Особливості драматургії А. Н. Островського
1. Коротка біографічна довідка. 2. Найбільш відомі п’єси Островського; характери й конфлікти. 3. Значення творчості Островського. Майбутній драматург А. Н. Островський народився в 1823 році.
Його батько служив у міському суді. У вісім років Островський втратився матюкай Батько женився в другий раз. Наданий сам собі, хлопчик захопився читанням.
По закінченні гімназії А. Н. Островський кілька років провчився на юридичному факультеті Московського університету, потім служив у судових органах. Потрібно відзначити, що отриманий професійний
А. Н. Островський помер в 1886 році у
У чому ж секрет популярності п’єс Островського? Імовірно, у тім, що характери його героїв, незважаючи на колорит певної епохи, за всіх часів залишаються сучасними у своїй основі, у своїй глибинній сутності. Розглянемо це на прикладах Однієї з перших п’єс, що принесли Островському широку популярність, є п’єса “Свої люди – сочтемся”, що спочатку називалася “Банкрут”. Як уже згадувалося, Островський один час служив у суді. Сюжет “Банкрута” розроблений на основі реальних випадків із судової практики: шахрайства купця Большова, що оголосив себе неспроможним, щоб не платити борги, і відповідне шахрайство його зятя й дочки, що відмовилися викупити “тятеньку” з боргової ями.
Островський у цій п’єсі наочно показує патріархальний побут і вдачі московського купецтва: “У маменьки сім п’ятниць на тижні; тятенька як не п’яний, так мовчить, а як п’яний, так приб’є, того й дивися”. Драматург виявляє глибоке знання психології людини: портрети самодура Большова, пройдисвіта Подхалюзина, Липочки, що уявляє себе “утвореною панянкою, і інших персонажів, дуже реалістичні й переконливі. Важливо відзначити, що в п’єсі “Свої люди – сочтемся” Островський підняв тему, що стала наскрізний для всього його творчості: це тема руйнування традиційного патріархального укладу, зміна суті людських відносин, зміна ціннісних пріоритетів Інтерес до народного побуту також виявився в ряді п’єс Островського: “Не у свої сани не сідай”, “Бідність не пороть”, “Не так живи, як хочеться”. Потрібно відзначити, що не всі п’єси Островського мають правдоподібний, реалістичний фінал.
Щасливий дозвіл конфлікту іноді виглядає навмисним, що не цілком відповідають характерам героїв, як, наприклад, у п’єсах “Бідність не порок”, “Наливні яблука”. Однак подібні утопічні ” хеппи-енди” не знижують високого художнього рівня п’єс Островського. Однак одним з найвідоміших творів Островського стала драма “Гроза”, що цілком можна назвати трагедією. Насправді ця п’єса глибоко трагична не тільки через загибель головної героїні у фіналі, але в силу нерозв’язності конфлікту, показаного Островським в “Грозі”.
Можна навіть сказати, що в “Грозі” не один, а два конфлікти: антагонізм Катерини і її свекрухи Марфи Ігнатіївни (Кабанихи), а також внутрішній конфлікт Катерини. Звичайно Катерину літературознавці слідом за Н. А. Добролюбовим називають “променем світла в темному царстві”, протиставляючи її Кабанихе й іншим героям п’єси. Безсумнівно, що в характері Катерини є гідні якості. Однак ці якості стають причиною внутрішнього конфлікту героїні Островського Катерина не в змозі ні безмовно упокорюватися зі своєю долею, терпляче очікуючи того часу, коли вона змогла б стати другий Кабанихой і дати волю своєму характеру, не насолоджуватися таємними зустрічами зі своїм улюбленим, зовні виявляючи зразок покірності чоловікові й свекрусі. Головна героїня “Грози” віддається своєму почуттю; однак у душі вона вважає це гріхом і мучається від каяттів совісті.
У Катерини бракує сил удержатися від кроку, що сама вона вважає гріховним, але її добровільне визнання у своїй провині в очах свекрухи нітрохи не зменшує її провини. Але чи не так уже відрізняються характери Катерини і її свекрухи? Кабаниха, звичайно, виявляє собою тип закінченого самодура, що, незважаючи на показну побожність, визнає лише свою власну волю Однак адже й про Катерине можна сказати, що вона у своїх учинках ні із чим не рахується – ні із пристойностями, ні з розсудливістю, ні навіть із законами релігії.
“ех, Варячи, не знаєш ти мого характеру! Звичайно, не дай боже цьому трапитися! А вуж коли мені тут опостилет, так не удержать мене ніякою силою”, – щиро зізнається вона сестрі свого чоловіка Головна відмінність Катерини в тім, що вона не хоче приховувати своїх учинків. “Ти якась мудрована, бог з тобою! А по-моєму: роби що хочеш, тільки б шито так крите було”, – дивується Варвара.
Але навряд чи дівчина сама це придумала. Очевидно, цю життєву “мудрість” вона вловила в лицемірній обстановці материнського будинку Тема катастрофи традиційного укладу життя в “Грозі” звучить особливо гостро – і в лиховісних передчуттях Катерини, і в тужливих подихах Кабанихи, присвячених “старовині, що йде,”, і в грізних пророцтвах божевільної барині, і в похмурих оповіданнях мандрівниці Феклуши про кінець, що наближається, світла. Самогубство Катерини це теж прояв краху патріархальних цінностей, яким вона змінила.
Тема катастрофи цінностей “старовини” у багатьох п’єсах Островського переломлюється в тему кар’єризму й спраги наживи. Герой п’єси “На всякого мудреця досить простоти”, хитромудрий цинік Глумів, навіть по-своєму чарівний. Крім того, не можна не визнати його розум і винахідливість, які, звичайно, допоможуть йому випутаться з неприємної ситуації, що зложилася в результаті викриття його махінацій Образи розважливих ділків не один раз зустрічаються в п’єсах Островського. Це й Васильків з “Скажених грошей”, і Беркутів з “Волков і овець”. У п’єсі “Ліс” знову звучить тема занепаду, але вже не патріархального купецького укладу, а поступово руйнування основ життя дворян.
Ми бачимо дворянина Гурмижского в образі провінційного трагіка Несчастливцева, а його тітка, замість того щоб подбати про долю племінника й племінниці, бездумно витрачає гроші на предмет свого пізнього любовного захоплення. Потрібно відзначити п’єси Островського, які по праву можуть бути названі психологічними драмами, наприклад, “Безприданниця”, “Таланти й шанувальники”, “Без вини винні”. Персонажі цих добутків – неоднозначні, багатогранні особистості. Наприклад, Паратов з “Безприданниці” – блискучий пан, світський чоловік, здатний без праці закрутити голову романтичній панянці, “ідеал чоловіка” в очах Лариси Огудаловой, але в той же час це розважливий ділок і цинік, для якого немає нічого святого: “У мене, Мокій Парменич, нічого заповітного немає; знайду вигоду, так усе продам, що завгодно”.
Карандишев, наречений Лариси не просто дрібний чиновник, “маленька людина”, “соломинка”, за якого в розпачі намагалася вхопитися Лариси, але й особистість із болісно защемленим самолюбством. А про саму Ларису можна сказати, що вона тонка, обдарована натура, однак зовсім не вміє тверезо оцінювати людей і спокійно, прагматично до них ставитися. Напоследок потрібно відзначити, що Островський міцно ввійшов у літературу й сценічне мистецтво як письменник, що заклав реалістичні традиції в російському театрі, майстер побутової й психологічної прози XIX століття. П’єси “Колумба Замоскворечья”, як називали Островського критики, давно стали класикою російської літератури й театру
Схожі твори:
- Основні риси драматургії Островського Олександр Миколайович Островський народився в 1823 році в Москві: в Замоскворечье, – у стародавньому купецькому й чиновницькому районі. Батько майбутнього Драматурга, утворений і вмілий судовий чиновник, а потім – відомий в Московських комерційних колах стряпчий (адвокат), нажив неабиякий статок; Піднімаючись по службовим сходам, дістав права потомственого дворянина, Став поміщиком; зрозуміло,...
- Образ “жорстокого миру” у драматургії А. Н. Островського (по одній з п’єс “Гроза” або “Безприданниця”) Уже на початку свого творчого шляху А. Н. Островський звертається до зображення “темних” сторін у житті російського суспільства. У світі, що критики охрестили “темним царством”, панують деспотизм і неуцтво, самодурство й жадібність, ворожість до вільного прояву особистості й святенництво. Образ такого “жорстокого миру” Островський створює в п’єсі “Гроза”, що стала...
- На чиїй стороні драматург? (по п’єсі Островського “Гроза”) П’єса А. Н. Островського “Гроза” була написана за матеріалами поїздки автора в 1856 році по Волзі. Драматург задумав написати цикл п’єс про провинциальном купецтво, що повинен був би називатися “Ночі на Волзі”. Але, до зжалению, весь задум так і не був здійснений В 1859 році була написана перша драма із...
- ОСОБЛИВОСТІ КОНФЛІКТУ В П’ЄСІ А. Н. ОСТРОВСЬКОГО ОСОБЛИВОСТІ КОНФЛІКТУ В П’ЄСІ А. Н. ОСТРОВСЬКОГО. Конфлікт це зіткнення двох або декількох сторін, що не збігаються в поглядах, світовідчуваннях. У п’єсі Островського кілька конфліктів, але як же вирішити, який з них головний? В епоху соціологізму в литерату-роведении вважали, що соціальний конфлікт найважливіший у п’єсі. Звичайно, якщо бачити в образі...
- Особливості драматургії М. Горького (на матеріалі п’єси “Єгор Булычев і інші”) Все життя Гіркого-Художника займала тема російського купецтва. Він ішов по плутаному сліді нашого купця – цього примечательнейшего істоти, у такий короткий історичний строк російського капіталізму, що утворив міцну основу. Власник безлічі невивчених психологічних рис, що суперечать одна іншої, що викликають жах і ненависть, страх і відраза, милування й сміх, –...
- Жіночі долі й характери в п’єсі А. Н. Островського “Гроза” 1. Особливості творчості Островського. 2. Образ Кабанихи в п’єсі “Гроза”. 3. Варвара, дочка Кабанихи. 4. Катерина, невістка Кабанихи. Кілька десятків п’єс написав А. Н. Островський за своє життя, і у всіх цих добутках, як у дзеркалі, відбилися ті або інші сторони життя, сучасної авторові. Але тільки чи про свій час...
- Історія створення п’єси Н. А. Островського “Гроза” 1. Народності творчості Островського. 2. Судьбоносное подорож по Волзі. 3. Загальнонаціональний масштаб трагедії. 4. Значення “Грози” з погляду Добролюбова. “Мир Островського – не наш мир, і до відомого ступеня ми, люди іншої культури, відвідуємо його як чужоземці… Далеке й незрозуміле життя, що там відбувається… може бути цікавої для нас, як...
- Драматургія А. Н. Островського. Основні риси 1. Місце творчості Островського в російської драматургії. 2. “Народна драма” у театрі Островського. 3. Нові герої. Він відкрив миру людини нової формації: купця-старообрядника й купця-капіталіста, купця в сіряку й купця в “трійці”, що їздить за кордон і займається свій бізнес Островський розгорнув навстіж двері в мир, досі замкнений за високими...
- МІСТО КАЛИНОВ (ПО П’ЄСІ А. Н. ОСТРОВСЬКОГО “ГРОЗА”) МІСТО КАЛИНОВ (ПО П’ЄСІ А. Н. ОСТРОВСЬКОГО “ГРОЗА”) Олександр Миколайович Островський найбільший драматург минулого сторіччя. Його знамениті п’єси й донині входять у репертуар багатьох театрів Росії. “Він почав незвичайно,” писав про нього И. С. Тургенєв. Після того, як Островський прочитав свою першу п’єсу “Картина сімейного щастя”, його відразу ж охрестили,...
- Психологізм драми О. М. Островського ” Безприданниця” Кращою психологічною драмою О. М. Островського дійсно вважається “Безприданниця”. її нерідко порівнюють із “Грозою”, і в якійсь мірі це справедливо. “Гроза” – центр дорефор-меної драматургії Островського, “Безприданниця” теж вбирає в себе багато мотивів післяреформеної творчості драматурга. На зіставлення цих п’єс наводить і те, що в них розгортається драма неабиякої жіночої...
- Образ Катерини (по п’єсі А. Н. Островського “Гроза”) Задум “Грози” виник під час поїздки Островського по Волзі ( 1856-1857), але написана драма лише в 1859 році. “Гроза”, – писав Добролюбов, – без сумніву, саме вирішительное твір Островського”. Ця оценка не втратила своєї сили й дотепер. Серед усього написаного Островським “Гроза” є, безсумнівно, кращим произведенням, вершиною його творчості. Це...
- Художній театр H. А. Островського 1. Значення Островського-Реформатора. 2. Особливості драматургії. 3. Мир купців і поміщиків 4. Жіночі образи: Катерина й Лариса. Історія становлення російської драматургії, також як і історія російського театру цікава й захоплююча. Підкоряючись особливим законам розвитку, випробовуючи на собі вплив певних історичних особистостей, напрямків, історичних подій, театр розвивався, змінювався, міняючи через себе...
- “Особливості розвитку драматургії і театру в 1920-х роках” 1917 рік назавжди розділив історію України та світу надвоє: до і після. Втім, глобальні катаклізми першої чверті XX століття – предмет дослідження не тільки історика. Так, перш за все ми повинні говорити про те, що Жовтнева революція 1917 року змінила соціально-політичну карту світу, розділивши його на два протиборчі “табори”, що...
- Сенс назви п’єси О. М. Островського “Гроза” З появою А. М. Островського в російській літературі змінилося багато чого, а основні зміни відбулися у драматургії: письменник відкрив новий конфлікт на нашому грунті, нове середовище – купецтво, яка принесла своїх героїв і новий сенс п’єс, отже, принципово нові назви творів. Ці зміни добре помітні у п’єсі О. М. Островського...
- Психологізм драми А. Н. Островського “Безприданниця” Кращою психологічною драмою А. Н. Островського по праву вважається “Безприданниця”. Її нерідко зіставляють із “Грозою”, і у відомій мері це справедливо. “Гроза” – головне добуток дореформеної драматургії Островського, “Безприданниця” же вбирає в себе багато мотивів післяреформеної творчості драматурга. На зіставлення цих п’єс наводить і те, що в обох перед нами...
- Катерина Н. С. Лєскова в оповіданні “Леді Макбет Мценского повіту” і Катерина А. Н. Островського в п’єсі “Гроза” 1. Катерина Ізмайлова й Катерина Кабанова – купецькі дружини. 2. Образ Катерини Ізмайловій. 3. Образ Катерини Кабановой. 4. Подібність і відмінності героїнь. А. Н. Островський у своїх добутках зображував життя російського купецтва Завдяки цим добуткам ми замислюємося про те, наскільки трагичной могла бути життя жінки в атмосфері патріархального купецького середовища....
- Конфлікт поколінь у драмі А. Н. Островського “Гроза” 1. Життя російського патріархального купецтва. 2. “Темне царство” і його представники. 3. Молоде покоління в драмі. 4. Протиріччя між старшим і молодшим поколінням А. Н. Островський показав життя російського купецтва. У драмі “Гроза” на повсякденному тлі розгортається трагедія, що погубило життя молодої жінки. У чому причина загибелі Катерини? Чи можна...
- Жадов – герой комедії А. Н. Островського “Прибуткове місце” Молода людина, недавній випускник університету, Ж. є до дядечка, високопоставленому чиновникові, палким докоряти чиновницьких моралі. Нетерпимість Ж., його різкість і іепочтітель-ність обурюють дядечка, тому він відмовляє Ж. у “ваканціі” і в спорідненої підтримки. Ж. палко закоханий у недалеку, але чисту серцем Поліньку. Без засобів, без стану, з одними надіями на...
- Побут і вдачі міста Калинова в п’єсі А. Н. Островського “Гроза” Побут і вдачі міста Калинова в п’єсі А. Н. Островського “Гроза”. “Жорстокі вдачі, пан, у нашім місті, жорстокі! А. Н. Островський П’єса ” Гроза” А. Н. Островського створена в 1859 році. У своєму добутку автор яскраво показав безліч звичаїв і вдач, що існують у той час у Росії. На прикладі...
- Душевна драма Катерини. Учнівський твір за п’єсою О. М. Островського “Гроза” Відкіля ж беруться в Катерини життєві витоки цієї цілісності? Для того, щоб це зрозуміти, треба звернутися до культурного грунту, який пестував її. Без нього характер Катерини в’яне, як скошена трава. У світовідчутті Катерини гармонійно поєднується слов’янська язична давнина із християнською культурою, яка одухотворює і морально прояснює старі язичницькі вірування. Релігійність...