Мертві душі характеристика образа Собакевич Михайло Семенич
МЕРТВІ ДУШІ (Поема, 1835-1841 – т. 1; опубл. 1842) Собакевич Михайло Семенич – четвертий (після Ноздрева, перед Плюшкиним) “продавець” “мертвих душ” Чичикову; наділений могутньою “природою” – в 7-й главі скаржиться Голові палати й Чичикову на те, що живе п’ятий десяток, а не болів жодного разу, і за це прийде коли-небудь “заплатити”; апетит відповідає його могутній натурі – у тій же главі описане “поїдання” їм осетра в 9 пудів. Саме ім’я, багаторазово обігране оповідачем (Собакевич нагадує “середньої величини
Знайомство Чичикова із С. відбувається в 1-й главі, на вечірці в губернатора; герой відразу звертає увагу на незграбність співрозмовника (С. першою справою наступає йому на ногу).
Після більш ніж ситного обіду (жирна “нянька”, м’ясо, ватрушки, що розміром набагато більше тарілки, індик ростом з теляти й проч. ) Чичиков заводить вітіювате мовлення про інтереси “усього російської держави в цілому” і ухильно підводить до його предмета, що цікавить. Але С. сам, без натяків, діловито переходить до суті питання: “Вам потрібно мертвих душ?
” Головне – ціна угоди (почавши зі ста рублів за ревізьку душу проти чичиковских восьми гривень, він погоджується зрештою на два з полтиною, але зате підсуває в “чоловічий” список “жіночу” душу – Елисаветъ Горобець). Доводи С. убийственно прості: якщо Чичиков готовий купувати мертві душі, виходить, сподівається витягти свою вигоду – і з ним варто торгуватися. Що ж до пропонованого “товару”, те він найкращої властивості – всієї душі “що ядрений Горех”, як сам хазяїн померлих кріпаків Природно, щиросердечний вигляд С. відбивається у всім, що його оточує. Від пейзажу – два ліси, березовий і дубовий, як два крила, і посередине дерев’яний будинок з мезоніном – до “дикого” офарблення стін. У пристрої будинку “симетрія” бореться з “зручністю”; всі марні архітектурні краси усунуті.
Зайві вікна забиті, замість них просвердлене одна маленьке; четверта колона, що заважала, прибрана. Хати мужиків також побудовані без звичайних сільських “витівок”, без прикрас. Зате вони зроблені “як треба” і міцні; навіть колодязь – і той вправлений у дуб, що звичайно йде на будівлю млинів У будинку С. розвішані картини, що зображують суцільно “молодців”, грецьких героїв-полководців початку 1820-х рр., чиї образи немов списані з його самого.
Це Маврокордато в червоних панталонах і з окулярами на носі, Колокотрони й інші, усе з товстими стегнами й нечуваними вусами (Очевидно, щоб підкреслити їхня міць, у середовище “грецьких” портретів затесалося “грузинський” – зображення худого Багратіона. ) Чудовою товщиною наділена й грецька героїня Бобелина – її нога обширнее, чим тулуб якого-небудь чепуруна. “Грецькі” образи, те пародійно, те всерйоз, увесь час виникають на сторінках “Мертвих душ”, проходять через весь сюжетний простір гоголівської поеми, споконвічно уподібненій “Илиаде” Гомера. Ці образи перегукуються, римуються із центральним “римським” образом Вергілія, що веде Данте по колах Ада – і, указуючи на античний ідеал пластичної гармонії, яскраво оттеняют недосконалість сучасного життя.
На С. схожі не тільки портрети; схожий на нього й дрізд темного кольору з білими цяточками, і пузате Горехове бюро на пребезглуздих ногах, “доконаний ведмідь”. Всі навколо немов хоче сказати: “И я теж Собакевич! ” У свою чергу й він теж схожий на “предмет” – ноги його як чавунні тумби.
Але при всій своїй “ваговитості”, брутальності, С. надзвичайно виразний. Це тип російського кулака (полеміка про цей тип велася в російської печатки 1830-х рр.) – негаразд скроєного, так міцно зшитого.
Чи породжений він ведмедем, або “омедведила” його закуткове життя, однаково при всім “собачій вдачі” і подібності з вятскими приосадкуватими конями С. – хазяїн; мужикам його живуться непогано, надійно. (Отут треба авторський відступ про петербурзьке життя, що могла б і погубити З, розбестивши його чиновним всевладдям. ) Те, що природна міць і діловитість як би обважніли в ньому, обернулися тупуватою відсталістю – скоріше лихо, чим провина героя. Якщо Манилов живе взагалі поза часом, якщо час у світі Коробочки страшно сповільнилося, як її шиплячі стінні годинники, і перекинулося в минуле (на що вказує портрет Кутузова), а Ноздрев живе лише в кожну дану секунду, то С. прописаний у сучасності, в 1820-х гг. (епоха грецьких героїв).
На відміну від всіх попередніх персонажів і в повній згоді з оповідачем С. – саме тому, що сам наділено надлишкової, воістину богатирською силою, – бачить, як подрібнювала, як знесиліло нинішнє життя. Під час торгу він зауважує: “Втім, і те сказати: що це за люди? мухи, а не люди”, куди гірше небіжчиків. Чим більше закладено в особистість Богом, тим страшнее зазор між її призначенням і реальним станом Але тим і більше шансів на відродження й перетворення душі.
С. – перший у черзі обкреслених Гоголем типів, хто прямо співвіднесений з одним з персонажів 2-го тому, де зображені герої нехай аж ніяк не ідеальні, але все-таки очистилися від багатьох своїх страстей. Хазяйновитість ІЗ, “грецькі” портрети на стінах, “грецьке” ім’я дружини (Феодулия Іванівна) римою відгукнуться в грецькому ім’ї й соціальному типі дбайливого поміщика Костанжогло. А зв’язок між ім’ям З. – Михайло Иванич – і “людиноподібними” ведмедями з російських казок укореняє його образ в ідеальному просторі фольклору, зм’якшуючи “звірині” асоціації. Але в той же самий час “негативні” властивості дбайливої душі С. немов проектуються на образ скаредного Плюшкина, згущаються в ньому до останнього ступеня
Схожі твори:
- Мертві душі характеристика образа Ноздрев МЕРТВІ ДУШІ (Поема, 1835-1841 – т. 1; опубл. 1842) Ноздрев – молодецький 35-літній “балакун, гульвіса, молодець”; третій по рахунку поміщик, з яким Чичиков затіває торг про мертві душі. Знайомство відбувається в 1-й главі, на обіді в Прокурора; відновляється випадково – у трактирі (гл. 4). Чичиков направляється від Коробочки до Собакевичу....
- Мертві душі характеристика образа Манилов МЕРТВІ ДУШІ (Поема, 1835-1841 – т. 1; опубл. 1842) Манилов – “солодкий” сентиментальний поміщик; перший, до кого направляється Чичиков у надії придбати мертві душі (гл. 2). Персонаж, “зібраний” з уламків літературних штампів; пов’язаний з водевильно-комедійним типом жалісливого “карамзиниста”; з мольеровским типом “дурного дворянина” і ін. Крізь численні літературні маски в...
- Мертві душі характеристика образа Капітан Копейкин МЕРТВІ ДУШІ (Поема, 1835-1841 – т. 1; опубл. 1842) Капітан Копейкин – герой вставної новели про офіцера, героя Вітчизняної війни 1812 р., що потеряли на ній ногу й руку й подавшемся від безгрішшя в розбійники. У варіантах “Повести” передбачалася втеча К. К. в Америку, звідки він год направляв Олександру I...
- А. И. Герцен: “…не ревізькі – мертві душі, а всі ці Ноздреви, Манилови й всі їм подібні – от мертві душі, і ми зустрічаємо їх на кожному кроці” (“Мертві” душі поміщиків у поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі”) 1. “Мертві душі” – історія створення й задум. 2. Основна думки добутку. 3. Душі “мертві” і “живі” впоеме. 4. Значення композиції в розумінні добутку. 5. Росія – країна “живих” душ Зревшее на протязі декількох десятиліть бажання Н. В. Гоголя написати великий епічний добуток, присвячений долі Росії, привело письменника до задуму...
- Яка роль образа Чичикова в поемі Мертві душі? Тема дороги й образ Чичикова поєднують всі різноманітні сцени-картини в поемі “Мертві душі”. Зовні сюжет побудований як опис подорожі Чичикова по деякій російській губернії, оповідання про Павла Івановичі проходить наскрізною ниткою через весь добуток, інші герої характеризуються не тільки самі по собі, але й через відносини із Чичиковим. Однак зміст...
- Опис образа Чичикова в поемі “Мертві душі” На початку 1-й глави про героя повідомляється через опис його “досить гарної ресорної невеликої брички”, у який звичайно “їздять холостяки.., яких називають панами середньої руки. Оскільки сам Чичиков по своїй натурі досить потайливий (“про себе приїжджий уникав багато говорити”, за нього більше говорять приналежні йому речі Бричка Чичикова, що стала...
- Мертві душі характеристика образу Коробочка Настасья Петрівна Коробочка Настасья Петрівна – вдова-поміщик, колезька секретарка; друга(після Манілова і перед Ніздряним) “продавщиця” мертвих душ. До неї(гл. 3) Чичиков потрапляє випадково: п’яний кучер Селіфан пропускає безліч поворотів на поворотному шляху від Манілова. Нічна “потьма”, грозова атмосфера, супроводжуючі приїзд до Настасье Петрівні, лякає-зміїне шипіння настінного годинника, постійні спогади К. Про покійника-чоловіка,...
- Мертві душі характеристика образу Манілова Манілов – “солодкий” сентиментальний поміщик; перший, до кого спрямовується Чичиков в надії придбати мертві душі(гл. 2). Персонаж, “зібраний” з уламків літературних штампів; пов’язаний з водевільно-комедійним типом жалісного “карамзиниста”; з мольеровским типом “безглуздого дворянина” та ін. Крізь численні літературні маски в образі М. просвічує маска соціальна. У його портреті(біляве волосся, блакитні...
- Мертві душі характеристика образу Капітан Копейкин Капітан Копейкин – герой вставної новели про офіцера, героя Вітчизняної війни 1812 р., що втратив на ній ногу і руку і що подався від безгрошів’я в розбійники. У варіантах “Повести” передбачалося втеча К. К. в Америку, звідки він ч надсилав Олександру I лист про долю поранених і отримував милостивий рескрипт...
- Ноздрев і Хлестаков: порівняльна характеристика (По добутках H. В. Гоголя “Мертві душі” і “Ревізор”) 1. Загальні риси героїв. 2. Розходження в характері Ноздрева й Хлестакова. 3. Характеристика персонажів з погляду автора. 4. Вневременность їхнього існування. Цю крилату фразу, вкладену М. В. Гоголем у вуста Хлестакова з “Ревізора”, з повною підставою можна віднести до іншого яскравого персонажа письменника – Ноздреву з “Мертвих душ”. Легкість незвичайна...
- Ліричний відступ у романі “Мертві душі”. Повість про капітана Копейкине Після війни дванадцятого року разом з пораненими приїхав і капітан Копейкин. У боях він втратив руку й ногу, працювати не міг і відправився в Петербург просити государя про яку-небудь монархову милість. Потрапив він до самого начальника, до вельможі в будинок на Палацовій набережній. Вельможі бачить, що людина на деревинці й...
- Мертві душі – Розділ III Чичиков в задоволеному настрої сидів у своїй бричці, занурившись у кошториси і міркування, які, судячи по усмішці, блукає по його обличчю, були йому приємні. Селіфана між тим управлявся з кіньми, розмірковуючи на власні теми, від яких його відірвав лише удар грому, за ним – наступний. Раптом дощ хлинув як з...
- Аналіз поеми Мертві душі Гоголя Н. В 1. Д. Н. Овсянико-Куликовский Герцен писав: “… “Мертві душі” Гоголя – дивна книга, гіркий докір сучасної Русі, але не безнадійний. Смутно у світі Чичикова так, як смутно насправді; і там, і отут одна розрада – у вірі й сподіванні на майбутнє Але віру цю заперечувати не можна, і вона не...
- Мертві душі – Розділ IV Чичиков зупиняється в трактирі, щоб дати відпочинок коням й пообідати. Йому подали порося з хріном і зі сметаною. За їжею Чичиков, по обикповенію, поцікавився щодо навколишніх поміщиків. Виявилося, що стара знає і Собакевича, і Манілова. Коли обед. уже підходив до кінця, Чичиков почув стукіт під’їхав екіпажу і виглянув у вікно....
- Зміст роману Гоголя “Мертві душі”. Глава восьма, дев’ята й десята Покупки Чичикова виявилися у центрі уваги міських пліткарів. У місті йшли розмови про те, чи вигідно купувати селян для переїзду в нові маєтки. Всі ці розмови виявилися для Чичикова сприятливими. З них ставало зрозуміло, що Чичиков мільйонер. Жителі міста й до цього ставилися до нього з любов’ю, а тепер, після...
- Мертві душі – Розділ V Чичиков ніяк не міг відійти від страху, хоча село Ноздрівка вже сховалася за полями і спадистому. Що ж до Селіфана, то він ніяк не міг пережити, що його коням відмовили у вівсі. Ось так і вийшло, що бричка Чичикова зіткнулася з коляскою, в якій сиділи дві дами, одна стара, друга...
- Мертві душі – Розділ II Чичиков провів більше тижня в місті, роз’їжджаючи по вечірках і обідів. Нарешті він вирішив перенести свої візити за місто і відвідати Манілова і Собакевича, яким дав слово. “Може бути, до цього спонукала його інша, більш істотна причина, справа більш серйозне, близше до серця…” Кучеру Селіфану віддано був наказ рано вранці...
- Твір за романом “Мертві душі” Завдання: “Мертві душі” – історія хвороби, написана майстерною рукою. Задум твору. Сенс назви поеми. Робота над текстом першого розділу. Враховуючи родову та жанрову специфіку “Мертвих душ”, ми, як і більшість методистів, вважаємо: найбільш доцільний шлях їх аналізу – слідом за автором. Переконаний, що осягнення твору може бути досягнуто через усвідомлення...
- Переказ поеми Мертві душі Гоголя Н. В План переказу 1. Чичиков приїжджає в губернське місто NN. 2. Візити Чичикова до міських чиновників. 3. Візит до Манилова. 4. Чичиков виявляється в Коробочки. 5. Знайомство з Новосибірським і поїздка в його маєток. 6. Чичиков у Собакевича. 7. Візит до Плюшкину. 8. Оформлення купчих на “мертві душі”, придбані в поміщиків....
- Н. В. Гоголь Мертві душі Аналіз епізоду “Чичиков у Плюшкина” Поема ” Мертві душі ” з’явилася своєрідним пошуком Н. В. Гоголя позитивного героя. Але не було його в цьому несправедливому світі. Письменник обрав форму подорожі для того, щоб мати можливість показати багатьох людей, искалеченны кріпосним правом, що загубили своє й близьких життя, начина з раціональної ощадливості, “звихнувшись” на цьому грунті,...