Вплив легкодумства й мудрості на життя людини (На прикладі повести А. С. Пушкіна “Заметіль”)
1. Відповідальність за свої вчинки. 2. Легковажне відношення до життя. 3. Мудрість ухваленого рішення. Помилки молодих – невичерпне джерело досвіду для тих, хто постарше. В. Брудзиньский Поняття “легкодумство” нерідко зв’язують із помилками, які у своєму житті роблять молоді люди.
Вони самі готові все випробувати на своєму шляху, не прислухаючись при цьому до старшого. Молоді впевнені, що саме вони можуть знайти правильне рішення. Однак цей висновок не завжди справедливий. Щоб показати наочно вплив легкодумства й мудрості на життя
Поняття “мудрість” тут розглядається із двох сторін. Перша будується на рівні героїв, коли вони нарешті розуміють, які помилки зробили колись. Другий грунтується на тім, що автор добутку показує нам мудрість оповідача.
Він вибирає вдалий сюжет для того, щоб показати, що кожна людина відповідає за свої вчинки. Адже легковажне поводження одного неодмінно відбивається на житті й долі інших людей. Однак у молодих завжди перебуває вагома причина свого поводження – любов.
І вони в чомусь праві. Адже
Молоді люди вирішують не чекати благословення батьків і таємно вінчатися. Махаючи й Владимир упевнені, що батьки не погодяться на такий шлюб, тим більше що вони, “замітячи їхню взаємну схильність, заборонили дочці про нього й думати, а його приймали гірше, ніж відставного засідателя”. Можливо, батьки помилялися. Мати й батько дівчини пройшли довгий життєвий шлях і хотіли своєї дочки тільки благополуччя. Імовірно, згодом вони змогли б погодитися на такий шлюб.
Але заметіль зіграла в житті закоханих злий жарт. А може, саме вона виявилася самою мудрою діючою особою у всьому добутку. Заметіль не дала з’єднатися двом люблячим серцям: “Надворі була мятель; вітер вив, ставні тряслися й стукали; всі їй (Маші) здавалося погрозою й сумною ознакою”. Щось передчували й батьки, яких турбувало поводження дочки: “Батько й мати помітили її занепокоєння; їхня ніжна дбайливість і невпинні питання: що з тобою, Маша?
Чи не хвора ти, Маша? роздирали її серце”. Ні природна стихія, ні тривога батьків не зупинили дівчину. Рішучість Маші привела її до вівтаря. Оповідач відразу не говорить нам про те, що ж відбулося насправді.
Здається, що все залишилося на своїх місцях. Владимир, що так і не потрапив у церкву, не карається. Він немов не несе ніякої відповідальності за те, що схилив дівчину до втечі з рідного дому.
Адже тим самим герой не тільки порушив щиросердечний спокій цієї сім’ї, але зруйнував той мир згоди й розуміння, що панував у ній. Покараної за такий учинок є тільки Маша. Крізь гарячкове марення, у який упала дівчина, батьки розуміють, що їй, незважаючи ні на що, милий Володимир. Вони погоджуються на шлюб і запрошують до дочки коханої людини. Мудрість, накопичена роками, показала їм, що не в грошах щастя.
Воно полягає в радості коханої людини – дочки, у тім, “що видно така була доля Марьи Гаврилівни, що нареченого конем не об’їдеш, що бідність не пороть, що жити не з багатством, а з людиною, тощо”. При цьому вони звертаються за радами до сусідів, чого не роблять закохані. Але доля покарала за легкодумство й самого Володимира, Він не прийняв запрошення батьків Маші. Владимир не став з’ясовувати, чому не знайшов коханій у церкві. Можливо, прапорщик каявся у своєму вчинку.
Однак і на запрошення ненарадовских поміщиків парубок відповів відмовою. У цьому випадку не можна говорити про легкодумство. Навпаки, тим самим оповідач показує нам, що молодим людям не властиво вірить мудрості старших. Владимир зробив необдуманий учинок, схиливши дівчину до таємного вінчання, але й після запрошення він не хоче загладити свою провину. Тому за допомогою двох героїв – Маші й Володимира – оповідач показує нам два різних життєві шляхи, незважаючи на те що молоді хотіли зв’язати себе узами шлюбу.
Доля – стихія – з’єднала Марью Гаврилівну зовсім з іншою людиною, що залишається невідомий нам до кінця оповідання. На період очікування зустрічі із чоловіком Маша “втратила надію на щастя”. Вона залишалася сама собою, однак ніхто із шанувальників не доводився їй по серцю.
Здається, що саме життя узялося за виховання дівчини, що тільки згодом стала розуміти, що надійшла неправильно. Таємно зв’язана узами шлюбу з незнайомим їй людиною Марья Гаврилівна зберігала йому вірність. Незважаючи на своє легкодумство, вона розуміла, що нікому із шанувальників не може віддати перевагу. Виходить, такий учинок, як втеча з будинку, дійсно був необдуманим. І згодом героїня розуміє, що можна обдурити будь-якого, але тільки не себе саму.
Тому, залишаючись товариської, нікого зі свого оточення не вибирає: “Мати іноді вмовляла неї вибрати собі друга; Марья Гаврилівна качала головою й замислювалася”. Наприкінці добутку доля робить дівчині подарунок – зводить із чоловіком. Цього разу коханий Маші – людин більше мудрий: “Він мав саме той розум, що подобається жінкам: розум пристойності й спостереження, без усяких домагань і безтурботно глузливий”. Їм обом тепер не властива легковажність, адже вони зв’язані узами шлюбу з невідомими людьми.
Тобто саме життя початку вчити їхньої обережності – спочатку треба обміркувати свій учинок, а потім щось робити. Саме так і надходить гусарський полковник, що закохується в Марью Гаврилівну: “Бурмин упав у таку замисленість, і чорні очі його з таким вогнем зупинялися на Марье Гаврилівні, що рішуча мінута, здавалося, уже близьке”. Ретельно всі обміркувавши, Бурмин вирішується розкрити свою таємницю Марье Гаврилівні.
Він виниться перед людиною, якого любить, у своїй витівці: “У той час я так мало думав важливості в злочинній моїй витівці, що, від’їхавши від церкви, заснув, і прокинувся на інший день поутру, на третьої вужі станції”. Бурмин знайшов у собі сили ке тільки розповісти, але й покаятися. Це дало поштовх і для Маші повідати свою історію. “Боже мій, боже мій! – сказала Марья Гаврилівна, схопивши його руку: – так це були ви!
І ви не довідаєтеся мене?” Закоханий покаялися у своєму легкодумстві. І в цьому випадку вони прийняли мудре рішення, розповівши про те, що їх мучило. Вони чесно надійшли по відношенню друг до друга: поділилися тим, що може послужити перешкодою в їхній любові. Але мудрість цього вчинку була їм воблаго – вони знайшли рідні серця.
Саме така думаюча людина, як Бурмин, і зміг стати Марье Гаврилівні міцною опорою на життєвому шляху. “Мудрість” же природи звела цих людей разом давно – чотири роки тому. Але, можливо, у цей момент вони були ще не готові для того, щоб оцінити такий подарунок долі. Оповідач, можливо, і повідав нам романтичну історію, але в ній чимало й реального.
Це опис поводження героїв, властиве різному віку. Молодим – легкодумство, старшим – мудрість. У той же час оповідач показав, що мудрість і практичний підхід до справи розвивається тільки згодом. Саме тому провідником у нашім житті повинні стати ради батьків.
І потрібно прислухатися до них і намагатися довести свою точку зору, якщо ми впевнені, що право. Адже навіть Марье Гаврилівні вдалося домогтися прихильності батьків до Володимира. Це не виходить, що треба боліти.
Просто оповідання про свої почуття може стати досить важливим аргументом. Тому, на мою думку, у житті варто прислухатися до ради старших. Вони не хочуть нам нічого поганого.
І, можливо, ми зможемо уникнути багатьох неприємних сюрпризів у житті. І нам не прийде цілих чотири роки, як головні герої повести, чекати свого щастя або того, що ми найбільше бажаємо вжизни.
Схожі твори:
- Скорочено повести Заметіль Пушкіна А. С ЗАМЕТІЛЬ Жив у своєму маєтку Ненарадове гостинний Гаврило Гаврилович Р**. , Була в нього дочка Марья Гаврилівна сімнадцяти років – струнка, бліда, вихована на французьких романах. Вона вважалася багатою нареченою. У селі у відпустці гостював бідний армійський прапорщик Володимир. Між молодими людьми виникло романтичне почуття. Вони листувалися, таємно зустрічалися й...
- Вибір людини місця в житті на прикладі повести Распутіна “Пожежа” Повість “Пожежа” у Творчості В. Распутіна займає особливе місце. Великий її ідейно^-моральний і эстетический потенціал. Повість починається з міркування головного героя Івана Петровича про правду, совісті, про тих основні “підпірках”, на яких, на його думку, тримається життя людини. У цих добутках – щиросердечний біль героя (і самого автора) за свою...
- Що принесла заметіль героям повести Марья Гаврилівна Р., героїня “Заметілі”, описана Пушкіним як досить пересічна панянка, вихована на французьких романах. Вона виросла в російській глухомані, але мріє про романтичну пристрасть, про пригоди в смаку новітньої (для того часу) літератури. Вона закохується в бідного прапорщика Володимира. Її роман розвивається по задо нам жанру: прогулянки наодинці, таємна...
- Роль назви в трактуванні ідеї повісті Олександра Пушкіна “Заметіль” О. С. Пушкін – класик російської літератури – написав багато захоплюючих творів. Його перу належать і п’ять повістей, авторство яких було приписано Бєлкіну. До складу цих повістей входить і “Заметіль”. О. Пушкін показав у творі, як іноді доля людини може залежати від випадку. Заметіль виступає в повісті головним героєм і...
- Розпад миру або розпад людини на прикладі повести “Один день Івана Денисовича” “Один день Івана Денисовича” – це добуток прямого зіткнення. Бувають вибухи, їх називають “спрямованими”, таким от “спрямованим вибухом”, у змісті виходу енергії, було це оповідання, заряджений від російського життя, начебто від гігантської живої турбіни, що в обертання приводили й ріки, і вітру, і вся людська, міряна на кінську, сила. Цією...
- Сюжет повісті Олександра Пушкіна “Заметіль” Повість О. С. Пушкіна “Заметіль” входить до циклу “повістей Бєлкіна”, написаного під час розквіту творчості цього видатного російського письменника – в знамениту Болдинська осінь. О. С. Пушкіна відомий всьому світові насамперед як співає. “Заметіль” та інші повісті циклу доводять, що він разом з тим є й талановитим прозаїком, але не...
- Скорочено прози Заметіль Пушкіна А. С Жив у своєму маєтку Ненарадове гостинний Гаврило Гаврилович Р**. Була в нього дочка Марья Гаврилівна сімнадцяти років – струнка, бліда, вихована на французьких романах. Вона вважалася багатою нареченою. У селі у відпустці гостював бідний армійський прапорщик Володимир. Між молодими людьми виникло романтичне почуття Вони листувалися, таємно зустрічалися й вирішили за...
- Звуки старовинного романсу (за повістю Олександра Пушкіна “Заметіль”) Повість О. С. Пушкіна “Заметіль” входить до складу циклу “повістей Бєлкіна”, написаного під час розквіту творчості цього видатного російського письменника – у знамениту Болдінську осінь. О. С. Пушкін відомий усьому світу насамперед як поет. “Заметіль” та інші повісті циклу доводять, що він водночас є і талановитим прозаїком, але не дивно,...
- Заметіль у повісті А. С. Пушкіна ( твір-роздум) Багато творів Пушкіна повні роздумів про незбагненну гру, що веде з людиною Творець. У повісті “Заметіль” автор виводить підкреслено звичайних людей, не блещущих розумом, талантом, силою духу, і показує, як вигадливо може зложитися життя, якщо втрутиться непояснена й непередбачена випадковість. Герої “Заметілі” – повітова мрійлива й сентиментальна панянка й бідний...
- Образ дороги в добутках російської літератури XIX століття (“Заметіль”, “Капітанська дочка” А. С. Пушкіна, “Герой нашого часу М. Ю. Лермонтова) 1. Значення образа дороги в літературі. 2. Дорога в добутках А. С. Пушкін. 3. Дорога в добутках М. Ю. Лермонтова.. Виходжу один я на дорогу; Крізь туман кременистий шлях блищить; Ніч тиха. Пустеля внемлет богові, И зірка зі звездою говорить. М. Ю. Лермонтов Образ дороги є в літературі одним з...
- Переказ повести Станційний доглядач Пушкіна А. С План переказу 1. Оповідач міркує про долю станційних доглядачів. 2. Перша зустріч із доглядачем і його дочкою. 3. Оповідач через роки зустрічає Самсона Вирина й довідається від нього історію Дуни: а) Дуня обманом їде з ротмістром Мінським у Петербург; б) доглядач їде в столицю, щоб повернути свою “заблудшую ягничку”; в)...
- Загальна характеристика головного героя повести А. С. Пушкіна “Капітанська дочка” Багато років безвиїзно живучого у своєму маєтку, і бідної дворянки, Гринев виховувався в обстановці провинциально-помісного побуту, перейнятого простонародним духом. Сам герой зізнається, що “ріс недоуком”. Кращі риси Гринева, обумовлені походженням і вихованням, його безпомилкове моральне чуття яскраво проявляються в мінути випробувань і допомагають йому із честю виходити із самих важких...
- Нелегке болісне шукання правди й мудрості життя разом із народом на користь вітчизні (За драмою І. Кочерги “Ярослав Мудрий”) Іван Антонович Кочерга постійно шукав нові напрямки в своїй творчості. Він працював над драматичними поемами, історичними драмами, комедіями, водевілями. Він стояв на чолі драматичної поеми, особливостями якої є домінування внутрішнього конфлікту, реорганізація образів та осмислення вічних проблем. Його п’єса “Ярослав Мудрий” – це історична...
- Тема любові в прозі А. И. Куприна (На прикладі повести “Олеся”) 1. Образ Олеси, особливі риси її характеру. 2. Почуття, що виникло в Івана Тимофійовича до Олесеві. 3. Жертовність і рішучість дівчини з Полісся. … Виходить, не хоче доля нашого з тобою щастя… А якби не це, хіба, ти думаєш, я чого-небудь злякалася б? А. И. Куприн Олеся – росла двадцатичетирехлетняя...
- Велика Вітчизняна війна в добутках XX століття (На прикладі повести В. В. Бикова “Сотників”) 1. Людська особистість у військових умовах. 2. Спрага життя й громадянський обов’язок. 3. Що переважніше: гідна смерть або життя ценою зрадництва? …Ті, хто тільки й жадає за всяку ціну вижити, чи заслуговують вони хоча б однієї відданої за них життя? Скільки вже їх, людських життів, із часу Ісуса Христа було...
- Людина на війні на прикладі повести “Живи й помни” Його повість “Живи й помни” являє яскравий приклад того, як насправді жили люди під час війни, які тяготи випробовували. Валентин Распутін описує в цьому добутку самий кінець війни. Люди вже передчували перемогу, і тому в них ще більше виникало бажання жити. Одним з таких був Андрій Гуськов. Він, знаючи, що...
- Людина як жертва суспільних інститутів (на прикладі повести “Дубровский”) “Дубровский” став досвідом органічного злиття картин реальної дійсності й авторський исторической концепції. Конфлікт між Дубровским і Троекуровым тут реальна зав’язка оповідання. Причому, наділяючись у плоть живих образів, улюблена соціально-історична ідея Пушкіна втрачає свою відвернену прямолінійність, заглиблюється й збагачується. У первісному начерку, де майбутній Троекуров названа Нарумовым, його “велика вага в...
- Жанр міфу в російській літературі (на прикладі повести А. Платонова “Котлован”) Будинок – споконвічна, архітипова константа людського буття. Щоб Будинок був міцним, під нього необхідно викопати котлован. Про цьому філософська повість А. П. Платонова, що використовує як тип художнього мифологиз-ма притчеобразность. Повість, у якій трансцендентною силою, що панує над людиною, виступає створена їм самим цивілізація. “Котлован” розповідає про людей, що намагаються...
- Роль случаючи в житті людини (На прикладі оповідання Л. Н. Толстого “Після балу”) 1. Прийом контрасту. 2. Злий жарт. 3. Зміна світогляду Усім править випадок. Знати б ще, хто править випадком. С. Е. Лец У темі твору представлене досить цікаве питання – роль случаючи в житті людини. Але ж дійсно в житті пан Випадок відіграє немаловажну роль. І він може не тільки розкрити...
- Тема російського села у творчості Серафімовича на прикладі повести “Біла Глина” У ряді творів Серафімович розкриває класові конфлікти в селі, гостроту й складність боротьби, що відбуває в людських душах. Гострий розлад проникнув у сім’ю кулака Петренко (“На млині”, 1906), з’явившись відбиттям соціальних протиріч в українському селі. Син кулака, молодий офіцер Микола рішуче став на боротьбу за справедливість, і ніщо не має...