Біблійні образи й мотиви в ранній творчості В. В. Маяковського
1. Традиція звертання до біблійних образів. 2. Своєрідність образа Бога в ранній творчості. 3. Парадоксальне переломлення біблійних мотивів. Об жорстоке небо, безжалісний Бог! Ти ще ніколи нікому не допоміг.
Якщо бачиш, що серце обвуглене горем, – Ти негайно ще додаєш опік. О. Хайям Звертання до біблійних образів і мотивів не є рідкістю у світовий і росіянці літературі Потрібно відзначити, що художнє трактування подій, про які мова йде у Священному Писанні, далеко не завжди відповідає релігійним канонам, згадаємо хоча б “Гаврилиаду”
В. В. Маяковський у своїй ранній творчості також нерідко звертався до біблійних образів і мотивів. Легко помітити, наскільки нетиповий образ Бога в його добутках. Бог у віршах Маяковського з’являється вже не надсвітовою Сутністю, незбагненної й величної. Відносини між Богом і ліричним героєм позбавлені преклоніння й відчуття людської недосконалості.
Бог, навпроти, знаходить чисто людські риси, що знижують його
При всій безпосередності, навіть грубуватості хайямовского звертання до Творця, ліричний герой все-таки випробовує вплив з боку Бога. У вірші Маяковського виникає дивна колізія – людин практично зрівнюється в правах з Богом, він теж може некликан і нежданим увірватися до Творця. І сам Бог куди більше нагадує відповідального працівника, у кабінет якого уривається прохач. “Жилава рука” Бога взагалі викликає асоціації з язичеськими божествами – занадто телесен це Бог.
У поемі “Хмара в штанях” відбувається подальше зниження образа Бога Ліричний герой звертається до Нього фамільярно й зухвало, без благоговіння й трепету: Послухайте, пан бог! Як вам не нудно В хмарний кисіль Щодня вмочати очі, що раздобрели? Але грубий виклик, що чується в етйх словах, є результатом сильних щиросердечних переживань ліричного героя. Це не виклик влади Бога як такий – це лемент душі, що жадає Його справедливості й допомозі: Всемогутній, ти видумав пару рук, Зробив, Що в кожного є голова, – Отчого ти не видумав, Щоб було без борошн Цілувати, цілувати, цілувати?! Таким чином, виклик, що ліричний герой Маяковського кидає Богові – це докір у неправильному розпорядженні владою, в ущербності Його могутності.
Звідси треба розчарування Вбоге. Ліричний герой не сумнівається в самому факті його існування, але думає, що Бог реальний не відповідає ідеалу божества: Я думав – ти всесильний божище, А ти недоучка, крихітний божик. У поемі “Хмара в штанях” досить багато біблійних мотивів і образів, однак їхнє звучання різко відрізняється від традиційного. Цікаво, що спочатку Маяковський назвав цей добуток “Тринадцятий апостол”, однак цей заголовок не був пропущений цензурою. Сам автор визначав зміст своєї поеми як сукупність чотирьох “геть” – “вашу любов”, “ваше мистецтво”, “ваш лад”, “вшу релігію”.
У теж час потрібно мати на увазі, що будь-яке “геть” органічно пов’язане з тим, що воно заперечує. Називаючи себе “тринадцятим апостолом” Маяковський тим самим указує на своєрідні відносини з релігією: він і продовжувач проповіді Христа, і антагоніст Бога одночасно. Парадоксальність такої позиції підсилюється завдяки дивним образам, що граничать із блюзнірством: “очами в серце в’їлася богомати”, “карусель на дереві добра й зла”. “Всюдисущий, ти будеш у кожному шкапу” – це нахабне звертання до Бога на перший погляд виглядає нелогічним: якщо всюдисущий, тобто пребивающий скрізь, чому “будеш”, а не “є”? А образ шкапа й зовсім породжує асоціацію з кістяком, що Захований у шафі… Ми бачимо, як у поемі, розпливаються колишні, чіткі грані Добра й Зла: Бог займає місце кістяка, що є символом смерті.
А що ж зводить Маяковський на місце Бога, з яким розмовляє так грубо, з уїдливим сарказмом і розчаруванням страждаючої душі? Ти думаєш – Цей, За тобою, криластий, Знає, що таке любов? “Бог є Любов”, а Маяковський, як ми бачимо, розділяє ці поняття. Знижуючи образ Бога, поет, відповідно, знижує й образ раю, де пропонує оселити “Евочек” повій, що розгулюють по нічних бульварах, Точно так само розвінчуються й постійні мешканці “небесних кущ”: апостолові Петру пропонується пуститися в танок, ангелів поет називає “криластими пройдисвітами”.
До любові, який так жадає ліричний герой – земної, почуттєвої любові – обертає він слова головної християнської молитви: … тіло твоє просто прошу, Як просять християни “хліб наш насущний Даждь нам днесь”. Подібне бачення земної любові перегукується з епікурейськими мотивами вже згадуваного раніше Хайяма: …
Я обрав собі секту любовних утіх. Ти – мій бог! Подаруй же мені радості раю, Злитися з богом, любов’ю палаючи – не гріх!
Однак було б неправильно ставити знак рівності між любовними веселощами хайямовских рядків і відношенням до любові Маяковського, у творчості якого не стихають трагічні ноти. Любов трагична, і трагично все існування людини, особливо талановитого, тому в поемі “Хмара в штанях” неодноразово повторюється мотив розп’яття, Голгофи Терновий вінець стає символом прийдешніх історичних потрясінь, а себе поет відчуває й “предтечей”, і “голгофником обпльованим”: …я – де біль, скрізь; На кожній краплі слезовой течі Розіпнув себе на хресті
Схожі твори:
- Ліричний герой у ранній поезії В. В. Маяковського Маяковський прийшов у російську поезію в останнє переджовтневе п’ятиліття. Його перші вірші напечатани в 1912 році. І вони відразу ж стали помітним явищем. Велич Маяковського – у поетичному свидетельстве свого часу, у величезній духовній напруженості й трагедійності, художній чесності. Всією своєю творчістю він служив революції, радуской влади. Але в той...
- Біблійні мотиви і сюжети у творчості Шевченка Біблія як велика і вічна книга є супутницею життя багатьох поколінь у історії людства. Була вона і супутницею життя Т. Шевченка від народження до самої смерті. А тому без Біблії, без її морально-етичного і естетичного досвіду неможливо зрозуміти всю глибину і багатогранність Шевченкової творчості. Інтерес Т. Шевченка до Біблії стимулювався...
- Біблійні мотиви та образи в творчості українських письменників 19-20 ст Кінець ХІХ – початок ХХ ст. – один із найцікавіших і найскладніших періодів не лише в мистецтві, а й у суспільному житті. Суспільство втрачає духовні орієнтири, не знає, у що вірити та куди йти. А література, не задовольняючись формами критичного реалізму, теж немовби опинилася на роздоріжжі. Перед письменниками стояло завдання...
- Біблійні сюжети та мотиви в українській поезії Українські письменники у своїй творчості постійно зверталися до Біблії – цієї невичерпної скарбниці людської мудрості й досвіду. Проповідником біблійних заповідей був Григорій Савич Сковорода. Його поетична збірка “Сад божественних пісень” проросла із зерен Священного Писанія. Перед кожною із тридцяти пісень Сковорода поставив епіграф, найчастіше це були рядки із Псалмів. У...
- БІБЛІЙНІ МОТИВИ ТА СИМВОЛИ У ТВОРЧОСТІ Л. КОСТЕНКО У всесвітньо – історичні потрясіння, трагізм і динамізм нашої епохи спонукають літературу проектувати свої роздуми про життя і людину на екран вічності, який надає їй Книга – Книг – Біблія. Звернення сучасної літератури до глобальних філоcoфсько – світоглядних проблем органічно потребує активізації образів такої багатої художньої системи, як Біблія. Інтерпретація...
- Біблійні мотиви та образи у повісті У. Самчука “Марія” Повість Уласа Самчука “Марія” – унікальне явище в українській літературі. Це один з небагатьох творів, що розповідає про період, протягом якого в Україні голодною смертю загинули мільйони людей. У двадцятому столітті. В самому центрі Європи. На території з багатими чорноземами і споконвічними господарями. Що це, якщо не Апокаліптичний жах. Проте...
- Тема поета у творчості В. Маяковського XX століття – це вік колосальних суспільних протиріч і потрясінь. Кожне століття має потребу у власному поеті, що зробив би “біль часів своїм власним болем”. Таким поетом XX століття був Маяковський. З його потужною, що владно увійшла у нашу свідомість і літературу поезією зв’язано дуже багато чого. Він перший, використовуючи...
- Біблійні сюжети і мотиви в українській поезії Українська поезія у найвищих своїх досягненнях на різних етапах розвитку зверталася до біблійних сюжетів. Біблійно-християнські мотиви виразно звучать і в часи східнослов’янського середньовіччя, ними наскрізь пройнята і давня українська поезія XVI-XVIII століть. Особливий вплив на розвиток духовної поезії справив “Сад божественних пісень” Григорія Сковороди. На початку XIX століття біблійні мотиви...
- Тема любові у творчості В. Маяковського Мне ни один не радостен звон, Кроме звона твоего любимого имени. В. Маяковський. “Лілічка” В. Маяковського вважають поетом політичним. Він ставив перед собою одне завдання: сприяти поетичним словом революційній перебудові життя. “Я хочу, чтоб к штыку приравняли перо”, – писав поет. Але він ніколи не цурався ліричної теми кохання. У...
- Особливості ранньої лірики В. В. Маяковського 1. Новаторство в поезії Маяковського. 2. Зв’язок лірики поета з живописом. 3. Виклик “суспільному смаку” і внутрішні переживання ліричного героя. Уже при першому знайомстві із творчістю В. В. Маяковського впадає в око разюча відмінність його лірики із класичними зразками поетичних добутків. Не тільки образи – “бляшана риба”, “флейта ринв”, “розумна...
- Біблійні образи в поезії Т. Г. Шевченка Після прочитання творів Т. Шевченка було б помилкою вважати, що письменник обмежувався лише близькими йому темами, а також сюжетами з життя рідного йому селянства. Автор добре знав надбання світової культури, і це давало йому можливість звертатись до будь-якої з історичних епох, робити свої (до речі, сміливі) висновки. Коли він говорить...
- Біблійні образи в поезії Шевченка Після прочитання творів Т. Шевченка було б помилково вважати, що письменник обмежувався лише близькими йому темами, а також сюжетами з життя рідного йому селянства. Автор добре знав надбання світової культури, і це давало йому можливість звертатись до будь-якої з історичних епох, робити свої (до речі, сміливі) висновки. Коли він говорить...
- Біблійні образи в поезії Т. Шевченка Після прочитання творів Т. Шевченка було б помилково вважати, що письменник обмежувався лише близькими йому темами, а також сюжетами з життя рідного йому селянства. Автор добре знав надбання світової культури, і це давало йому можливість звертатись до будь-якої з історичних епох, робити свої (до речі, сміливі) висновки. Коли він говорить...
- Викриття вульгарності у творчості В. Маяковського(по добутках “Про дряни”, “Нате!”, “Вам!”, “Агов!”, “Набридло”) Обплутали революцію обивательщини нитки. Страшнее Врангеля обивательський побут. В. Маяковський Поезія Маяковського в літературі – явище абсолютно нове, нетрадиційне, дивне. Поет пробував свої сили в безлічі жанрів і тим, яскраво виявив він себе й у сатирі. Сьогодні його ім’я коштує в одному ряді з іменами таких видатних сатириків, як М....
- Поетичний мир В. В. Маяковського Всесвіт спить, поклавши на лапу із кліщами зірок величезне вухо. В. Маяковський Юрій Тынянов затверджував: “Маяковський відновив поетичний образ, десь загублений із часів Державіна”. Зіставивши поезію Державіна з поезією Маяковського, я переконався в правоті цього твердження. Державін любив розсовувати обрії почуттів поетичним словом, прагнув Алл С о ч. Р У...
- Патріотизм у творчості Маяковського З початком першої імперіалістичної війни Маяковський деякий час переживає загальний, підтримуваний офіційною пропагандою патріотичний настрій, проситься навіть добровольцем в діючу армію (його не взяли через політичну неблагонадійність), але вже на початку 1915 року його позиція по відношенню до війні рішуче змінюється, трагедію війни він по-справжньому висловив у вірші “Я і...
- Аналіз першого розділу поеми В. В. Маяковського “Хмара в штанях” “Ви думаєте, це марить малярія?” В. Маяковський один із кращих поетів початку ХХ століття, століття глибоких соціальних змін. Поема “Хмара в штанях” була закінчена до липня 1915 року. У ній поет виступає як “тринадцятий апостол” (перша назва поеми, заборонена цензурою) олицетворяющий прийдешню революцію. Революція для Володимира Маяковського це руйнування старого...
- Біблійні сюжети й мотиви в українській літературі Біблія суттєво вплинула на розвиток усієї української літератури. Християнська віра вже до кінця І століття здобула багато прихильників у світі. У багатьох європейських країнах були засновані християнські громади. Піз – І ніше вони були засновані в Малій Азії, Північній Африці, а згодом Христове І вчення розповсюдилося по всьому світу. Біблія...
- Біблійні мотиви в поезіях Т. Г. Шевченка Тараса Григоровича Шевченка справедливо називають народним поетом, нашим національним пророком. Він у своїй творчості порушив кардинальні питання про проблеми життя української нації. Пригадаймо його послання “І мертвим, і живим,..”, історичні поеми, сатиричні та інші твори. Творчість Т. Шевченка пройшла еволюцію, тому її поділя-‘ ють на окремі періоди, кожен з яких...
- Спільні образи й мотиви творчості Т. Шевченка та Ф. Шиллера Тарас Григорович Шевченко був блискучим знавцем європейської та світової літератури. Обізнаність допомогла формуванню творчих ідеалів Кобзаря. Шевченко – митець, поет, суспільний діяч – є тим, хто розвивав найпередовіші філософські думки тодішньої Європи, даючи їм набагато вищий зміст. У цілком самостійних поетів Тараса Шевченка та Фрідріха Шиллера були спільні теми. Однією...