Передонів – герой роману Ф. К. Сологуба “Дрібний біс”
Ардальон Борисовичу П., молода людина з “рум’яним, звичайно байдужим обличчям” і “маленькими опухлими очима”, існує в романі як персонаж, складений з літературних ремінісценцій. Колега чеховського Бєлікова, гімназійний учитель П. входить в сюжет з дилемою гоголівського Подхшесіна: женитися або не одружуватися? З одруженням для нього пов’язана можливість отримання “прибуткового місця” і взагалі матеріальний інтерес (мотив багатьох персонажів Островського – Глумов, Бальзамінів).
Серед претенденток на руку і серце
П. приміряє та інші літературні маски: то постає у позі лермонтовського Демона, дивлячись на світ “мертвенним очима, як якийсь демон, що нудиться в похмурому самоті”, а то виступає у ролі Чичикова, роблячи візити до важливих міським особам, в яких легко впізнати і Ноздревой, і Собакевича, і Манілова. Велике зібрання типів і образів, вміститися “Шв., Не позбавляє цього героя цілісності. П. – парадоксальний приклад літературного персонажа, відверто компілятивного і на рідкість органічного. Цілісність цього героя надає “одна, але полум’яна пристрасть” – доносительство. Він і сам донощик, і жертва доносу – так, в усякому разі, себе сприймає. Йому здається, що ще зі студентських років він складається під таємним наглядом поліції. “У кожному місті, – вважає П., – є таємний жандармський унтер-офіцер. Він у штатському, іноді служить, або торгує, або там ще що робить, а вночі, коли всі сплять, надіне блакитний мундир і шасть до жандармського офіцера “.
Страх доносу, випробуваний П., так, його власне доносительство безпідставно, а разом вони доставляють герою Сологуба “невимовну насолоду”, подібно до того, яке відчуває пушкінський Вальсінгам, подумки вдивляючись в безодню похмуру. У російській літературі XIX “Шв. “Похмура безодня”, “темне царство” зазвичай існують біля краю життя або на окремих обмежених територіях. У романі “російського Бодлера”, як іменували Сологуба, це стан всього життя, що являє собою “уречевлена маячня”, населеної Передонове, від яких поширюється суцільна “передоновщина”. Герой роману продовжив життя за межами розповіді. Після першої публікації (1905) при черговому перевиданні (з 1907 по 1913 таких було сім) автор інформував читачів про подальшу долю П. Письменник повідомляв, що умоповрежденіе П. виявилося тимчасовим і той незабаром вийде з лікарні. Потім до автора доходили чутки, що його герой поступив на службу в поліцію. І нарешті, П. знову з’являється в іншому романі Сологуба – в “Творимо легенда”, – з’являється цілком оговтався і навіть дослужившись до чину віце-губернатора.
Схожі твори:
- Герой роману Сологуба “Дрібний біс” Ардальон Борисич Передонів парубок з “рум’яним, звичайно байдужою особою” і “маленькими заплилими очами”, існує в романі як персонаж, складений з літературних ремінісценцій. Колега чеховського Беликова, гімназичний учитель П. входить у сюжет з дилемою гоголівського Подхшесина: женитися або не женитися? З одруженням для нього зв’язана можливість одержання “дохідного місця” і взагалі...
- Герой роману Ф. К. Сологуба “Творить легенда, що,” Незадовго до описуваних подій тут оселився дивний пан, Георгій Сергійович Триродов відставний приват-доцент, вчений-хімік, поет. Т. перебудовує занедбану садибу в чудо винахідницької думки, а по сусідству організує дитячу колонію, вихованці якої живуть весело й привільно, “як люди в першому саду”. Різким контрастом триродовской колонії є Скородож, населений аристократами, що розсипаються...
- Мотиви туги в поезії Ф. Сологуба Зовсім іншим колоритом були відзначені шукання Ф. Сологуба (Тетерникова). Його поезія виконана гірких емоцій, хворобливих самовідчуттів: “…якщо я раб, Якщо я бідний і слабкий”; “…Сам я бідний і малий, Сам я смертельно утомився…” Мотиви Надломленості, близькій смерті наполегливо звучать у віршах Сологуба. Виразні тут образи – атрибути такого стану: “Досвітній...
- Аблеухов – герой роману Андрія Білого “Петербург” Петербург не тільки місце дії – образ міста набуває в романі символічний характер. Це і реальне місто, столиця імперії, і крапка зустрічі Сходу і Заходу в історії Росії, “вікно в Європу” для азіатській Росії. Так само і герої роману Білого двоскладного за своєю природою, кожен з них наділений типовими рисами...
- Жан Вальжан – герой роману В. Гюго “Знедолені” Одним із прототипів героя став каторжник П’єр Морен, в 1801 році засуджений на п’ять років каторги за вкрадений шматок хліба. Лише одна людина, єпископ міста Діня монсеньйор де Міолліс, ухвалив послідовне участь в його долі після звільнення, спочатку давши притулок, а потім – рекомендацію на роботу. Морен виправдав його довіру:...
- Агасфер – герой роману французького письменника Ежена Сю “Вічний жид” Легендарним прототипом образу А. послужив персонаж християнської легенди, що виникла в пізнє середньовіччя. Згідно з легендою, коли Христа вели на Голгофу, він, стомлений вагою хреста, хотів присісти біля будинку одного єврейського ремісника, але той, озлоблений і змучений роботою, відштовхнув його, сказавши: “Іди, не зупиняйся”. “Я піду, – сказав Христос, –...
- Блум – герой роману Дж. Джойса “Улісс” У романі герой представлений протягом одного дня – 16 червня 1904 року. Починаючи цей день, Б. готує сніданок для своєї дружини Меріон, потім читає лист, гортає журнал. Вийшовши з будинку, він отримує на пошті лист від “подруги з листування” Марти Кліффорд, з якою намагається зав’язати інтрижку, і відправляється в турецькі...
- Медард – герой роману Е. Т. А. Гофмана “Еліксир сатани Медард – належить до проклятого небом роду, початок якому поклала зв’язок талановитого і честолюбного художника Франческо з Генуї з посланницею диявола, що обернулася чином “Шв. Розалії. Народження М. затьмарене смертю батька, нащадка грішного художника, нащадка роду, заплямованого інцесту, самого злочинця і вбивці. М. відчуває родове прокляття, намагається придушити гру пристрастей...
- Альоша Карамазов – герой роману Ф. М. Достоєвського “Брати Карамазови” Альоша Карамазов – герой роману Ф. М. Достоєвського “Брати Карамазови” (1878-1880), третій син Федора Павловича Карамазова, брат Івана Карамазова, Дмитра Карамазова і Смердякова. До моменту початку подій роману А. К. виповнилося двадцять років. Це був “ставний, червонощокий, зі світлим поглядом, пашить здоров’ям подр стік. Він був у той час навіть...
- Чому Максим Максимич є оповідачем лише в першому розділі роману М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу”? У романі Лермонтова “Герой нашого часу” відражен конфлікт людини нового морального рівня із представниками епохи, що йде. Роман складається з декількох частин, розташованих не в хронологічному порядку. Така будова служить особливим художнім завданням: зокрема, сначала ми бачимо Печорина очами Максима Максимича, і тільки потім – “зсередини”, по щоденникових записах. Штабс-капітан...
- Герой роману Дж. Джойса “Портрет художника замолоду” Автор наділяє свого героя автобіографічними рисами й, використовуючи матеріал власного життя, описує роки його навчання в єзуїтських коледжах Клонгоуз Вуд і Бельведер, а також у Дублінському католицькому університеті. При всій автобіографічності героя, його образ витканий із символів, міфологічних і літературних. Символичен уже вибір імені героя У ньому схрестилося ім’я первомученика...
- Ганс Шнір – герой роману Г. Бьолля “Очима клоуна” Роман Бьолля можна назвати сповіддю. Розповідь у ньому ведеться від першої особи, і всі події показані крізь призму свідомості героя, “очима клоуна”. Сама його професія екзотична і загадкова: ніхто не знає життєвої природи клоуна. Белль спеціально використовує контраст між блазнівським призначенням героя і його трагічним світосприйняттям. Г. Ш. вважає себе...
- Андрій Болконський – герой роману Л. М. Толстого “Війна і мир” Андрій Болконський – герой роману Л. М. Толстого “Війна і мир” (1863-1869). На відміну від багатьох персонажів роману, у яких були легко пізнавані прототипи серед людей 1810-1820 років або сучасників Толстого, а також його близьких, у А. Б. не було явно вгадується прототипу. Автор наполягав на вигадане ім’я цього героя....
- Вільгельм Баскервильский – герой роману Умберто Еко “Ім’я троянди” Вільгельм Баскервильский Провідник вчення францисканця Роджера Бекона (1214-1292), що надавав величезне значення тлумачення зовнішніх явищ світу, і одночасно – англійського теолога Вільгельма Оккама (1285-1349), який розробив теорію знаків. На думку автора роману, “тільки від Бекона до Оккама, в цей єдиний період, знаки використовувалися для вивчення інді-відуалій”, на чому, власне, і...
- Мій улюблений герой роману Айвенго Часи, змальовані в романі, дуже далекі від нас. Але образи твору настільки живі й яскраві, що мимохіть починаєш хвилюватися, боятися й радіти за них, наче герої ці – реальні знайомі люди. Саме Айвенго, а навіть не славетний король Ричард Левине Серце, є головним героєм роману. І для мене цей образ...
- Андрій Болконський – герой роману-епопеї Л. М. Толстого “Війна і мир” На відміну від багатьох персонажів роману, у яких були легко пізнавані прототипи серед людей 1810-1820 років чи сучасників Толстого, а також його близьких, у А. Б. не було явно вгадується прототипу. Автор наполягав на вигадане ім’я цього героя. Проте серед можливих прототипів називають, наприклад, Н. А. Тучкова; в деяких обставинах...
- Ставрогін – герой роману Ф. М. Достоєвського “Біси” Вперше питання про реальні прототипи Миколи Всеволодовича С. був поставлений в 1920-і роки: Л. П. Гроссман припустив, що роман, “що вважався до цього часу зображенням нечаевщіни, є у нас першою монографією про Бакуніна” і є “однією з найбільш видатних трактувань особистості Бакуніна у всій світовій літературі “. Як непереконливу оцінив...
- М. Ю. Лєрмонтов. “Герой нашого часу”. Огляд роману 1. Роман або кілька повістей? 2. Жанрова своєрідність роману. 3. Порядок глав, “кільцева” композиція роману. 4. Печорин – герой нашого часу Герой Нашого Часу, милостиві государі мої, точно, портрет, але не однієї людини: це портрет, складений з пороків усього нашого покоління, у повному їхньому розвитку. М. Ю. Лєрмонтов В 1838...
- Герой роману Г. Филдинга “Історія Тома Джонса, найди” Сквайр Олверти, добра людина, що втратила дружину й померлих у дитинстві дітей, знайшов у своїй постелі загорненого в грубе полотно крихітку й виховала його як власного сина. Наприкінці роману з’ясовується, що Том Джонс був незаконним сином сестри Олверти, про що вона перед смертю написала братові. Однак її законний син Блайфил...
- Арсеньєв – герой роману І. А. Буніна “Життя Арсеньєва” Олексій Олександрович А. – герой автобіографічного характеру. Все в романі ніби натякає на те, що через його образ Бунін відтворює етапи свого власного життєвого шляху. Рідне село О. Кам’янка – багато в чому нагадує батьківщину Буніна – хутір Бутирки Єлецького повіту; батько О. – Олександр Сергійович – це відтворений портрет...