Мертві душі характеристика образа Капітан Копейкин
МЕРТВІ ДУШІ (Поема, 1835-1841 – т. 1; опубл. 1842) Капітан Копейкин – герой вставної новели про офіцера, героя Вітчизняної війни 1812 р., що потеряли на ній ногу й руку й подавшемся від безгрішшя в розбійники. У варіантах “Повести” передбачалася втеча К. К. в Америку, звідки він год направляв Олександру I лист про долю поранених і одержував милостивий рескрипт государя. Новелу (у своєму “сказовом”, до-I мически багатослівному стилі) розповідає в 10-й главі поеми поштмейстер Іван Андреич.
Привід для оповідання простий. Чиновники міста, здивовані
Але це особлива пародія, смішна й серйозна одночасно; вона зв’язує в єдиний літературний вузол всі теми, що обговорювалися
Але якщо там героєві супроводжувала воістину казкова удача, те тут візит до “міністра або вельможі”, у якому легко вгадуються риси графа Аракчеева, дає К. ДО. лише помилкову надію. З радощів пообідавши в трактирі, як “у Лондоні” (Горелка, котлети з каперсами, пулярка) і витративши майже всі гроші, К. К. знову є в Палац за обіцяною допомогою – щоб почути те, що відтепер він буде чути каждодневно: чекайте. З однієї “синюхою” у кишені, що отчаялись, принижений, як може бути принижений тільки жебрак посередині загальної розкоші, К. ДО. “настирливим чортом” проривається до Вельможі-Міністрові й зухвало вимагає зробити-таки допомога.
У відповідь на це “його, раба Божия, схопили, судирь ти мій, так у візок” – і з фельдъегерем відправили геть зі столиці. Доставлений у свою далеку губернію, К. ДО. , за словами Поштмейстера, викликнув: “Я знайду засоби!” – і канув в “таку Лету”.
А через два місяці в рязанських лісах з’явилася зграя розбійників, отаманом яких був не хто інший… – і отут оповідачеві нагадують, що в Чичикова й руки й ноги на місці. Поштмейстер ляскає рукою по чолу, обзиває себе телятиною, безуспішно намагається вивернутися (в Англії настільки доконана механіка, що можуть зробити дерев’яні ноги) – все напрасно. Історія про К. ДО.
Як би йде в пісок, нічого не проясняючи в питанні про те, хто ж такий Чичиков. Але образ К. К. лише здається випадковим, “беззаконним”, вставним, а легенда про нього – ніяк сюжетно не мотивованої. Тема злиденного дворянина, безгрошового капітана, “чорт знає звідки” що взялись, виникає вже в 6-й главі, де жадібний Плюшкин скаржиться Чичикову на сусіда-капітана, що любить наїжджати в гості.
“Говорить, родич: “У себе будинку є, вірно, нема чого, отож він і валандається”. Але ще раніше сам Чичиков, їдучи від Ноздрева, подумки “обробляє” його, як шахрай-ямщик буває оброблений “яким-небудь езжалим, досвідченим капітаном”. Пізніше, у главі 10-й, під час хвороби, Чичиков обростить бородою, подібно К. К., у главі 11 ім’я К. К. немов ненавмисно “гукнеться” у життєвому наказі чичиковского батька: “збирай Копійку”. Що ж до образа “розбійника”, те ще в 9-й главі “просто приємна дама” і “дама, приємна у всіх відносинах” припускають у Чичикове когось “начебто Ринальда Ри-Нальдина”, знаменитого героя роману X. Вульпиуса про розбійника. Військове звання капітана по табелі про ранги відповідало цивільному чинові титулярного радника, а це одночасно й поєднує нещасного К. К. з іншими “приниженими й ображеними ” персонажами соціально-фантастичних повістей Гоголя, титулярними радниками Поприщиним (“Записки божевільного”) і Акакием Акакиевичем Башмачкиним (“Шинель”), і протиставляє його ім.
Принаймні -‘ Баш-Мачкину. Тому що в статській службі цей чин не давав дворянства, а у військової дворянство забезпечувався вже першим обер-офіцер-ским званням У тім-раз у раз, що у відмінність і від свого фольклорного прототипу, героя пісень про “злодія Копейкине”, і від численних персонажів-інвалідів російської післявоєнної прози й поезії, і від їх загального літературного попередника – Солдата з ідилії С. Геснера “Дерев’яна нога” – К. К. дворянин, офіцер. Якщо він і розбійник, то шляхетний. Ця деталь різко підсилює трагізм його історії; вона зв’язує образ К. ДО. з пушкінськими задумами роману про “Російський Пеламе”, про джентльмена-розбійнику (“Дубровский”).
І вона ж – на пародійному, зниженому рівні – зводить до загального знаменника вся безліч літературних асоціацій, які оточують романний образ Чичикова. У повісті про К. К. , як у фокусі, сходяться надто різноманітні слухи про Чичикове; але з її ж променями розходяться нові, ще більш неймовірні версії що произошли. Чиновники замислюються: а чи не є Чичиков Наполеон, навмисно відпущений англійцями з острова Св. Олени, щоб обурити Росію (Знову ж Поштмейстер, що служив у кампанію 1812 р. і “бачив” французького імператора, запевняє співрозмовників, що ростом Наполеон “ніяк не вище Чичикова” і складом своєї фігури нічим від нього не відрізняється.) Від Чичикова-Наполеона треба природний значеннєвий проброс до теми Чичикова-Антихриста; на цьому чиновники зупиняються й, зрозумівши, що забрехалися, посилають за Новосибірським.
І чим безглуздіше стають їхні порівняння, чим немислимее їхнього припущення й “історичні паралелі”, тим ясніше оголюється ключова авторська ідея 1-го тому “Мертвих душ”. Наполеонівська епоха була часом останнього торжества романтичного, могутнього, вражаючого зла; нове, “грошове”, “копійчане” зло несправедливого приобретательства, уособленням якого стала підкреслено-середній, “ніякий” людина Чичиков, може в остаточному підсумку обернутися непомітним для здрібнілого миру, а тому особливо небезпечним явищем Антихриста буржуазної епохи. І це відбудеться неодмінно, якщо не свершится моральне відродження кожної людини окремо й людства вцелом.
Схожі твори:
- Мертві душі характеристика образу Капітан Копейкин Капітан Копейкин – герой вставної новели про офіцера, героя Вітчизняної війни 1812 р., що втратив на ній ногу і руку і що подався від безгрошів’я в розбійники. У варіантах “Повести” передбачалося втеча К. К. в Америку, звідки він ч надсилав Олександру I лист про долю поранених і отримував милостивий рескрипт...
- Капітан Копейкин герой “Повести про капітана Копейкине” у поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі” “Повість про капітана Копейкине” існує в трьох основних редакціях; у сучасних виданнях друкується друга, не пропущена цензурою. Фольклорне джерело образа К. К.- цикл розбійницьких пісень про злодія Копейкине, особливо “Копейкин зі Степаном на Волзі”. Можливі літературні джерела – “Вадим” М. Ю. Лермонтова, “Дубровский” і ” Капітанська дочка ” А. С....
- Мертві душі характеристика образа Ноздрев МЕРТВІ ДУШІ (Поема, 1835-1841 – т. 1; опубл. 1842) Ноздрев – молодецький 35-літній “балакун, гульвіса, молодець”; третій по рахунку поміщик, з яким Чичиков затіває торг про мертві душі. Знайомство відбувається в 1-й главі, на обіді в Прокурора; відновляється випадково – у трактирі (гл. 4). Чичиков направляється від Коробочки до Собакевичу....
- Мертві душі характеристика образа Манилов МЕРТВІ ДУШІ (Поема, 1835-1841 – т. 1; опубл. 1842) Манилов – “солодкий” сентиментальний поміщик; перший, до кого направляється Чичиков у надії придбати мертві душі (гл. 2). Персонаж, “зібраний” з уламків літературних штампів; пов’язаний з водевильно-комедійним типом жалісливого “карамзиниста”; з мольеровским типом “дурного дворянина” і ін. Крізь численні літературні маски в...
- Мертві душі характеристика образа Собакевич Михайло Семенич МЕРТВІ ДУШІ (Поема, 1835-1841 – т. 1; опубл. 1842) Собакевич Михайло Семенич – четвертий (після Ноздрева, перед Плюшкиним) “продавець” “мертвих душ” Чичикову; наділений могутньою “природою” – в 7-й главі скаржиться Голові палати й Чичикову на те, що живе п’ятий десяток, а не болів жодного разу, і за це прийде коли-небудь...
- А. И. Герцен: “…не ревізькі – мертві душі, а всі ці Ноздреви, Манилови й всі їм подібні – от мертві душі, і ми зустрічаємо їх на кожному кроці” (“Мертві” душі поміщиків у поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі”) 1. “Мертві душі” – історія створення й задум. 2. Основна думки добутку. 3. Душі “мертві” і “живі” впоеме. 4. Значення композиції в розумінні добутку. 5. Росія – країна “живих” душ Зревшее на протязі декількох десятиліть бажання Н. В. Гоголя написати великий епічний добуток, присвячений долі Росії, привело письменника до задуму...
- Опис образа Чичикова в поемі “Мертві душі” На початку 1-й глави про героя повідомляється через опис його “досить гарної ресорної невеликої брички”, у який звичайно “їздять холостяки.., яких називають панами середньої руки. Оскільки сам Чичиков по своїй натурі досить потайливий (“про себе приїжджий уникав багато говорити”, за нього більше говорять приналежні йому речі Бричка Чичикова, що стала...
- Мертві душі характеристика образу Коробочка Настасья Петрівна Коробочка Настасья Петрівна – вдова-поміщик, колезька секретарка; друга(після Манілова і перед Ніздряним) “продавщиця” мертвих душ. До неї(гл. 3) Чичиков потрапляє випадково: п’яний кучер Селіфан пропускає безліч поворотів на поворотному шляху від Манілова. Нічна “потьма”, грозова атмосфера, супроводжуючі приїзд до Настасье Петрівні, лякає-зміїне шипіння настінного годинника, постійні спогади К. Про покійника-чоловіка,...
- Яка роль образа Чичикова в поемі Мертві душі? Тема дороги й образ Чичикова поєднують всі різноманітні сцени-картини в поемі “Мертві душі”. Зовні сюжет побудований як опис подорожі Чичикова по деякій російській губернії, оповідання про Павла Івановичі проходить наскрізною ниткою через весь добуток, інші герої характеризуються не тільки самі по собі, але й через відносини із Чичиковим. Однак зміст...
- Ліричний відступ у романі “Мертві душі”. Повість про капітана Копейкине Після війни дванадцятого року разом з пораненими приїхав і капітан Копейкин. У боях він втратив руку й ногу, працювати не міг і відправився в Петербург просити государя про яку-небудь монархову милість. Потрапив він до самого начальника, до вельможі в будинок на Палацовій набережній. Вельможі бачить, що людина на деревинці й...
- Мертві душі характеристика образу Манілова Манілов – “солодкий” сентиментальний поміщик; перший, до кого спрямовується Чичиков в надії придбати мертві душі(гл. 2). Персонаж, “зібраний” з уламків літературних штампів; пов’язаний з водевільно-комедійним типом жалісного “карамзиниста”; з мольеровским типом “безглуздого дворянина” та ін. Крізь численні літературні маски в образі М. просвічує маска соціальна. У його портреті(біляве волосся, блакитні...
- Зміст роману Гоголя “Мертві душі”. Глава восьма, дев’ята й десята Покупки Чичикова виявилися у центрі уваги міських пліткарів. У місті йшли розмови про те, чи вигідно купувати селян для переїзду в нові маєтки. Всі ці розмови виявилися для Чичикова сприятливими. З них ставало зрозуміло, що Чичиков мільйонер. Жителі міста й до цього ставилися до нього з любов’ю, а тепер, після...
- Значення “Повести про капітана Копейкине” у поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі” 1. Місце, що “Повість…” займає в поемі. 2. Соціальної проблеми 3. Мотиви народних переказів. “Повість про капітана Копейкине” при поверхневому погляді може здатися в поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі” чужорідним елементом. Справді яке відношення вона має до долі головного героя? Чому автор відводить “Повісті…” настільки значне місце? Поштмейстер ні...
- Особливості жанру й композиції поеми “Мертві душі” Поема М. Гоголя “Мертві душі” – твір складний, в ньому переплітаються і нещадна сатира, і філософські роздуми про долю Росії, і тонкий ліризм. Щоб краще зрозуміти особливості жанру “Мертвих душ”, варто зіставити цей твір із “Божественною комедією” Данте, поета епохи Відродження, вплив якого добре відчувається в поемі М. Гоголя. Можна...
- Мертві душі – Розділ III Чичиков в задоволеному настрої сидів у своїй бричці, занурившись у кошториси і міркування, які, судячи по усмішці, блукає по його обличчю, були йому приємні. Селіфана між тим управлявся з кіньми, розмірковуючи на власні теми, від яких його відірвав лише удар грому, за ним – наступний. Раптом дощ хлинув як з...
- Чичиков на балі в губернатора. (Аналіз епізоду з першого розділу поеми Н. В. Гоголя “Мертві душі”) Чичиков на балі в губернатора. (Аналіз епізоду з першого розділу поеми Н. В. Гоголя ” Мертві душі “). Великий російський письменник Микола Васильович Гоголь у поемі “Мертві душі” показав страшну російську дійсність, образно говорячи, відбив “пекло” сучасної йому дійсності, образно говорячи, відбив “пекло” сучасної йому життя. Поема – широка картина...
- Єдність сатиричного і ліричного у поемі “Мертві душі” Скарбниця творчості Миколи Васильовича Гоголя збиралася на народному підгрунті. Саме тому його твори сповнені водночас і гніву, і любові. Гніву – до тих, хто нівечить людські долі, любові – до народу. Ці парадоксальні суперечності простежуються протягом усього твору. Адже суперечливим є вже те, що поема має назву “Мертві душі”, те,...
- Мертві душі – Розділ IV Чичиков зупиняється в трактирі, щоб дати відпочинок коням й пообідати. Йому подали порося з хріном і зі сметаною. За їжею Чичиков, по обикповенію, поцікавився щодо навколишніх поміщиків. Виявилося, що стара знає і Собакевича, і Манілова. Коли обед. уже підходив до кінця, Чичиков почув стукіт під’їхав екіпажу і виглянув у вікно....
- Єдність сатиричного і ліричного у поемі Гоголя “Мертві душі” Скарбниця творчості Миколи Васильовича Гоголя збиралася на народному підгрунті. Саме тому його твори сповнені водночас і гніву, і любові. Гніву – до тих, хто нівечить людські долі, любові – до народу. Ці парадоксальні суперечності простежуються протягом усього твору. Адже суперечливим є вже те, що поема має назву “Мертві душі”, те,...
- Яка ідейно-композиційна роль авторського відступу про птаха-трійці в поемі Мертві душі? А в сем коні який вогонь! Куди ти скакаєш, гордий кінь, И де опустиш ти копита? О. С. Пушкін Авторський відступ про птаха-трійці перебуває в самому кінці першого тому “Мертвих душ”. Кінцівка для побудови будь-якого тексту дуже важлива й у значеннєвому, і в композиційному відношенні, тому що, завдяки особливостям пам’яті,...