Дворянство у п’єсі А. П. Чехова “Вишневий сад”

Основними темами п’єси А. П. Чехова “Вишневий сад”, що написана у 1904 році, є загибель “дворянського гнізда”, перемога заповзятливого купця-промисловця над відживаючими своє століття Раневською і Гаєвим і тема майбутнього Росії, пов’язана з образами Петі Трофімова і Ані. Прощання нової, молодої Росії з минулим, з відживаючим, спрямованість до завтрашнього дня – у цьому полягає зміст “Вишневого саду”. Росія минулого, що відживає представлена у п’єсі образами Раневської і Гаєва. Обом героям вишневий сад дорогий, дорогий

як спогад про дитинство, молодість, благополуччя, легке і витончене життя. Вони плачуть про втрату саду, але саме вони і загубили його, віддали під сокиру.

При цьому вони залишилися вірні красі вишневого саду, і тому вони так незначні і смішні. Раневська – у минулому багата дворянка, що мала дачу навіть на півдні Франції, у Ментоні, власниця маєтку, “прекрасніше якого немає нічого на світі”. Але своїм нерозумінням життя, своєю непристосованістю до нього, своїм безволлям і легкодумством вона довела маєток до повного руйнування, до того, що має бути продаж його з торгів! Лопахін, заповзятливий купець-промисловець,

пропонує власникам маєтку шлях порятунку садиби. Для цього потрібно лише розбити вишневий сад на дачні ділянки продати або здати в оренду. Але хоча Раневська проливає сльози з приводу втрати свого саду, запевняє, що жити без нього не може, вона відмовляється від пропозиції Лопахіна, яка здається їй неприпустимою і образливою. Але проходять торги, і Лопахін сам купує маєток. І отут виявилося, що ніякої драми для господарки вишневого саду немає. Раневська повертається в Париж до свого безглуздого “кохання”, до якого вона й без того повернулася б, незважаючи на всі її слова про те, що вона не може жити без батьківщини. Драма, що стосується продажі вишневого саду, зовсім не є для його власника драмою. І пояснюється все це тим, що Раневська не здатна на серйозні переживання. Вона легко може переходити зі стану заклопотаності, занепокоєння до веселого пожвавлення. Так відбулося і цього разу. Вона швидко заспокоїлася і навіть заявила усім: “Нерви мої краще, це правда”.

Її брат, Леонід Андрійович Гаєв набагато дрібніше своєї сестри. Недоліки Гаєва доходять до карикатурних розмірів. Згадуючи про минуле, Раневська цілує свою улюблену шафу. Гаєв же вимовляє перед ним мовлення. Гаєв – жалюгідний аристократ, який проїв свій стан на льодяниках. Протягом всієї п’єси Раневська і Гаєв переживають щиросердечне потрясіння, вони “нічого не бачать навколо себе, нічого не розуміють. Вони – паразити, позбавлені сил знову увійти у це життя. Гаєв – представник заключного етапу еволюції таких героїв Чехова, як Іванов, Іван Іванович Чимша-Гімалайський і їм подібні герої “свого часу”, що не зуміли втілити свої ідеали. Неспроможність дворянської ліберальної інтелігенції у минулому визначила прихід їм на зміну людей типу Лопахіна.

Але насправді Чехов зв’язує майбутнє процвітання з молодим поколінням (Петею Трофімовим і Анею). Саме вони будуть будувати нову Росію, саджати нові вишневі сади. “Вишневий сад” – великий твір Чехова-драматурга, що продовжив традиції російських письменників. Ще Гоголь і Грибоєдов мріяли поставити комедію в один ряд із драмою і трагедією, засуджували зневажливе відношення до неї як до “низького” жанру. Дотримуючись їх традицій, Чехов підняв жанр комедії на недосяжну висоту.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Дворянство у п’єсі А. П. Чехова “Вишневий сад”