Основні теми й ідеї лірики А. Т. Твардовского
Поезія Олександра Твардовского стала однієї з яскравих сторінок історії чи росіянцітератури XX. століття. Сама доля цього чолостоліття й поета глибоко символична. А. Твардовский увійшов у літературу в рєредине 20-х років XX століття.
У своїй ранній творчості поет оспівувала нову деревенскую життя, колгоспне будівництво. Одну зі своїх ранніх поем він назвав “Шлях до зциализму”. У його віршах того років явно звучить відмова від вікових традицій: Замість цієї дідівської цвілі З кута буде Ленін дивитися.
Підсумком раннього творчого
Народився він на смоленському хуторі Загір’я. Саме тоді на його батька, умільця й трудівника Тритла Гордійовича Твардовского, і всю сім’ю неждано обрушилося
Поворотними для поета Твардовского стали роки Великої Вітчизняної війни, що він пройшов фронтовим корреспондентом. У військові роки його поетичний голос здобуває ту силу, ту дійсність переживань, без яких неможливо наварта творчість. Вірші А. Твардовского військових років – це й хроніка фронтового життя, що складалася не тільки з героических подвигів, але й з армійського, військового побуту (наприклад, вірш “Армейский швець”), і ліричні взволнованні спогади про рідний Смоленийщине, пограбованої й ображеної ворогамі, і вірші, близькі до народного пісні, написані на мотив “Позарастали стеж ки-доріжки… “. У віршах поета військового років звучить философское осмислення людської долі в дні всенародної трагедії. Так, в 1943 году Твардовский написав вірш “Два рядки”.
Воно навіяно фактом корреспондентской біографії поета: дві строчки із записної книжки нагадали йому про бійця-парубійкові, якого бачив він убитим, лежачим на льоді ще в ту незнамениту війну з Фінляндією, що передувала Великої Вітчизняної. І подвигу він не зробив, і війна незнаменита, але життя йому була дана єдина – через неї-те й осягає художник справжню трагедию всякої війни, передає пронзительное по силі ліризму відчуття не звернимости втрати: Мені шкода тої долі далекої, Начебто мертвий, самотній, Начебто це я лежу… Уже після війни, в 1945-1946 роках, Твардовский створює, може бути, самий значний свій добуток про війну – “Я вбитий під Ржевом”.
Бої під Ржевом бичи настільки кровопролитними в історії війни, що стали її найтрагічнішою сторінкою. Весь вірш – це страстний монолог мертвого, його звертання до живого. Звертання з того світла, обращение, на яке має право лише мертвий, – так судити про живий, так строго требовать від них відповіді. Вірш заворожує ритмом своїхніх анапестів.
Воно задоволено велике по объему, але прочитується на єдиному подиху. Знаменно, що в ньому кілька разів звучить звертання, що сходить до глибоких шарів традицій: традиції древнерусского воїнства, традиції християнської. Це звертання “брати”. У роки війни створена А. Твардовским і сама знаменита його поема “Василь Теркин”.
Його герой став символом російського солдата. Образ Василя Теркина – гранично узагальнений, збірний, народний характер у кращих його проявах. І разом з тим це не абстрактний ідеал, а живий человек, веселий і лукавий співрозмовник. У його образі з’єдналися й найбагатші літературние й фольклорні традиції, і сучасність, автобіографічні риси, що ріднять героя з автором (недарма він смоленский).
Теркин – це й боєць, герой, роблющий фантастичні подвиги, описані із властивому фольклорному типу повествования гіперболічністю (у главі “Хто стрелял?” він із гвинтівки збиває ворожий самолет), і людина надзвичайної стійкості (у главі “Переправа” розказана про подвиге – Теркин перепливає крижану ріку, щоб доповісти, що взвод на правом берегу), і вмілець, майстер на всі руки. Написано поему з тої дивної классической простотою, що сам автор позначив, як творче завдання: Нехай читач імовірний Скаже із книжкою в руці: – От вірші, а все понятно, Усе російською мовою.
Пізніше творчість А. Твардовского, його вірші 60-х років – одна із самих пречервоних сторінок російської поезії XX століття. Досить сказати, що вони витримують таке нелегке для поета сусідство, як вірші А. Ахматовій, Б. Пастернаку, а це під силу далеко не кожному, треба бути дуже більшим художником, щоб не потіряться на такому тлі. Не можна хоча б коротко не сказати про те, що в ці роки поет стає центральної фигурой усього прогресивного, чим була богате літературне життя. Журнал “Новий мир”, головним редактором якого був А. Твардовский, так і ввійшов в історію літератури як “Новий мир” Твардовского.
Ліричний герой пізньої поезії Твардовского – це насамперед мудрий чолостоліття, що міркує про життя, про час. Так, у вірші “Ніколи мені над збій знущатися…” поет затверджує, що головним порятунком людини від лиха становится праця, творчість. Над традиционний темою про поета й поезію чи роздумуєрический герой А. Твардовского пізнього років у багатьох віршах, наприклад у добутку 1959 року “Жити б мені з ловьем-одинаком…
“. І все-таки головна, сатравня хвора для поета тема – тема исторической пам’яті, що пронизує його лірикові 60-х років. Це й пам’ять про загиблим на війні. Їм присвячений вірш, которої сміло можна назвати однієї з вершин російської лірики XX століття: Я знаю, ніякої моєї провини В тім, що інші не прийшли з війни.
У тім, що вони – хто старше, хто моложе – Залишилися там, і не про тім же мовлення, Що я їх міг, але не зумів зберегти, – Мовлення не про те, але все-таки, все-таки, все-таки… Фінал вірша відкриває цілий мир людських переживань, цілу философию, що могла сформуватися в людей, чиє покоління пройшло через настількидо страшних і жорстоких випробувань, що каждий що вижив відчував це як чудо або награду, може бути, незаслужену. Але особенно гостро переживає поет ті етапи вітчизняної історії, які перечеркнулі життя його сім’ї, його батьків. У цьому й пізніше покаяння, і усвідомлення особистої вини, і висока мужність художника. Цієї тіме присвячені такі добутки А. Твардовского, як поема “По праву пам’яті”, цикл віршів “Пам’яті матері”.
У цьому циклі через долю матері людина передає долю целого покоління. Віковий уклад життя оказивается зруйнованим. Замість звичного сільського цвинтаря – неприютний погост у далеких краях, замість переїзду через ріку, символу весілля, – “інші перевози”, коли людей з “землі рідного краю вдалину спровадила пора”.
У поемі, написаної в 1966-1969 роках і опублікованої вперше в 1987 році, поет міркує про долю свого батька, про трагедии ті, хто із самого народження був відзначений як “дитина ворожих кровей”, “кулацкий синок”. Ці міркування знаходять философское звучання, і вся поема звучить застереженням: Хто ховає минуле ревниво, Той навряд чи з майбутнім у ладі… Поезія А. Твардовского – це мистецтво в найвищому змісті слова. Вона ще чекає справжнього прочитання й розуміння
Схожі твори:
- Основні теми й ідеї лірик А. Т. Твардовского Поезія Олександра Твардовского стала однієї з яскравих сторінок історії чи росіянцітератури XX. століття. Сама доля цього чолостоліття й поета глибоко символична. А. Твардовский увійшов у літературу в рєредине 1920-х років У ранній період творчества поет оспівував нове сільське життя, колгоспне будівництво, одну зі своїх ранніх поем назвав “Шлях до социализму”....
- Основні теми та ідеї лірики Ф. І. Тютчева Видатний російський лірик Федір Іванович Тютчев був у всіх відносинах протилежністю своєму сучасникові і майже ровесникові Пушкіну. Якщо Пушкін одержав дуже глибоке й справедливе значення “сонця російської поезії”, то Тютчев – “нічний поет”. Хоча Пушкін і надрукував у своєму “Сучаснику” в останній рік життя велику добірку віршів тоді нікому не...
- Основні теми й ідеї лірики Ф. И. Тютчева Видатний росіянин лірик Федір Іванович Тютчев був у всіх відносинах протилежністю своєму сучасникові й майже ровесникові Пушкіну. Якщо Пушкін одержав дуже глибоке й справедливе визначення “сонця російської поезії”, то Тютчев – “нічний поет”. Хоча Пушкін і надрукував у своєму “Сучаснику” в останній рік життя більшу добірку віршів тоді нікому не...
- Основні теми і ідеї лірики А. А. Фєта В особистості Афанасія Фєта дивним образом зійшлися дві абсолютно різних людини: огрубілий, сильно тертий, битий життям практик і натхненний, нестомний буквально до останнього подиху (а вмер він у віці 72 років) співак краси й кохання. Син дрібного німецького чиновника, Фєт був за хабар записаний сином орловського поміщика Шеншина, що відвіз...
- Основні теми лірики А. А. Фета В особистості Панаса Фета дивним образом з’єдналися два абсолютно різних характери: огрубілий, сильно тертий, битим життям практик і натхненний, невтомний буквально до останнього подиху (а вмер він у віці 72 років) співак краси й любові. Син дрібного німецького чиновника, Фет був за хабар записаний сином орловського поміщика Шеншина, що відвіз...
- Основні теми лірики Ф. И. Тютчева Видатний росіянин лірик Федір Вербанович Тютчев був у всіх відносинах протилежністю своєму современнику й майже ровесникові Пушкіну. Якщо Пушкіна справедливо називають “сонцем російської поезії”, то Тютчев – “нічний” поет. Хоча Пушкін і надрукував у своєму “Сучаснику” в останній рік життя більшу добірку віршів тоді нікому не відомого, що находились на...
- Моральна проблематика лірики А. Т. Твардовского У житті поета було багато випробувань, гірких вражень і переживань. Пройшовши дорогами Великої Вітчизняної як співробітник фронтової газети “Червона зірка”, побачивши жахи війни, Твардовский говорив у своїх віршах про самому головний, що хвилювало людини, солдата в гіркі й важкі мінути випробувань: Коли пройдеш таким шляхом Не день, не два, солдатів,...
- Основні теми і мотиви лірики М. Ю. Лермонтова Творчість Михайла Юрійовича Лермонтова зазнала впливу як романтизму, так і реалізму. У цьому його своєрідність. У поетичній спадщині Лермонтова ми бачимо рух від романтизму до реалізму, хоча й у зрілих і в пізніх творах зберігаються романтичні мотиви. Але в усі роки в поезії М. Лермонтов виявляв цікавість до особистості -:...
- Основні теми лірики М. Ю. Лермонтова 1. Мотиви протесту й заперечення. Образи маски й демона. 2. Розчарування Тема смерті. 3. Звертання до історії й легенд. 4. Природа в лірику Лермонтова. 5. Любовні переживання ліричного героя Лермонтова. 6. Роздуму про долю неабиякої особистості. 7. Тема батьківщини в лірику Лермонтова. Не зустріне відповіді Серед шуму мирського З полум’я...
- Основні теми й ідеї добутків Купріна У світовій літературі взагалі, а в російській літературі особливо, проблема взаємини людини з навколишнім його миром займає велике місце. Особистість і середовище, індивідуум і суспільство – про це міркували багато російських письменників XІX століття. Плоди цих міркувань відбилися в багатьох стійких словесних формулах, наприклад у відомій фразі “середовище заїло”. Помітно...
- Основні теми і ідеї добутків О. І. Купріна У світовій літературі взагалі, а в російській літературі особливо, проблема взаємини людини з навколишнім його світом займає велике місце. Особистість і середовище, індивідуум і суспільство – про це міркували багато російських письменників XІX століття. Плоди цих міркувань відбилися у багатьох стійких словесних формулах, наприклад у відомій фразі “середовище заїло”. Помітно...
- ОСНОВНІ ТЕМИ Й ІДЕЇ ДОБУТКІВ И. А. БУНІНА, А. И. КУПРИНА ОСНОВНІ ТЕМИ Й ІДЕЇ ДОБУТКІВ И. А. БУНІНА, А. И. КУПРИНА. У літературі взагалі, а в російській літературі особливо, проблема взаємини людини з навколишнім його миром займає дуже істотне місце. Особистість і середовище, індивідуум і суспільство про це міркували багато російських письменників XIX століття. Плоди цих міркувань відбилися в багатьох...
- Основні теми й ідеї добутків А. И. Куприна У літературі взагалі, а в російській літературі в осо-бенности, проблема взаємин людини й ок-ружающего його миру займає дуже істотне ме-сто. Особистість і середовище, індивідуум і суспільство – про це міркували багато російських письменників XIX століття. Плоди цих міркувань відбилися в багатьох стійких формулах, наприклад, у відомій фразі: “Середовище заїло”. Помітно...
- Ідеї лірики Тютчева Видатний росіянин лірик Федір Іванович Тютчев був у всіх відносинах протилежністю своєму сучасникові й майже ровесникові Пушкіну. Якщо Пушкін одержав дуже глибоке й справедливе визначення “сонця російської поезії”, то Тютчев – “нічний поет”. Хоча Пушкін і надрукував у своєму “Сучаснику” в останній рік життя більшу добірку віршів тоді нікому не...
- ДОЛЯ НАРОДУ У ТВОРЧОСТІ А. ТВАРДОВСКОГО І ЇЇ ХУДОЖНЄ ВТІЛЕННЯ ДОЛЯ НАРОДУ У ТВОРЧОСТІ А. ТВАРДОВСКОГО І ЇЇ ХУДОЖНЄ ВТІЛЕННЯ Доля народу була однієї з головних, якщо не самою головною темою творчості А. Твардовского. Поет знав про цю долю не понаслышке, він сам був частиною народу, сам пережив всі ті лиха й радості, які випали на частку російських людей в...
- Основні мотиви лірики Антонича Б.-І. Антонич Творча спадщина Богдана-Ігоря Антонича є свідченням того, що великий талант обов’язково зреалізує свої можливості за короткий час і проб’ється через перепони на дорогу передових думок часу, той шлях, який поєднує серце художника і серце його народу. Перша збірка віршів поета вийшла в світ у 1931 році, коли він...
- Основні теми творчості О. С. Пушкіна Однією з характерних особливостей О. С. Пушкіна як поета була надзвичайна різнобічність його творчого таланту. Лірика була для поета як одна з можливостей передавати свої почуття та настрої, брати участь у суспільно-політичному та літературному житті Росії. Пушкін привернув до себе увагу перш за все як виразник передових поглядів свого століття,...
- Основні мотиви лірики Ф. І. Тютчева Напевно, немає людини, що, прочитавши хоч один раз вірші Тютчева, залишиться до них байдужим. Поезія Тютчева дихає свіжістю й чистотою, земною красою й космічною досконалістю. Тютчев вміє описати те просте, що ми бачимо у світі, такими незвичайними словами, що воно з’являється перед нами зовсім в іншому світі. Тільки Тютчев може...
- Основні мотиви лірики Зерова Сучасникам у історії української літератури відкриваються все нові й нові імена інтелігентів-літераторів. справжніх патріотів своєї землі. Вони йдуть до нас із небуття і переходять в безсмертя. Серед багатьох таких імен – ім’я Миколи Зерова, батька українського неокласицизму. Творча спадщина Зерова значна й багатогранна: він залишив нам вірші, написані в різних...
- Основні мотиви лірики Ахматової Чим живе людина? Напевне, любов’ю. Любов’ю до людей, вірою в майбутнє, надією на краще. Можливо, саме тому, що всі ці супутники любові Анна Ахматова завжди несла в своєму серці, вона і прожила довге життя, людське і творче. Ця чудова талановита жінка донесла до нас літературні досягнення своєї епохи, що постала...