Сатира у творчості В. В. Маяковського
1. Рання сатира Маяковського. 2. Сатира в боротьбі з пережитками минулого. 3. Сатиричне зображення дійсності у творчості поета Сміх не може нічого вбити, сміх може тільки придавити. В. В. Розанов На всіх етапах своєї творчості В. В. Маяковський створював сатиричні добутки.
На початку своєї письменницької діяльності поет співробітничав з журналами “Сатирикон” і “Новий Сатирикон”, основна тематична спрямованість яких цілком ясна з назви. І у віршах, і в п’єсах Маяковський віддавав перевагу сатирі. Теми, образи подвергавшиеся осміянню
У ранній поезії Маяковського сатира пронизана духом антибуржуазности, і сатиричні добутки не позбавлені романтизму. У віршах його можна побачити конфлікт, традиційний для романтичної поезії: конфлікт творчої особистості проти суспільства, бунт, самітність, бажання дратувати й епатировать “багатих і ситих”. Епатаж був типовий для футуризму, напрямку, до якого належав Маяковський. Сатиричне зображення чужого обивательського середовища характеризує поезію Маяковського того
“Устриці”, що дивляться “з раковин речей”, буржуа й міщани, стали основним об’єктом висміювання Маяковського. Сатира його була спрямована на боротьбу з бездуховністю. Уже в ранній сатиричній поезії автор використовує традиційні для сатиричної літератури художні засобу Наприклад, у назві багатьох його добутків ми бачимо іронічне вживання слова “гімни”. Чому іронічне?
“Гімн обіду”, “Гімн ученому”, “Гімн критикові”… Особливо показово перше з перерахованих назв. Гімном називається врочиста пісня Урочиста пісня обіду? Так, у сатиричному ключі. У Маяковського гімни – зла сатира.
Герої його – сумовиті люди, що не вміють радуватися життю, що прагнуть позбавити навколишній світ волі, яскравості й багатогранності. Герої Маяковського прагнуть регламентувати життя, підкорити її ряду правил. Особливо яскрава сатира чується в “Гімні обіду”. Героями цього добутку стали ситі, що символізують ненависну Маяковському буржуазность. Замість людини героєм вірша став…
Шлунок. Замість цілого називається частина. Прийом цей у літературознавстві називається синекдохою. І от як це звучить в “Гімні обіду”: Шлунок у панамі!
Тебе ль заразять величчю смерті для нової ери?! Шлунку нічим боліти не можна, Крім апендициту й холери! Поворотним моментом у творчості Маяковського деякою мірою можна назвати складену в 1917 році частівку: Їли ананаси, рябчиків жуй, День твій останній приходить, Буржуй. Тут Маяковський ще не відійшов від властивого його ранній творчості романтизму, але вже відчувається вплив ідей нової влади. Поет щиро повірив у революцію.
Він очікував явища нової влади як ковтка свіжого повітря, як рятування від буржуазної обмеженості, міщанського “вещизма”. Але взаємини поета й нової влади зложилися не так гладко, як йому представлялося. Втім, це тема для цілого дослідження.
Сатира Маяковського з 1917 року встала на службу нової влади Висміювати ворогів революції було для поета рівноцінно боротьбі з ними. Адже сміх – це теж зброя. У перші роки після революції Маяковський писав вірші, що становили “Вікна РОСТУ”, агітаційні плакати на злість дня. Маяковський і як поет, і як художник брав участь у їхньому створенні. В “Вікнах РОСТУ” поет використовує такі засоби художньої виразності, як гротеск, пародію, гіперболу.
Героями його злободенних віршів були білі генерали, несвідомі селяни й робітники й, звичайно ж, буржуї – обов’язково з товстими животами, вцилиндрах. Маяковський пред’являв до нового життя й нової влади максималістські вимоги. Саме тому сатира його торкнулася й недоліків радянської епохи. Ці тенденції відбилися, наприклад, у таких сатиричних віршах поета, як “Про дряни”, “Прозаседавшиеся”.
У вірші “Прозаседавшиеся” Маяковський створює гротескну картину постійних засідань. У вірші “Про дряни” він знову звертається до антиобивательського пафосу: Намозоливши від п’ятирічного сидіння зади, Міцні, як умивальники, Живуть і понині – Тихіше води. Звили затишні кабінети й спаленки. Необразливі, на перший погляд, деталі побуту, такі як самовар або канарки, асоціюються з міщанством і стають його символами: На стінці Маркс.
Рамочка червона. На Звістках лежачи, кошеня гріється, А з-під потолочка Верещала Шалена канареица. І нарешті поет не витримує й висловлюється, буквально кричить, протестуючи проти міщанства..
У фіналі вірша ми бачимо гротескну картину – образ, для літератури ставший традиційним. На портреті оживає Маркс і кричить: Обплутали революцію обивательщини нитки – Страшнее Врангеля обивательський побут. Скоріше Голови канаркам згорніть – Щоб комунізм Канарками не був побитий! Менш відомі такі сатиричні добутки, у яких поет виступає не з позицій войовничого революціонера.
Наприклад, у добутку “Вірш про Мясницкой, про бабу й про всеросійський масштаб” пронизано здоровим глуздом. Бабі, який “брудом обдало рило” на Мясницкой вулиці, немає ніякої справи до революції, глобальних проблем. Подібним здоровим глуздом пронизані вірші Маяковського про страсті нової влади йменувати геть усе на честь героїв У вірші “Строго забороняється” (1926) можна прочитати такі рядки: Погода така, що томлю впору. Травень – дурниця.
Теперішнє літо. Радуєшся всьому: носієві, контролерові квитків. Руку саме піднімає перо, И серце скипає пісенним даром. У рай готовий розписати перон Краснодара.
Отут би запекти соловью-трелеру. Настрій китайська чайниця! І раптом на стіні: – Задавати питання контролерові Строго забороняється!
І відразу серце за вудила. Солов’їв каменями светки. А хочеться запитати: – Ну, як справи?
Як здоров’ячко? Як дитинки? Пройшов я, ока до землі низя, Тільки підхихикнув, ища заступництва, И хочеться поставити запитання, а не можна – Ще образиться уряд! У цьому вірші ми бачимо зіткнення щирих людських поривів і інтересів з канцелярською системою, у якій все строго підпорядковане правилам Невипадково те, що вірш починається з опису весни, радості.
У самих повсякденних явищах виражається поетичне натхнення. І отут зіткнення контрастних по сфері вживання слів – “китайської чайниці” з канцеляризмом “забороняється”. З дивною точністю Маяковський передає відчуття людини, що зіштовхується зі строгою забороною Людина вже не радується, не сміється, він “подхихикивает, ища заступництва”. Сатиричні вірші Маяковського й у наші дні звучать актуально.
Схожі твори:
- Гримаси побуту в сатиричної прозу Маяковського Сатиричні добутки В. Маяковський створював на всіх етапах своєї творчості. Відомо, що в ранні роки він співробітничав у журналах “Сатирикон” і “Новий сатирикон”, а у своїй автобіографії “Я сам” під датою “1928″, тобто за два роки до смерті, написав: “Пишу поему “Погано” на противагу поемі 1927 року “Добре”. Правда, “Погано”...
- Сатиричні твори Володимира Маяковського Сатиричні добутки В. Маяковський створював на всіх етапах своєї творчості. Відомо, що в ранні роки він співробітничав у журналах “Сатирикон” і “Новий сатирикон”, а у своїй автобіографії “Я сам” під датою “1928”, тобто за два роки до смерті, написав: “Пишу поему “Погано” на противагу поемі 1927 року “Добре”. Правда, “Погано”...
- Тема поета у творчості В. Маяковського XX століття – це вік колосальних суспільних протиріч і потрясінь. Кожне століття має потребу у власному поеті, що зробив би “біль часів своїм власним болем”. Таким поетом XX століття був Маяковський. З його потужною, що владно увійшла у нашу свідомість і літературу поезією зв’язано дуже багато чого. Він перший, використовуючи...
- Тема поета й поезії у творчості В. В. Маяковського 1. Маяковський – борець революції й нового миру. 2. Тема поета й поезії в лірику Маяковського. 3. Поема “У весь голос” – суть поетичної творчості Маяковського Поети бажають бути або корисними, або приємними Гораций В. В. Маяковський був поетом “корисним”. У всякому разі, він не намагався бути “приємним”. Так, поет...
- Своєрідність сатири В. В. Маяковського Міщанин і міщанство в радянських одягах – постоянная тема сатири й сарказму Маяковського. Він убивався з міщанством до останньої години, цій темі посвящеале безліч віршів, п’єси “Клоп” і “Лазня”. Він бачив у міщанині лютого ворога революції, її “троянського коня”. Під міщанством часом розуміють чисто зовнішні прояви – чистенький побут, вещизм,...
- Тема любові у творчості В. Маяковського Мне ни один не радостен звон, Кроме звона твоего любимого имени. В. Маяковський. “Лілічка” В. Маяковського вважають поетом політичним. Він ставив перед собою одне завдання: сприяти поетичним словом революційній перебудові життя. “Я хочу, чтоб к штыку приравняли перо”, – писав поет. Але він ніколи не цурався ліричної теми кохання. У...
- Викриття вульгарності у творчості В. Маяковського(по добутках “Про дряни”, “Нате!”, “Вам!”, “Агов!”, “Набридло”) Обплутали революцію обивательщини нитки. Страшнее Врангеля обивательський побут. В. Маяковський Поезія Маяковського в літературі – явище абсолютно нове, нетрадиційне, дивне. Поет пробував свої сили в безлічі жанрів і тим, яскраво виявив він себе й у сатирі. Сьогодні його ім’я коштує в одному ряді з іменами таких видатних сатириків, як М....
- Сатиричні вірші В. В. Маяковського 1. Відношення поета до дійсності. 2. Заклик читача до дії. 3. Сатира й гумор у ранній творчості 4. Сатиричні комедії. 5. Крайній гиперболизм поета. 6. Шарж як викривальний прийом 7. Літературні пародії. В. В. Маяковський є одним з талантливейших поетів XX століття Саме відношення до дійсності в поета завжди було...
- Сюжети, герої, тематика творів Маяковського Сатиричні добутки В. Маяковський створював на всіх етапах своєї творчості. Відомо, що в ранні роки він співробітничав у журналах “Сатирикон” і “Новий сатирикон”, а у своїй автобіографії “Я сам” під датою “1928”, тобто за два роки до смерті, написав: “Пишу поему “Погано” на противагу поемі 1927 року “Добре”. Правда, “Погано”...
- Біблійні образи й мотиви в ранній творчості В. В. Маяковського 1. Традиція звертання до біблійних образів. 2. Своєрідність образа Бога в ранній творчості. 3. Парадоксальне переломлення біблійних мотивів. Об жорстоке небо, безжалісний Бог! Ти ще ніколи нікому не допоміг. Якщо бачиш, що серце обвуглене горем, – Ти негайно ще додаєш опік. О. Хайям Звертання до біблійних образів і мотивів не...
- “Я вам расскажу о времени и о себе” (за творчістю В. В. Маяковського) Я всю свою звонкую силу поэта Тебе отдаю, атакующий класс. В. Маяковський Володимир Маяковський… Ще в ранньому дитинстві він входить у нашу читацьку свідомість. Перші свої самостійні кроки ми робимо, звіряючись з вічним: “Что такое хорошо и что такое плохо?”. Тоді це було для мене чимось величезним, незрозумілим і недоладним....
- Я вам расскажу о времени и о себе – за творчістю В. В. Маяковського ВОЛОДИМИР МАЯКОВСЬКИЙ ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ВОЛОДИМИР МАЯКОВСЬКИЙ “Я вам расскажу о времени и о себе” (за творчістю В. В. Маяковського) Я всю свою звонкую силу поэта Тебе отдаю, атакующий класс. В. Маяковський Володимир Маяковський… Ще в ранньому дитинстві він входить у нашу читацьку свідомість. Перші свої самостійні кроки ми робимо, звіряючись...
- Тема поета й поезії у творчості Маяковського В. В Твоя праця переживе тебе, поет, Переживуть творця його створіння, Живого не втратить вираженья З тебе колись списаний портрет. І. А. Бунін В. В. Маяковський успадкував з літературної традиції відповідальне відношення до поетичної творчості. Серйозний поет завжди прагне осмислити своє життєве призначення Це прагнення особливо характерно для російських поетів, тому що...
- Ліричний герой у ранній поезії В. В. Маяковського Маяковський прийшов у російську поезію в останнє переджовтневе п’ятиліття. Його перші вірші напечатани в 1912 році. І вони відразу ж стали помітним явищем. Велич Маяковського – у поетичному свидетельстве свого часу, у величезній духовній напруженості й трагедійності, художній чесності. Всією своєю творчістю він служив революції, радуской влади. Але в той...
- Патріотизм у творчості Маяковського З початком першої імперіалістичної війни Маяковський деякий час переживає загальний, підтримуваний офіційною пропагандою патріотичний настрій, проситься навіть добровольцем в діючу армію (його не взяли через політичну неблагонадійність), але вже на початку 1915 року його позиція по відношенню до війні рішуче змінюється, трагедію війни він по-справжньому висловив у вірші “Я і...
- Поетичний мир В. В. Маяковського Всесвіт спить, поклавши на лапу із кліщами зірок величезне вухо. В. Маяковський Юрій Тынянов затверджував: “Маяковський відновив поетичний образ, десь загублений із часів Державіна”. Зіставивши поезію Державіна з поезією Маяковського, я переконався в правоті цього твердження. Державін любив розсовувати обрії почуттів поетичним словом, прагнув Алл С о ч. Р У...
- Трагічна доля письменника Володимира Маяковського Найталановитіший поет нашої епохи. Цими словами тиран канонізував постать поета, зробив його творчість хрестоматійною, обов’язковою для вивчення і знищив багатовимірний образ людини, яка кохала, страждала, шукала свого шляху в літературі й житті. В. Маяковський із захопленням зустрів Лютневу і Жовтневу революції. І тому серед грізних подій перед ним відкривалися реальні...
- Якщо говорити про Маяковського Пройду, Любовищу мою волочачи. У якій ночі, Маревної, Недужной, Якими Голиафами я зачатий – Такий великий И такий непотрібний? , В. Маяковський Якщо говорити про Маяковського, те це величезна, що захоплює фігура. Широта жестів, думок, почуттів Гарний і неимоверно прекрасний. Вірші його… Такі величезні, гігантські, тривожні душу. “Маяковський створив новий...
- “Безцінних слів розтринькувачів і марнотрат” (образ поета в лірику В. Маяковського) Багато поетів замислювалися про мету поетичної творчості, про своє місце в житті країни, народу. Саме вони першими відгукувалися й давали свою оцінку яким-небудь суспільним подіям, явищам. Одним з таких поетів свого часу є Володимир Маяковський. Його творчість представляє новий етап у розвитку росіянці поезії Володимир Маяковський для нас насамперед –...
- Традиції М. В. Гоголя і М. Є. Салтикова-Щедріна в сатирі В. В. Маяковського Поет В. В. Маяковський увійшов у нашу свідомість, у нашу культуру переважно як “агітатор, горлан, ватажок”. Він дійсно ступнув до нас “через ліричні томики, як живий з живими говорячи”. Його поезія голосна, невгамовна, шалена. Ритм, рима, крок, марш – всі ці слова асоціюються із творчістю поета і виражають його. Це...