Князь Мишкін – герой роману Ф. М. Достоєвського “Ідіот” (1867-1869)
У романі “Ідіот” Достоєвський підводив підсумок багатьом своїм роздумів про християнство, про особистості Христа і долю його вчення в миру. “Головна думка роману, – писав Достоєвський, – зобразити позитивно прекрасної людини”. Перераховуючи найкращі зразки світової літератури, на які він орієнтувався, Достоєвський каже, що єдине “позитивно прекрасне обличчя” для нього Христос. І ще Дон Кіхот, але він прекрасний тому, що в той же час і смішний, чому “є співчуття до осміяним і не знає собі ціни прекрасному”. Слово “ідіот”,
Достоєвський наділив М. тієї “неосмислене від народження”, від якої князь лікувався в Швейцарії у доктора Шнейдера. Він з’явився в Росії без гроша в кишені, не знаючи, де буде жити, але з величезною цікавістю до країни, де народився. Кожному зустрічному він відкритий як дитина і радісно готовий прийняти все, що світ йому покаже. При цьому М. сповнений своїх серйозних думок і не знає, кому можна їх викласти. Перший, кому він викладає свої враження про смертну кару і переконаність, що вбивати за
М. бачить людей роз’єднаних, роз’єднаних – його роль в тому, щоб з’єднати те, що роз’єднане, воскресити людські душі, повернути людей один до одного. Кожного разу він апологет чужої душі і її цілитель. Але вилікувати ці душі неможливо – обставини реального життя сильніше князя, і, сам того не бажаючи, він кожного разу лише провокує катастрофи. Простодушність його і доброта тільки привід до розбратів у товаристві, де користь і власництво складають першооснову. Його здатність співчувати спочатку спантеличує, викликає у всіх підозрілість і зневіра, а потім стає для князя справжнім нещастям, тому що в плутанині й хаосі різних ситуацій він приходить до думки, що “співчуття є головний закон буття”, і відмовитися від цієї думки вже не може. Князь М. увірував у цю істину, в яку не вірить ніхто.
Страждають по-своєму все – не співчуває, однак, ніхто. Кожен прагне участі і допомоги, але допомогти іншому не вміє. Ще в Швейцарії М. зрозумів, що йому добре тільки з дітьми: “Через дітей душа лікується…” Але в романі “Ідіот” немає дітей, лише тринадцятирічний Коля Іволгін (який, до речі, розуміє про те, що відбувається більше дорослих). Достоєвський відмовився від думки описати “дитячий клуб”, що виникає близько князя. “Князь у справі”, “твердий у справі” – це залишилося поза межами роману. Ніякого “справи” у князя немає.
Його “справою” стає життя Настасії Пилипівни, Аглаї, Іполита. Дар проникливості дозволяє князю в кожному з цих дуже різних персонажів розгледіти дитини, і кожна така дитина стає мучителем князя, тому що давно виріс і захоплений своїми пристрастями і хворобами. “О, який же ви маленька дитина, Лізавета Прокопівна!” – Звертається М. до генеральші Епанчіноі, та погоджується, а потім вкрай умучівает князя своїми батьківськими турботами. Звичайно ж, дитя і Аглая, але це дитина безглузда, примхливий, розпещений. Велика частина роману присвячена Іполита, сухотному юнакові, який хоче “порозумітися” з людством перед смертю, намагається застрелитися, пише “Пояснення” і т. п. М. і тут розуміє саму суть: Іполит самотній, змучений своїми комплексами і жадає простого людського участі. Найбільша, непоправна біда для князя – це Настасья Пилипівна, обличчя якої, вперше побачене на портреті, вразило його з’єднанням страждання і гордості.
Страждання Настасії Пилипівни стають для М. мукою і жахом – він не знає, як їх лікувати. Дія роману відбувається на Гороховій, на Пісках, то в Павловську, то на Петроградській, її порушують атмосферою дивного міста. Петербург набуває як би свою владу над людьми і, зокрема, над М., але це вже не та влада, яку мав місто над Мрійником в “Білих ночах”. Та влада сповнена поезії і юного чарівності. Тепер перед нами інше місто, вірніше, той самий, але в інший час. Він вже не відокремлений від світу, пов’язаний з Європою залізницею. І те, що називають західною цивілізацією, химерно відображається в російському дзеркалі. У начерках до “Ідіот” на кожній сторінці злочин, гроші, продаж, кар’єра, суд і т. д. Все це виглядає плутаною, рукою божевільного рисуемой картиною. Одне страшне обличчя виникає, тут же стирається, закривається іншою особою, фігурою, тільки рукою, тільки оком, але і в цьому оці – та ж пристрасть, той же жах. По ходу створення роману прояснювався сюжет, і в центрі його виник неймовірний жіночий вигляд. Він і вразив князя.
Його, як слабкої дитини, затягла круговерть людських відносин, у центрі яких – Настасья Пилипівна. Він побачив її, і тепер, про що б він не думав, він живе тільки Настасьей Пилипівною. Вони, не сходячись, вже зійшлися – у них спільне самотність і висота духовності. Достоєвський пише у записній книжці: “Любов християнська – Князь”. І тричі позначає на полях чернеток: “Князь Христос”. М. наділений даром “вищої любові”, позбавленої ощадливості. Але ця “вища любов” князя, який безневинний і не знає жінок, перетворюється на муку для Настасії Пилипівни. Жінка знала (ще дівчинкою дізналася) образливу пристрасть розпусного Тоцького, потім вона дізналася пристрасть Рогожина, думавшего купити її за сто тисяч. У князя вона вперше “людини побачила”. Побачила – і полюбила, хоча й таїть це до часу. А князь нічого не таїть, “йому б тільки любити”. Поцілувати портрет Настасії Пилипівни для нього – абсолютне, повне вираження почуття, не чекає більшої повноти. З точки зору звичайних людей, це ідеалізм, безкоштовне лицарство. Остання помітила Аглая, прямо адресувавши М. вірші про “лицаря бідному”. “Щось важке і неприємне як би уразило князя”, коли він почув це читання.
Його “вища любов” стала предметом захоплення, але разом з тим і висміювання. Аглая вторглася туди, де нікому немає місця, і порушила те, що порушувати не можна. Вторгнення Аглаї в інтимне життя князя стає фатальним: М. заплутується і врешті-решт вже не знає, не може сказати, кого він любить, Аглаю або Настасію Пилипівну. Він приходить до того, що любить обох; крім волі князь зіштовхує двох жінок у жорстокому двобої. А потім князь М. остаточно заплутується – втішає Настасію Пилипівну, покірно стає її нареченим, зовні спокійно приймає звістка, що та втекла з Рогожиним, по всьому місту шукає Настасію Пилипівну і Рогожина, власне, вже знаючи, що трапилося. Розум князя не витримав усього, що довелося йому побачити і пережити в Росії, – “князь потрапив знову за кордон, в швейцарське заклад Шнейдера”.
На російській сцені в інсценуваннях “Ідіота” виступали найбільші майстри театру. У 1899 році в Малому театрі М. грав Н. І. Васильєв, а в Олександрійському Р. Б. Аполлон-ський. Знаменитим виконавцем цієї ролі був М. М. Ходоту. У 1957 р. завдяки І. М. Смоктуновському великою подією стала вистава БДТ (постановка Г. А. Товстоногова). У 1958 р. в спектаклі, поставленому А. І. Ремізова в театрі ім. Вахтангова, князя М. зіграв Н. О. Гриценко. Серед численних екранізацій роману виділяються фільми А. Куросави (1951) та І. А. Пир ‘єва, в яких роль М. виконували відповідно Р. Сімура і Ю. В. Яковлєв. М. був однією з перших кіноролей Ж. Філіпа (1946). Несподіваний відгук образ князя М. знайшов в Англії. У 1981 р. Кетрін Менсфілд (1888-1923), письменниця новозеландського походження, пише свій кращий розповідь “Je Ne Parle Pas Francais” (Я не говорю по-французьки), який називає своєю “даниною Любові”. Для Менсфілд її героїня Мишка, названа так, по всій видимості, не без впливу Ф. М. Достоєвського, втілює в собі ідеал чистої любові і, можливо, музу поезії. А в 1970-х рр.. на цей образ як би луною відгукнувся один із самих значних англійських письменників нашого часу, Джон Фаулз, що створив у романі “Вежа з чорного дерева” образ художниці Діани, яку головний герой називає поперемінно то Мишею, то Музою.
Схожі твори:
- Герой роману Ф. М. Достоєвського “Ідіот” У романі “Ідіот” Достоєвський підбивав підсумок многим своїм міркуванням про християнство, про особистість Христа й долі його навчання в миру. “Головна думка роману, – писав Достоєвський, – зобразити позитивно прекрасну людину”. Перераховуючи кращі зразки світової літератури, на які він орієнтувався, Достоєвський говорить, що єдине “позитивно прекрасна особа” для нього Христос....
- Аналіз епізоду з роману Ф. М. Достоєвського “Ідіот” У романі Ф. М. Достоєвського “Ідіот” автор намагався створити образ позитивного героя, що протистоїть жорстокому і брудному світу хижаків і честолюбців, меркантильності і нелюдськості навколишнього суспільства. У центрі роману – ідеальний герой, Шукач правди. “Давно вже мучила мене одна думка, – зізнавався письменник, Але я боявся з неї зробити роман,...
- Переказ роману Ідіот Достоєвського Ф. М План переказу 1. Князь Мишкін по дорозі в Петербург знайомиться із сином купця Парфеном Рогожиним. Портрет Настасьи Пилипівни. 2. Знайомство Мишкіна із сім’єю Епанчиних. Історія Настасьи Пилипівни. 3. Князь поселяється в Иволгиних і знайомиться з усім сімейством. 4. Приїзд шумної компанії з Настасьей Пилипівною в будинок Иволгиних. 5. Вечір у...
- Образ головного героя в романі Достоєвського “Ідіот” Оригінальний, винятковий талант ставить Достоєвського в ряд найбільших письменників миру. “Геніальність Достоєвського незаперечна, – писав Горький, – по силі зображальності його талант дорівнює, бути може, тільки Шекспірові”. Добутку письменника – чудового художника слова – незмінно зачіпають за живе, учать жалю, сердечності й щиросердечній чуйності У романі “Ідіот” (1869) Достоєвський намагався...
- Князь Валківський – центральний персонаж роману Ф. М. Достоєвського “Принижені і ображені” (1861) Дворянин, “голяк – нащадок галузі старовинної”, красивий, що володіє ефектними манерами, обдарований гострим розумом, підприємливістю, віртуозною спритністю в плетінні інтриг, він – втілення зухвалого, щасливого, переможно зла в романі. Зла, що володіє сатанинської притягальною силою, – і від того вкрай небезпечного. Саме князь, на думку багатьох дослідників, головний герой роману....
- Аркадій Долгорукий – герой роману Ф. М. Достоєвського “Підліток” Незаконнонароджений син поміщика Версилова, який отримав “княжу” прізвище свого юридичного батька Макара Долгорукого, колишнього дворового людини. А. Д. виріс поза сім’єю, “дитячі сумні роки” провів у приватному пансіоні, піддаючись глузуванням і приниженням. Тоді він, за його власними словами, “усвідомив, що я лакей” і почав у мріях “пересоздавать життя на інший...
- Альоша Карамазов – герой роману Ф. М. Достоєвського “Брати Карамазови” Альоша Карамазов – герой роману Ф. М. Достоєвського “Брати Карамазови” (1878-1880), третій син Федора Павловича Карамазова, брат Івана Карамазова, Дмитра Карамазова і Смердякова. До моменту початку подій роману А. К. виповнилося двадцять років. Це був “ставний, червонощокий, зі світлим поглядом, пашить здоров’ям подр стік. Він був у той час навіть...
- Герой роману Ф. М. Достоєвського “Підліток” Аркадій Довгорукий незаконнонароджений син поміщика Версилова, що одержав “князівську” прізвище свого юридичного батька Макара Довгорукої, колишньої двірської людини. А. Д. виріс поза сім’єю, “дитячі смутні роки” провів у приватному пансіоні, піддаючись глузуванням і приниженням. Тоді він, по його власних словах, “усвідомив, що я… лакей” і почав у мріях “перестворювати життя...
- Характеристика образа Настасьи Пилипівни героїні роману “Ідіот” Настасья Пилипівна – одна з головних героїнь роману Ф. М. Достоєвського “Ідіот”. У її образі переплітаються дві лінії, з яких одна зводиться до формули “горда красуня”, а інша – до формули “ображене серце”. У семирічному віці героїня осиротіла й виховувалася в селі багатого поміщика Тонкого, котрий, коли їй минуло шістнадцять...
- Іван Карамазов – герой роману Ф. М. Достоєвського “Брати Карамазови” Один з трьох закононароджених синів поміщика Федора Павловича Карамазова. І. К. з’являється в чорнових записках Достоєвського під іменами “Іван Федорович”, “вчений”, “вбивця”. Останнє вказує на ідейну концепцію роману: справжній батьковбивця НЕ Смердяков, а богоборець І. К. (Цієї точки зору дотримувалися О. С. Долінін і К. В. Мочульський). Однак спочатку не...
- Макар Девушкин – герой роману Ф. М. Достоєвського “Бідні люди” ( Макар Девушкин – герой роману Ф. М. Достоєвського “Бідні люди” (1845), титулярний радник 47 років, переписуються за невелику платню папери в одному з петербурзьких департаментів. Він тільки що переїхав в “капітальний” будинок біля Фонтанки, де тулиться за перегородкою в загальній кухні з “гнилим, гостро-услащенним запахом”, в якому “Чижик так і...
- Герой роману Ф. М. Достоєвського “Бідні люди” Він тільки що переїхав в “капітальний” будинок біля Фонтанки, де тулиться за перегородкою в загальній кухні з “гнилим, остро-услащенним заходом”, у якому “чижики так і мруть”. У тім же дворі Макар Девушкин знімає більше зручну й дорогу квартиру для своєї далекої родички Вареньки, 17-літньої сироти, за якої більше комусь заступитися....
- Ставрогін – герой роману Ф. М. Достоєвського “Біси” Вперше питання про реальні прототипи Миколи Всеволодовича С. був поставлений в 1920-і роки: Л. П. Гроссман припустив, що роман, “що вважався до цього часу зображенням нечаевщіни, є у нас першою монографією про Бакуніна” і є “однією з найбільш видатних трактувань особистості Бакуніна у всій світовій літературі “. Як непереконливу оцінив...
- Олексій Іванович – герой роману Ф. М. Достоєвського “Гравець” Несподівано приїхала “бабуся” програє в рулетку майже весь свій статок, позбавивши Поліну та генерала спадщини. Де-Гріє відмовляється “без грошей” одружитися на Поліні, яка ще повинна французові 50 тисяч. Горда до пристрасті, Поліна хоче кинути їх у “підле обличчя” Де-Гріє. Гроші повинен виграти А. І. Щасливий випадок приносить йому величезну суму,...
- В. Барка “Жовтий князь”: Історична основа роману Історична основа роману, як автор її розкриває й пояснює? Сталінські події голодомору в Україні залишили глибокий слід у душі В. Барки, що сам його важко пережив, а потім спостерігав на Кубані в 1933-1934 роках. У його руки потрапила й зошит записів про трагедії сім’ї Катранников, що забезпечило вірогідність страшних картин...
- Героїня роману Ф. М. Достоєвського “Злочин і покарання” Героїня роману Ф. М. Достоєвського “Злочин і покарання”, дочка від першого шлюбу спившегося, що втратив місце чиновника, замучена докорами збожеволілої від убогості й сухоти мачухи, змушена піти на панель, щоб містити пияка батька і його сім’ю. “Це було “…” худеньке й бліде личко, досить неправильне, якесь востренькое, з востреньким маленьким...
- Життя на границі смерті – проблема роману Василя Барки “Жовтий князь” Нинішнє покоління у великому боргу перед прадідами й прабатьками, адже понад півстоліття умалчивалась наистрашнейшая трагедія українського народу – штучний голод 1933 року. Цей борг віддає деякою мірою творчість письменників діаспори Василь Барка належить до тих художникам, які жили й працювали в еміграції. Найвідоміший добуток, що принесло йому славу – роман...
- Життя на межі смерті – головна філософська проблема роману Василя Барки “Жовтий князь” Сьогоднішнє покоління у величезному боргу перед предками й нащадками, адже понад півстоліття замовчувалася найстрахітливіша трагедія українського народу – штучний голод 1933 року. Цей борг повертає деякою мірою творчість письменників діаспори. Василь Барка належить до тих митців, які жили і працювали в еміграції. Най-відоміший твір, що приніс йому славу, – роман...
- Центральний персонаж роману Ф. М. Достоєвського “Брати Карамазовы” Смердяков слуга поміщика Федора Павловича Карамазова, його незаконнонароджений син від міський юродивой Лизавети Що Смердить (звідси відбувається й прізвище, що визначило в якімсь ступені головні моральні риси цього персонажа). Дослідники Творчості Достоєвського вважають, що Смердяков як персонаж “Братів Карамазових” з’явився тоді, коли Достоєвський звернувся до давніх записів, озаглавленим “Слівця”, у...
- Степан Трохимович – центральний персонаж роману Ф. М. Достоєвського “Біси” Основним, хоча і не єдиним, реальним прототипом С. Т. Верховинського з’явився відомий російський ліберальний історик-західник, друг А. І. Герцена Тимофій Миколайович Грановський (1813-1855). Джерелом відомостей про історика, якого письменник не знав особисто, послужила рецензія М. М. Страхова на книгу О. В. Станкевича “Т. М. Грановський” (1869), опублікована в “Зорі”. 26...