“Зачарований мандрівник” Н. С. Лєскова

Дивний росіянин письменник Н. С. Лєсков у повісті “Зачарований мандрівник” створює зовсім особий, не порівнянний з жодним з героїв російської літератури образ. Це Іван Север’янович Флягин, “очарованний мандрівник”. У нього немає ніякої конкретної мети подорожі, тому що життя неисчерпаема. Широка душа мандрівника уживается абсолютно з усіма – будь те дикие киргизи або строгі православні ченці. Він настільки комунікабельний, що згласний жити за законами тих, хто його принял.

По мусульманському звичаї він имеет кілька дружин.

Жорстоку “операцію”, що з ним проробили татари, принитомить як належне. У монастирі він не тільки не нарікає на те, що на кару його замкнули на все літо в темному погребе, але навіть умудряється знайти в цьому радость: “Тут і церковний дзенькіт чутно, і товариш і відвідували”. Але, незважаючи на таку уживчивую натурові, він ніде не затримується надолго. Може здатися, що Іван легковажний, непостійний, невірний собі й іншим, тому скитается по мирі й не може знайти собі пристановища.

Те це не так. Свою відданість і вірність він доводив не раз – і тогтак, коли врятував від неминучої загибелі сім’ю

графа К., і у відносинах із князем і Грушею. А настільки часта зміна місць перебування й нерозумна тяга до странствиям Флягина пояснюються зовсім не недостатком життям, а, навпроти, жаждой випити її до останньої краплі. Флягин настільки відкритий життя, що вона сама несе його, а він з мудрої покорностью треба її плині. Але цей не наслідок щиросердечної слабості й пасивності, а повне прийняття своєї долі Часто Флягин не віддає собі звіту у вчинках, інтуїтивно покладаючись на мудрість життя, довіряючи їй у всім.

І вища сила, перед якою він відкритий і чесний, винагороджує його за це й зберігає. Іван невразливий для смерті, до якої він завжди готовий. Чудом він рятується від гібілі, утримуючи коней на краю прірви, циган виймає його з петлі, він одерживает верх у двобої з татарином, біжить із полону, рятується від куль під час війни.

Флягин говорить про себе, що він “все життя гинув, але не міг загинути”, і пояснює це тим, що він – “більшой грішник”, якого “ні земля, ні вода приймати не хоче”. На його совісті – смерть ченця, татарина й циганки Груші. Він без зазрения совісті кидає своїх дітей від татарских дружин, його “спокушають біси”.

Але жоден з його “гріховних” поступков не породжений ненавистю, неправдою, спрагою особистої вигоди. Смерть ченця – результат несчастного случаючи, Саварикея Іван засік до смерті в чесному бої, а в історії із Грушею він надійшов, дотримуючись веління своєї совісті, усвідомлюючи, що совершает убивство… Розуміючи неминучість смерті циганки, він бере гріх на себе, сподіваючись у майбутньому вимолити в Бога прощення “Ти поживеш, ти Богові душу отмолишь і за мою душу, і за свою, не погуби ж мене, щоб я на себе руку підняла”, – благає його нещасна Груша.

В Івана своя власна релігія, своя мораль, але в житті він завжди честен із собою й з іншими. Оповідаючи про своє життя, Флягин нічого не утаивает, тому що душа його відкрита як для Бога, так і для випадкових попутників. Флягин наївний і простий, як младенец, але коли він бореться з несправедливостью й злом, він може бути вирішительним і навіть жорстоким. За истязание пташки він карає панську кішку й відрізає їй хвіст, за що сам одержує суворе покарання Йому “за народ дуже померти хочеся”, і він відправляється на війну замість юнака, з яким батьки не мають сил розстатися. Флягин незвичайно одаренний людина, для нього немає нічого неможливого.

Таємниця його сили, не вразьмости й дивного дарунка – завжди відчувати радість – полягає в тім, що він завжди надходить так, як того вимагають обставини. Він у гармонії з миром, коли мир гармонічний, і він готов боротися зі злом, коли воно стоїть на його шляху. Флягин – сам прояв життя. Він естествен як трава, дерево, птахи, звірі И разом з тим, це чисто росіянин характер. Ні в якого іншого народу немає


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

“Зачарований мандрівник” Н. С. Лєскова