Образ Феліція в однойменній оді Державіна
За словами В. Г. Бєлінського, Ода “Феліція” – одне з “кращих створінь Державіна, в якій видно російський розум і чується російська мова. Незважаючи на значну величину, ця ода пройнята внутрішньою єдністю думки, від початку до кінця витримана в тоні “. Дивно, що при такій високій оцінці критики даної оди сам поет не наважувався її надрукувати. Ода виявилася відомою завдяки знайомому Державіна, раднику президента Академії наук О. П. Козодавлева, який показував її декільком особам, в тому числі і Є. Р. Дашкової. Твір було надруковано
В оді під ім’ям “киргиз-Кайсацкой” царівни Феліція Державін зобразив Катерину П. Ім’я Феліція взято поетом з “Казки про царевича Хлорі”, написаної самою імператрицею для її онука, майбутнього імператора Олександра Павловича. Катерина II прихильно прийняла подарунок віршотворця, адже “Феліція” з її протиставленням доброчесного і мудрої імператриці слабким, порочним дворянам відповідала її власною програмою. Державін багато
У своїх вчинках вона не горда, в жартах і справах люб’язна, в дружбі приємна і тверда, байдужа до слави. Вираз “байдужість до влади” в даному контексті можна сприймати в прямому сенсі слова: Катерина відмовилася від титулів “Велика”, “Премудра”, “Мати вітчизни”, піднесений їй в 176 7 році Сенатом і комісією з вироблення нового уложення. Імператриця, в зображенні Державіна, займається законодавчою діяльністю, не любить маскаради, але
Лагідності ходячи стезею,
Милостива душею,
Далі поет перераховує позитивні сторони царювання Катерини, підкреслює її справедливість у розв’язанні конфліктних ситуацій: лише їй підвладне творіння з темряви світла, лише вона одна здатна, “ділячи Хаос на сфери струнко, союзом цілість їх кріпити”, творити з розбіжності згоду, а з пристрастей лютих – щастя. У заслугу Катерині ставиться і те, що вона нікого не ображає і не ображає, на дуріння дивиться крізь пальці, але зло суворо карає. Імператриця не здатна винищувати людей, як вовк знищує овець:
Провини поблажливістю правиш.
Як вовк овець, людей не тиснеш,
Ти знаєш прямо ціну їх. Компліментарна манера викладу не заважає поетові показати конкретні справи правительки, її заступництво торгівлі та промисловості. Вона, за словами поета, той бог, який “брані усмирив”, “сіра і убога покрив, одягнув і нагодував”, “одно всіх смертних просвіщає, хворих покоит, зцілює, добро лише для добра творить”, “дарував свободу в чужі області скакати, дозволив своєму народові сребра і золота шукати “,” велить любити торги, науки і щастя дому знаходити “. Поряд з компліментами, В оді “Феліція” Катерина отримала не менше повчань, ніж її вельможі. По відношенню до благородної покровительці наук і освіти Державін пропагує свій основний життєвий принцип, не раз акцентуючи увагу на тому, що цар повинен дотримуватися законів, єдині як для нього, так і для підданих. Ці закони, за словами Державіна, засновані на “божеською волі”, а тому є загальнообов’язковими. Торкнувся поет і літературну діяльність Катерини: Феліція “просвічує людей” і пише “в казках повчання”. Державін згадує казку, написану для онука, звертаючи увагу на її повчальний характер:
Ти пишеш у казках повчання
І Хлору в абетці повторюєш:
“Не роби нічого злого,
І самого сатира злого
Брехуном нікчемним створиш
Неоднозначне трактування викликає відоме визначення поезії, включене в оду: Феліція дивиться на поезію, як на “влітку смачний лимонад”. Цілком можливо, що і Катерина мала подібний погляд на літературу, однак і сам Державін ставив перед поезією завдання бути приємною, приємним і корисною. При цьому він вважав, що понад усе діяльність на державному терені, а вірші, поезія – Це те, чим можна займатися “в години вільні”. Успіх “Феліція” був повним і блискучим. Імператриця надіслала Державіну золоту, обсипані діамантами табакерку з п’ятьмастами червоних – “з Оренбурга від киргизької царівни”. Сміливість поета виразилася в тому, що він порушив давню традицію і до царюючої государині – особі, про який було прийнято говорити з підлесливістю, – звернувся не тільки як до монархині, іншої як до приватної особи. Сподіваючись, що його почують, Державін зважився заговорити з самою імператрицею і висловити їй свою точку зору.
Схожі твори:
- Образ Катерини в однойменній поемі Шевченка Катерина… В уяві відразу ж постає овіяний смутком образ Катерини з однойменної поеми Шевченка. У латаній свитині, з дитиною на руках, “на плечах торбина, а в руках ціпок”. Ціпок, яким захищала вона себе, свого сина від злих собак, злих людей, злої долі. Та хіба ж захистить він її, одиноку і...
- Образ Катерини в однойменній поемі Тараса Шевченка Катерина… В уяві відразу ж постає овіяний смутком образ Катерини з однойменної поеми Шевченка. У латаній свитині, з дитиною на руках, “на плечах торбина, а в руках ціпок”. Ціпок, яким захищала вона себе, свого сина від злих собак, злих людей, злої долі. Та хіба ж захистить він її, одиноку і...
- Тема смерті й безсмертя в поезії Державіна Тема смерті невідступно супроводжує поезію Державіна з його перших відомих нам одичних створінь У старості, на спокої, живописуя званские краси й застільні “натюрморти”, увінчані блакитним щучим пером, поет немов би знову бачить: “Де стіл був страв, там труна коштує” – і гірко пророчествует: “Зруйнується цей будинок, засохне бор і сад…”...
- Хто такий поет у розумінні Державіна Гаврило Романович Державін вступив у літературу вже літнім, що багато побачив людиною з віршами, що говорили про тлінність життя, про смерть і безсмертя. І закінчив шлях монументальним восьмивіршем, одою “На тлінність”. Він написав оду за два дні до кончини й підтвердив цим, що залишився поетом у світі до гробової дошки...
- Анакреонтические вірші Державіна Солодко є, і пити, і спати; Оди Анакреона, дійсні й приписувані йому, перекладали й “перекладали” майже всі російські поети XVIII в. Одне з останніх видань лірики Анакреона, де були представлені й грецький текст і переклади, було здійснено в 1794 р. близьким приятелем Державіна – Н. А. Львовим. Видимо, не без...
- Образ Катерини в однойменній поемі Т. Шевченка “Коли тобі нема що сказати – мовчи, коли є – кажи і не бреши”. Цей відомий вислів Ромена Ролана якнайкраще визначає основний критерій письменницької творчості. І він цілком застосовний до Шевченкового поетичного мистецтва, яке завжди говорило про справді важливе для нього і його народу – і говорило правду. Окрім того,...
- Біблійні тексти й вірші Державіна Варто згадати, що “Псалтир” була єдиною книгою Старого завіту, розповсюдженої на Русі віддавна. Її поряд з Євангеліями й “Апостолом” найчастіше переписували. По ній училися читати й писати; вона була знайома кожному мало-мальськи грамотному росіянинові людині У поетичній спадщині Г. Р. Державіна багато перекладів і наслідувань із “Псалтиря”, відзвуки її нерідко...
- Ідеал людського достоїнства й цивільного служіння Батьківщині в добутках Г. Р. Державіна, А. Н. Радищева, Д. И. Фонвізіна Д. И. Фонвізіну вдалося показати дійсність такий, яка вона є, але він не вимагав корінних змін соціальних умов. Г. Р. Державін зумів осягнути складність, контрастність навколишнього світу, але ці протиріччя, як правило, не розкривалися їм у соціальному плані. А. Н. Радищев – перший письменник XVIII століття, що вникнул в істоту...
- Поезія Г. Р. Державіна Поезія Г. Р. Державіна – одне із самих значних явищ у російській літературі XVІІІ століття. Поетичний діапазон Державіна незвичайно широкий. У його творчості створюється образ гідного громадянина й освіченого правителя, сатирично викриваються високопоставлені чиновники, затверджуються ідеали патріотизму й служіння батьківщині, прославляється героїзм росіян воїнів У всім він поет зі своєю...
- Історичні портрети у творчості Г. Р. Державіна 1. Образ Суворова. 2. Роль природи в зображенні полководця. 3. Наснага своїм прикладом солдат. 4. Справи й учинки великої особистості. Війна закінчена лише тоді, коли похований останній солдат. А. В. Суворов У своїй поетичній творчості Г. Р. Державін звертається до історичних особистостей. Вони багато чого зробили для нашої держави, не...
- Образ землі в однойменній повісті Кобилянської Добра книга – як мудра людина. Трапиться в житті несподівано, а коли настає час розлучатися, то душу огортає жаль. Ще одна коротка мить – і відійде, і забере з собою любу тобі розмову, і понесе геть веселі й сумні оповіді, але ще довго стоятимуть в уяві образи й постаті літературних...
- Образ Гобсека у однойменній повісті Оноре де Бальзака Перша теза Гобсека – відносність усіх цінностей, їхня залежність від оточення: “На світі немає постійного. Існують лише умовності – свої для кожного клімату”. Головний висновок лихваря-філософа – треба в житті спиратися на щось таке, що дасть змогу задовольняти власний егоїзм і керувати іншими. І така сила – золото. “Щоб здійснити...
- Образ Прометея в однойменній поемі Андрія Малишка Багато митців різних епох та народів зверталося до образу Прометея, який неухильно виконує своє призначення не заради слави, а заради щастя людей, і стає символом мужності, героїзму і нескореності. Образ Прометея надихнув і відомого українського митця Андрія Малишка на створення хвилюючої поеми, в якій він розказав про героїчну долю радянського...
- Образ Незнайки і його друзів в однойменній трилогії Носова У цей ряд легко й упевнено встає придуманий Н. Носовим Незнайка з більшим числом своїх друзів: “Пригоди Незнайки і його друзів” (1954); “Незнайка в Сонячному місті” (1958); “Незнайка на Місяці” (1965). Шістнадцять друзей-коротишек скоряють читачів насамперед саме тим, що живуть “по правді”, як теперішні діти Вони не можуть, не хочуть...
- Образ Василя Тьоркіна в однойменній поемі А. Т. Твардовського Поема О. Твардовського “Василь Тьоркін” допомагає зрозуміти справжню міру людських жертв і втрат, які були понесені на війні і про які було сказано на повний голос тільки через десятиліття після Великої Перемоги. Але книга писалася в самий розпал війни, коли перемога була далека, а на порядку денному перед читачами та...
- Образ Ярослава Мудрого в однойменній п’єсі І. Кочерги 1. “Ярослав Мудрий” – кращий твір у спадщині І. А. Кочерги (він зайняв чільне місце в історії нашої драматургії і театру). 2. Суперечливість образу Ярослава Мудрого (у ньому поєднані і лицарська відвага, і державний розум, і підтримка науки, знань, і щедрість, і честолюбство, і лукавство, і лякливість): А) “Бо кріпок...
- Образ Марусі в однойменній повісті Квітки-Основ’яненка Григорій Квітка-Основ’яненко стояв поруч з Іваном Котляревським біля першоістоків нової української літератури. Письменника обурювало зневажливе ставлення до його рідної мови та висловлення про непридатність її для написання високохудожніх творів, які могли б розчулити читача, викликати в нього глибокі переживання. Повість “Маруся” стала прикладом того, що українська мова нічим не поступається...
- Образ Мойсея в однойменній поемі І. Франка І. Поема І. Франка “Мойсей” – вершина поетичної творчості поета. (Це глибокий філософський твір про взаємини вождя і народу на шляху боротьби за кращу долю.) ІІ. Образ Мойсея. 1. Мойсей – єврейський пророк. (Він вів свій народ з єгипетської неволі сорок років через важкі випробування до нової Батьківщини – обіцяної...
- Звертання Пушкіна у своїй творчості до Горацию й Державіна Але була ще одна, більше істотна причина звертання Пушкіна до Горацию й Державіна. Гораций, як і багато хто його сучасники, був переконаний, що інші держави можуть, подібно давньоєгипетському, зникати з особи землі, але тільки Рим – вічна; імперія римська, її державні встановлення, що панує релігія, римське мовлення не зникнуть ніколи....
- Образ Русалочки в однойменній казці Х.-К. Андерсена У міфах, переказах, легендах відносини русалок з людьми складаються по одній схемі: русалка, мстячи людині за свою загибель, прагне повернути те право, що є в людини – право на безсмертну душу. Тому завдання міфологічної русалки – змусити людину полюбити себе, вступити з нею в любовні відносини, адже тільки таким способом...