Мій погляд на Євгена Онєгіна
Коментатори “Євгенія Онєгіна”завжди намагалися вгадати, що значить у Пушкіна магічний кристал як реалія. Припускали скляну кулю, виріб з прозорого каменю, дзеркало, навіть чорнильницю. Однак для нас важливіше символічна сторона пушкінського образу. Для самого Пушкіна це могла бути опредмечена метафора творчого задуму чи романного тексту. Для нас – пушкінський текст, озвучувані в кристалічній решітці структури. Книга В. С. Баєвського присвячена поетиці “Євгенія Онєгіна”, а поетика – це і форми організації поетичного тексту,
Дійсно, “Євгеній Онєгін” – великий фрагмент або фрагмент фрагментів, складно і багатогранно побудованих. Відповідно, і книга В. С. Баєвського, хоча і названа монографією, представляє з себе “збори строкатих глав, втім, досить монолітно прилеглих один до одного. Всього їх шість, не рахуючи передмови та післямови. П’ять голів, відомих нам раніше, були опубліковані окремими статтями в різних академічних виданнях,
У полігенеза “Євгенія Онєгіна” грають роль найрізноманітніші жанри і тенденції. Одна з перших розділів книги – “Традиція легкої поезії ” – вводить цілий пласт матеріалу, який “дослідниками роману найменш позначений і майже зовсім не вивчений”. В. С. Баєвський, будучи істинним ерудитом, вивчив багато французьких ліриків XVII – XVIII ст., Що протистоять високої традиції класицизму, та виявив їх “істотний вплив на формування образної системи, мови, жанрових особливостей роману у віршах” (с. 31). Виділивши дві школи в цій “легкої”, або “скороминущої”, поезії: “альбомну” (Шолье, Дора та ін) і “елегійну” (Хлопці, Мільвуа та ін), – дослідник показує, як їх жанри і цінності, звернені до приватного життя людини, переломилися в російській ліриці початку XIX ст. (Батюшков, Вяземський і ін.) Пушкін розгорнув всю цю лінію у своїх дружніх посланнях і елегіях, і обидва ці жанру в значній мірі поставили тональність і головні мотиви “Євгенія Онєгіна”.
Інтимність, природність і невимушеність авторській мові у віршованому романі сприяють побудові двопланові структури, що змішує установки на вимисел і достовірність, завдяки чому в “Онєгіні” діють як літературні персонажі, так і знайомі та друзі автора. Стилістика “легкої поезії” допомагає Баєвським успішно довести, що епіграф французькою мовою “з приватного листа”, що відкриває роман, цілком відноситься до Онєгіна, а не до автора. У цьому ж дусі аналізуються посвячення, листа Тетяни, строфи з першої глави, що оспівують сільську тишу, насолоду і свободу, і багато іншого. Весь здійснений автором книги аналіз двох гілок “легкої поезії”, що відбилися в “Євгенії Онєгіні”, змикається з думкою Ю. М. Тинянова про конструктивну роль інтонації фамильярной бесіди, яка панує в романі, – і підтверджує цю думку. Незвичайне поєднання “розмовної інтонації з віршем” створює “прозовий жанр у віршованій формі”, тобто таку синтетичну і динамічну структуру, яка пізніше відгукнеться в романі XX ст.
Одна з найбільших розділів книги – “Слова і речі” – відрізняється, крім обсягу, ще й надзвичайно різноманітним матеріалом. Її відкриває розділ “Слово – тема”. Це невеликий теоретичний трактат про те, що в поетичному творі кожне знаменна слово представляє тему. Ми дізнаємося про смисловий ємності поетичного слова, про роль другорядних, “вагаються ознак значень, актуалізуються у поетичному контексті, про важливість стилістичного забарвлення слова, про складання слів з речовим значенням у великі сюжетні теми. При цьому В. С. Баєвський орієнтується на найбільших класиків літературознавства: О. М. Веселовського, Б. В. Томашевського, Р. О. Якобсона та ін Потім дослідник переходить до питання про точність вибору Пушкіним в “Євгенії Онєгіна” подробиць речового світу. Це дозволяє автору монографії побачити, як роман “раптово обертається історичним і етнографічно точним свідченням про свій час”. Після цього легко було вийти з області теорії до вартим за словами реалій, тобто перейти до проблем коментаря, чому присвячені наступні дев’ять розділів глави.
Тут ми зустрічаємося з багатобарвної розсипом фактів і відомостей, далеко виводять за межі поетичного тексту в найрізноманітніші галузі знання і культури. Коментар – один з найбільш невдячних і трудомістких жанрів літературознавства, і та обставина, що В. С. Баєвський їм чудово володіє, зайвий раз свідчить про те, як теорико-логічне оснащення поєднується у нього з воістину енциклопедичної ерудицією. Досить назвати тут етюд “Російська Терпсихора”, де, розповідаючи про знамениту балріне Істоміної, наш автор зі знанням справи пише про необхідність “елевації” для танцівниці і додає, що “крім політності відмітною рисою романтичної хореографії стала розвинена пальцева техніка”.
У розділі “Тематична композиція”Баєвський від коментаря знову повертається до питань поетики, пов’язаним з поетичним словом. На цей раз він розглядає “природу і функції тематичних повторів”. Главку невелика, та й переклички словесних тим можуть іншому читачеві здатися лише прикрасою вірша, порівняно з важливістю взаємовідносин героїв і рисами їхнього характеру. А тим часом автор книги, який простежує поодинокі повтори і паралельне повторення тим, засновує на них єдність і життєподібність роману, його зв’язність і цельнооформленность. Тематичний повтор, по Баєвським, – один з основних механізмів так званої “зворотності”, яка змушує “знову і знову звертатися думкою до попередніх фрагментами тексту, допомагаючи утримувати у свідомості його цілісний образ”. Кілька сторінок глави присвячені, далі, психологічним основам тематичних повторів у Пушкіна. Як і в інших випадках, автор будує свої висновки на глибокому знанні предмета, в даному випадку – психології творчості. У ряді інших спостережень він, зокрема, зазначає, що “тематичні повтори часто виникають в однорідних ритміко-синтаксичних умовах”.
Підводячи підсумки за змістом глави “Тематична композиція”, не можна не погодитися з автором, що стверджують, що “біля витоків усвідомлення російською літературою загальної єдності життя, повторюваності, переплетення, зв’язку подій варто” Євгеній Онєгін “.
Схожі твори:
- Моє ставлення до Євгенія Онєгіна (за однойменним романом О. Пушкіна) І. Духовна атмосфера, в якій народжувався тип Євгенія Онєгіна (великі політичні події в історії Росії і Європи в 1819-1855 pp., виникнення в Росії таємних організацій, товариств і одночасне посилення реакції). ІІ. Євгеній Онєгін – людина зі складним і суперечливим характером. 1. Соціальне становище і виховання Онєгіна (“наследник всех своих родных”,...
- Образ Євгенія Онєгіна в однойменному романі О. С. Пушкіна Образ Євгенія Онєгіна в однойменному романі О. С. Пушкіна Головний герой роману – молодий поміщик Євгеній Онєгін – це людина зі складним, суперечливим характером. Виховання, яке здобув Онєгін, було згубним. Він виріс без матері. Батько, легковажний петербурзький барин, не звертав на сина уваги, доручивши його “вбогим” гувернерам. Внаслідок цього Онєгін...
- Відбиття в долях Онєгіна й Ленского філософії дворянства на початку XIX століття Він нападає в цьому класі на все, що суперечить гуманності; але принцип класу для нього – вічна істина… І тому в самій сатирі його так багато любові, саме заперечення його так часто схоже на схвалення й на милування… Згадаєте опис сімейства Ларіних у другому розділі й особливо портрет самого Ларіна....
- Які причини й наслідки “нудьги” Онєгіна (роман “Євгеній Онєгін”) Але Пушкін не обмежується зовнішнім описом, він дає читачеві внутрішній мир Онєгіна. У душі героя свої конфлікти, комплекси, парадокси. Автор оцінює Євгенія Онєгіна неоднозначно: “А чи був щасливий мій Євгеній?” Ні, * …рано почуття в ньому охолонули”, * “…розлюбив він нарешті * И лайка, і шаблю, і свинець… * і...
- “Даль вільного роману”. Задум і творча історія “Євгенія Онєгіна” Долинина Н. Прочитаємо “Онєгіна” разом. Спб.: “Ліцей”, 1998. Лотман Ю. М. Роман Пушкіна “Євгеній Онєгін”: Коментар. Спб., 1995. Михайлова Н. И. “Собранье строкатих глав”: Про роман А. С. Пушкіна “Євгеній Онєгін”. М., 1994. Що НеПам’ятає В. Книга, звернена до нас. “Євгеній Онєгін” як “проблемний роман” // Література в школі, 2000,...
- Типовість особистості Онєгіна в однойменному романі Пушкіна Останнє відразу впало в око сучасникам поета. Онєгіних, підкреслював у рецензії на перший розділ один із критиків, “зустрічаємо дюжинами на всіх більших вулицях”. Типовість Онєгіна, відсутність у його образі героїчної піднесеності, винятковості не задовольнили романтично настроєних шанувальників “південних” поем Пушкіна, що очікували, що в такому ж дусі він буде писати...
- Образ Онєгіна у творі Олександра Пушкіна “Євгеній Онєгін” Головний герой роману – молодий поміщик Євгеній Онєгін – це людина зі складним, суперечливим характером. Виховання, яке здобув Онєгін, було згубним. Він виріс без матері. Батько, легковажний петербурзький пан, не звертав на сина уваги, доручивши його “вбогим” гувернерам. Внаслідок цього Онєгін виріс егоїстом, людиною, що піклується тільки про себе, про...
- Твір на матеріалі глави роману про подорож Євгенія Онєгіна За задумом А. Пушкіна, після видання основного тексту роману у віршах “Євгеній Онєгін” окремо була видана глава про подорож Онєгіна по Росії. Після дуелі з Ленским Євгеній їде в Нижній Новгород, потім в Астрахань, звідти на Кавказ; відвідує Тавриду й Одесу. Нижній Новгород зробив на Онєгіна враження міста, де: Всяк...
- Аналіз епізоду сон Онєгіна в романі Пушкіна Те, що надалі викладі ми будемо визначати як сон Онєгіна, становить зміст XXXVI і XXXVII строф восьмої глави роману. Процитуємо їх: И що ж? Ока його читали, Але думки були далеко; Мрії, бажання, суму Тіснилися в душу глибоко. Він меж друкованими рядками Читав духовними очами Інші рядки. У них-те він...
- Аналіз епізоду сон Онєгіна у романі Пушкіна При всій гаданій вивченості художньої структури роману О. С. Пушкіна “Євгеній Онєгін” зовсім “упущеним” у літературознавчих дослідженнях є, на наш погляд, епізод сну Онєгіна. Тим часом цей епізод відіграє істотну роль у розкритті ідейної проблематики пушкінського добутку; крім того, його найважливіша композиційна функція – підсилити враження “дзеркальності”, симетричності роману Те,...
- Порівняльна характеристика образів Онєгіна і Тетяни Я не в Онєгіна закохалася, а в Онєгіна й у Тетяну (і, мабуть, у Тетяну трохи більше), у них обох разом, у любов. М. Цветаєва Хоча роман Пушкіна названо “Євгеній Онєгін”, образ Тетяни Ларіної не менш важливий і цікавий, аніж образ Онєгіна. А якщо говорити про ставлення до героїв читачів,...
- Дві зустрічі Тетяни й Онєгіна Вільний у своєму виборі й щасливий цим, але тільки не в цьому романі. Хоча Тетяна й любила Онєгіна, але вона Не була з ним щаслива, вона навіть не одержала відповідної любові. Простежити тему любові можна по двох Зустрічам Тетяни і Євгенія. В особі Тетяни Пушкін відтворив тип російської жінки в...
- Подорожі Онєгіна Нижній Новгород зробив на Онєгіна враження міста, де Всяк метушиться, бреше за дві, И всюди меркантильний дух. Критичний розум Євгенія прекрасно усвідомлює ці пороки жителів Нижнього Новгорода, і місто не викликає в ньому ніяких емоцій, крім туги. Євгеній Онєгін їде в Астрахань і звідти на Кавказ, де його переслідують “гіркі...
- “У чому трагедія Євгенія Онєгіна” Виховувався Онєгін француженкою гувернанткою й гувернером, що “учив його всьому жартуючи”, “не докучав мораллю строгої”. Чому ж вивчився Євгеній? Він у досконалості володів французькою мовою, “легко мазурку танцював” і “кланявся невимушено”, у розмові міг “торкнутися до всього злегка”, “сварив Гомера. Феокрита; зате читав Адама Смита й був глибокий економ”. Таким...
- Життя без змісту на прикладі образа Онєгіна * Миттєвим холодом облитий, * Онєгін до юнака поспішає, * Дивиться, кличе його… дарма: * Його вуж немає. Младой співак * Знайшов передчасний кінець! Тут уже Онєгін не той зарозумілий, вартий вище всіх життєвих вражень, іноді тільки незадоволений сам собою, холодний егоїст. Він жахається від свого безглуздого злочину: * У...
- Фінальне пояснення Тетяни й Онєгіна в романі А. Пушкіна “Євгеній Онєгін.” Герої начебто помінялися ролями. Тепер Оне-Гин “у тузі любовних думок И день і ніч проводить…”. Здавалося б, Тетяна повинна бути рада: тепер Онєгін закоханий у неї, страждає. Але вона не про-наруживает своїх почуттів ні при першій зустрічі (“Ледве^-їй! не те, щоб здригнулася Иль стала раптом бліда, червона… У їй і...
- Глава роману про подорож Євгенія Онєгіна Пушкін – найбільший російський поет XIX століття. Вивчаючи його творчість зі шкільної лави, ми все-таки знаємо його поверхово й, постійно читаючи його, відкриваємо всі нові й нові грані його творчості. Ні сумніву, що кращі Твір Пушкіна – це роман у віршах “Євгеній Онєгін”. Унікальним його робить широта охоплення дійсності, многосюжетность,...
- “Ганна Онєгіна” “Ганна Онєгіна” – це передостання поема Єсеніна, написана наприкінці 1924 року – початку 1925 року. Самому Єсеніну дуже подобалася ця поема. У листі до Чагину (грудень 1924 року) він говорить про свою поему так: “Працюю й незабаром надішлю Вам поему, по-моєму, найкраще, що я написав”. Що ж являє собою поема...
- Яка головна думка головна ідея “Євгенія Онєгіна” Читаючи “Євгенія Онєгіна”, здається спочатку, що автор нічого не хотів їм довести, ніякої ясної, конкретної ідеї у свій роман не вкладав. Він показує нам різноманітні картини російського життя, розгортає перед нами долі різних людей, малює характерні для епохи типи представників дворянського суспільства – словом, зображує дійсність такий, яка вона є,...
- “Образ Євгенія Онєгіна в однойменному творі О. Пушкіна” Головний герой роману Олександра Пушкіна “Євгеній Онєгін” мав дуже складний характер. Маленькою дитиною він залишився без матері. Батько його вів розгульний спосіб життя, а найняті ним гувернери майже не займалися вихованням хлопчика. Саме виховання, розгульний спосіб життя батька, наявність грошей (завдяки яким він собі міг все дозволити) у родині і...