Справжній тип російського народного характеру в “Лівші” Н. С. Лєскова
1. Кращі риси російського народу в Лівші. 2. Самобутність і талановитість героя. 3. Патріотизм Лівші. 4. Трагічність образа.
Лісочків – самобитнейший письменник росіянин, далекий усяких впливів з боку. Читаючи його книги, краще почуваєш Русь… М. Горький В основу своєї відомої розповіді “Лівша” Н. З. Лєсков поклав народний жарт про те, як “англійці зі сталі блоху зробили, а наші туляки її підкували, так їм назад відіслали”. Силоміць художньої уяви письменник створив образ талановитого героя-самородка.
Лівша – це втілення
От що він говорив козакові Платову, велячи передати тульським майстрам: “Скажи їм від мене, що брат мий цієї речі дивувався й чужих людей, які робили
Головним для них була справа зробити, честь свою робочу не посоромити Пробували їх лякати, начебто по сусідству будинок горить, але нічого не брало цих хитрих майстрів. Один раз тільки Лівша висунувся по плечі й крикнув: “Горите собі, а нам ніколи”. Гірко те, що багато таких самородків Росії жили в жахливій обстановці потоптаного людського достоїнства. І, на жаль, над багатьма з них мала влада ” анархічно-хмільна стихія”, що збільшувала й без того їхнє нерадісне положення.
Будь-який самодур міг ненароком по недбалості, по байдужості так просто по дурниці погубити талант Покірність Лівші, увозимого неведомо куди з рідного краю без “тугамента” сумно говорить про це. “Майстри йому тільки насмілилися сказати за товариша, що як же, мол, ви його від нас так без тугамента відвозите? Йому не можна буде назад випливати! ” Але відповіддю їм був тільки Платовский кулак. І ця покірність, що сполучається при цьому з почуттям власного достоїнства, упевненістю у своїх умілих руках, з непідробленою скромністю яскраво відбита Лєсковим у характері Лівші.
Його відповідь Платову, коли той не розібравшись, б’є його й тріпає за волосся, викликає повага: “У мене й так всі волосся при навчанні видерті, а не знаю тепер, за яку потребу наді ною таке повторення? ” І впевнений у своїй праці говорить далі з достоїнством: “Ми багато задоволені, що ти за нас ручався, а зіпсувати ми нічого не зіпсували: візьміть у найдужчий мелкоскоп дивитеся”. Лівша не соромиться стати перед самим государем у своєму “старенькому озямчике”, у якого й шиворот розірваний. У ньому немає ні раболіпства, ні догідництва.
Природна простота, з якої він не бентежачись відповідає государеві, дивує вельмож, але всі їхні кивки й натяки на те, що треба з государем по^-придворному з лестощами й хитрістю, ні до чого не приводять. Сам государ говорить: “Залишіть…, нехай його відповідає як він уміє”. Цим Лєсков ще раз підкреслює, що головне в людині не зовнішній вигляд і манери (кожного можна одягти й манерам навчити), а його талант, його вміння приносити людям користь і радість. Адже саме Лівша зацікавив англійців, а не кур’єр, хоча той “і чин мав і на різні мови був учений”.
Патріотизм Лівші навіть у його наївній простоті викликає искреннее співчуття й повага. Він постійно підкреслюється автором: “Ми все до своєї батьківщини прихильні”, “У мене вдома батьки є”, “Наша російська віра сама правильна, і як вірили наші праотці, так само точно повинні вірити й нащадки”. Навіть чай англійці йому налили з поваги “по-російському, вприкуску із цукром”.
І що тільки не пропонували вони Лівші, цінуючи його талант і внутрішнє достоїнство, але “нічим його англійці не могли збити, щоб він на них спокусився… “. Його туга за батьківщиною тим сильна, що ніякі зручності, явства, нововведення не могли удержати Лівшу на чужині: “Як вийшли з буфета у Твердиземное море, так прагнення його до Росії таке зробилося, що ніяк його не можна було заспокоїти…”. И що могло бути досадней, плачевней і нелепей поводження Лівші на кораблі при поверненні з Англії? ” Анархічно-Хмільна стихія” зіграла трагічну роль у його долі.
Доля героя Лєскова глибоко трагична. З якою байдужністю він зустрінутий на своїй батьківщині! Лівша гине безглуздо й безвісно, як нерідко траплялося в російської історії гинули дивні таланти, зневажені сучасниками й гірко оплакувані нащадками. “Везли Лівшу так непокритого, так як з одного візника на інший стануть пересаджувати – усі роняють, а піднімати стануть – юшки рвуть, щоб на згадку прийшов.
Привезли в одну лікарню – не приймають без тугамента, привезли в іншу – і там не приймають, і так у третю, і в четверту – до самого ранку його по всім віддаленим кривопуткам тягали й усі пересаджували, так що він весь избился”. Будучи вже при смерті Лівша думає не про своє життя, а про свою Батьківщину й просить передати государеві те, що найбільше вразило його в англійців: “Скажіть государеві, що в англійців рушниці цеглою не чистять, нехай щоб і в нас не чистили, а те зберігай Бог війни, вони стріляти не годяться”. Розповідь про Лівшу, що підкував сталеву блоху, незабаром після написання став у Росії переказом, а сам герой – символом дивного мистецтва народних умільців, справжнім типом російського народного характеру, його дивної щиросердечної простоти, внутрішнього людського достоїнства, талановитості, терплячості й чесності. Сам письменник погоджувався з узагальнюючою думкою рецензента “Нового часу”, що “там, де коштує “лівша”, треба читати “російський народ”.
Схожі твори:
- Зображення російського національного характеру в добутках Н. С. Лєскова “Грішники й праведники в зображенні Лєскова.” ЗОБРАЖЕННЯ РОСІЙСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ХАРАКТЕРУ В ДОБУТКАХ Н. С. ЛЄСКОВА Якщо всі російські класики минулого століття вже при житті або незабаром після смерті були усвідомлені громадською-суспільною-літературно-суспільною думкою в цій якості, те Лєсков був “прилічений” до класиків лише в другій половині нашого сторіччя, хоча особлива майстерність мови Лєскова було безперечно, про нього...
- Зображення російського національного характеру у творчості Н. С. Лєскова 1. Н. С. Лєсков – невизнаний геній свого часу. 2. Розкриття національного характеру в російській літературі. 3. “Леді Макбет Мценского повіту” Лєскова й “Гроза” Островського 4. Значення образа Катерини Ізмайловій для розуміння національного характеру. Про м’якосерда Русь! Як ти прекрасна! Н. З. Лєсков Практично всі російські письменники позаминулого, XIX століття...
- Головний герой оповідання в оповіданні Н. С. Лєскова “Лівша Головний герой оповідання – людин неосвічений, не позбавлений властивих росіянином недоліків, у тому числі дружби з “зеленим змієм”. Однак основна властивість Лівші – незвичайна, чудесна майстерність. Він утер ніс “аглицким майстрам”, підкував блоху такими дрібними цвяхами, що й у найдужчий “мелкоскоп” не побачиш. Образом Лівші Лєсков доводив, що невірно думку,...
- Русь, що народжує вмільців (по розповіді Н. С. Лєскова “Лівша”) Знаменитим твором Лєскова “Лівша” зачитуються як дорослі, так і діти. Простий тульський зброяр Лівша викликає не тільки симпатію, але й найглибше замилування. У Лівші одночасно присутні риси як звичайної людини, так і казкового героя. Лівша – яскравий представник простого народу. Письменник не випадково наділяє майстра настільки дивними вміннями. Саме такими...
- Переказ оповідання Лєскова “Лівша” Після закінчення віденської ради імператор Олександр Павлович вирішує “по Європі проездиться й у різних державах чудес подивитися”. донський козак, Що Складається при ньому, Платов “дивинам” не дивується, тому що знає: у Росії “своє нітрохи не гірше”. У самій останній кунсткамері, серед зібраних із усього світла “нимфозорий”, государ купує блоху, що...
- Виклад оповідання Лєскова “Лівша” Олександр Павлович – російський імператор; Олександр Павлович представлений у шаржованій ролі шанувальника й шанувальника західної (англійської) цивілізації і її технічних винаходів. Приїхавши в Англію разом з отаманом Платовим, Олександр Павлович захоплюється рідкісними, мистецьки зробленими речами, які гордовито показують йому англійці, л не насмілюється протиставити їм вироби й досягнення російських людей....
- Любов і біль казці Н. С. Лєскова “Лівша” В “Лівші” дивна літературна доля. З’явившись у пресі, ця річ відразу придбала популярність, а от критика зустріла її неоднозначно. Лєскова обвинувачували у відсутності патріотизму, у глузуванні над російським народом, але в одному критики були згодні: автор наслухався оповідань тульських мастерових і “сфабрикував” з них свого “Лівшу”. Тим часом “Лівша” придуманий...
- Особливості народного характеру в прозі А. П. Платонова. Сила жіночого характеру в оповіданні А. П. Платонова “Піщана вчителька” 1. Творчість Платонова. 2. Особливості народного характеру. 3. Сила жіночого характеру в оповіданні “Піщана вчителька”. Творчість Платонова є одним із самих значних явищ у літературі XX століття Перший етап творчості пов’язана із пролеткультом. Основною темою творчості Платонова була ідея перебудови за допомогою техніки. Велике значення мають публікації про народно-господарські проблеми,...
- Особливості народного характеру в повісті Платонова “Котлован” А. П. Платонов в одному зі своїх самих значних добутків – повести “Котлован” – відбив усе противоречия сучасної йому епохи “будівництва світлего майбутнього”, глянувши на цю епоху очами простого народу. Всі герої повести – прості люди, представники повітової Росії, здибленої революційними перідрягами. Вони – люди маленькі, “недорікуваті й непотужні”, важко...
- Як я розумію слова К. С. Лєскова: “Я не можу брати фактиком, а беру дещо психиею, аналізом характеру”? (На прикладі оповідання “Павлин”) 1. Сполучення реалістичного й вигаданого. 2. Автобіографічність подій. 3. Зміна характеру Павлина через любов. 4. Повне розкриття образа головного героя. 5. Документализм і психологізм в оповіданні. Для Н. З. Лєскова немаловажним моментом було показати в добутку не факти, не реальну й грубу історію, а щось, що дійсно робило б враження...
- Розкриття російського характеру у творах Буніна Багато що в російській людині захоплює Буніна. У сліпому співака Родіона (“Лірник Родіон) він підкреслив “смак, чуйність, міру”, особливе розуміння життя: співав Родіон так, “як і має співати той, чиє народження, працю, любов, сім’я, старість і смерть як би служіння… “І таких героїв, які відчувають життя як високе і щасливе...
- Чириков: до проблеми мифопоетики народного характеру Багато в чому типологически подібно вирішується проблема народного характеру в Е. Н. Чирикова в збірнику легенд і переказів, даних у яскравій авторській інтерпретації, – “Волзькі Казки ” (1916). Безсумнівна значимість для письменника образа людини з народу, що допомагає героєві-інтелігентові в усвідомленні вічних істин. Помітна й тенденція до міфологізації такого роду...
- Переказ Лівша Лєскова Н. С План переказ 1. Імператор Олександр і донський козак генерал Платов оглядають англійську кунсткамеру (збори рідкостей, дивовижних речей). 2. Олександр купує металеву блоху й везе її в Росію. 3. Після смерті Олександра інший цар, Микола Павлович, велить показати цю блоху російським майстрам. 4. Платов залишає блоху в майстрів. 5. Платов, не...
- Зображення російського жіночого національного характеру в “Повістях Белкина” У розвитку російської художньої прози значення А. С. Пушкіна особливийале велико: адже в нього майже не було попередників. На набагато більше низькому рівні, у порівнянні з поезиїй, перебувала літературна мова прози. Тому перед Пушкіним-Прозаикому встала винятково важка задача обробки матеріалу даної області словесного мистецтва. Прозаические жанри залучали своєї більший дохідливістю....
- “…Покупець живої людської совісті, Чичиков, – справжній чорт, справжній провокатор життя” (А. Білий) У поемі Гоголь типізує образи росіян по-мещиков, чиновників і селян. Єдина людина, явно ви-деляющийся із загальної картини російського життя, це головний герой поеми, Чичиков. Подібно, Онєгіну й Пе-Чорину, він не схожий на юрбу, але не винятковістю натури й не прагненням перетворити мир, а своєю активністю, деятельнос-тью й заповзятливістю. Що ж...
- Обломовщина як риса російського національного характеру Безтурботний і безвладний Ілля Ілліч Обломів близький і зрозумілий багатьом читачам. Можна провести паралель не тільки між Обломовым і його сучасниками, але й тими людьми, які народилися на світло багато пізніше. Чи так варто назвати обломовщину рисою російського національного характеру? Виявляється, у подібному припущенні є неабияка частка істини Адже насправді...
- Образ могутнього народного характеру в повісті “Капітанська дочка” Реальна сцена страти Пугачова пе може не викликати в пам’яті образа чорнобородого мужика із сокирою. І, дивна справа, страта але сприймається як відплата, навпаки, вона наповнює особливим хвилюючим змістом образ із грипевского спа – цьому допомагає калмицька казка! Пугачов зпал, що чекає його, і йшов безбоязно по вибраній дорозі. Співвіднесеність...
- Проблема російського національного характеру в прозі XIX століття ПРОБЛЕМА РОСІЙСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ХАРАКТЕРУ В ПРОЗІ XIX СТОЛІТТЯ Федір Михайлович Достоєвський – дивно тонкий і вдумливий письменник, що зумів розглянути риси російського національного характеру й вірно, без зайвої сентиментальності передати його риси у своєму романі “Принижені й ображені”. Можна скільки завгодно полемізувати, що герої Достоєвського, зламані життям, не дають тої...
- Проблема російського національного характеру в контексті трагічної епохи (по повісті А. Солженицина “Один день Івана Денисовича”) Кожний народ, як і окремо взята людина, обладає своїм характером. Російський національний характер сформувався в процесі мирної праці землепашца, освоєння нових земель дослідником, захисту своєї Батьківщини воїном. У галерею образів щирих російських характерів ми можемо віднести Євгенія Онєгіна з однойменного роману А. С. Пушкіна, Печорина з “Героя нашого часу” М....
- Зображення народного життя, побуту, національного характеру українців у повісті І. Нечуя-Левицького “Кайдашева сім’я” Картини минулого яскраво оживають на сторінках соціально-побутової повісті Нечуя-Левицького. який збагатив нашу літературу творами про українську старовину, змальовуючи детально прекрасні місця над Россю, побут та звичаї селян. Поряд з чудовими картинами природи виростають і болючі проблеми пореформеного села, жорстока боротьба за приватну власність, за “твоє” і “моє”. І ця боротьба...