Образи правителів Глупова з “Історії одного міста” М. Е. Салтикова-Щедріна
1. Значення добутку в історії літератури. 2. Роль пародії в “Історії одного міста”. 3. Градоначальники міста і їхнє зображення. 4. Майстерність Салтикова-Щедріна Так почнемо повість цю… М. Е. Салтиков-Щедрін На питання, пов’язані з написанням “Історії одного міста”, М. Е. Салтиков-Щедрін відповідав, що книга ця присвячена сучасності. Він ніколи не припускав навіть, що текст його добутку стане цікавий для нащадків, однак і сучасний читач знайде в “Історії…
” щось, що здасться йому цікавим і актуальним. Велике значення в
Так починається добуток, і в цьому
Приходите княжити й володіти нами” – стає несерйозністю й безглуздістю Тому що мир міста Глупова – мир зазеркалья, де діють закони “від противного”. Не хочуть князі йти правити глуповцами, та й той, котрий захотів, ставить над ними свого ж, глуповского ” злодія-новатора”. Подальшого глави представляють читачеві літопис, що описує життя глуповцев у різні періоди історії при різних правителях (знову ж літопис – прийом, необхідний для створення більшої правдоподібності, життєвості добутку). Глава ж “Опис градоначальников” представляє целую низку виродливих, гротескних, безглуздих персонажів, по тій або іншій причині виконуючу роль градоправителів.
І начебто б мають вони нормальні імена, прізвища й по батькові, виглядають як люди й мають досить звичайні слабості й недоліки, але при цьому в кожному з образів утримується щось доконане фантастичне, потойбічне, того ще більш страшне. Однак який народ, такий і цар Провідний свій рід від древніх головотяпів, нездатні самостійно обрати собі правителя із числа своїх же одноплемінників, глуповци по природі надзвичайно “начальстволюбиви”. Вони почувають себе неспроможними сиротами, що залишилися без якої б те не було опіки, тому самодурства Органчика приймаються як “рятівна строгість”. Вся безглуздість ситуації криється в сліпій слухняності людині, у якого в голову вмонтований органчик, що програє дві фрази: “не потерплю” і “розорю”.
Звичайні для Глупова такі правителі, як Іван Пантелеич Прищ, голова якого наповнена фаршем, француз Дю-Марио, “при ближчому розгляді оказавшийся дівицею”. Але кульмінацією абсурдного перерахування стає Похмурий-Бурчеев, “прохвоет, що задумав обхопити весь всесвіт”. Його долають божевільні ідеї по встановленню єдиних порядків, що зрівнюють, як у місті, так і в дикій природі.
Для того щоб Глупов відповідав його вигадництвам, городянам доводиться буквально знищити його, безмовно підкоряючись наказам володаря-самодура. Його маячні ідеї й злагоджені дії приведуть до смерті й глуповцев, і градоначальника, що означає неспроможність, безглуздість його ідей перед законами живої природи. Необхідно сказати також про таких цікавих персонажів, як Іван Матвійович Баклан – ростом трьох аршинів і трьох вершків, що відбуває по прямої лінії від найвищої в Москві дзвіниці Івана Великого й буриЪЪ, що вибухнула, що гине від переломлення під час; Никодим Осипович Іванов, що “був настільки малого росту, що не міг уміщати великих законів, умер від натуги, підсилюючись осягти сенатський указ” і багато хто інші. Використання сатири й фантастики при створенні образів градоправителів зовсім невипадково – воно було продиктовано особливостями творчого завдання Описувані персонажі не повинні були бути зовсім гротескними – при всій їхній безглуздості й фантастичності, вони повинні були зв’язуватися у свідомості читача з ( ходом реальної історії, тобто повинні бути пізнавані.
Так, згадуючи про характеристики Никодима Осиповича Іванова, настільки малого, що його розум був нездатний уміщати кілька законів відразу, читач повинен розуміти, що безглузді характеристики взяті автором з реальної історії. Справа в тому, що із середини XVII століття по 1825 рік була видана незліченна кількість законів, що склали порядку сорока п’яти томів. Така ж кількість томів із законами вийшло у світло при Миколі I і Олександрі II.
Особливістю визначення цих законів була неймовірна просторікуватість і заплутаність формулювання Тому й звичайній людині було немудро “лопнути від натуги”, намагаючись умістити в себе кілька законів одночасно. Взагалі дослідники знаходять у деяких фігурах реальних історичних діячів. Так, наприклад, в образі Негодяева є щось від Павла I, у фігурах Микаладзе й Грустилова – від Олександра I, у Перехоплення-Хвацькому – від Миколи I. Глуповская історія, по суті своєї, є противоисторией. Це смішна, гротескова опозиція реально існуючому миру, що висміює через текст літопису саму історію.
Але й тут не змінило авторові тонке почуття міри. Пародія дозволяє, спотворивши реальність, розглянути в ній щось смішне, несерйозне. Але Щедрін не забуває про те, що об’єктом його пародії й глузування є саме серйозне поняття – поняття історичного ходу держави. “Історія одного міста” була кілька разів екранізована, ставилися спектаклі, – ці дії проходили з надзвичайним успіхом. Але спроби перевести добуток на іноземні мови було невдалою – чуже мовлення не здатне передати повною мірою відтінки змісту й гумору, вкладені в тканину тексту працьовитою рукою автора
Схожі твори:
- Пародія в “Історії одного міста” М. Е. Салтыкова-Щедріна Пояснюючи задум “Історії одного міста”, М. Е. Салтиков-Щедрін затверджував, що книга ця про сучасність. У сучасному йому світі він бачив своє місце й ніколи не вважав, що створені їм тексти будуть хвилювати його далеких нащадків. Однак виявляється достатня кількість причин, завдяки яким його книга залишається предметом і приводом для пояснення...
- Опис міста Глупова в циклі оповідань “Історія одного міста” Повість М. Е. Салтикова-Щедріна ” Історія одного міста” являє собою цикл оповідань, не зв’язаних між собою сюжетом або тими самими героями, але об’єднаних в один добуток через загальну мету – сатиричного зображення сучасного Салтикову-Щедріну політичного пристрою Росії. “Історію одного міста” визначають як сатиричну хроніку. Дійсно, історії з життя міста Глупова...
- Сатиричне зображення глуповцев (По добутку М. Е. Салтикова-Щедріна “Історія одного міста”) 1. Зміст добутку. 2. Сатиричне зображення міста. 3. Глуповци і їх градоначальники. 4. “Історія глуповского лібералізму”. 5. Зміст фінальної сцени. Добуток М. Е. Салтикова-Щедріна “Історія одного міста” є оригінальним сполученням реалістичного й фантастичного, гротескного Добуток висвітлює історію вигаданого міста Глупова, однак зазначені точні дати записів – з 1731 по 1826...
- Переказ роману Історія одного міста Салтикова-Щедріна М. Е План переказу 1. Літописець знайомить читача з метою своєї праці й історією походження глуповцев. 2. Характерні риси 22 правителів міста Глупова. 3. Життя градоначальника Брудастого, що мало в голові органчик. 4. Боротьба за владу в Глупове. 5. Правління Двоекурова. 6. Спокійні роки й голод при градоначальнике Фердищенко. 7. “Прогресивна” діяльність...
- Скорочено Історія одного міста Салтикова-Щедріна М. Е “Глуповци відбулися від головотяпів, поруч із якими проживали племена лукоедов, слепородов, вертячих бобів, рукосуев і інших. Всі вони ворогували між собою. Головотяпи пішли шукати собі князя. Усе відмовлялися від таких ні на що не здатних підданих, нарешті один погодився й прозвав їх глуповцами. Історичні ж часи в місті Глупове почалися...
- Проблема влади в “Історії одного міста” Твір 10 клас. В “Історії одного міста” викриваються недосконалість суспільного і політичного життя Росії. На жаль, Росії рідко щастило на добрих правителів. Довести це можна, відкривши будь-який підручник історії. Салтиков Щедрін, щиро переживаючи за долю своєї батьківщини, не міг залишитися осторонь від цієї проблеми. Своєрідним рішенням і став твір “Історія...
- “Історія одного міста” – сатирична енциклопедія російського Центральною темою “Історії одного міста” Салтикова-Щедріна є стосунки влади і народу. В образі Глупова сатирик змалював Російську державу з її злигоднями й потворністю, з її самодержавними правителями та приголомшеними деспотією обивателями. Казармений Угрюм-Бурчеєв поєднує у собі яскраві прикмети реакційних політичних режимів різних країн і епох. Сміх поступається місцем гіркоті та...
- Гротеск, його функції й значення в зображенні міста Глупова і його градоначальников Творчість Салтыкова-Щедріна, демократа, для якого самодержавно-кріпосницький лад, що панує в Росії, був абсолютно неприйнятний, мало сатиричну спрямованість. Письменника обурювало російське суспільство “рабів і панів”, бешкетування поміщиків, покірність народу, і у всіх своїх добутках він викривав “виразки” суспільства, жорстоко висміював його пороки й недосконалості. Так, починаючи писати “Історію одного міста”, Салтиков-Щедрін...
- Казки М. Е. Салтикова-Щедріна як політична сатира Салтиков-Щедрін – один з величайших сатириків миру. Все своє життя він присвятив боротьбі за освобождение російського народу, критикуючи у своїхніх добутках самодержавство й кріпосництво, а після реформи 1861 року – пережитки кріпосного права, що залишилися в побуті й психології людей. Сатирик критикував не тільки деспотизм і егоїзм гнобителів, але й...
- Історія одного міста характеристика образа Глуповцов ІСТОРІЯ ОДНОГО МІСТА ( 1869-1870) Глуповци – мешканці міста, образ якого вперше з’явився на початку 1860-х рр. у нарисах письменника “Глупов і глуповци” і “Глуповское розпуста”, заборонених цензурою. Глуповци, як пояснив Щедрін у полеміці із критиками книги, – це “народ історичний”, тобто реальний, не ідеалізований, “люди, як і всі інші,...
- Проблематика казки Михайла Салтикова-Щедріна “Дикий поміщик” Проблематика казки Михайла Салтикова-Щедріна “Дикий поміщик” Казка, лише один з жанрів щедрінської творчості, органічно близька художньому методу сатирика. Для сатири Щедріна властиве використання художнього перебільшення, фантастики, гротеску, езопівської мови та зіставлення соціальних явищ дійсності з явищами тваринного світу, казкової фантастики, у своєму розвиткові призвели до появи у творчості Щедріна окремих...
- Казки М. Є. Салтикова-Щедріна як політична сатира Салтиков-Щедрін – один з найбільших сатириків світу. Все своє життя він присвятив боротьбі за звільнення російського народу, критикуючи у своїх добутках самодержавство і кріпосництво, а після реформи 1861 року – пережитки кріпосного права, що залишилися в побуті і психології людей. Сатирик критикував не тільки деспотизм і егоїзм гнобителів, але і...
- Казки М. Е. Салтикова-Щедріна. Реальне й фантастичне 1. Сатира Салтикова-Щедріна. 2. Жанрові особливості казок. 3. Герої. 4. Фантастичні мотиви. Казки М. Е. Салтикова-Щедріна – це зовсім особливий шар творчості письменника. Практично всі Салтиков-Щедрін створив в останні роки життя. Ці короткі добутки вражають розмаїтістю художніх прийомів, а так само своїм соціальною значимістю. Письменник адресує свої “казки” “дітям неабиякого...
- Ідейний зміст “казок” Салтикова-Щедріна “Казки” Салтикова-Щедріна не випадокале називають підсумковим добутком автора. У них з усією гостротою підняті ті проблеми Росії 60-80 гг. XIX століття, которие хвилювали передову інтелігенцію. У суперечках про подальші шляхи Росії висказивались багато точок зору. Відомо, що Салтиков-Щедрін був прихильником боротьби ссамодержавием. Як і багато мислячих людей того часу, він...
- Народні казки у творчості М. Є. Салтикова Щедріна Було б несправедливо обмежити всю проблематику казок Салтикова Щедріна описом протистояння селян і поміщиків і бездіяльності інтелігенції. Перебуваючи на державній службі, автор мав можливість ближче познайомитися з так званими господарями життя, образи яких знайшли своє місце в його казках. Прикладами таких є “Бідний вовк”, “Казка про щуку зубастою” та ін...
- Мир казок М. Е. Салтикова-Щедріна 1. Поняття й типології казок. 2. Казка народна й казка авторська. 3. Галерея образів казкових персонажів. 4. Від поміщика й генерала до інтелігента й мужика. 5. Вплив казок Щедріна на російську літературу – Казка – неправда, так у ній натяк… А. С. Пушкін Казка – особливий, фантастичний і реальний мир...
- Особливості казок Салтикова-Щедріна Жанр казки у творчості М. Є. Салтикова-Щедріна становить особливий пласт, що з’явився своєрідним підсумком творчості сатирика. Засновані на західноєвропейських і національних російських літературних традиціях, казки Салтикова-Щедріна є самобутніми і не схожі ні на які інші. У них сплітається воєдино фантастичне і реальне, комічне і трагічне, широко використовується гротеск, гіпербола, іронія,...
- Проблематика казки Михайла Салтикова-Щедріна “Премудрий піскар” Проблематика казки Михайла Салтикова-Щедріна “Премудрий піскар” У складному змісті казок Щедріна, малих за об’ємом та великих за своїм ідейним змістом, можна виділити наступні теми: сатира на самодержавний уряд та на експлуататорські класи, зображення життя народу в царській Росії, викриття поведінки та психології по-обивательськи настроєних прошарків інтелігенції, розкриття індивідуальної моралі та...
- Твір по повісті “Історія одного міста” У творчості Салтикова-Щедрина “Історія одного міста” (1869 -1870) займає одне із центральних місць. Це яскравий зразок політичної сатири, у якій зазнають безкомпромісної критики самі основи самодержавства, викриваються будь-які форми деспотизму, виражений рішучий протест проти ідеології смиренності, покірності й пасивності. У сатиричній “Історії одного міста” сполучаються елементи побутове й фантастичні, своєрідно...
- Сміх Салтикова-Щедріна в циклі “Казки для дітей неабиякого віку” Салтиков-Щедрін – один з найбільших сатириків миру. Все своє життя він присвятив боротьбі за звільнення російського народу, критикуючи у своїх добутках самодержавство й кріпосництво, а після реформи 1861 року – пережитки кріпосного права, що залишилися в побуті й психології людей. Сатирик критикував не тільки деспотизм і егоїзм гнобителів, але й...