Скорочено “Дитинство Теми” Гарін-Михайлівський
Така перша зустріч із героєм, коли він, випадково зламавши улюблену квітку батька, не може чесно зізнатися у своєму вчинку: страх перед жорстокістю батька перевершує довіру до материнської справедливості. У цьому полягає причина всіх наступних “подвигів” героя: немислимий галоп на жеребці Гнедко, розірвана спідниця бонни, розбитий судок і, нарешті, украдений цукор – вся “повість смутного дня” – першого дня оповідання, що закінчується для Теми суворим батьківським покаранням. Недобра пам’ять про подібні екзекуції збережеться
Уважна, але вимоглива любов Аглаїди Василівни знаходить відгук у душі хлопчика, що охоче розповідає їй історію своїх нещасть. Після щирого визнання й каяття Тема випробовує
Спогаду про почуття відрази від зіткнення з “смердючою поверхнею” і “слизуватими стінками напівзгнилого зрубу” надовго залишилися в пам’яті Теми. Цей епізод виявиться настільки сильним емоційним враженням, що надалі крізь призму тією пам’ятною літньою ніччю, що відбувся з ним, герой інтерпретує всі самі складні обставини власного життя (наприклад, у третій частині тетралогії герой занедужує сифілісом – у прощальній записці до матері він порівнює себе з Жучкой, кинутої в колодезь). Тоді Темины “подвиги” закінчуються крижаним компресом, гарячковим маренням і декількома тижнями важкої хвороби. Однак здоровий організм дитини бере гору – треба видужання, а тепла, по^-осінньому примирна погода створює в героя такий настрій, коли “навколо всі те ж”, “все радує своєю одноманітністю” і знову є можливість “зажити однієї общею життям”.
Видужання Теми збігається із ще один важливим, не вважаючи предгимназических очікувань і готувань, подією. Темі дозволяють відвідувати “найманий двір”, пустир, що здавався в оренду батьком Карташева, де він міг цілими днями “носитися з дітлахами”, “віддатися відчуттям життя своїх нових приятелів”: їхнім іграм в “дзигу” (вид вовчка), вилазкам на цвинтар і прогулянкам до моря. Так пройшло ще два роки привільного життя, і “приспіла гімназія”. Тема витримує іспит у перший клас – починаються перші страхи перед “лютим латиністом” і обожнювання добродушного вчителя природної історії, виникає гострота перших дружніх переживань
Але поступово емоційний підйом переміняється більше рівним, буденним настроєм, і тягнуться дні, “безбарвні своєю одноманітністю, але й сильні, і безповоротні своїми результатами”. На тлі загальпізнавальних вражень особливе значення має знаходження в особі “доброго й лагідного” однокласника Іванова друга, що виявляється, у порівнянні з Темою, досить начитаним хлопчиком. Завдяки йому в другому класі Карташев читає Майн Рида й Гоголя. Однак після неприємної історії Іванова виключають із гімназії, і дружба між ними припиняється: не тільки через відсутність спільних нтерес, але й тому, що Іванов стає свідком легкодухого вчинку свого друга. Для Теми це випробування не закінчується розривом з Івановим: у класі за ним закріплюється репутація “выдавшего”, і йому доводиться пережити кілька днів “важкої самітності”.
Втім, з Івановим Тема ще зустрінеться у своєму житті, учачись у Петербурзі, а тим часом у нього з’являються нові приятелі, з якими, сповнений авантюрно-романтичних мріянь, він будує плани втечі в Америку, щоб не йти “побитим шляхом вульгарного життя”. Приятелі, захоплені будівництвом човна для морської подорожі, проявляють значно меншу запопадливість до навчання. Результатом цього стають негативні оцінки в гімназичному журналі
Тема приховує свої “успіхи” від домашніх, тому наступні події виявляються для них повною несподіванкою. “Америка не вигоріла”; компанія заслужила прізвисько “американців”, а тим часом підійшов час іспитів, коли виявилося загальне неробство. Страх провалитися на іспитах народжує в Карташева різні фантазії, серед якихось виявляється думка про “самогубство” за допомогою “глотанья сірників”, щасливо й без наслідків що закінчилося. Тема здає іспити й переходить у третій клас
Саме на цей час доводиться зближення Теми з батьком, що пом’якшав, ласковее й усе більше шукав суспільства сім’ї. Колись небагатослівний Карташев-Старший розповідає синові про “походи, товаришів, боях”. Але сильний організм Миколи Семеновича починає змінювати йому, і незабаром шумний і веселий будинок Карташевых наповнюється “риданнями осиротілої сім’ї”. Цією сумною подією закінчується перша частина тетралогії, а в другій книзі – “Гімназисти” – читач зустрічається з Темою Карташевым – учнем шостого класу