“Мильон роздирань” Чацкого
А. С. Грибоєдов увійшов у російську літературу як автор одного произведения. Його комедію “Горе від розуму” важко переоцінити. П’єса Грибоедова залишиться сучасної й животрепещущей доти, поки з нашого життя не зникнуть кар’єризм, чинопочитание, плітки, поки в нашім обществе будуть панувати спрага наживі, прагнення жити за рахунок інших, а не власною працею, поки будуть процвітати мисливці догоджати й прислуживаться. Все це вічна недосконалість людей і миру чудово описано в біссмертної комедії. Грибоєдов створює целую галерею негативних
І такому “суспільству” поодинці противостоит головний герой комедії – Олександр Андрійович Чацкий. Він приїхав у Москву, “з далеких мандрівок возвратясь”, тільки заради Софії, своїй коханій. Але, повернувшись у ніколи рідний і улюблений будинок, він виявляє дуже сильні перемени: Софія холодна, зарозуміла, раздражительна, вона більше не любить Чацкого. Намагаючись знайти відповідь на своє почуття, головний герой волає до колишнього любви, що до його від’їзду була взаимной,
Всі його покатування повернути колишню Софію зазнають поразки. На всі палкі мовлення й воспоминання героя Софія відповідає: “Ребячество!”. Отже, у наявності любовна драма, але вона перестає бути вузько особистої, перірастая в зіткнення закоханої людини й усього фамусовского общества. Головний герой один виступає проти армії старих “воїнів”, начиная нескінченну боротьбу за нове життя й за свою любов.
Перше зіткнення – із самим Фамусовим. Хазяїн будинку визнає правильними ідеали “століття минулого”; і зразок для нього – дядюшка: Максим Петрович: він не те на сріблі, На золоті едал; сто чоловік до послуг. Зовсім ясно, що й сам Фамусов не відмовився б від такого життя, тому він і не розуміє Чацкого, требующего “служби справі, а не особам”. Любовний і соціальний конфлікти комедії зливаються в єдине ціле. Особиста драма героя ускладнена отношением суспільства до нього, а общественна – особистими відносинами.
Це вимотує Чацкого, і в результаті його життя перетворюється в “мильон роздирань”. Стан невизначеності приводить героя в шаленство. На початку дії він спокійний і впевнений у собі: Ні, нині світло вуж не такий… Вольнее всякий дихає И не поспішає вписати в полк блазнів, У заступників позіхати на стелю.
З’явитися помовчати, пошаркать, пообідати, Підставити стілець, поднесть хустка. Але в монолозі на балі в будинку Фамусова вже зовсім очевидно, що в Чацкого “розум із серцем не в ладі”. Образ головного героя дуже трагичен: весь його монолог – наслідок несчастной любові й неприйняття суспільством тих думок і почуттів, тих переконань, які Чацкий відстоює з таким запалом.
Чацкий не тільки не спростовує слухи про своє божевілля, але всімі силами, здавалося б, подтверждає їх, адже все його поводження, всі вчинки суперечать “здоровому глузду”, правилам, прийнятим у проществе: Ви праві, з вогню той вийде непошкоджений, Хто з вами година побить встигне, Подихає повітрям одним, И в кому розум уцелеет… Геть із Москви! Сюди я більше не їздець, Бігу, не оглянуся, піду шукати по світлу Де ображеному є почуттю куточок!
Герой переживає трагедію непоніманія, але адже всі його монологи обращени до “московських бабусь”, завідомо не здатним оцінити гостроту розуму викривача. Він не боїться говорить усе всім в очі й справедливо обвинувачує представників фамусовской Москви в неправді, святенництві, особімерии. І пускай Чацкий не зрозумілий, пускай марнував свій запал перед недостойними, але не бути молчалиним у суспільстві підлесників і лицемірів, вступити у відкрите протистояння буквально з усіма – учинок, заслуживающий поваги
Схожі твори:
- Конспект статті “Мильон роздирань” Поки буде існувати прагнення до почестей крім заслуги, поки будуть водитися майстри й мисливці догоджати й “награжденья брати й весело пожити”, поки плітки, неробство, порожнеча будуть панувати не як пороки, а як частини громадського життя, – доти, звичайно, будуть проявлятися й сучасному суспільстві риси Фамусових, Молчалиних і інших Головна роль,...
- “Мильон роздирань” Софії Фамусовой (По комедії Грибоєдова “Горі від розуму”) Єдиний персонаж, задуманий і виконаний у комедії “Горі від розуму”, як близький Чацкому, це Софія Павлівна Фамусова. Грибоєдов писав про неї: “Дівчина сам не дурна віддає перевагу дурневі розумній людині:” У цьому персонажі втілений характер складний, автор пішов тут від сатири й фарсу. Він представив жіночий характер великої чинності й...
- Образ Чацкого в комедії “Горе від розуму” Не можна не погодитися з Гончаровим. Так, фігура Чацкого визначає кінфликт комедії, обидві її чи сюжетнінии. П’єса писалася в ті часи ( 1816-1824), коли молоді люди, подібні Чацкому, несли в суспільство нові ідеї, настрої. У монологах і репліках героя, у всіх його поступках виразилося те, що важливіше всього було й...
- ЧиМожна вважати Чацкого зайвою людиною? У першій третині XIX століття в російській літературі складається тип лишнеко людини. Герої ці, серед яких найбільш відомі Печорин, Онєгін, Обломів, не схожі на більшість людей свого часу. Зайві люди, чий розум допитливий і глибокий, “хворіють на хворобу століття”: для них очевидні проблеми навколишнього світу, пороки й “виразки” сучасного суспільства....
- Головна роль, звичайно, – роль Чацкого “Головна роль, звичайно, роль Чацкого, безякого не було б комедії, а була б, мабуть, картина вдач”.(И. А. Гончарів)Не можна не погодитися з Гончаровым. Так, фігура Чацкого визначає конфлікт комедії, обидві її сюжетні лінії. П’єса писалася в ті часи ( 1816-1824 гг.), коли молоді люди типу Чацкого несли в суспільство нові...
- Мниме й справжнє божевілля Чацкого Мниме й справжнє божевілля Чацкого. Комедія “Горі від розуму” була написана в 1823 році А. С. Грибоєдовим і мала вже тоді величезний успіх у читацьких колах не тільки Москви, але й всієї Росії. При житті автора “Горі від розуму” не була опублікована, зате багаторазово листувалася й, переходячи від одного читача...
- Молчалин глазами Чацкого и Софьи Софья. Уступчив, скромен, тих… И на душе проступков никаких. Чацкий. Он дойдет до степеней известных – Ведь нынче любят бессловесных. А. С. Грибоедов В комедии “Горе от ума” А. С. Грибоедов, верный своему таланту изображать жизнь в реальных картинах и образах, избирает жизненную ситуацию – “любовный треугольник”. Любовь Чацкого к...
- Моральна й цивільна позиція Чацкого в комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” 1. У чому прав і в чому неправий Чацкий. 2. Викриття пороків “століття нинішнього й століття минулого”. 3. Досада “на увесь світ”. У своїй комедії А. С. Грибоєдов протиставив Чацкого московському суспільству, наділивши його рисами трагічного, а не комічного персонажа, однак саме в силу цієї обставини Чацкий поминутно виявляється в...
- Молчалин – антипод Чацкого Молчалин – секретар Фамусова, користується довірою хазяїна в службових справах. Він не дворянин по походженню, але прагне зробити кар’єру. Прізвище Молчалина виправдується його поводженням. “От він навшпиньках і небагатий словами”, – говорить Чацкий. Молчалин на вид скромний парубок. Він грає на флейті, любить сентиментальні віршики Софія восхищается його добротою, поступливістю,...
- Проблеми, порушені Грибоєдовим у контексті образа Чацкого Комедія “Горі від розуму” була написана в 1823 році Грибоєдовим і мала вже тоді величезний успіх у читацьких колах не тільки Москви, але й всієї Росії. При житті автора “Горі від розуму” не була опублікована, зате багаторазово листувалася й, переходячи від одного читача до іншого, став відомо як яскравий, неординарний...
- Конфлікт Чацкого із представниками фамусовского суспільства (По комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму”) 1. Історія створення комедії “Горе від розуму”. 2. Причина розбіжностей між представниками “століття нинішнього” і “століття минулого”. 3. Безсмертя комедії А. С. Грибоєдова. А. З. Грибоєдов створив комедію “Горе від розуму” на початку XIX століття. У ті роки на зміну порядкам єкатерининської епохи стали приходити нові віяння, з’явилися в російському...
- Кожна справа, викликає тінь Чацкого В 1871 році з нагоди нової постановки в Малому театрі в Москві комедії Грибоєдова “Горі від розуму” Іван Олександрович Гончарів написав свій критичний етюд “Мильон роздирань”, присвячений не стільки сценічному втіленню комедії, скільки самому добутку. У цій статті Гончарів писав про те виняткове місце, що займає комедія в російській літературі,...
- Чим залучає мене образ Чацкого? Якщо порівнювати Чацкого хоча б з Печориним, можна побачити величезну різницю. Печорин розчарований життям, вищим світлом, однак від скороминущих задоволень не відмовляється. Виявися на місці Чацкого, він з першого ж погляду розгадав би всі відносини між Софією й Молчалиним і став би з холодною насмішкуватістю спостерігати за ними або приклав...
- Конкретно-історичне й вічне в образах Чацкого й Базарова “Чацкий неминучий при кожній зміні одного століття іншим. Кожна справа, що вимагає відновлення, викликає тінь Чацкого”, так писав Гончарів у своєму критичному етюді “Мильон роздирань”. Дійсно, положення Чацкого на суспільних сходах може бути різним, але роль і доля завжди та сама: свій “мильон роздирань”, нерозуміння, страждання, вигнання. Чацкие не переводяться...
- “Мій опис образа Чацкого” У суспільстві, “де той і славиться, чия частіше гнулася шия”, незалежність Чацкого робить його “небезпечною людиною”. Раболіпство не уживается з вільністю, а Чацкий “влади не визнає”, так само як не визнає чинів і багатства “батьків батьківщини”, які “грабіжництвом багаті”. И тому в будинку Фамусова Чацкий зустрінутий холодно й неприязно, тому...
- Историческое значение образа Чацкого Чацкий – новый тип человека, действующий в истории русского общего: общества. Главная его идея – гражданское служение. Такие герои призваны вносить в общественную жизнь смысл, вести к новым целям. Самое ненавистное для него – рабство во всех его проявлениях, самое желанное – свобода. Все окружающее нуждается, по его мнению, в...
- Подібність і розходження образів Чацкого й Онєгіна Чацкий і Онєгін – ровесники, представники столичної аристократії. Це молоді, енергійні, утворені люди. Обоє вони коштують вище свого соціального середовища, тому що розумно й розважливі й бачать всю порожнечу й нікчемність світського суспільства. Чацкий гнівно таврує тих людей, які є стовпами дворянського суспільства: * Де, укажіть нам, батьківщини батьки, *...
- Виклад сюжету комедії “Повернення Чацкого в Москву” “Повернення Чацкого в Москву…” і був одним з досвідів такої полемічної сатири. Захищатися й атакувати доводилося в різні сторони: не менш, ніж антистановий і антиаристократичний нігілізм публіцистів “Сучасника”, Ростопчину дратувала ідея слов’янофілів, які “склали нам якусь мниму древню Русь, до якої вони хочуть повернути нас, незважаючи на хід часу й...
- Образ Чацкого в комедии А. С. Грибоедова “Горе от ума” “Безумным вы меня прославили всем хором…” И все-таки сложная штука жизнь. Иногда она бывает легкой, иногда тяжкой; для кого-то счастливой, для кого-то несчастной. Комедия Грибоедова – о человеческих отношениях, без которых этой жизни не было бы. Хотя человеческими отношения между героями “Горя от ума” назвать трудно. А трудно потому, что...
- ЧиГідна Софія любові Чацкого? Образ головної героїні комедії А. С. Грибоєдова, по-моєму, важко тлумачити однозначно. З одного боку, Софія, що коштує між фамусовским суспільством і Чацким, зіграла більшу роль у створенні “мильона роздирань” героя; з іншого боку – сама пережила своє “горе від розуму”. “Софія написана неясно”, – помітив Пушкіна. Дійсно, у її поводженні...