Життя й творчість М. И. Цветаевой
1. Дитинство і юність Цветаевой. 2. Життя поетеси в перші післяреволюційні роки. 3. Еміграція. 4. Повернення на Батьківщину.
М. И. Цветаеву по праву можна назвати найбільшою російською поетесою. Її утвору не можуть залишити байдужим, кожний знаходить у них те, що близько його душі. Доля Цветаевой була нелегкою. Їй довелось жити й творити в епоху страшних соціальних катаклізмів Це не могло не накласти відбитка на її творчість.
Цветаева народилася в Москві 26 вересня 1892 року. Батько дівчинки був професором Московського університету й директором
Відразу ж творчість юної дівчини бути високо оцінено визнаними метром російського символізму В. Я. Брюсовим, акмеизма Н. С. Гумилевим і М. А. Волошиним. В 1912 році Марина Цветаева вийшла заміж за С. Я. ефрона. Це знаменне в її житті подія знайшла відбиття у віршах.
– Так, у Вічності – дружина, не на папері 1912 рік був для Цветаевой особливим. У цьому ж році вийшов її другий альбом – “Чарівний ліхтар”, а незабаром народилася дочка Аріадна. Життя Цветаевой у цей період була цілком щасливою. Вона разом зі своєю сім’єю жили у великому затишному будинку, не відчували потребу вденьгах.
Поетеса складала вірші. Цветаеву цікавили вічні проблеми, вона міркувала про життя, любов, смерть. В 1913 році поетеса написала вірш: Моїм віршам, написаним так рано, Що й не знала я, що я – поет, Що Зірвався, як бризи з фонтана, Як іскри з ракет, Що Ворвались, як маленькі чорти, У святилище, де сон і фіміам, Моїм віршам про юність і смерть, – Нечитаним віршам! – Розкиданим у пилу по магазинах (Де їх ніхто не брав і не берет!), Моїм віршам, як дорогоцінним винам, Настане своя черга.
Воно багато в чому стало пророчим. Трапилося так, що утвору Цветаевой стали відомі й улюблені шанувальниками її творчості набагато пізніше. Після Великої Жовтневої революції життя поетеси сильно змінилася.
Її чоловік був на фронті, а Цветаевой доводилося продавати речі, щоб не вмерти з голоду. Будинком поетеси стала комунальна квартира, і їй із двома дочками (молодша Ирина народилася в 1917 році) довелося тулитися в маленької комнатке. Цветаева раніше навіть не замислювалася про те, що їй коли-небудь прийде самої заробляти на життя. Але після революції їй довелося йти працювати. Однак витончена поетеса не змогла звикнути до суворої прози життя Працювала Марина Цветаева недовго, потім відмовилася від цієї ідеї.
В 1919 році Цветаева разом з дочками виявилася в нелюдськи тяжких умовах. Про цей період вона писала як про “самому чорному, самому чумному, самому смертний”. Щоденникові записи поетеси свідчать про це: “Живу з Алею й Іриною… у горищній кімнаті, що була Сережиной. Борошна ні, хліба ні, під письмовим столом фунтів 12 картоплі, залишок від пуда, позиченого сусідами…
“. Цветаева не могла бачити, як умирають від голоду її діти, тому віддала їх вприют. Тут молодша дочка Ирина вмерла від голоду й хвороби. Старшу Аріадну поетеса забрала додому. Через кілька років, в 1921 році, Цветаева одержала звістку від свого чоловіка.
Це була перша звісточка за довгих чотири з половиною року. С. ефрон був за кордоном, Марина вирішила відправитися кнему. Все це час Цветаева як і раніше писала вірші.
Це було змістом її життя, єдиним, що залишилося від колишнього життя, щасливої й безтурботної. Творчість дозволила їй вижити в страшні роки. У період з 1917 по 1921 рік були створені вірші, що ввійшли в цикл “Лебединий стан”. У них Цветаева з любов’ю говорить про білий рух.
В 1921-1922 роках була створена книга “Версти”. В 1923 році – поетичний збірник “Ремесло”. Тоді ж М. Цветаева писала про своїх сучасників, творчість яких було їй дуже близько: про А. А. Ахматовій, С. Я. Парнок, про А. А. Блок У своїй творчості поетеса зверталася до реальних історичних осіб і до вигаданих літературних персонажів, наприклад, Дону Жуану. Вона ототожнювала себе з героями своїх добутків. Повсякденне життя мало цікавило її.
Однак сувора дійсність вимагала серйозних рішень. В 1922 році Цветаева разом з дочкою виїхали в Берлін. Незабаром сім’я переселилася в Чехію, де прожила кілька років. В 1925 році у Цветаевой народився син Георгій, близькі його кликали Мур.
Через якийсь час сім’я переїхала в Париж. У Цветаевой були дуже складні відносини з емігрантами з Росії. Гордість і зарозумілість поетеси приводили до того, що конфлікти з літературними колами були неминучі. Недоброзичливі відносини зі співвітчизниками аж ніяк не сприяли щиросердечному комфорту Цветаевой.
Вона почувала себе самотньої й нещасної Сім’я її жила в досить тяжких умовах. Грошей не вистачало навіть на саме необхідне, наприклад, на дрова. Марина Іванівна разом з дочкою носили з лісу в’язки хмизу.
Цветаева згадувала: “У Парижу бували дні, коли я варила суп на всю сім’ю з того, що вдавалося підібрати на ринку”. Але, незважаючи на настільки тяжкі умови, Цветаева продовжувала писати вірші. В еміграції з’явилися наступні добутки поетеси: збірник віршів “Після Росії: 1922 – 1925″ (закінчений в 1928 році), “Поема гори”, “Поема кінця”.
В 1925 – 1926 був створений сатиричний добуток “Крисолов”; в 1927 – антична трагедія “Аріадна”. Вона була опублікована за назвою “Тезей” і “Федра”. В 1938 – 1939 роки вийшов поетичний цикл “Вірші до Чехії”. Однак більшість добутків побачили світло тільки після смерті поетеси. Вірші Цветаевой не знаходили своїх шанувальників за кордоном.
Тому Марина Іванівна узялася за прозу У тридцяті роки були створені наступні добутки: “Мій Пушкін” (1937), “Мати й музика” (1935), “Будинок у Старого Пимона” (1934), “Повість про Сонечке” (1938), спогаду про М. А. Волошина (“Живе про живий”, 1933), М. А. Кузмине (“Нетутешній вітер”, 1936), А. Білому (“Полонений дух”, 1934) і ін. До прозаїчної спадщини Цветаевой ставляться й листа поетеси до Б. Л. Пастернаку (1922 – 1936) і Р. М. Рильке (1926). Проза Цветаевой була автобиографичной. Марина Іванівна писала: “Я хочу воскресити весь цей мир – щоб всі вони не даром жили – і щоб я не даром жила!
“. В 1937 році дочка Цветаевой, Аріадна відправилася в Москву. Її, звичайно, намагалися відговорити від цього вчинку Але дівчина однаково відправилася на Батьківщину. Аріадна влаштувалася на роботу в журнал, писала батькам про те, що в неї всі добре.
У цьому ж році чоловік Цветаевой С. Я. ефрон виявився замішаний у замовленому політичному вбивстві Виявилося, що за кордоном він був агентом НКВД. Після цього емігрантські кола зовсім перестали приймати Цветаеву. Навіть її син відчував це вороже відношення.
Поетеса вирішила повернутися на Батьківщину В 1939 році Марина Іванівна разом із сином Георгієм відправилися в Росію. У цьому ж році, у серпні, заарештували Аріадну, а через якийсь час – чоловіка Цветаевой С. Я. ефрона. На очах заарештовували сусідів Марина Іванівна жахалася тому, що діялося в її рідній країні. Після арешту чоловіка Цветаева разом із сином оселилися в Москві.
Поет А. А. Тарковский згадував, що Цветаева “була складною людиною… “, писав: “Вона була страшно нещасна, багато хто її боялися. Я теж – трошки.
Адже вона була мало-мало чернокнижница”. Талантливейшая поетеса вмерла б з голоду, якби їй не допомагали знайомі й родичі Цветаева не вміла заробляти на життя, не вміла справлятися з побутовими труднощами. Вона зверталася в офіційні інстанції із проханням виділити їй житло. Їй відповідали, що в житлоплощі бідують багато хто й можливості задовольнити її прохання немає. Цветаева їздила в Бутирську й Лубянскую в’язниці В одній перебував чоловік, в іншій – дочка.
Відносини із сином у Цветаевой були дуже складні. Сестра Марини, Настасія Іванівна згодом згадувала про відносини поетеси й сина: “Він, може бути, і любив її, як ведмежа любить ведмедицю, але він її анітрошки не почитав”. Коли почалася Велика Вітчизняна війна, Цветаева разом із сином потрапили в евакуацію.
Цветаева намагалася влаштуватися на роботу, але їй це не вдалося. 31 серпня 1941 року Марина Іванівна покінчила із собою. Цветаева написала своїм знайомим, щоб вони подбали об неї сині Життя Георгія було недовгою.
Він загинув на фронті. Дочка поетеси, що залишилася в живих Аріадна,, що пройшла крізь табори й посилання, присвятила своє життя поверненню літературної спадщини Цветаевой.
Схожі твори:
- Цикл М. И. Цветаевой “Вірші про Москву” – “величальна пісня” про столицю її Батьківщини 1. Москва в долі Цветаевой. 2. Звертання М. І. Цветаевой до дочки. 3. “Презентація” Москви О. е. Мандельштаму. 4. Москва – головне місто Росії. 5. Дзвін як невід’ємна частина образа столиці. – Я в груди тебе цілу, Московська земля! М. И. Цветаева Для М. І. Цветаевой Москва не тільки столиця...
- МОСКВА МАРИНИ ЦВЕТАЕВОЙ У своїх віршах про Москву Марина Цветаева звертається до рідного міста не просто як до рідної домівки, де знаходить собі притулок будь-який “бездомний”, що живе на Русі, але й начебто до кого живому й у той же час невидимому й далекому. Москва! Який величезний Странноприимний будинок! Всяк на Русі –...
- Біографія Цветаевой Марини Іванівни Сьогодні ми начебто чимало знаємо про те, як зароджувався поетичний талант Марини Цветаевой. Дивна атмосфера її дитинства, у ньому було все: радість, добро, любов, музика, чарівництво книжкових відкриттів і людських зустрічей. Цей дивний мир дитинства був створений родителями: батьком – Іваном Володимировичем Цветаевим, відомим філологом, мистецтвознавцем, директором Румянцевского музею; матір’ю...
- Образ співака Орфея в поезії Цветаевой Образ міфічного фракийского співака Орфея, творця музики й віршування, залучав М. Цветаеву своєю трагічною долею, що чимсь нагадувала їй свою власну. У грудні 1921 року, коли створювався цей вірш, душа поетеси розривалася від тривоги не тільки за те, як зложиться її подальше життя – згадаємо, що була майже перервана зв’язок...
- Тема любові у творчості М. И. Цветаевой 1. Що таке любов для Цветаевой. 2. Лірична героїня. 3. Тема любові в пізній творчості Любов! Любов! І в судорогах і в труні Насторожуся – спокушуся – збентежуся – рвонуся… М. И. Цветаева Любов – одна з важливих тем у творчості М. И, Цветаевой. З юного років поетеса не представляла...
- Аналіз одного із шедеврів поезії “срібного століття”. (Вірш М. И. Цветаевой “Ідеш, на мене схожий…”) 1. Шедевр “срібного століття”. 2. Зустріч перехожого й поета. 3. Думка про причетність до вічності. 4. Образно-стилістичні засоби встихотворении. Перші два десятиліття XX сторіччя, починаючи з 1901 року, називають срібним століттям російської поезії. За цей час лірика пройшла три періоди розвитку: символізм, акмеизм і футуризм. Існували й інші літературні напрямки....
- Напряженный монолог-исповедь творчества М. Цветаевой Возьмите стихи – это и есть моя жизнь. М. И. Цветаева Марина Ивановна Цветаева не принадлежала ни к одной из многочисленных литературных группировок того времени. Она искала свои пути в искусстве. Стихи М. Цветаевой отличались страстностью, были отражением глубоко личных переживаний. Уже и ранних ее стихах звучит уверенность в своих...
- Лірика Цветаевой М. И 1. М. И. Цветаева – поет-бунтар. 2. Краса лірики. 3. Підсумки життя й творчості Цветаевой. Вірші ростуть, як зірки і як троянди, Як краса – непотрібна в сім’ї… М. И. Цветаева Доля М. И. Цветаевой, поета великої величини першої половини XX століття, була яркою й трагічної. Її особистість і її...
- Образ душі поета в лірику М. Цветаевой Вірші Марини Цветаевой улюблені багатьма поколениями читачів. Срібне століття російської поезії немислим без голосу цієї поетеси. Творчий шлях вона початку рано, перші вірші написані у віці шести років, перший збірник віршів “Вечірній альбом” – у всімнадцять. Доля не балувала цю жінку, і вірші її часто перейняті сумом і самітністю. Але...
- Улюблені сторінки лірики творчості М. И. Цветаевой 1. Унікальність творчості Цветаевой 2. Тема любові. 3. Тема поета й поезії 4. Тема Москви у творчості поета. 5. Цветаева – самий емоційний поет Я спрагу відразу всіх доріг! М. И. Цветаева М. И. Цветаева – це ім’я знайомо всім. Напевно, не найдеться людини, який би жодного разу не дивився...
- Основна думка й художні прийоми вірша М. И. Цветаевой “Туга за батьківщиною! Давно…” 1. Трагичная доля поетеси. 2. Основний зміст вірша. 3. Аналіз змісту добутку. 4. Використовувані автором мовні прийоми Доля М. И. Цветаевой, гарної жінки й геніальної поетеси, зложилася дуже трагично. Практично відразу після визнання її в період срібного століття поетеса змушена покинути батьківщину, залишаючи занадто багато чого, і емігрувати після великої...
- Исповедальная лірика Марини Цветаевой Мої вірші – Щоденник. М. Цветаева Чудовий росіянин поет Марина Цветаева один раз сказала: “Я не вірю віршам, які – ллються. Рвуться – так!” І доводила це протягом всього життя власними – рвущимися із серця – рядками. Це були дивно живі вірші про пережитий, не просто про вистражданий – про...
- “Художній твір є шматок природи, профільтрований крізь темперамент художника” е. С. оля (Лірика М. И. Цветаевой) 1. Перші літературні кроки. 2. Основні теми й мотиви. 3. Трагічна доля Ще в дитинстві М. И. Цветаева написала свої перші вірші. Виросла в сім’ї професора-мистецтвознавця й чудової піаністки, ким були її батьки, вона не могла не захопитися мистецтвом і літературою Дівчинка вибрала поезію. Уже в шістнадцять років були надруковані...
- Основные мотивы лирики М. Цветаевой Жизнь посылает некоторым поэтам такую судьбу, которая с первых же шагов сознательного бытия ставит их в самые благоприятные условия для развития природного дара. Такой яркой и трагической была судьба Марины Цветаевой, крупного и значительного поэта первой половины нашего века. Все в ее личности и в ее поэзии (для нее это...
- Рання лірика Ахматової й Цветаевой На початку XX століття в ряді блискучих імен жіночої поезії з’явилися два яскравих імена – Ганна Ахматова й Марина Цветаева. Чи буде перебільшенням сказати, що в цю пору “срібне століття” російської поезії знайшов своїх цариць, що не уступали масштабом дарування давно й признанно “коронованим” В. Брюсову й А. Блоку, С....
- Образ Ісуса Христа у творчості Марини Цветаевой Треба, говорячи про морально-етичне виховання майбутньої поетеси, відзначити, що в сім’ї Цветаевих не було систематичного релігійного виховання (як воно описується в багатьох спогадах дитинства – церковні традиції, старанне відвідування церков, молитви). За свідченням Настасії Цветаевой, батьки святкували християнські свята (Різдво, Великдень), прищеплювали любов до них дітям, знайомили з біблійними легендами,...
- Пугачов у повісті А. З Пушкіна й нарисі М. И. Цветаевой Що там зачорнілося серед мутного крутіння заметілі? Пень або вовк? Що за чорний предмет? Вожатий!!! Вожатий у Цветаевой і вожатий у Пушкіна – трохи різні люди. Цветаева не створює об’єктивного портрета Пугачова. Все створення образа грунтується на її почуттях, що переповняють, на її відношенні кнему. Цветаева, грунтуючись на платформі “Капітанської...
- “Німеччина – точна оболонка мого духу” (По творчості М. И. Цветаевой) 1. Щеплена з дитинства любов до культури Німеччини. 2. Німецька мова у творчості Цветаевой. 3. Р. М. Рильке – символ Німеччини для поета. 4. Тема фашизму. Російський поет початку XX століття М. И. Цветаева відкрито підкреслювала свою нескінченну любов і прихильність до казкової Німеччини. В 1919 році вона зізнається: “Німеччина...
- Літературні паралелі й образи у творчості А. А. Ахматовій і М. И. Цветаевой Бувають дивні зближення. А. Пушкін Творчість двох чудових жінок і більших поетів оригінально й неповторно, але є співзвуччя, які ріднять почуття й переживання А. А. Ахматовій і М. И. Цветаевой. Дуже рано, зовсім у юному віці, з’являються у віршах цих поетів міркування про тлінність життя, про неминучий кінець, але думки...
- Марина Цветаева – життя у віршах До тебе, що має бути породженим Сторіччя через, як отдышу, – Із самих надр, – Як на смерть засуджений, Своєї рукою – пишу… М. Цветаева Так вуж зложилося, що в Росії два жіночих імена в поезії надовго затьмарили своєю значимістю інші жіночі імена. Це – Ганна Ахматова й Марина Цветаева....