“Той дивовижний мир тривог і битв” (по поемі М. Ю. Лермонтова “Мцири”)
Помітне місце в художньому наследии Лермонтова займає поема “Мцири” – плід діяльної й напруженої творчої роботи автора. В уяві поета давно виник образ юнака, що вимовляє на порозі смерті гнівне, протестуюче мовлення перед своїм слухачем – старшим ченцем. У поемі “Сповідь” (1830 рік, дія провиходить в Іспанії) герой, укладений у темницю, проголошує право на любов, доторая вище монастирських уставів. Захоплення Кавказом, прагнення до изображению ситуацій, у яких з найбільшою повнотою може розкритися сильний характер героя, приводить
У ній Лермонтов развивает мотив відплати за боягузтво й зрадникство. Зрадник, що забув про батьківщину й борг, Гарун утік з бойовища, не помстившись ворогам за загибель батька й братів Але втікача не прийме ні друг, ні кохана, ні мати, навіть від мертвого від нього все відвернуться. У поемі “Мцири” Лермонтов розвиває ідею мужності й протесту, закладену в “Исповеди” і “Утікачі”.
В “Мцири”
Патріотична ідея сполучається в поемі з темою волі, як і у творчості поетів-декабристів Лермонтов не розділяє цих понять: в одну, але “полум’яну пристрасть” зливається в героя любовь до вітчизни й спрага волі. В’язницею становится для Мцири монастир, задушливими показуються йому келії, похмурої й глухими – стіни, боягузливі й жалюгідними – стражи-ченці, сам він – рабом і в’язнем. Його бажання довідатися, “для волі иль в’язниці на це світло народилися ми”, обумовлено жагучим поривом до свободе. Короткі дні втечі – це для нього все життя. Тільки поза монастирем він жив, а не прозябал.
Тільки ці дні він називає блаженством. Волелюбний патріотизм Мцири найменше схожий на мрійливу любов до рідних гарних пейзажів і дорогим могилам, хоча герой тужить і про їх. Саме потому, що він істинно любить вітчизну, він хоче боротися за волю батьківщини. І поет з незмненной симпатією оспівує войовничі мрії юнака. Про свого батька й знайомих Мцири вспоминает насамперед як про воїнів; не випадково йому сняться бої, у яких він перемагає, недаром мрії тягнуть його в “дивовижний мир тривог і битв”.
Він переконаний, що міг би бути “у краї батьків не з останніх молодців”. Хоча доля не дала Мцири зазнати упоение битвою, але всім ладом своїх почуттів він – воїн. Суворою стриманістю він відрізнявся ще з дитячого років. Юнак, пишаючись цим, говорит: “Ти пам’ятаєш, у дитячі роки сльози не знав я ніколи”. Волю сльозам він дає лише під час втечі, тому що ніхто їх не бачить.
Трагічна самітність у монастирі закалило волю Мцири. Він біг з монастиря в грозову ніч: те, що злякало боязких ченців, наповнило його серце мужністю. Безстрашність і стійкість Мцири з найбільшою силою проявляються в битві з барсом. Герой не боїться смерті, тому що знає: у монастире його чекають лише колишні страждання. Трагічний фінал свідчить про те, що наближення смерті не послабляє духу гериючи й моці його вільнолюбства Умовляння старого ченця не змушують його покаятися.
Він і тепер би “рай і вічність проміняв” за нескільки мінут життя серед близьких. Не його вина, якщо йому не вдалося стати в ряди борців за те, що він вважав своїм святим обов’язком: обстоятельства виявилися непереборними, і він дарма “сперечався з долею” Але переможенийний, Мцири духовно не зломлений. Нехтуючи своє оточення, Мцири почуттюет споріднення лише сприродой. Ув’язнений у монастир, він порівнює себе із блідим тепличним листком, що виріс меж сирих плит.
Вирвавшись на волю, він прокидається разом із квітами. Дитя природи, він припадає до землі й довідається, як казковий герой, таємницю пташиних пісень. Йому зрозуміла суперечка потока з каменями, дума роз’єднаних скель, що жадають зустрічі Поема Лермонтова продовжує традиції передового романтизму. Мцири, повний полум’яних страстей, похмурий і самотній, що розкриває свою душу в оповіданні-исповеди, сприймається як герой романтических поем. Однак Лермонтов, що створив “Мцири” у ті роки, коли створювався й реалістичний роман “Герой нашого часу”, вносить у свій добуток такі риси, яких немає в болеї ранніх його поемах.
Якщо минуле героїв “Сповіді” і “Боярина Орши” залишається совершенно невідомим, і ми не знаємо тих социальних умов, які сформували їхні характери, то рядка про нещасливе дитинство й отроцтво Мцири допомагають глибше зрозуміти переживання й думки героя. Сама форма исповеди, характерна для романтичних поем, зв’язана із прагненням повніше розкрити – “розповісти душу” героя. Подібний психологизм, деталізація переживань природні для поета, що паралельно створював зциально-психологический роман Виразне сполучення рясних метафор романтичного характеру в самій сповіді (образи вогню, полум’яності) з реалістично точною й поетично скупим мовленням вступу (“Один раз росіянин генерал… “). Лермонтов увійшов у російську літературу як продовжувач традицій Пушкіна й поетів-декабристов і разом з тим як нова ланка в цепі розвитку національної культури.
По словаи Бєлінського, він вніс у національну літіратуру свій, “лермонтовский елемент”. Стисло пояснюючи, що треба вкладати в це определение, критик у якості першої характерної риси творчої спадщини поета відзначала “самобутню живу думку”: “Все дихає самобитною й творческою думкою”. Так, геній поета вніс в “дивовижний мир” романтизма реалістичні елементи – і візникнуло зовсім оригінальне произведение, безсмертна поема “Мцири”.
Схожі твори:
- Урок творчого читання по поемі М. Ю. Лермонтова “Мцири”. Закінчення По думці М. Ю. Лермонтова, це висловлення більш точно розкривало зміст добутку. Образ “земного меду” у співвіднесенні зі змістом поеми стає символом земних життєвих благ і радостей, на які деспотична влада, релігія накладали заборону. Таким чином, епіграф, з одного боку, як би народжував думку про несправедливість заборон, що обмежують повноту...
- Урок творчого читання по поемі М. Ю. Лермонтова “Мцири”. Продовження Спочатку М. Ю. Лермонтов хотів назвати поему “Бери”, що в перекладі із грузинського означає “чернець”. Однак при підготовці до печатки він назвав її “Мцири” і в примітці пояснив, що “мцири” по-грузинському – “неслужбовець чернець, щось начебто послушника”. Крім того, відомо, що в грузинській мові слово “мцири” означає не тільки “послушник”,...
- Урок творчого читання по поемі М. Ю. Лермонтова “Мцири” Вивчення поеми М. Ю1Лермонтова “Мцири” у школі має більшу методичну традицію. Відзначимо лише найбільш відомі роботи: З. Я. Рез “М. Ю. Лермонтов у школі” (Л., 1963), Г. К. Бочарова “Поеми Лермонтова в VII класі” ( Література в школі, 1964, №3), Г. И. Біленького “Методичне керівництво до підручника-хрестоматії” для 7 класу,...
- Порив героя до волі в поемі М. Ю. Лермонтова “Мцири” 1. Ідея волі в більше ранніх поемах. 2. Сповідь Мцири. 3. Бій з барсом – кульмінація поеми. 4. Даремність спроб вирватися на волю На жаль! – за кілька мінут Між крутих і темних скель, Де я в хлоп’яцтві грав, Я б рай і вічність проміняв. М. Ю. Лермонтов Поема “Мцири”...
- Сон Мцири і його тлумачення в однойменній поемі Лєрмонтова М. Ю Поема М. Ю. Лєрмонтова “Мцири” побудована у формі сповіді героя про три дні, проведених їм на волі. Крім того, композиція добутку містить у собі передісторію героя і його сон, що він бачить, коли, збившись зі шляхи, голодний і вмираючий, знову виходить до монастиря. Упавши в безсиллі біля святої обителі, Мцири...
- Мцири як романтичний герой Лермонтова завжди захоплював і привлекал Кавказ. Величчя гір, кришталева чистота й небезпечна сила рік, яскрава незвичайна зелень і, звичайно, люди, волелюбн і горді, харчували уява поета-романтика. І местім дії поеми “Мцири” також збран Кавказ. Це добуток про мужність і свободе. Поет майже повністю виключив любовний мотив – він присутній лише...
- Мцири характеристика образа Мцири (послушник) МЦиРИ (Поема, 1839; опубл. 1840) Мцири (послушник)- герой однойменної поеми; кавказький юнак, що потрапив до росіянином. Повезений генералом, він занедужав у шляху й був відданий для лікування в монастир. Існує оповідання біографа Лєрмонтова П. А. Висковатого з посиланнями на свідчення А. П. Шан-Гирея й А. А. Хастатова, що в основу...
- Переказ поеми Мцири Лєрмонтова М. Ю План переказу 1. Російський генерал привозить у монастир полоненої хворої дитини. 2. Через кілька років Мцири тікає з монастиря. Через три дні він знайдений. 3. Юнак розповідає своєму наставникові про дні, проведених на волі. 4. Мцири заповість поховати себе в саду, звідки видний Кавказ. Переказ Кавказ. Російський генерал залишає полонену...
- Пафос поеми в добутках “Мцири” і “Утікач” Особливість характеру Мцири – органічна сполука в ньому строгої цілеспрямованості, могутньої сили, твердої волі з винятковою м’якістю, задушевністю, ліризмом, що так яскраво виступають у його відношенні до природи, у його думах про рідну сторону. Глибока людяність у романтично-ідеальному змісті цього поняття – основа багатобічного характеру Мцири. Пафос поеми – у...
- Романтический герой Мцири Твір По поемі М. Ю. Лєрмонтова “Мцыри”. Дія поеми М. Ю. Лєрмонтова “Мцири” розвертається на Кавказі, у місцевому монастирі, де жили мирні ченці. Російський генерал, що проїжджав повз монастир, залишив ченцям полоненого змученої дитину років шести. Хлопчик нудився в неволі, не їв, уникав спілкування, “дивився, , на схід…”. Ченці виходили...
- Духовний мир Мцири Твір по поемі М. Ю. Лєрмонтова “МцИри”. В 1837 році М. Ю. Лєрмонтов був заслан на Кавказ. Проїжджаючи по Військово-Грузинській дорозі, він побачив залишки існуючого колись монастиря. Там, серед руїн і могильних плит, він побачив старезний старого, що розповів поетові про свою долю. Будучи дитиною, вона потрапив у полон. Хлопчик...
- Скорочено Мцири Лєрмонтова М. Ю Мцири Поема “Мцири” була написана в 1839 році. Вона переносить читача в стародавній монастир і його околиці на берегах Арагви й Кури, де відбувається дія в поемі. Від обителі залишилися лише руїни, “стовпи завалених воріт” і напису на могильних плитах. Про славу минулої – і про те, Як, пригноблений своїм...
- Демон і Тамара в однойменній поемі Лермонтова Саме Демон, а не людина, міг “все життя, століття без поділу й насолоджуватися й страждати”. Демонові були під стать нелюдські страждання: “Що повість тяжких позбавлень, Праць і лих юрби людської Прийдешніх, минулих поколінь. Перед минутою однієї Моїх невизнаних мучень?” Саме Демонові властиво безмежне презирство або ненависть до навколишнього Де немає...
- Які мотиви лірики Лермонтова я бачу в “Герої нашого часу” Які мотиви лірики Лермонтова я бачу в “Герої нашого часу” М. Ю. Лермонтов поет покоління 30-х років XIX століття. “Очевидно, писав Бєлінський, що Лермонтов поет зовсім іншої епохи й що його поезія зовсім нова ланка в ланцюзі історичного розвитку нашого суспільства”. Епоха безвременья, політичної реакції після повстання декабристів в 1825...
- Заколотний герой М. Ю. Лермонтова Поема “Мцыри” – один з верхових добутків російської романтичної поезії. Її герой – людин, у якого, по визначенню В. Г. Бєлінського, “вогненна душа”, “могутній дух”, “велетенська натура”. Мцыри ставиться до тих заколотним героям Лермонтова, які кидають виклик долі й залишаються непереможеними, навіть падаючи під її ударами. Мцыри – романтично узагальнений...
- Твір по поемі М. Ю. Лермонтова “Пісня про купця Калашникова” Поема М. Ю. Лермонтова “Пісня про купця Калашникова” перейнята духом протесту. Звертання до минулого було обумовлено невдоволенням поета навколишньою дійсністю, пошуками в минулих століттях людей із сильним характером і міцною волею. В “Пісні…” розповідається про улюбленого опричника Івана Грозного, що полюбив Алену Дмитревну – дружину відважного купця Степана Парамоновича Калашникова,...
- Основний епічний жанр поетики Лермонтова Основним епічним жанром господствовавшего в росіянці I літературі 1820-1830-х років напрямку, романтизму, був поэмний жанр. Природне звертання Лермонтова при устремлінні до великої форми саме до поеми.1 Для починаючого поета, до того ж по перевазі лірика, створення її представляло більші труднощі. Зрозумілий тому наслідувальний характер юнацьких поем Лермонтова. Більш того, в...
- Печорин як тип зайвої людини в романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” Лермонтов писав, що Історія життя людини буває часом интересней історії цілого народу. У романі “Герой нашого часу” він показав моменти життя людини, зайвого для своєї епохи. Цією людиною є Печорин, що у силу обставин стає “зайвою людиною”. Письменник розкриває причини що зробили Печорина “земною непотрібністю” на цьому світлі. Трагедія його...
- Еволюція ліричного героя на сторінках поетичних створінь М. Ю. Лермонтова 1. Образ ліричного героя в ранній творчості. 2. Від юнацького романтизму до зрілого реалізму. 3. Підсумок щиросердечних шукань поета. Твій вірш, як божий дух, носився над юрбою; И, відкликання думок шляхетних, Звучав, як дзвін на вежі вічовий, У дні торжеств і лих народних. М. Ю. Лермонтов Творчий шлях М. Ю....
- “Основні мотиви лірики М. Лермонтова” Своєрідність творчості Михайла Юрійовича Лермонтова в тому, що поет був прихильником і романтизму, і реалізму. В своїй творчості він пройшов шлях від романтизму до реалізму. Навіть в його творах, написаних під кінець творчої діяльності, зустрічаються мотиви романтизму. Але, незважаючи на напрям, в якому він працював автор завжди проявляв зацікавленість до...