П’єса “Вишневий сад”, будучи завершенням російського критичного реалізму

” Вишневий сад ” цей верховий добуток А. П. Чехова. Комедія закінчена в 1903 році. Епоха найбільшого загострення соціальних відносин, бурхливого суспільного руху, підготовки першої російської революції знайшла виразне відбиття в останньому великому добутку драматурга. В “Вишневому саду” позначилася загальнодемократична позиція Чехова. У п’єсі в критичному плані показаний мир буржуазні-буржуазну-буржуазне-буржуазна-дворянсько^-буржуазний і у світлих тонах змальовані люди, що прагнуть до нового життя. Чехів відгукувався на самі

злободенні запити часу. П’єса “Вишневий сад”, будучи завершенням російського критичного реалізму, уразила сучасників своєю надзвичайною правдивістю

Хоча “Вишневий сад” заснований цілком на побутовому матеріалі, у ньому побут має узагальнююче символічне значення. Не сам по собі вишневий сад у центрі уваги Чехова: символічно сад це вся Батьківщина. Тому темою п’єси є доля Росії, її Майбутнє. Ідуть зі сцени її старі хазяї дворяни, приходять на зміну капіталісти. Але їхнє панування недовговічне, тому що вони руйнівники краси. Однак прийдуть теперішні хазяї життя, і перетворять Росію у квітучий

сад

Ідейний пафос п’єси в запереченні дворянсько-помісного ладу, що як зжив себе. Разом з тим письменник затверджує, що буржуазія, що приходить на зміну дворянству, незважаючи на її життєдіяльність, несе із собою руйнування

Подивимося, які представники минулого в “Вишневому саду”. Любов Андріївна Раневская легковажна, порожня жінка, що не бачить навколо себе нічого, крім любовних захоплень, прагнення жити красиво, легко. Вона проста, зовні чарівна, так само зовні й добра: п’яному жебракові бурлаці дає п’ять рублів, запросто цілується з покоївки Дуняшей, ласкаво обходиться з Фірсом. Але доброта її умовна, істота її натури в егоїзмі й легкодумстві: Раневская роздає більші милостині, у той час як домашні слуги голодують; улаштовує непотрібний бал, коли нема чим сплатити борги; зовні вона піклується про Фірса, розпоряджаючись відправити його в лікарню, але його забувають у забитому будинку. Раневская зневажає й материнськими почуттями: її дочка протягом п’яти років залишалася на піклуванні безладного дядька. Рідним місцям вона радується лише в день приїзду, вона засмучена продажем маєтку, але тут же радується можливості від’їзду в Париж. А коли вона говорить про любов до Батьківщини, то перериває себе зауваженням: “Однак же треба пити кава”! Звикла веліти, Раневская наказує Лопахину дати їй гроші. Переходи Любові Андріївни від одного настрою до іншого несподівані й швидкі: від сліз вона переходить до веселощів. По-моєму, характер цієї жінки дуже відразливий і неприємний

Безпомічн і млявим є й Гаїв, брат Раневской. Усе в ньому смішно й безглуздо: і його гарячі завірення, що відсотки за маєток будуть заплачені, супроводжувані відправленням льодяника в рот, і патетичне мовлення, звернене до шафи. Про несерйозність і мінливість цієї людини говорить і те, що плаче, привезя звістку про продаж маєтку, але, почувши стукіт більярдних куль, перестає плакати

Слуги в комедії це теж символ старого життя. Вони живуть за правилом “мужики при панах, добродії при мужиках” і іншого уявити собі не можуть

Горький, характеризуючи колишніх хазяїв саду писав, що вони “егоїстичні, як діти, і в’ялі, як старі”, “паразити, позбавлені сил знову присмоктатися до життя”.

Особливе значення надавав Чехов купцеві Лопахину: “Е роль Лопахина центральна. Якщо вона не дасться, то значить і п’єса вся провалиться”. Лопахин приходить на зміну Раневским і Гаевим. Відносну прогресивність цього буржуа драматург бачить у тім, що він енергійний і діловитий, розумний і заповзятливий; він працює “з ранку до вечора”. Його практичні ради, якби Раневская прийняла їх, урятували б маєток. У Лопахина “тонка, ніжна душа”, тонкі пальця, як в артиста. Однак він визнає лише утилітарну красу. Переслідуючи мети збагачення, Лопахин знищує красу вирубує вишневий сад

Панування Лопахиних минуще. Їм на зміну прийдуть нові люди Трофимов і Аня. У них втілюється майбутнє країни

У Пете Чехов втілив спрямованість у майбутнє. Трофимови утягуються в суспільний рух. Саме Петро прославляє працю й призиває трудитися: “Людство йде вперед, удосконалюючи свої сили. Усе, що недосяжно для нього тепер, когданибудь стане близьким, зрозумілим, тільки от треба працювати, допомагати всіма силами тим, хто шукає істину”. Правда, конкретні шляхи до зміни суспільного устрою Трофимову не ясні. Він лише декларативно кличе до майбутнього. І драматург наділив його рисами чудакуватості (згадаємо епізод пошуків калош або падіння зі сходи). Але все-таки його заклики будили оточуючих людей і змушували дивитися вперед.

Трофимова підтримує Аня, дівчина, поетично настроєна, захоплена. Петя призиває дочку Раневской перевернути життя. І у фіналі комедії Аня й Трофимов прощаються з минулим і вступають у нове життя. “Прощай, старе життя!” говорить Аня. А Петя вторить їй: “Здраствуй, нове життя!” Цими словами й самим письменником привітав нову епоху в житті своєї країни

Отже, в “Вишневому саду”, як і в інших п’єсах Чехова, є реалістична символіка. Символічно сама назва “Вишневий сад”. Сад нагадує про важке минуле. “Ваш дід, прадід і всі ваші предки були кріпосники, що володіли живими душами, і невже з кожної вишні в саду, з кожного листка, з кожного стовбура не дивляться на вас людські суті” говорить Трофимов. Але квітучий сад це символ взагалі краси Батьківщини, життя. Символични звуки, особливо наприкінці п’єси: удар сокири по дереву, звук струни, що лопнула. З ними асоціюється кінець старого життя. Символіка тут дуже прозора: іде старе життя, на зміну їй іде нова

Дуже сильно відчувається оптимізм Чехова. Письменник уважав, що прийде світле, радісне життя. Однак як би це грубо не звучало, сьогоднішня Росія це убожіючи смітник світових відходів, а не квітучий сад. І сучасне життя змушує засумніватися в словах великого драматурга


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

П’єса “Вишневий сад”, будучи завершенням російського критичного реалізму