає, яка таємниця місцевих тузів.
Він не будує ніяких ілюзій щодо своїх співгромадян і проте ця людина щаслива. Людська низькість не заслоняє йому краси миру, марновірство не отруює його душі, а науковий пошук надає його життю високий зміст: “А ви боїтеся й глянути-те на небо, тремтіння вас бере! Із усього-те ви собі пугал наробили. ех, народ!
Я от не боюся”.
Схожі твори:
- МІСТО КАЛИНОВ (ПО П’ЄСІ А. Н. ОСТРОВСЬКОГО “ГРОЗА”) МІСТО КАЛИНОВ (ПО П’ЄСІ А. Н. ОСТРОВСЬКОГО “ГРОЗА”) Олександр Миколайович Островський найбільший драматург минулого сторіччя. Його знамениті п’єси й донині входять у репертуар багатьох театрів Росії. “Він почав незвичайно,” писав про нього И. С. Тургенєв. Після того, як Островський прочитав свою першу п’єсу “Картина сімейного щастя”, його відразу ж охрестили,...
- Скорочено драми Гроза Островського А. Н ГРОЗА Драма в п’яти діях Дія перше Суспільний сад на березі Волги. Сидячи на ослоні, міщанин Кулигин захоплюється Волгою. Що прогулюються Кудряш і Шапкин, почувши, як купець Дикої лає свого племінника, обговорюють це. Кудряш співчуває Борисові Григоровичу, уважає, що Дикого потрібно як варто налякати, щоб не знущався з людей. Шапкин...
- Образ “жорстокого миру” у драматургії А. Н. Островського (по одній з п’єс “Гроза” або “Безприданниця”) Уже на початку свого творчого шляху А. Н. Островський звертається до зображення “темних” сторін у житті російського суспільства. У світі, що критики охрестили “темним царством”, панують деспотизм і неуцтво, самодурство й жадібність, ворожість до вільного прояву особистості й святенництво. Образ такого “жорстокого миру” Островський створює в п’єсі “Гроза”, що стала...
- Образи самодурів у драмі А. Н. Островського “Гроза” Уж такого-те ругателя, як у нас Савел Прокофъич, пошукати ще!.. Гарна теж і Кабаниха. А. Островський. Гроза У своїй драмі “Гроза” А. Н. Островський яскраво й жваво зобразив “темне царство” російської провінції, що придушує кращі людські почуття й прагнення. Автор не тільки першим увів у літературу слово “самодур”, але й...
- Образ Катерины, його ідейний зміст у драмі А. Н. Островського “Гроза” Існує версія, що Островський створював ” Гро-Зу”, будучи закоханий у замужню акторку Малого теат-ра Любу Косицкую. Саме для неї він писав свою Ка-Терину, саме вона її й зіграла. Однак акторка не відповіла на полум’яну любов письменника – вона любила іншого, котрий пізніше довів неї до вбогості й ранньої смерті. Але...
- Образ молодого покоління в драмі А. Н. Островського “Гроза” 1. Тихін Кабанів і Борис, племінник Дикого. 2. Іван Кудряш. 3. Катерина й Варвара У драмі А. Н. Островського “Гроза” дія розвертається на тлі напружених взаємин між представниками старшого й молодшого поколінь. Тиранічний гніт Кабанихи й Дикого на близькі не слабшає побачивши зовнішніх проявів покірності Як же поводяться представники молодого...
- Жертви “темного царства” (По драмі А. Н. Островського “Гроза”) 1. Сюжетна лінія драми “Гроза”. 2. Представники “темного царства” – Кабаниха й Дикої. 3. Протест проти підвалин святенницької моралі Уявите, що це саме анархічне суспільство розділилося на дві частини: одна залишила за собою право пустувати й не знати ніякого закону, а інша примушена визнавати законом усяку претензію першої й безмовно...
- Значення другорядних персонажів у драмі Островського “Гроза” Значення другорядних персонажів у драмі Островського “Гроза” А. Н. Островського по праву вважають співаком купецького середовища, батьком російської побутової драми, російського театру. Його перу належать близько 60 п’єс, з яких найбільш відомі такі, як “Безприданниця”, “Пізня любов”, “Ліс”, “На всякого мудреця досить простоти”, “Свої люди сочтемся”, “Гроза” і багато хто...
- Побут і вдачі купецтва в драмі А. Н. Островського “Гроза” Гроза – явище в природі що очищає й необхідне. Вона приносить із собою свіжість і прохолодь після виснажливої жари, живлющу вологу після суши. Вона несе що очищає, оновлююча дія. Таким “ковтком свіжого повітря”, новим поглядом на життя стала в літературі середини XІX століття п’єса А. Н. Островського “Гроза”. Велика російська...
- Російське купецтво в п’єсі А. Н. Островського “Гроза” На мій погляд, п’єса А. Н. Островського “Гроза” становить особливий інтерес для читачів, тому що в ній описується не тільки міжособистісний конфлікт, але й дається досить повна характеристика російського купецтва середини XIX століття. Для того, щоб зрозуміти життя суспільства, описаного в добутку, треба, звичайно, проаналізувати характери деяких діючих осіб. Марфа...
- Сенс назви п’єси О. М. Островського “Гроза” З появою А. М. Островського в російській літературі змінилося багато чого, а основні зміни відбулися у драматургії: письменник відкрив новий конфлікт на нашому грунті, нове середовище – купецтво, яка принесла своїх героїв і новий сенс п’єс, отже, принципово нові назви творів. Ці зміни добре помітні у п’єсі О. М. Островського...
- Образи-Символи в п’єсі А. Н. Островського “Гроза” 1. Образ грози. Час у п’єсі. 2. Сни Катерини й символічні образи кінця світла 3. Герої-Символи: Дикої й Кабаниха. Уже сама назва п’єси А. Н. Островського “Гроза” символічно. Гроза – це не тільки атмосферне явище, це алегоричне позначення взаємин між старшими й молодшими, що мають влада й зависимими. “…Тижня дві...
- ДРУГОРЯДНІ ПЕРСОНАЖІ В ДРАМІ ОСТРОВСЬКОГО “ГРОЗА” ДРУГОРЯДНІ ПЕРСОНАЖІ В ДРАМІ ОСТРОВСЬКОГО А. Н. Островського, автора численних п’єс про купецтво, по праву вважають “співаком купецького побуту” і батьком російського національного театру. Він створив близько 60 п’єс, найвідомішими з яких є “Безприданниця”, “Ліс”, “Свої люди сочтемся”, “Гроза” і багато хто інші. Самим яскравим і рішучим, за словами А....
- Побут і вдачі міста Калинова в п’єсі А. Н. Островського “Гроза” Побут і вдачі міста Калинова в п’єсі А. Н. Островського “Гроза”. “Жорстокі вдачі, пан, у нашім місті, жорстокі! А. Н. Островський П’єса ” Гроза” А. Н. Островського створена в 1859 році. У своєму добутку автор яскраво показав безліч звичаїв і вдач, що існують у той час у Росії. На прикладі...
- Доля Катерини (по п’єсі А. Н. Островського “Гроза”) Мені здається, що навіть люди, совсем далекі від літератури, знають твори Олександра Миколівича Островського. Так часто по тілібаченню показують спектаклі й фільми по п’єсах великого російського драматурга. Мені теж запам’яталося трохи його п’єс. Особливо расрозповідь про безприданницю, гордої Ларирє, головна провина якої міститься в тім, що в неї не було...
- Конфлікт поколінь у драмі А. Н. Островського “Гроза” 1. Життя російського патріархального купецтва. 2. “Темне царство” і його представники. 3. Молоде покоління в драмі. 4. Протиріччя між старшим і молодшим поколінням А. Н. Островський показав життя російського купецтва. У драмі “Гроза” на повсякденному тлі розгортається трагедія, що погубило життя молодої жінки. У чому причина загибелі Катерини? Чи можна...
- Жіночі долі й характери в п’єсі А. Н. Островського “Гроза” 1. Особливості творчості Островського. 2. Образ Кабанихи в п’єсі “Гроза”. 3. Варвара, дочка Кабанихи. 4. Катерина, невістка Кабанихи. Кілька десятків п’єс написав А. Н. Островський за своє життя, і у всіх цих добутках, як у дзеркалі, відбилися ті або інші сторони життя, сучасної авторові. Але тільки чи про свій час...
- Біблійні мотиви в п’єсі А. Н. Островського “Гроза” У сюжеті “Грози” Островського одержують послідовне втілення різні біблійні мотиви. Один з таких мотивів – мотив гріха, воздаяния за нього й покаяння. Мотив цей послідовно втілюється в мовленні персонажів, у їхніх думках, у розвитку сюжетної дії, у глибинному, філософському підтексті п’єси. Про гріх постійно згадує Марфа Ігнатіївна Кабанова: “От чи...
- Зіткнення старого й нового (по драмі А. Н. Островського “Гроза”) Відкривається завіса. Погляду глядача представляється високий берег Волги, міський сад, що гуляють жителі чарівного містечка Калинова. Краса пейзажу вызы-вает поетичний захват Кулигина й дивно гар-монирует із привільною російською народною піснею. Не-Спішно тече розмова міських обивателів, у кото-ром уже злегка відкривається схована від посторон-його погляду життя Калинова. Талановитий механік-самоучка Кулигин називає...
- Дикої й Кабаниха. Основні риси самодурства (по п’єсі А. Н. Островського “Гроза”) П’єса “Гроза” займає особливе місце у творчості Островського. У цій п’єсі драматург найбільше яскраво обрисував “мир темного царства”, мир купців-самодурів, мир неуцтва, сваволі й деспотизму, домашньої тиранії. Дія в п’єсі розвертається в маленькому містечку на Волзі – Калинове. Життя тут, на перший погляд, являє собою якусь патріархальну ідилію. Місто весь...