Життя й творчість Н. С. Лєскова
1. Коротка біографічна довідка. 2. Антинігілістичні романи Лєскова. 3. Розквіт творчості письменника. Жанр розповіді. 4. Лісочків і християнство. Н. С. Лєсков народився в 1831 році в маєтку свого батька Горохове, розташованому в Орловській губернії.
Дід майбутнього письменника був священиком; батько також учився в семінарії, однак згодом обрав суддівську кар’єру. Лісочків завжди пам’ятав про свої коріння; знання побуту й вдач духівництва знайшло відбиття у творчості письменника Раніше дитинство Лєскова пройшло в маєтку батька: тут майбутній
Кілька років юний Лєсков провчився в гімназії, після чого надійшов переписувачем в Орловську палату карного суду. Після смерті батька Лєсков переселився в Київ, де жив його дядько, що був професором університету. Парубок надійшов на службу в Київську казенну палату. Потрібно відзначити, що різнобічні пізнання Лєскова були результатом посиленої самоосвіти У Києві майбутній письменник познайомився з викладачами університету й іконописцями Києво-Печерської Лаври.
Він багато читав,
Його публіцистичні добутки незабаром звернули на себе увага читачів У своїх статтях і художніх творах Лєсков виступав як супротивник революційних перетворень. Негативне відношення до революціонерів знайшло відбиття в романах “Нікуди” і “На ножах”, спрямованих проти модного в той час ідейного плини “нігілістів”, як називали себе прихильники революційних перетворень. Ці романи були негативно сприйняті багатьма сучасниками письменника; деякі навіть висловлювали припущення, що роман “Нікуди” написаний Лєсковим за замовленням III Відділення.
Однак дарування письменника по-справжньому виявилося в таких добутках, як оповідання “Леді Макбет Мценского повіту” і “Войовниця”, хроніки “Старі роки в селі Плодомасове”, “Зубожілий рід” і “Соборяне”. Варто сказати кілька слів про хроніка “Соборяне”. У цьому добутку письменник проводить ідею про те, що духівництво є не тільки хоронителем традиційних цінностей, але й здатно врятувати Росію від надривних її протиріч Узагальнений образ Росії встає зі сторінок оповідання “Відбитий Ангел” і повести “Зачарований мандрівник”, які практично відразу завоювали успіх у читачів. Цікаво відзначити, що ці твори Лєсков написав у вигляді розповідей, у яких практично відсутня авторська оцінка описуваних подій.
У формі розповіді написані найбільш відомі твори Лєскова, які літературознавці розглядають як зразки стилю письменника, “Лівша” і “Тупейний художник”. Великий інтерес Лєсков проявляв до релігійного життя суспільства, до духовних шукань сенсу життя й щирої віри. Поступово Лєсков прийшов до розуміння християнства як надконфесіональної релігії, у зв’язку із чим у добутках письменника можна спостерігати критичне відношення до православ’я й зближення з поглядами Л. Н. Толстого. Цікаво простежити, як еволюціонували погляди письменника на православ’я. Якщо в оповіданні “На краю світла” Лєсков розглядає православ’я як основу народного життя, то в нарисах “Дріб’язку архієрейського життя” і “Синодальні персони”, а також у повісті “Полунощники” Волосінню критикує принципи офіційної церковності Гуманістичні погляди письменника знайшли відбиття в циклі “легенд” з життя перших християн.
Ці “легенди” є художньо обробленими й творчо переосмисленими сказаннями, які Лєсков запозичив з “Прологу” – давньоруського збірника житій і сказань. “Повість про богоугодний дровоколе”, “Блазень Памфалон”, ” Зенон-Златокузнец” виступають як свого роду художня проповідь “добре прочитаного Євангелія”, далекого “церковної побожності, вузькій національності й державності”. Лісочків завжди з інтересом ставився до творчого експерименту.
Тому що письменник створював свої добутки в різних жанрах – новели-анекдоту, казки, легенди, мемуарної повісті й так далі – це припускало й істотне розходження в художньому стилі. Потрібно відзначити, що Лєсков досяг більших успіхів у мовній стилізації У циклі оповідань “Замітки невідомого” письменник вдало імітував мову XVIII століття, в “Заячому ремізі” він використовував езопівську манеру оповідання, легенда “Прекрасна Аза” написана барвистою мовою, а оповідання “Під Різдво скривдили” створені у вишукано-простій манері. Л. Н. Толстой називав Лєскова “письменником майбутнього”. Дійсно, масштаб і своєрідність дарування цього письменника були оцінені по достоїнству тільки в XX столітті. М. Горький написав ряд статей, присвячених долі й творчості Н. С. Лєскова, Б. М. ейхенбаум у своїх роботах аналізував особливості сказовой манери Лєскова, Б. М. Кустодиев створив серію ілюстрацій до добутків письменника.
Д. Д. Шостакович написав оперу “Катерина Ізмайлова” по оповіданню Лєскова “Леді Макбет Мценского повіту”; багато творів Лєскова були поставлені на театральній сцені, а також екранізовані





Схожі твори:
- Мова давньої української літератури Розгортання національно-культурного руху позначилося на зростанні суспільного значення літературної мови, яка ставала в цей час важливим засобом у боротьбі українського народу проти соціального, національного та релігійного гніту з боку шляхетської Польщі. В українській літературній мові цього часу співіснували два її типи: слов’яноруська і так звана “проста” мова. Проста мова утворилася...
- Абрикос під війнами (лірична замальовка з описом) Наш п’ятиповерховий будинок пишається своїми палісадниками. В одному – квіти та кущі, в іншому – дві подружки вишні. Кожен рік вони ніби змагаються, хто з них більше плодів дасть. А в нашому палісаднику царює абрикос. Ніхто з літніх жителів не пригадує, коли він був посаджений. Дерево вже досягло третього поверху....
- Образ Незнайомки як втілення Вічної Жіночності (за віршами О. Блока) І. Філософія В. Соловйова як основа поетичних шукань О. Блока. (На початку 1900-х років О. Блок захоплюється філософією В. Соловйова, під впливом якого й написано цикл “Стихи о Прекрасной Даме”. Філософ вірив у рятівну місію Краси (єдність включала: Красу, Добро, Істину). Посередником у досягненні “всеєдності” покликане бути мистецтво. Риси позитивної...
- БЮХНЕР, Георг (1813 – 1837) БЮХНЕР, Георг (Btichner, Georg – 17.10.1813, Годделау – 19.02.1837, Цюріх) – німецький письменник. Бюхнер прожив надзвичайно коротке життя – лише 23 роки. Народився він у сім’ї лікаря в Годделау під Дармштадтом (Гессенське князівство). Під час на навчання у Дармштадській гімназії шкільною наукою займався мало, вважаючи її “мертвим...
- Риси характеру Базарова в романі И. С. Тургенєва “Батьки й діти” Читаючи роман Тургенєва Батьки й діти, ми постійно зустрічаємо авторські характеристики й описи героїв, ремарки автора й різні коментарі. Стежачи за долями персонажів, ми почуваємо присутність самого автора. Автор глибоко переживає все те, про що пише. Однак відношення його до, що відбувається в романі неоднозначно й не так уже просто,...
- Визначте філософсько-моральний конфлікт драми Педро Кальдерона “Життя – це сон” Конфлікт драми “Життя – це сон” розгортається навколо принца Сехисмундо. Цей хлопець відчув на собі жорстокість свого батька. З дитинства принц був закутий у вежі, адже гороскопи передбачили його батькові, що син відбере в нього престол та буде жорстоким правителем. Але тепер в принца є шанс показати: чи буде він...
- Вічні питання: про любов, про дружбу, про взаємини людей Говорячи про літературу 50- 80-х років, однієї з основних тенденцій якої було висвітлення моральних питань, не можна згадувати тільки прозаїчні добутки, тому що в поезії також приділялася велика увага цій темі. Серед авторів, головним об’єктом яких є людина і його духовний мир, можна особливо виділити Ю. Друніну, В. Висоцького, Е....
- Забіла Віктор Миколайович Будяк Поралися люди в полі – Хліб святий збирали І діток своїх маленьких Всіх позабирали. Інші колоски збирали, К матеркам носили. “Любий Сидір! Любий Семен!” – За те їх хвалили. “І я, мамо, осьде скілько, Дивись, назбирала!” “І ти, любая, Хотинко, – Мати їй сказала. – З’їжте сальця трошки з хлібцем,...
- Доля російської жінки – селянки Доля російської жінки селянки. (По поемі Некрасова ) Ключі від щастя жіночого, Від нашої вільної воленьки, Закинуті, загублені В бога самого!.. Некрасов перший почав писати про жінок селянках, про їхню долю, життя, про щастя й нещастя. Він написав осуровой. У своїй Творчості він описує жінку селянку як безправною, задавленою важкою...
- Боротьба добра і зла – центральна тема у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” У творі дні далекого минулого дуже тісно пов’язані з днями тогочасної Москви. Прояви сил зла у романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогом сером костюме, в заграничных, в цвет костюма, туфлях”. Навіть обличчя у нього було дуже дивне: “Правый глаз черный, левый зеленый. Брови черные, но одна выше другой”. У...
- Поетичне змалювання побуту та звичаїв Київської Русі в поемі О. Пушкіна “Пісня про віщого Олега” Поетичне змалювання побуту та звичаїв Київської Русі в поемі О. Пушкіна “Пісня про віщого Олега” О. Пушкін, видатний російський поет, із дитинства захоплювався творами фольклору, переказами про життя народу в давні часи. В зрілому віці він вивчав історію свого народу. Цей інтерес до історичного минулого знайшов відображення в багатьох творах...
- Символічний зміст “пожежі” в однойменній повісті Распутіна Ситуація з пожежею в повісті дозволяє авторові досліджувати сьогодення й минуле. Горять склади, товари, яких люди не бачили на прилавках (ковбаси, японські ганчірки, червона риба, мотоцикл “Урал”, цукор, борошно). Частина народу, користуючись плутаниною, розтаскує, що може. У повісті пожежа є символом катастрофи для соціальної атмосфери в Сосновке. Распутін намагається пояснити...
- Як я розумію провідні мотиви лірики Лєрмонтова Для мене Лєрмонтов – це перш за все, ще з малих років, “Белеет парус одинокий”. Може, тому, що рядки вірша пролунали на морському узбережжі мовби звуковим фоном до маленької білої краплини, яка миготіла на синьому обрії, загадкова й чарівна, у вранішньому тумані? А може, завдяки тому, що в перші мої...
- СЛУХИ ПРО ЧАРІВНИКА І АБУ-КАСИМОВА РУЇНА Всюди темно, тихо, глухо. Напружає око й ухо Абу-Касим всяку мить, Та дарма! Мов у могилі! Незвичайного не в силі Нічогісінько зловить. Та зла доля, хоч незрима, Знай очима злобно блима І слідить за ним, слідить! Лист шелесне, гілка хрусне, Пес загавка, хвіртка лусне – Абу-Касим знай тремтить. Вбіг до...
- Своєрідність індивідуального стилю І. Кочерги Іван Кочерга – один з найцікавіших українських драматургів XX століття. Він залишив багату сценічну спадщину, осяяну глибокою естетичною і філософською думкою. Людолюб-мрійник і драматург-мислитель, він протягом усього творчого життя сповідував незалежність мистецьких принципів, творив, попри несприятливість доби, драматичну класику, що витримала найтяжче випробування – часом. Композиція його майстерно злагоджених творів...
- Українські народні пісні функції у наш час Протягом своєї багатовікової історії український народ склав понад двісті тисяч пісень. З піснею народжувалися, виростали, відходили у вічність. Пісня була такою ж насущною потребою, як хліб і вода. Де зараз можна почути українську народну пісню? Переважно – на весіллі, інколи – на якійсь гостині, зрідка – колискову, та й то...
- Коцюбинський Михайло Михайлович Тіні забутих предків Іван був дев’ятнадцятою дитиною в гуцульській родині Палійчуків. Двадцятою і останньою була Анничка. Не знати, чи то вічний шум Черемошу і скарги гірських потоків, що сповняли самотню хату на високій кичері[1], чи сум чорних смерекових лісів лякав дитину, тільки Іван все плакав, кричав по ночах, погано ріс і дивився на...
- ОПРАЦЮВАННЯ ТЕКСТУ “МРІЯ ЗБУЛАСЯ”. СКЛАДАННЯ УСНОЇ РОЗПОВІДІ НА ТЕМУ “ПРО ЩО ТИ МРІЄШ?” Мета: закріпити знання учнів про вивчені букви та звуки; вдосконалювати навички читання; збагачувати й активізувати словниковий запас учнів; виховувати наполегливість. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ ІІ. ПОВТОРЕННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Мовленнєва розминка 1) Робота над скоромовкою. В ямі не спиться вусатому сому. Сому вусатому сумно самому. 2) Робота...
- Українські балади перлини усної народної творчості Народна балада – це високомистецьке явище, вираз народного таланту в романтичному стилі. Балада виникає в похоронному обряді й означає “пісня до танцю” ритуального, обрядового, який виконувався під час похорону молодої, трагічно загиблої дівчини (в русальних піснях це поминання). Тобто в баладі сконцентровано вираження емоцій. У багатьох культурах, і в українській...
- Забіла Віктор Миколайович Кохання Світить місяць, да не гріє, Мороз пече, вітер віє, Дме хтось трійкою такий До дівчини, що кохає, – Хтось такий того не знає, Що милая не його. Коні добрі орчикові Крешуть огонь об підкови, Морди тягнуть по землі; На аршин повитягали, У каблучку позгинались, Біжать, летять, як стріла. Корінний дзвіночком...