Твір оповідання про Понтийском Пілата
Воланд знову демонструє свої надприродні здатності, зауважуючи, “що рівно нічого з того, що написано в євангеліях, не відбувалося”, і: “Берліоз осікся, тому що буквально те ж саме він говорив Бездомному”. Однак його броня кована з першокласної сталі – він “осікається”, але продовжує гнути своє: “…Але боюся, що ніхто не може підтвердити, що й те, що ви нам розповідали, відбувалося насправді”.
У цей момент Воланд кінчає судовий наслідок – злочинець закоснів у гріху й не хоче каятися. Воланд починає наштовхувати засудженого
Зрозуміло, це не дрібниця… Читач-атеїст розуміє мене дуже добре, і віруючий з нами погодиться – важко повірити в таке. Для Берліоза перехід з атеїстів у віруючі означав приблизно те ж, що, по Булгакову, означало для Пілата виправдання Иешуа Га-Ноцри, а саме – загибель кар’єри. (Або – божевільний будинок, куди Воланд затурбувався направити Ивана, що повірив у нього, Бездомного – до певної міри завчасно.)
Спроби домогтися прохання про помилування безсумнівно безнадійні, але суддя сумлінно виконує
Колись Воланд говорив тільки про буття Бога, а себе згадував лише побічно: “…попорався з ним хтось зовсім інший”. (“Інший” – традиційний евфемізм слова “диявол”.) Тепер він як би поєднує себе з Богом, уїдливо зауважуючи: “…Що ж це у вас, чого не кинешся, нічого немає!”
Але й реакції немає – підсудні вирішують, що суддя божевільний
Від слів “нічого немає!” до загибелі Берліоза проходить не більше трьох, ну – п’яти хвилин. Але за цей час Воланд устигає попередити його ще тричі. Берліоз має три можливості порятунку навіть на смертному шляху
Попередження я зараз перелічу
Неквапливість і зосередженість необхідні при читанні перших трьох глав “Майстри” більше, ніж при читанні всіх інших. Зрозуміти, що Воланд судить, досить важко – він маскується, він грає блазня, а судовому наслідку надає вид теологічного диспуту. Однак же така форма відповідає й літературному завданню, і генеральній установці Воланда: “кожному буде дано по його вірі”. Адже Берліоз думає себе богословом – або антибогословом; це одне й те же.
Думає без достатніх підстав, плутаючись у трьох соснах; його переконання зводяться до одному “ні” і одному “не було”: Бога ні, Христа не було. Він навіть не намагається зрозуміти, що ці два твердження не зв’язані між собою, тому що одне належить теології, інше – історії. Однак міркує про віру, посилаючись на твори відомих істориків і христологов, – отже, треба перевірити, що він знає насправді: у що вірить, а чим жонглює. В умовному світі роману він має значну вагу: він – літератор, що береться до того ж судити про вищі матерії
По Булгакову, між силами, що керують миром (назвемо їх поки містичними), і літературою є глибокий і небезпечний зв’язок – таки собі шию Михайло Олександрович! Вона прорисовується із самого початку роману: є пролитературенний сатана, складає літературну версію “Страстей Христових”, його слухають два літератори, на свій лад стурбовані христологией, і за всім цим коштує Майстер з його “романом про Пілата”.
Берліоз, крім того, фігура збірна. В “Євангелії Михайла Булгакова” я намагався показати, що думки “начитаного редактора” з найбільшою точністю додержуються нормативів антирелігійної пропаганди того часу. Дискутуючи з ним, Воланд як би одержував інформацію про усіх літераторах-пропагандистах
Прошу читача запастися терпінням: ми приступаємо до коментарю, що перевищує булгаковські тексти по обсязі в десятки разів. Нічого не поробиш, предмет дійсно такий, що без спеціальних знань шию собі згорнеш (і, займаючись їм, я постійно чув хрускіт власних хребців).
Відповідь Берліоза була вкрай невдала. Щодо “п’яти доказів” він, по суті, заявив, що вони спростовані розумом – але зараз же додав, що розум не може бути інструментом, доказовим у даній області. Але адже заборона на логічні докази ідеї одночасно означає заборона на її логічне спростування! Спростовувати можна тільки те, що хоча б у принципі доказово… Берліоз як би сам зізнається в хибності свого методу – недарма Воланд викликує “браво!”.
“Браво! – закричав іноземець, – браво! Ви повністю повторили думку неспокійного старого Иммануила із цього приводу”…
Перервемо період Воланда, як варто було б зробити Берліозові. “Повністю повторили” – пастка, тому що Кант висловлювався по даному приводі не один раз, суперечачи сам собі, на що Воланд і натякає, називаючи його “неспокійним старим”. Своя рання праця “Єдино можливий доказ для буття Бога” він закінчив так: “Єдино тільки в тім, що заперечення божественного існування є цілковита дурниця, і полягає розходження його буття від існування всіх речей
Внутрішня можливість, сутність речей є те, скасування чого знищує все мислиме. …У цій ознаці шукайте доказу, і якщо ви не сподіваєтеся знайти його тут, те із цієї непроторенної стежки перейдіть на велику стовпову дорогу людського розуму. Безумовно необхідно переконатися в бутті бога, але зовсім не в такій же мері необхідно довести його” .
Якщо припустити, що Воланд тримав у розумі першу процитовану фразу, те його слова “повністю повторили” стають просто знущальними – Берліоз, по Канті, займався саме дурницею… Але якщо навіть відкинути це, Берліоз никоим образом не “повторював” кантовских думок; уже по наведеному періоді видно, що слово “розум” філософ розумів по-своєму, відрізняючи його від логічного “чистого розуму” – і в той же час не маючи на увазі віру, – і думав, що на великому шляху повсякденного, не-філософського розуму, можна знайти Бога. У пізніх кантовских роботах, “Трьох критиках”, хід думок теж такий, що повторити його адекватно одною фразою нельзя.
Тому освічена людина повинен був перервати Воланда, указати на незгідність такого порівняння й далі розмова про Кант не підтримуватися
Людина розумний – насторожився б ще сильней, тому що в самім порівнянні висловлень пропагандиста з думками Канта втримується дуже неприємний натяк. Припустимо, Кант дійсно проголосив недовідність вищого буття, але він мав право на таку позицію, оскільки він-те прагнув не спростувати Бога, а довести його – і сам відняв у себе таку можливість. Тобто в його побудовах не було служебности, кон’юнктурності, логічної нечистоти. За ними коштує моральний подвиг. Для Канта думка про недовідність Божого буття була болісна, і те, що вона все-таки сформувалася, є прояв неабиякої особистої й наукової порядності
Про порядність Берліоза мовлення вже було
Отже, Воланд невозбранно закінчує свій період: “Але от курйоз: він начисто зруйнував всі п’ять доказів, а потім, як би на сміх над самим собою, спорудив власний шостий доказ!” Хід найвищою мірою лукавий, як би жертва фігури в шахах. Втягуючи опонента в розмову про Кант, Воланд одночасно дає йому можливість блиснути ерудицією – наприклад, указати на те, що звичайно великому філософові приписують спростування трьох доказів, з натяжкою – чотирьох, а його власних доказів є не одне, а два. Я б, наприклад, мріяв розпитати Булгакова, чи не числив він невдалим п’ятим доказом кантовский “космологічний аргумент”, що сам філософ уважав недовідним у формальному змісті. Але Берліоза філософські тонкості не цікавлять, йому однаково, які там логічні ігри вів Кант, і він ліпить свої пропагандистські штампи: “Доказ Канта… також непереконливо. І недарма Шиллер говорив, що кантовские міркування… можуть задовольнити тільки рабів, а Штраус просто глузував із цього доказу”.
Схожі твори:
- Суперечливість і трагічність образу Понтія Пілата За твором М. Булганова ” Майстер і Маргарита “. Пілат – уособлення влади. Понтій Пілат – п’ятий прокуратор Іудеї – людина державна. Через свій обов’язок він змушений перебувати в Єршалаїмі, який ненавидить. Пілат жорстокий, його називають “лютим чудовиськом” і він цим ще й вихваляється, бо вважає, що світом керує закон...
- Образ Понтія Пілата в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Роман “Майстер і Маргарита” – головний добуток М. Булгакова, улюблене дитя його фантазії, його письменницький подвиг. Число жанрових визначень булгаковско-го роману велико: сатирико^-філософський, фантастический, філософський роман, роман-містерія, роман^-притча, лірико-сатирико-філософський роман… З появлениїм диявола в романі починає звучати одна з головних філософських тем – тема волі людини і його особистої відповідальності...
- Суперечливість і трагічність образу Понтія Пілата (за твором М. Булгакова “Майстер і Маргарита”) Михайло Булгаков народився в Києві в сім’ї професора Духовної семінарії. Віра в Бога в сім’ї не була предметом розмов. Вона була органічною складовою стосунків між членами родини, основою виховання дітей. У своїй творчості письменник часто звертався до теми віри, боротьби добра і зла, Бога і Диявола. У романі “Майстер і...
- Образ Понтія Пілата: покарання за боягузтво (По романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Місце роману у творчості письменника. 2. Образ Понтія Пілата. 3. Злочин і борошна совісті. 4. Образ Майстра. 5. Воздаяние. Боягузтво – мати жорстокості. М. де Монтень Роман “Майстер і Маргарита” став вінцем творчості М. А. Булгакова. Цей добуток дійшло до читачів через багато років послу смерті автора. Його можна...
- Майстер і Маргарита характеристика образа Понтій Пілата Понтій Пілат – прокуратор Іудеї (історичний Пілат перебував у цій посаді в 26-36 гг.); “син короля-звіздаря й дочки мірошника красуні Пилки” – ім’я героя складене з імен батьків (Пила й Ат); у той же час прізвисько “вершник Золотий Спис” актуалізує зв’язок ім’я з лат. рцит – спис. Характерна деталь вигляду...
- Калина (твір – оповідання) “Без верби й калини – немає будинку”, – усім відоме українське народне прислів’я, що фактично визначає сутність буття українського народу. Здавна символом рідної землі, дівочої краси була саме калина, що оспівана не в одній українській пісні, навіть російська Народна пісня оповідає про ” калинку-малинці”. У дворі в моїх дідуся й...
- У чому суть суперечки Иешуа Га-Ноцри й Понтія Пілата у романі Майстер і Маргарита? Переказу, почасти й помилкові, можуть містити в собі відому частку правди, которою зневажати не повинна історія… Ж.-е. Ренан В “Майстру й Маргариті” сполучені два романи. Га-ноцри й Пілат – головні герої так званого “античного” роману, створеного Майстром. “Античний” роман описує один день із життя римського прокуратора, що напередодні свята Великодня...
- Майстер і Маргарита – Доказ – Так, було близько десятої години ранку, високоповажний Іван Миколайович, – сказав професор. Іван раптом виявив, що на Патріарших вже вечір. Значить, так довго професор розповідав. Або просто я заснув і все це мені наснилося? Ні, напевно, розповідав, тому що Берліоз заявив, що розповідь був надзвичайно цікавий, хоч і зовсім...
- Твір оповідання: Осінній замріяний день Тане осінній замріяний день, синюватий вечір м’яким покривалом спускається на землю, стираючи барви, лякаючи дзвінкою прохолодою, нагадуючи про те, що скоро вже все навкруги відцвіте, відбуяє, зблякне, пожовкне. Тане день. А за вікном гордо стоять величні дерева – каштани. Лапате листя ще тільки трошки пожовкло на кінчиках, втратило свою свіжість,...
- Твір аналіз оповідання А. П. Чехова “Людина у футлярі” Представляючи Бєлікова, я бачу людину, заточеного в невелику темну коробочку. Людина у футлярі… Це незвичайне словосполучення дуже точно розкриває суть людини. Але найбільше вражає те, що людина не намагається змінити щось у своєму житті, йому зручно і спокійно за стінами своєї “коробки”, адже саме так вона не бачить жахливого світу,...
- Оповідання “Балакучий домовик” А. С. Гріна: сюжет, герої, зміст оповідання 1. Мир книг А. С. Гріна. 2. Аналіз оповідання “Балакучий домовик”. 3. Друге життя письменника. Коли дні починають порошитися й фарби блякнути, я беру Гріна. Я розкриваю його на будь-якій сторінці. Так навесні протирають вікна вдоме. Усе стає світл, яскравим, всі знову таємниче хвилює, як у дитинстві. Д. А. Гранін...
- Вишиванка ( твір-оповідання) Для кожного з нас краса природи зв’язана насамперед з пейзажами рідного краю – того куточка землі, де народився, де мамина колискова запам’ятовується назавжди в пам’яті, серце, душі незабутніми спогадами. Неодмінною часткою таких спогадів стає рослинний мир рідного краю. Для одних це біляві стрункі берізки або трепетні тендітні тополі, для інших...
- Твір-оповідання на морально-етичну тему з власного досвіду Ми дружимо утрьох: Льоша Яшкін, Мишко Сорокін і я, Дмитро Сєдов. За моє прізвище хлопці звуть мене Сивий, Мишка – Сорока, а Олексій у нас Цезар: він уміє одночасно декілька справ робити, і взагалі він розумний. Не знаю, чи був розумним та винахідливим Юлій Цезар, полководець, що жив у Стародавнім...
- Твір-Оповідання: Наш шкільний музей Відомий педагог Сухомлинский затверджував: “Сила й ефективність патріотичного виховання визначається тим, як глибоко ідея Батьківщини опановує особистістю, оскільки яскраво бачить мир і самого себе очами патріота”. У роботі з патріотичного виховання ми використовуємо той величезний потенціал, що несе в собі краєзнавство – знання про свою малу Батьківщину сприяє формуванню любові...
- Мій день у школі ( твір-оповідання) Когось із них я знаю з дитячого садка, з кимсь познайомилася вже в школі. Всі ми дуже різні, а поєднує нас школа, іноді – спільні нтерес. Я знаю, що коли ми закінчимо школу, те все розбіжимося в різні сторони, будемо рідко зустрічатися, наші погляди на життя поміняються, будуть нові проблеми,...
- Вірний товариш (твір-оповідання) Якось два роки тому виходжу вранці заспаний на подвір’я і чую тоненький, але завзятий гавкіт цуценяти. Можливо, це було вітання, бажання познайомитися ближче. Я був не проти знайомства. Біля паркану нашого будинку стояло цуценя. Ніякого господаря поруч не видно. Я покликав його до себе, але песик не поспішав. Довелося сходити...
- Твір-оповідання за поданим сюжетом Сюжет Експозиція – в містечку Сімферополі жила сім’я:батько, мати, два сини – Василь та Сергій і дочка Оксана Завязка – робота в спецзагоні “Беркут” Розвиток дії – розмова з батьком Кульмінація – перехід на сторону добра Історія складена на реальних подіях. Зима, кінець грудня, восьма ранку, на Євромайдані сила сотень...
- Як я провела канікули( твір-оповідання) Звичайно під час літніх канікул ми з родителями відправляємося до моря або в ліс – у похід. Але цього року я майже місяць провела в бабусі в гостях – у гарному селі Вишневе. Бабусине Село – маленьке, акуратне. Удома жителів села чистенькі, свежепобеленные. Дахи й лиштви вікон, ставні, ворота в...
- Мій друг Максим (твір-оповідання) Ми з Максимом навчаємось в одному класі і дружимо вже два роки. Я впевнений, що мій друг завжди допоможе мені і будь-кому, бо він добрий, сміливий і чесний. Ще два роки тому якось ми повертались зі школи додому. Ішов невеличкий дощик, було холодно, і вода на землі швидко перетворювалась на...
- Твір оповідання на основі почутого Що обманювати негарно, відомо всім. А якщо ти не хочеш казати правду, коли тебе про неї запитують?.. Наприклад, щоб не хвилювати старших якими небудь неприємними новинами. Отримав у школі погану оцінку, але батьки сьогодні були дуже зайняті та не поцікавилися успіхами у школі. А ти також нічого не сказав. Але...