УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. НАРОДНІ ЛЕГЕНДИ

Мета: розширити знання учнів про народні легенди; розвивати зв’язне мовлення, вміння аналізувати, співставляти, порівнювати прочитані твори, оцінювати вчинки дійових осіб; виховувати любов до рідного слова.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні ми продовжимо вивчати твори усної народної творчості. Пригадаємо один із її жанрів.

Закінчіть речення.

Невеликі за обсягом твори-розповіді, у яких відбилися народні уявлення про виникнення рослин,

звірів, птахів, походження імен людей, назв річок, озер, окремих місцевостей, про події минулого та видатних історичних діячів, – це… (легенди).

– Назвіть легенди, з якими ви ознайомилися, готуючись до уроку (“Чому у морі вода солона”; “Перекази старих людей про чарівну квітку папороть”; “Чому кує зозуля”; “У золота сльози ллються”.)

– Яка легенда вам найбільше сподобалася?

III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

Робота в парах

– Упізнайте твір за зачином і кінцівкою.

Багато років тому назад жили два брати. Один бідний, а другий багатий. Померли їхні батько й мати. Тоді

менший брат став жити іще гірше. Злякався старший брат, що розвалиться хата, взяв і виштовхнув жорна з хати. Вони покотилися з гори прямо в море та й потонули. Отож і до цього часу на дні моря крутяться жорна та все мелють і мелють сіль. (“Чому в морі вода солона”) Коли папороть розквітає, ніч буває яснішою, і море коливається. Бутон квітки розкривається з тріском і розпускається золотим або червоним кривавим полум’ям, настільки яскравим, що око не в змозі виносити дивовижного блиску.

Цієї ж миті селянин назавжди втратив мудрість і забув про всі дива, які з ним трапилися. (“Перекази старих людей про чарівну квітку папороть”)

Про зозулю питаєте? Давно те було. Не знаю, правда, але колись розповідали старі люди, нібито справді таке було. Пішли якось дівчата до озера купатися. От накупалися, стали збиратися додому. Коли ж в одної одежі нема. Дівчата зібралися і пішли собі, а вона все ходить по берегу та ту одежу шукає. Шукала-шукала – вже й смеркати почало.

Зозуля ж літає та все кує, чоловіка-вужа до себе кличе, а на свято Петра вертається до неї колишня пам’ять. Пригадає, що чоловіка вбито, та й замовкне. (“Чому кує зозуля”)

Було у вдови дві дочки. Обидві красні, як зорі вечірні. Добру навчила їх мати і до роботи привчила.

З’їли вони вдвох одне яєчко та шматочок хліба, напились погожої водиці та й тим раді та веселі.

Радується серце матері їхньому щастю. (“І у золота сльози ллються”)

Фізкультхвилинка Гра “Чи уважний ти читач?”

Тестування

Де молодший брат знайшов жорна?

А) У річці; б) на дорозі; в) в озері.

Що мололи жорна?

А) Борошно; б) пісок; в) сіль.

Куди покотилися жорна від старшого брата?

А) В океан; б) в море; в) в озеро.

Напередодні якого свята селянин шукав волів?

А) Івана Купала; б) Трійці; в) Водохреща.

Куди потрапила квітка папороті чоловікові?

А) У кишеню; б) у постоли; в) у чоботи.

Хто віддав квітку папороті подорожньому?

А) Чоловік; б) жінка; в) діти.

Куди пішли купатися дівчата?

А) До моря; б) до річки; в) до озера.

Хто вкрав одяг в дівчини?

А) Дід; б) вуж; в) дівчата.

Хто розповів бабі таємницю вужа?

А) Онук; б) онучка; в) дочка.

Чим стара баба вбила вужа?

А) Сокирою; б) лопатою; в) каменем.

Скільки дочок було у вдови?

А) Дві; б) три; в) одна.

За кого раділо серце матері?

А) За молодшу дочку; б) за старшу дочку; в) за себе.

Робота в групах. Гра “Кращі розповідачі легенд”

Кожна група одержує завдання розказати легенду. Учні заслуховують розповідь кожної групи, обирають кращу.

ПІДСУМОК УРОКУ

– Які твори опрацювали до сьогоднішнього уроку?

– Що вам найбільше сподобалося в легендах?

– Над чим вони вас змусили замислитися?

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

– Наступний урок позакласного читання проведемо за темою “Казка мудрістю багата. Побутові казки”.

Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)

УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. НАРОДНІ ЛЕГЕНДИ