“Ревізор” Н. В. Гоголя – сатира на чиновницьку Росію
1. Особливості сюжету й композиції. 2. Образи провінційних чиновників. 3. Образ Хлестакова. Основою сюжету комедії Н. В. Гоголя “Ревізор” з’явилися аж ніяк не події приватного життя, а явища суспільного значення.
Не особисте життя провінційних чиновників сама по собі цікавила автора п’єси, а їхній вигляд як представників влади, убраних відповідними повноваженнями. Гоголь поставив мету наочно показати найбільш типові для чиновницького середовища зловживання. Звичайно, сюжет, заснований на очікуванні чиновниками ревізора, від
Ця особливість сюжету спричинила й трохи незвичайну побудову композиції п’єси. У комедії немає центрального героя, головний герой п’єси – це збірний образ чиновництва. Тому що письменник у першу чергу зображує чиновників у процесі їхньої службової діяльності, комедії з’являються образи купців і міщан, з якими взаємодіють чиновники. Автор не обійшов мовчанням і побутовою стороною життя провінційного міста. Дріб’язковість, духовна порожнеча й обмеженість – от що характеризує побут
Дія комедії “Ревізор” відбувається на початку 30-х років XIX століття. Гоголь показує у своїй п’єсі не тільки типові для чиновництва зловживання, як наприклад хабарництво й казнокрадство, зневажливе, грубе відношення до підлеглих. Він відтворює в п’єсі й структуру влади, типову для провінційного міста. Главою міського апарата є городничий – Антон Антонович Сквозник-Дмухановский. Ця людина аж ніяк не позбавлений здорового глузду, у всякому разі він набагато реалистичнее розглядає виниклу проблему, чим його товариші по службі: “Яка війна з турками!
Просто, нам погано буде, а не туркам”. У той же час городничий дуже марновірний: “Я начебто передчував: сьогодні мені всю ніч снилися якісь два незвичайні пацюки”. Хабарництво й казнокрадство городничий не вважає чимсь негожим, навпроти, розцінює це явище як природне, саме собою що розуміє: “Це вуж так самим богом улаштоване”. Взагалі побожність городничего досить забавної властивості: регулярні відвідування церкви цей поважний глава місцевого апарата вважає цілком достатньою винагородою Богові за всі свої “грішки”. А їх у городничего чимало, причому це не настільки гріхи приватного порядку, скільки прояву сваволі, пов’язані з його службовою діяльністю.
Городничий навіть не намагається приховувати свій агресивний настрой стосовно тих, хто від нього залежить: “А який буде незадоволений, то йому після дам такого невдоволення…”. Зате в розмові із Хлестаковим, якого городничий уважає вищестоящим чиновником, поважний Антон Антонович виражається шанобливо, у запобігливому тоні, у той же час прагнучи підкреслити власні трудові заслуги: “В інших містах, насмілюся доповісти вам, градоправителі й чиновники більше піклуються об своєї тобто користі; а тут, можна сказати, немає іншої думки, крім того, щоб благочинием і пильністю заслужити увагу начальства”. Яскравою характеристикою городничего служить і його заповітна мрія стати генералом – адже тоді б він одержав більше можливостей куражитися над тими, хто нижче його чином. Другою особою серед чиновників повітового городаявляется суддя – Аммос Федорович Ляпкин-Тяпкин.
Його посада є виборною на відміну від інших, призначення на які здійснює вищестояще керівництво. Імовірно, цим пояснюється відносна незалежність поводження судді в розмові з городничим. Крім того, суддя й взагалі вважається в місті вільнодумцем. Можна представити, який інтелектуальний рівень повітових чиновників, якщо людина, що прочитала п’ять-шість книг, як Ляпкин-Тяпкин, уже бачиться навколишнім надзвичайно освіченою людиною! Ляпкин-тяпкин користується славою красномовного оратора.
Можливо, це було б коштовним талантом у його професійній сфері, однак судді ніколи займатися службовими справами. Він жагуче захоплений полюванням, із чим зв’язана цікава особливість: хабара він бере винятково хортицями щенятами, при цьому думаючи, що такі хабарі практично й не хабара зовсім. У суді панує цілковите безладдя: на стіні висить гарапник, що красномовно свідчить не тільки про захоплення судді, але й про принципи керування в повітовому місті, у передньої “шастають” гусаки “з маленькими гусенками”, яких завели сторожі. Що ж стосується документів, те й сам суддя не має сил толком у них нічого зрозуміти – настільки плутано вони складені: “Я от уже п’ятнадцять років сиджу на суддівському стільці, а як поглиблюся інший раз у записку тільки рукою махну.
Сам Соломон не дозволить, що в ній правда й що неправда”. Ще один зразок повітового чиновника Артемій Пилипович Земляника, піклувальник богоугодних закладів. Гоголь в “Зауваженнях для панів акторів” характеризує його в такий спосіб: “…Дуже товста, неповоротка й незграбна людина, але попри все те проноза й шахрай.
Дуже послужливий і метушливий”. У лікарні, довіреної піклуванню цього чиновника, панує цілковите безладдя: “Хворимим велено габер-суп давати, а в мене по всіх коридорах несе така капуста, що бережи тільки ніс”. Лікар не знає ні слова по-російському.
Хворі частіше вмирають, чим видужують. Послужливість Земляники теж досить каверзної властивості: щоб вислужитися перед начальством і вигородити себе, він не моргнувши оком обмовляє своїх товаришів по службі в бесіді із Хлестаковим, якого всі прийняли за ревізора. Поштмейстер Іван Кузьмич Шпекин для розваги займається розкриттям чужих листів, зовсім не вважаючи, що робить щось негоже.
Доглядач училищ Лука Лукич Хлопов виявляє собою образ боязкого, безсловесного чиновника, що у присутності мнимого ревізора зовсім втрачає всяке цілковите самовладання. Кожний із цих персонажів своєрідний і типовий одночасно. Малюючи образ провінційного чиновництва, Гоголь указав на такі типові негативні прояви, як бюрократизм, хабарництво й казнокрадство, зневага своїми прямими службовими обов’язками, брутальність стосовно людей залежним і плазування перед вищестоящим керівництвом, вузькість інтересів і низький рівень культури.
Однак у комедії виведений ще один образ чиновника – це Іван Олександрович Хлестаков, людина із числа тих, кого “у канцеляріях називають пустейшими”. Хоча він “говорить і діє без усякого міркування” наляканим очікуванням ревізора чиновникам кожний його жест представляється виконаним глибокого змісту. Хлестаков бреше з почуттям, із захопленням, однак головна риса цього персонажа, незважаючи на його “приглуповатость”, – це “прагнення зіграти роль хоч одними вершками вище тої, котра йому призначена”.
У цьому Хлестаков схожий з городничим, що мріє про генеральського чина: у цьому образі, як і у всіх героях гоголівської комедії, виявилася одна їх характерних, типових рис російського чиновництва XIX століття
Схожі твори:
- Сатира на чиновницьку Русь у комедії “Ревізор” Згадаємо, коли була написана комедія “Ревізор”: похмура епоха Миколи I, діє система доносів і розшуку, поширені часті інспекторські наїзди “інкогніто”. Сам Гоголь задум добутку визначив так: “В “Ревізорі” я зважився зібрати в одну купу все дурне в Росії, яке я тоді знав… і за одним разом посміятися над всім”. “Ревізор”...
- “Ревізор” Н. В. Гоголя – сатира на кріпосницьку Русь П’єса Н. В. Гоголя “Ревізор” уперше була поставлена 19 квітня 1836 року в Петербургском Александринском театрі. Микола II замітив: “Ну, п’єска! Усім дісталося, а найбільше – мені! ” Пізніше, в “Авторській сповіді”, Гоголь скаже, що в “Ревізорі” він зважився “зібрати в одну купу все дурне в Росії” – всі несправедливості,...
- Повітове чиновництво в комедії Н. В. Гоголя “Ревізор” Як таке, чиновництво з’явилося в Росії при Петрові I. Саме він увів знамениту “Табель про ранги”, де всі державні посади ділилися на чотирнадцять класів – від колезького реєстратора до дійсного таємного радника. Будучи прогресивної в епоху царювання Петра I, “Табель про ранги” до XIX століття, безумовно, застаріла. Однак так зване...
- Повітове чиновництво в комедії М. В. Гоголя “Ревізор” Як таке, чиновництво з’явилося в Росії при Петрові І. Саме він увів знамениту “Табель про ранги”, де всі державні посади ділилися на чотирнадцять класів – від колезького реєстратора до дійсного таємного радника. Будучи прогресивної в епоху царювання Петра І, “Табель про ранги” до XІX століття, безумовно, застаріла. Однак так зване...
- Місто в комедії Н. В. Гоголя “Ревізор” По вираженню В. Я. Брюсова, у своїй Творчості Н. В. Гоголь прагнула до “вічному й нескінченному”. Художня думка Н. В. Гоголя завжди прагнула до широкого узагальнення, його ціль у багатьох добутках полягала в тім, щоб намалювати найбільш повну картину російського життя. Говорячи про задум “Ревізора”, Гоголь відзначав, що в цьому...
- Чому п’єса Гоголя названа “Ревізор”? Відповідаючи на це питання, потрібно сказати, що хоча Хлестаков і не має ніякого відношення до ревізора, але протягом всієї п’єси чиновники приймають його за такого. Багато дослідників творчості Гоголя намагалися це зробити, і сьогодні існують самі різні відповіді на нього, Деякі з них уважають, що Гоголь тим самим хотів указати...
- Образ доглядача училищ і поштмейстера в п’єсі Гоголя “Ревізор” Більше всіх боїться ревізора Лука Лукич Хлопов, доглядач училищ. Він сам про це говорить: “Не приведи бог служити по вченій частині, усього боїшся. Усякий мішається, усякому хочеться показати, що він теж розумна людина”. Цю фразу міг сказати тільки чиновник, що служив по навчальній частині при Миколі І, тому що положення...
- О часи, о времена! Твір по комедії Н. В. Гоголя “Ревізор” Навіть при поверхневому читанні комедія “Ревізор” вражає сучасністю свого звучання. Здається, що це сучасні представники державного бюрократичного апарата переодяглися в стародавні костюми, вивчилися говорити на непоганій російській мові й відправилися на сцену, щоб розіграти до болю знайомі епізоди. Потрібно помітити, що персонажі “Ревізора” виглядають цілком сучасно й в 1836-м, і...
- Побут і вдачі провінційної Росії (по комедії Н. В. Гоголя “Ревізор”) Творчість одного із самих неабияких літературних талантів – Миколи Васильовича Гоголя – довелося на похмуру епоху Миколи I. Це були 30-е роки XIX сторіччя, коли в Росії після придушення повстання декабристів панувала реакція, всі інакомислячі переслідувалися, кращі люди валили гонінням. Описуючи сучасну йому дійсність, Н. В. Гоголь створює геніальні по...
- Характеристика чиновників у комедії “Ревізор” Микола Васильович Гоголь давши в комедії “Ревізор” широку картину правління в Росії в 30-х роках XIX століття. У комедії висміяна й побутова сторона життя мешканців невеликого міста: незначність інтересів, лицемірства й неправда, чванства й повна відсутність людського достоїнства, марновірства й плітки. Це розкрито в образах поміщиків Бобчинського й Добчинського, дружини...
- Комедія Гоголя “Ревізор” – великий добуток російської літератури Цей добуток влучний укол у саме хворе місце – дурість і неуцтво народу, що всіх і всього боїться. У цій комедії немає жодного позитивного героя. Всі персонажі комедії зазнають жорстокої критики автора. Основному удару піддалося чиновництво, що представлене поруч хабарників, дурнів і просто нікчемних людей, які розкрадають і пропивають міське...
- Злободенність комедії Н. В. Гоголя “Ревізор” Комедія Миколи Васильовича Гоголя “Ревизор” написана в першій половині XIX століття. От уже протягом півтора століть вона ставиться на сценах різних театрів нашої країни й не тільки. Такий інтерес обумовлений тим, що комедія “Ревізор” уже протягом всього цього років остается злободенної. Росія царська, Росія радянська, Росія демократична… Але не міняються...
- “Правда” і “злість” у комедії Гоголя “Ревізор” Сюжет комедії “Ревізор”, так само як і сюжет безсмертної поеми “Мертві душі”, був подарований Гоголеві О. С. Пушкіним. Гоголь давно мріяв написати комедію про Росію, висміяти недоліки бюрократичної системи, які так добре відомі кожній російській людині. Робота над комедією так захопила й захопила письменника, що в листі Погодину він написав:...
- Аналіз першого розділу п’єси Гоголя “ревізор” Які ж міри приймає городничий, довідавшись про приїзд ревізора? Земляниці надягти на хворих білі ковпаки, а краще, якщо б хворих взагалі було менше; Ляпкину-Тяпкину – забрати на час гарапник із присутственного місця і гусаків з передньої, п’яниці-засідателеві жувати часник або лук, щоб не було чутно перегару; Хлопову – наказати вчителям...
- Чиновництво в комедії Гоголя “Ревізор” Твір “Ревізор” – вершина вікового розвитку російської комедії, новий щабель у її історії. Гоголь створив глибоко правдиву комедію, перейняту гострим гумором. Тема носила політичний характер, але викривальний зміст заглиблювався тим, що письменник представив не стільки пороки окремих чиновників, скільки властиві цим останнім помилкові поняття про цивільні обов’язки. Гоголь не погрішив...
- Сатиричне зображення чиновників у комедії Гоголя “Ревізор” Сюжет комедії “Ревізор”, так само як і сюжет безсмертної поеми “Мертві душі”, був подарований Гоголеві А. С. Пушкіним. Гоголь давно мріяв написати комедію про Росію, висміяти недоліки бюрократичної системи, які так добре відомі кожній російській людині. Робота над комедією так захопила й захопила письменника, що в листі Погодину він написав...
- Викриття вдач провінційної Росії в комедії Н. В. Гоголя “Ревізор” Відомо, що єдиний випадок, коли Гоголота мав можливість спостерігати росіянин провинциальний місто, був у Курську, де йому приішлося затриматися на тиждень через поломку екіпажа. Силою письменницького таланта ці впечатления перетворилися в образи, що вмістили всю Росію часів царювання Миколи I. Цікаво, що це підтвердив навіть сам Никогавкіт. На шляху з...
- Сатиричне зображення чиновників у комедії Н. В. Гоголя “Ревізор” Сюжет комедії “Ревізор”, так само як і сюжет безсмертної поеми “Мертві души”, був подарований Гоголю А. С. Пушкіним. Гоголь давно мріяв написати произведение про Росію, висміяти недоліки бюрократической системи, які так добре відомі кожній російській людині. Работа над комедією так захопила й захопила Гоголя, що в листі Погодину він написав:...
- Побут і вдачі провінційної Росії в комедії Н. В. Гоголя “Ревізор” 1. Побут чиновницької верхівки. 2. Життя купецтва й міщан. 3. Взаємини чиновників з навколишнім світом. “Ревізор” Н. В. Гоголя є п’єсою, отже, у цьому добутку відсутні опису, характерні для роману, повісті, оповідання. Однак завдяки майстерності автора в комедії жваво й точно відтворені типові особливості побуту російської провінції першої половини XIX...
- Образ городничого в творі Гоголя “Ревізор” “Щастя” городничого і його безславний кінець. Ми вже знаємо про городничого і чиновників, а разом з тим і про самодержавно-бюрократичному ладі Росії, що потопає в шахрайстві, шахрайство, казнокрадство. Зміни, сталися і в городнічіхе: вона відчуває свою перевагу над іншими – завдяки саме їй Хлестаков одружується на Марії Антонівні, і тепер...