Росіянин характер у повісті Н. С. Лєскова “Зачарований мандрівник”
Повість Лєскова “Зачарований країнникнув” була створена в 1873 році. Первоначально вона називалася “Чорноземний Телемак”. В образі блукача Івана Флягина узагальнені чудові риси людей енергійних, талановитих від природи, водушевлених безмежною любов’ю до людей. Герой повести – людина з народу, не зломлений важкою долею, хоч “він все життя гинув і ніяк не міг загинути”. “Зачарований мандрівник” був улюбленим героєм Лєскова, він ставив його поруч Слевшой. “”Зачарованого країнника” зараз же (до зими) треба видати
Добрий і простодушний росіянин исполин – такий головний герой повести. Ця людина з дитячою душею відрізняється земной силою духу, богатирським озорством і тією надмірністю в захопленнях, що настільки далека помірності добродетельних герой^-буржуа. Він надходить по велінню боргу, часто з натхнення й у випадковому пориві страсті Однак всі його вчинки, навіть самі дивні, незменно народжуються із внутрішньо властивого йому людинолюбства. Він прагне до иствані й краси через помилки й гіркі каяття,
Говорячи словами Достоевского, “зачарований мандрівник” – це тип “російського блукача”. Звичайно, Флягин не має нічого общего із дворянськими “зайвими людьми” – типу Онєгіна, яких мав на увазі Достоевский. Але він теж шукає й не може знайти себе. Йому не треба упокорюватися й бажати трудитися на рідній ниві. Він і без того смирний і своїм мужицьким званием поставлений перед необхідністю трудитися Але спокою йому немає.
У житті він не учасник, а тільки мандрівник, “чорноземний Телемак”. У повісті життя головного героя передставляет собою ланцюг пригод, настільки різноманітних, що кожне з них, являясь епізодом одного життя, у той же час може скласти целую життя. Форейтор графа К. , випадний кріпак, нянька купного дитини, татарський бранець, конесер у князя-ремонтера, солдат, георгіївський кавалер – офіцер у відставці, “справщик” в адресному столі, актор у балагані й накінець чернець у монастирі – і все це протягом одного життя, ще не завір щошилася.
Саме ім’я в героя виявляється непостоянним: “Голован” – прізвисько в дитинстві і Юності, “Іван” – так кличуть його татари (це ім’я тут не стільки власне, скільки загальне: “у них всі якщо доросла російська людина – так Іван, а жінка – Наташа, а хлопчиків вони Кольками кличуть”), під чужим ім’ям Петра Сердюкова служить він на Кавказі: пішовши у солдати за інший, він як би успадковує і його долю й після закінчення терміну служби вже не може повернути собі своє ім’я. І накінець, ставши ченцем, зветься “батько Измаіл”, залишаючись проте завжди самим собою – російською людиною Іваном Северьяничем Флягиним. Створюючи цей образ, Лєсков не забуде нічого – ні дитячої безпосередності, ні своєрідного артистизму й патриотизма. Уперше в письменника особистість так многогранна, так вільна, так “відпущена на волю”. У самому мандрівництві лесковского героя є найглибший зміст: саме на дорогах життя вступає “зачарований мандрівник” у контакт із іншими людьми; нечаянние ці зустрічі ставлять героя перед проблемами, про саме існування доторих він колись і не підозрював. Іван Северьянич Флягин вражає вже своєю зовнішністю: “Це була людина огромного росту, зі смаглявою відкритою особою й густими хвилястими волоссями свинцового кольору: так дивно відливала його проседь…
Він був у повному розумінні слова богатирь… дідуся, що нагадує, Іллю Муромца в прекрасній картині Верещагіна й у поемі графа А. К. Толстого. Здавалося, що йому б не в рясці ходити, а сидіти б йому на “чубарому” так їздити в лаптищах по лісі й ліниво нюхати, як “смолою й земляникой пахне темний бор””. Оповідання про приборкування коня начебто зовсім не пов’язаний із двома попередніми, але його фінал – загибель приборканого доня – викликає в пам’яті смерть засланого дячка.
І тут і там у наявності насильство над вільним від природи істотою. І человек і тварина, що виявили непокорств, зломлені й не можуть цього перенести. З оповідання про приборкування коня починається оповідання про “велику минулу життєвість” Флягина, і цей епізод не випадково “виймуть” з послідовного ланцюга подій. Це як би своєрідний пролог до життєпису героя.
По убеждению “мандрівника”, його призначення в тім, що він – син “молений” і “обіцянийний” – зобов’язаний присвятити своє життя служению Богові. Іван Северьянич Флягин живе по премайну не розумом, а серцем, і тому хід життя владно захоплює його за собою, тому-те настільки різноманітні обстоятельства, у які він попадає. Шлях, доторий проходить герой повести, – це попозови свого місця серед інших людей, свого покликання, збагнення змісту своїх життєвих зусиль, але не розумом, а всім своїм життям і своєю долею. Вербана Северьянича Флягина начебто й не займають питання людського буття, але всім життям, її вигадливим ходом він по-своєму на них відповідає.
Оповідання Івана Северьянича про своє життя здається майже неправдоподібним саме тому, що все це випало на долю однієї людини. “екий ти, братик, барабан: били тебе, били, і всі ніяк не доб’ють”, – говорить йому лікар, вислухавшиший всю повість. У Лєскова герой знедолений, обокраден долею із самого початку, але в процесі самого життя він у сто крат премножить духовне багатство, яким наділений від природи.
Його винятковість произрастає, на російському народному грунті й тим більше значна, що герой на всі отвесподівається власним серцем, а не розумом. Ідеї отут протистоїть щось безусловное, що витримує самі важкі испитания. “Зачарований мандрівник” продовжує основну тему творчості Лєскова – становление людини, болісні терзания його духу в боротьбі страстей і благоразумия, у важкому пізнанні героєм самого себе. За подією, випадком встає в Лєскова життя особистості. Загострений інтерес письменника до национальной культури, найтонше відчуття їм всіх відтінків народного життя дали можливість створити своєрідний злежественний мир і розробити самопобутний, виконаний артистизму, не повторимий – “лесковский” спосіб зображення.
Лісочків показував життя народу, злиту воєдино з народним світоглядом, що йде коріннями в національну историю. Письменник вірив, що народ здатний глибоко “розуміти суспільну користь і служити їй без підгону й притім служити зі зразковою самопожертвою навіть у такі жахливі історичні моменти, коли порятунок батьківщини представлялося неможливим”. Глибока віра у велику народну силу дала йому можливість побачити й осягнуть “натхненність” народних характерів.
Незважаючи на багато негативних рис, реалістично відзначені автором, збірний напівказковий образ Івана Флягина з’являється перед нами у всій величі, шляхетності, безстрашності й красі й зливається з образом народу-богатиря. “Дуже мені за народ умерти хочется”, – говорить “зачарований країнникнув”. Глибоко переживає “чорноземний Телемак” свою причетність до рідного земле. Яке велике почуття укладене в його невигадливому оповіданні про самітність у татарському полоні: “..
.отут глибині туги дна немає… Зриш, сам не знаєш куди, і раптом перед тобою отколь не візьметься обозначается монастир або храм, і згадаєш хрещену землю й заплачеш”. В “Зачарованому мандрівнику” Лєсков говорит про “добро російському богатирі”, про “добру простодушність”, про “добрий душе”, про “добре й строге житіє”. Життя описуваних героїв повна диких, злих і жорстоких поривів, але в схованому источнике всяких людських учинків і помислень спочиває доброта – неземна, ідеальна, містична. Вона не откривается серед людей у своєму чистому виді, тому що доброта є стан душі, соприкоснувшейся з божеством.
Тих героїв, які найбільш близькі його серцю, Лєсков завжди порівнює з героямі билин і казок. Не тільки герої “Очарованного мандрівника”, але й багато інших образів, створені письменником, минулого своєго роду “іконами” у тому розумінні, що наибільше значні їхні риси відбивалися письменником “статично”, “традиційно”, у дусі релігійних жанрів, жанрів фольклора й древній росіянці літератури: житій і притч, легенд і переказів, сказань, анекдотів і казок. Релігійне сприйняття миру, схилность до марновірств характерні для більшинства лесковских героїв, відповідають їхнім традиціям і поданням про окружающем світ. На що б не подивилася религиозний людина із простого народу, все здобуває для нього чудесне значення. Роблячи свою життєву дорогу, він проливает на неї світло своєї дитячої вери, не сумніваючись, що дорога веде його до Бога.
Ця думка проходить через всю позвістка Лєскова “Зачарований мандрівник”. Глибоке відчуття моральної крастільники, далеке розбещуючого равнодушия, “долає дух” лесковских праведников. Рідне середовище повідомляє своїм живим прикладом не тільки натхненні пориви, але й “строге й тверезе настроение” їх “здоровій душі, що жила в здоровом і сильному тілі”. Лісочків любив Росію такий, яка вона є. Він зобразив Русь святу й грешную, неправу й праведну. Перед нами дивна країна дивних людей.
Де ще знайдеш таких праведників, умільців, диваків? Але вся вона застигла в зачаруванні, застигла в невираженій красі й святості своєї й нікуди їй діти себе. У ній є молодецтво, є розмах, є велике дарування, але все дрімає, всі скованно, усе зачаровано. “Зачарована Русь” – термін умовний, літературний. Це сукупний образ, що увібрав у себе проте деякі сторони исторической дійсності
Схожі твори:
- “Загадкова російська душу” у повісті Н. С. Лєскова “Зачарований мандрівник” “ЗАГАДКОВА РОСІЙСЬКА ДУШУ” У ПОВІСТІ Н. С. ЛЄСКОВА “ЗАЧАРОВАНИЙ МАНДРІВНИК” Миколи Семеновича Лєскова завжди цікавили характери сильних, незвичайних натур, парадоксальних у своїх проявах. Такий герой повести “Зачарований мандрівник”. Піввіку прожитого власного життя Іван Северьяныч Флягин оповідає попутникам із простотою й правдивістю, що граничать зі сповіддю. Перед слухачами й читачами розкривається...
- Герой повісті-нарису Лєскова “Зачарований мандрівник” Флягин – герой повісті-нарису Н. С. Лєскова “Зачарований мандрівник” (1873). Ф. перебуває в ряді лесковских героїв-мандрівників, диваків, богатирів-праведників, таких, як Ахілла Десницин (“Соборяне”), Розанов (“Нікуди”) і ін. Образ Флягина є одним із центральних у величезній галереї “російських характерів” Лєскова й персоніфікує собою “живого” російського богатиря. Сам сюжет “Зачарованого мандрівника” –...
- Життєві перипетії головного героя повести Н. С. Лєскова “Зачарований мандрівник” Одним із самих чудових і значних добутків Н. С. Лєскова є повість “Зачарований мандрівник”, у якій автор як щирий художник запам’ятав чудовий тип російського мужика в образі головного героя – Івана Северьянича Фпягина. Іван Флягин і є той самий “зачарований мандрівник”, що, як і некрасовские мужики, подорожує поодинці по Русі...
- Образ головного героя повісті М. С. Лєскова “Зачарований мандрівник” У повісті “Зачарований мандрівник” М. Лєсков створює зовсім особливий, не порівнянний з жодним з героїв російської літератури образ людини, що настільки органічно злита з мінливою стихією життя, що її не страшно у ній загубитися. Це – Іван Север’янович Флягін, “зачарований мандрівник”; він “зачарований” казкою життя, її чарівництвом, тому для нього...
- Образ Івана Флягіна у повісті М. С. Лєскова “Зачарований мандрівник” Повість Лєскова “Зачарований мандрівник” була написана у другій половині XІX століття. У центрі цього добутку – життя звичайного російського мужика Івана Север’яновича Флягіна. Цей образ увібрав в себе усі риси народного характеру російської людини. Лєсков відзначає зовнішню подібність Івана Север’яновича з легендарним героєм билин Іллею Муромцем. “Це була людина величезного...
- Зміст мандрівок Івана Флягина (По нарисі Лєскова “Зачарований мандрівник”) Головної у творчості Н. С. Лєскова є тема особистості, що звільняється від станових уз. Ця тема історично пов’язана з тими соціальними процесами, які відбувалися в Росії після скасування кріпосного права. Особливо важлива для розуміння змісту й руху цієї Теми повість “Зачарований мандрівник”, що ввійшов у цикл повістей про праведників землі...
- “Зачарований мандрівник” Н. С. Лєскова Дивний росіянин письменник Н. С. Лєсков у повісті “Зачарований мандрівник” створює зовсім особий, не порівнянний з жодним з героїв російської літератури образ. Це Іван Север’янович Флягин, “очарованний мандрівник”. У нього немає ніякої конкретної мети подорожі, тому що життя неисчерпаема. Широка душа мандрівника уживается абсолютно з усіма – будь те дикие...
- Які риси російського національного характеру втілені в Івані Север’яновичі Флягине? (по повісті Зачарований мандрівник) Сбирается із силами російський народ И вчиться бути громадянином. Н. А. Некрасов У повісті Н. С. Лєскова “Зачарований мандрівник” (1873) розповідається історія головного героя – Івана Север’яновича Флягина, життя якого – ланцюг незвичайних, іноді навіть неймовірних пригод. Не випадково перший варіант повести називався “Чорноземний Телемак”. Телемак – це син гомеровского...
- Зачарований мандрівник – Микола Лєсков По дорозі до Валаама на Ладозькому озері зустрічаються кілька подорожніх. Один з них, одягнений у послушнічій підрясник і по вигляду “типовий богатир”, розповідає, що, маючи “Божий дар” до пріручіванію коней, він, по батьківському обіцянки, все життя гинув і ніяк не міг загинути. За прохання подорожніх колишній конесер (“Я конесер-с, я...
- Погляди М. С. Лєскова на російський характер Проблема Російського національного характеру стала однією з головних для літератури 60-80-х років XІX століття, тісно пов’язаної з діяльністю різночинських революціонерів, а пізніше народників. Приділяв їй увагу і письменник М. С. Лєсков. Тлумачення сутності характеру російської людини ми знаходимо у багатьох його творах. Лєсков вносив у рішення проблеми несподівані для багатьох...
- Зображення російського національного характеру в добутках Н. С. Лєскова “Грішники й праведники в зображенні Лєскова.” ЗОБРАЖЕННЯ РОСІЙСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ХАРАКТЕРУ В ДОБУТКАХ Н. С. ЛЄСКОВА Якщо всі російські класики минулого століття вже при житті або незабаром після смерті були усвідомлені громадською-суспільною-літературно-суспільною думкою в цій якості, те Лєсков був “прилічений” до класиків лише в другій половині нашого сторіччя, хоча особлива майстерність мови Лєскова було безперечно, про нього...
- Росіянин національний характер у добутку Л. Н. Толстого “Війна й мир” У творі Толстого “Війна й мир” діє більше 600 героїв. В основному це люди трьох національностей: росіяни, французи, німці. У романі Толстої показує загальні типологічні риси, властиві кожної національності. Спробуємо коротенько визначити, що ж це за риси. Почнемо снемцев. Головна риса, що відрізняє їх, – це правильність, чіткість у всім;...
- Росіянин жіночий національний характер У розвитку російської художньої прози основне значення Пушкіна особливо велико, адже в нього майже не було попередників. На набагато більше низькому рівні, у порівнянні з віршами, перебувала літературна Мова прози. Тому перед Пушкіним – прозаїком устало винятково важке завдання обробки самого матеріалу даної області словесного мистецтва. Прозаїчні жанри залучали своєю...
- Національний росіянин характер у творчості Герцена ЧиЗнав Герцен свій народ? Чи правильно він угадував шлях його подальшого розвитку? Герцен искренно вважав, що живе він і діє заради блага народного. Та клятва на Воробйових горах, що вони з Огарьовим дали в дитинстві, клятва боротьби з деспотизмом і мести за декабристів, була для нього самого в остаточному підсумку...
- Життя й творчість Н. С. Лєскова 1. Коротка біографічна довідка. 2. Антинігілістичні романи Лєскова. 3. Розквіт творчості письменника. Жанр розповіді. 4. Лісочків і християнство. Н. С. Лєсков народився в 1831 році в маєтку свого батька Горохове, розташованому в Орловській губернії. Дід майбутнього письменника був священиком; батько також учився в семінарії, однак згодом обрав суддівську кар’єру. Лісочків...
- Твір по повісті Н. С. Лєскова “Леді Макбет Мценского повіту” Заголовок повести Н. С. Лєскова – “Леді Макбет Мценского повіту” (1865)1 – запрошує до порівняльного аналізу добутку із трагедією У. Шекспіра “Макбет” (1606). До даного типу заголовків – “з ускладненою семантикою” – А. В. Ламзина відносить ” заголовка-символи, алюзії, метафори, цитати”2 . Заголовок повести – пряма ремінісценція із трагедії Шекспіра....
- Росіянин бунт у повісті “Дубровский” Коли повітовий суд виніс рішення про перехід у власність Троекурова селян Дубровского, природно, що вся двірська челядь Дубровского обурилася. Люди знали про самоправність Троекурова й не хотіли йти від колишнього хазяїна. Дубровский зупинив своїх людей, коли ті хотіли розправитися із приказними, привезшими рішення з повітового суду. Селяни послухалися хазяїна, але...
- Зображення російського національного характеру у творчості Н. С. Лєскова 1. Н. С. Лєсков – невизнаний геній свого часу. 2. Розкриття національного характеру в російській літературі. 3. “Леді Макбет Мценского повіту” Лєскова й “Гроза” Островського 4. Значення образа Катерини Ізмайловій для розуміння національного характеру. Про м’якосерда Русь! Як ти прекрасна! Н. З. Лєсков Практично всі російські письменники позаминулого, XIX століття...
- Любов і біль казці Н. С. Лєскова “Лівша” В “Лівші” дивна літературна доля. З’явившись у пресі, ця річ відразу придбала популярність, а от критика зустріла її неоднозначно. Лєскова обвинувачували у відсутності патріотизму, у глузуванні над російським народом, але в одному критики були згодні: автор наслухався оповідань тульських мастерових і “сфабрикував” з них свого “Лівшу”. Тим часом “Лівша” придуманий...
- Життя людини в повісті Лєскова “Леді Макбет Мценского повіту” Варто відзначити, що для російської літератури взагалі не характерні чіткі, концентричні сюжети, доцентровість і напруженість дії (згадаємо “п’єси життя” Островського, “підводний плин” у Чехова). Лісочків особливо тяжів до хронікального, екстенсивного принципу сюжетосложения. Багато хто його добутки написані в жанрі хроніки, і слова оповідача в “Дитячих роках (Зі спогадів Меркула Праотцева)”...