Образ дороги в добутках російської літератури XIX століття (“Заметіль”, “Капітанська дочка” А. С. Пушкіна, “Герой нашого часу М. Ю. Лермонтова)
1. Значення образа дороги в літературі. 2. Дорога в добутках А. С. Пушкін. 3. Дорога в добутках М. Ю. Лермонтова.. Виходжу один я на дорогу; Крізь туман кременистий шлях блищить; Ніч тиха. Пустеля внемлет богові, И зірка зі звездою говорить.
М. Ю. Лермонтов Образ дороги є в літературі одним з найстарших не тільки в російській літературі, але й у світовий. стрічка, Що Веде вдалину, дороги й застигла архітектура будинку – це образи пошуку й спокою, майбутнього й минулого, між якими затиснутий коротка мить сьогодення. Очевидно, що два ці образи –
Під час мандрівок вони роблять більшість своїх подвигів. Не є виключенням і герої російських билин: Ілля Муромець, тридцять три роки просидевший удома, по шляху в Київ перемагає поодинці величезне військо й Солов’я-Розбійника. Природно, що в процесі історичного розвитку суспільства образ дороги в літературі
По-друге, дорогу можна розуміти не тільки у вузькому змісті як відрізок шляху, що зв’язує дві крапки, але і як людське життя. Звичайно, якщо підходити із цієї точки зору, можна затверджувати, що образ дороги як життєвого шляху людини присутній у будь-якому літературному творі. Однак зупинимося на більше вузькому підході до розуміння образа дороги й розглянемо на декількох прикладах, як осмислювали цей образ письменники XIX століття. Повість “Заметіль” А. З. Пушкіна звичайно ж добре відома всім. Складаючи цю повість, Пушкіна хотів посміятися над модними в той час сюжетами любовних романів.
Але це зовсім не означає, що добуток позбавлений глибокого змісту. Разючий по своїй виразності й силі образ дороги – дороги, як долі, що веде людину, показує нам Пушкін! Справді заметіль застала в шляху обох молодих людей Володимира й Бурмина. Здавалося б, дорога до церкви, де чекає його Маша – це дорога Володимира, адже вони люблять один одного й твердо мають намір обвінчатися всупереч волі батьків дівчини.
“Але ледь Володимир виїхав за околицю в поле, як піднявся вітер і зробилася така заметіль, що він нічого не взвидел”. Начебто нічого незвичайного: у сильну заметіль, звичайно, важко щось розглянути. Чи варто дивуватися, що парубок збився з дороги? Однак от що говорить про свою подорож у ту ж заметіль Бурмин: “Бура не вщухала; я побачив вогник і велів їхати туди”. Варто звернути увагу на це розходження в описі дороги Володимира й Бурмина: одному немов хтось заважає, іншому, навпаки, указує шлях.
На користь цього говорить і інше – незважаючи на заметіль, Бурмин почував, що повинен їхати. Те, Що Веде – так називали це непояснене відчуття древні мудреці Північної Європи. “… Піднялася жахлива заметіль, і доглядач і ямщики радили мені перечекати Я їх послухався, але незрозуміле занепокоєння опанувало мною; здавалося, хтось мене так і штовхав”. Отже, ми бачимо, що в “Заметілі” Пушкіна образ дороги не втратив того містичного ореола, яким він був овіяний у міфах і легендах стародавності.
У повісті Пушкіна дорога як би веде одного з героїв, у той же час ховаючись від іншого; вона, немов нитка долі, що прядуть богині для кожної людини, у що в стародавності вірили багато народів. Подібний же образ дороги ми знаходимо й в іншому творі Пушкіна – романі “Капітанська дочка”. У дорозі Петро Гринев зустрічається з офіцером Іваном Зуриним і з випадним козаком Омеляном Пугачовим. Ці люди пізніше знову зустрінуть на життєвому шляху парубка й зіграють у його долі важливу роль. Особливо це ставиться до Пугачова, що, пам’ятаючи добре відношення молодого пана, збереже йому життя при узятті Білогірської міцності, а потім і допоможе йому визволити його улюблену.
Цікаво відзначити, що зустріч Петра Гринева з майбутнім керівником народного повстання відбулася під час сильної заметілі, однак невідомий бурлака, у якому лише згодом парубок і його вірний слуга довідаються грізного Пугачова, легко знаходить дорогу. “Де ти бачиш дорогу? “, – із сумнівом запитує в нього ямщик, що везе молодого офіцера. Всі навкруги занесено снігом, і побачити дорогу, дійсно, навряд чи можливо. Але бурлака знаходить її зовсім інакше.
Він пропонує небагато перечекати, поки проясниться: “… тоді знайдемо дорогу по зірках”. Зачувши димок, він робить висновок, що неподалік повинне бути людське житло й виявляється прав. Дорогу необов’язково бачити як, що тікає до обрію смужку, землі, її можна знайти завдяки знакам, на які більшість людей не обертають належної уваги Отже, ми знову виявляємо відгомін найдавніших подань про дорогу, як про долю людини.
Ті, з ким герой зустрів випадково, дуже вплинуть на все його майбутнє. Але звернемося до розгляду образа дороги в романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу”. Глава “Бела” починається словами автора: “Я їхав на перекладних з Тифлиса”. Під час подорожі по гірських стежках автор знайомиться з Максимом Максимичем, що розповідає йому історію про свого приятеля Печорине й черкеській князівні Беле. Також автор робить безліч шляхових спостережень за поводженням ямщиков і тих осетин, у саклі яких йому й Максимові Максі^-мукаю довелося зупинитися через заметіль, любується дикою красою кавказьких гір, міркує про побачен і почутому й приходить до певних висновків.
У романі Лермонтова дорога з’являється саме як клаптевий візерунок з різноманітних подій і вражень, які можуть ставитися до різних періодів часу (зокрема, події, про які розповідає Максим Максимич, відбувалися кілька років назад). Неохайність осетинської саклі й утруднення, які випробовують мандрівники, піднімаючись по гірському схилі, читачеві не занадто впадають в око на тлі суворого романтичного пейзажу й оповідання про любов Бели й Печорина. Таким чином, у романі Лермонтова дорога виступає як суміш вражень, як місце, де він знайшов матеріал для свого добутку. Дорога, немов строкатий килим, на якому миготять долі людей і незворушних вершин гір: під час подорожі знаходять один одного автор і сюжет його добутку, як знаходили поле для подвигів і славу герої древніх легенд
Схожі твори:
- Мотив дороги в добутках вітчизняної класики 19 століття Мотив дороги звучить у двох значительнейших добутках 19 століття. Це – “Мертві душі” Н. В. Гоголя й “Кому на Русі жити добре” Н. А. Некрасова. В “Кому на Русі жити добре” Некрасов показує життя всієї Русі через подорож семи вольнообязанних мужиків по декількох селах. Сюжет поеми – фольклорний. Головні герої...
- Традиційне й новаторське в одному з добутків російської літератури XIX століття. (А. С. Пушкін “Заметіль”) Сюжет також являє собою розроблену схему добутку на противагу фабулі, що є схемою подій. Відзначимо два найбільш істотні моменти в сюжеті “Заметілі”: А) За рахунок “фігури умовчання” у новелі створюється “таємнича ситуація”: до самої розв’язки не відомо, що довідався Володимира надворі священика (“Яка звістка очікувала його!” Яке ж? Умовчання…), який...
- Образ і характеристика Печоріна в романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” Поява роману М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” викликало неоднозначну реакцію критики. Негативна оцінка стосувалася, в першу чергу, головного героя Печоріна. Професор Московського університету СП. Шевирьов бачив у Печоріна явище хибне, не властиве російського життя, навіяне впливом Західної Європи. Критика дратувала “гордість людського духу”, відображена в романі Лермонтова в “зловживання...
- Образ Печоріна у романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” Герой роману – людина сильної волі, відважна, яка не ховається від небезпеки, а сміливо дивиться вперед і йде назустріч бурям і тривогам, щоб знайти своє справжнє призначення, зіграти свою роль у житті і заповнити душевну порожнечу хоча б діяльністю без певної мети. “Герою нашого часу” – наче портрет,, але не...
- Народ у повісті Пушкіна “Капітанська дочка” і в романі Лермонтова “Вадим” – Так чи незабаром? – запитав перший голос. …Потихеньку все перешіптувалися: У сторіччі дворянство втратило вже колишню необмежену владу свою й спосіб її підтримувати, не вміло перемінити поводження. От одна з таємних причин, що породили пугачевский рік”. У Пушкіна в “Капітанській дочці” образ заколотного народу – ще випадковий, виникаючий тільки...
- Оглядові теми по добутках російської літератури XX століття Писати на історичну тему дуже складно. Справа в тому, що завдання автора в цьому випадку – донести й викласти перед читачем те, чому той не був свідком, тому цей автор повинен мати величезне почуття відповідальності за те, що він написав. Почуття це з’являється звичайно в тому випадку, якщо він був...
- Гриньов – герой повісті А. С. Пушкіна “Капітанська дочка” Гриньов – герой повісті А. С. Пушкіна “Капітанська дочка” (1836), від імені якого ведеться розповідь. Образ Г. – продовження теми пересічної людини, “незначного героя”, розпочатої в 1830 р. “Будиночком в Коломиї” і “Оповіданнямі Бєлкіна”. Син симбирского поміщика, багато років безвиїзно живе у своєму маєтку, і бідній дворянки, Петро Андрійович Г....
- Автор – оповідач – герой у повісті А. С. Пушкіна “Капітанська дочка” Пушкін начебто будує драбинку в часі: сам він дивиться із середини XIX століття на оповідача, що у свою чергу пише про себе в молодості. Таким чином, до читача доходить багатомірна історична картинка, складна, як саме життя. А. С. Пушкіна, безумовно, дуже хвилювала тема повстань у Росії, як селянських бунтів, так...
- Характеристика образу Максима Максимовича в романі М. Лермонтова “Герой нашого часу” Максим Максимович в романі Лермонтова “Герой нашого часу” виступає в якості оповідача. Автор не дає цілісної характеристики цьому героєві, обмежуючись окремими штрихами. Основна увага зосереджена на його розповіді про Печоріна – головного героя. Хоча дещо все ж таки Максим Максимович повідомляє і про себе. В нього немає сім’ї: більше дванадцяти...
- Досліджуючи роман Лермонтова “Герой нашого часу” Деякі читачі припускали, що в особі Печорина Лермонтов зобразив самого себе. Звичайно, багато думок і почуття автор передав своєму героєві. Але спеціально в передмові до роману поет писала, що Печорин – узагальнений, типовий образ, “портрет, складений з пороків і недоліків усього нашого молодого покоління”. Григорій Олександрович Печорин, подібно Онєгіну, належав...
- Твір-міркування по романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” А, вірно, вона існувала й, вірно, було мені призначення високе, тому що я почуваю в душі моєї сили неосяжні. М. Ю. Лермонтов. Герой нашого часу. “Герой нашого часу” – перший російський реалістичний психологічний роман у прозі. У романі піднімається злободенна проблема: чому розумні й енергійні люди не знаходять застосування своїм...
- Автор, оповідач і герой у повісті Пушкіна “Капітанська дочка” “Капітанська дочка” – історичний роман, написаний у формі мемуарів. У цьому романі автор намалював картину стихійного селянського бунту. Чому Пушкін звертається до історії Пугачевского повстання? Справа в тому, що ця тема довгий час уважалася заборонної, незручної, і історики практично не займалися нею або, якщо й займалися, то показували однобоко. Пушкіна...
- “Щастя й радість життя в правді…” А. П. Чехов. (По одному з добутків російської літератури – А. С. Пушкін “Капітанська дочка”) Багато подій, описані в романі, не мали вирішального значення для історії, але, незважаючи на це, можна говорити про героїв Пушкіна як про справді великих людей. Головний герой роману, від імені якого ведеться оповідання, із самого початку сприймається не дуже серйозно. Немудра біографія цього молодого пана-недоуки не дає можливості побачити в...
- Головний персонаж роману М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” Сучасники, у тому числі Бєлінський, у значній мірі ототожнювали Печорина з Лермонтовим. Тим часом авторові важливо було відмежуватися від свого героя. За словами Лермонтова, Печорин портрет, складений з пороків цілого покоління – “у повному їхньому розвитку”. Цілком зрозуміло, чому “Журнал Печорина” для Лермонтова – “чужий добуток”. Якщо не кращої, то...
- Образ і характер Пугачова в повісті Пушкіна “Капітанська дочка” Характер Пугачова розкривається Пушкіним послідовно. Спочатку він овіяний таємницею (символічно, що з’являється він з бури); потім даний його зовнішній портрет, і поступово читач довідається його усе глибше й глибше. Пушкіна цікавлять не стільки воєнні дії Пугачова, скільки його особистість, духовний мир. У романі він з’являється лукавою й мудрою, шахраюватою й...
- Характеристика образу Печоріна в романі М. Лермонтова “Герой нашого часу” Михайло Лермонтов в романі “Герой нашого часу” створює образ людини, яка є своєрідним дзеркалом сучасної йому дійсності. Цей персонаж схожий на Пушкінського Онєгіна, але в більшій мірі є філософом та навіть ідеологом. Григорій Олександрович Печорін за походженням являється дворянином, якого за нестриману поведінку відправляють на службу в заслання. Герой має...
- Герой нашого часу” М. Ю. Лермонтова як соціально-психологічний роман Герой нашого часу” М. Ю. Лермонтова як соціально-психологічний роман Герой Нашого Часу, милостиві государі мої, точно портрет, але не однієї людини; це портрет, складений з пороків усього нашого покоління в повному їхньому розвитку. М, Ю, Лермонтовлермонтов виступив як продовжувач традицій російської літератури. Як спадкоємець А. С. Пушкіна, він належав до...
- Жіночі образи в романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” Роман “Герой нашого часу”, написаний Лермонтовим в 1839-1840 роках, являє собою перше реалістичне прозовий соціально-психологічний і філософський твір в російській літературі. Час написання роману припало на період реакції, яка настала в країні після розгрому грудневого повстання. Основним завданням Лермонтова було намалювати портрет людини тієї епохи, тобто героя свого часу, образ...
- ПЕЙЗАЖ У РОМАНІ ЛЕРМОНТОВА “ГЕРОЙ НАШОГО ЧАСУ” ПЕЙЗАЖ У РОМАНІ ЛЕРМОНТОВА “ГЕРОЙ НАШОГО ЧАСУ” Познайомившись із композицією роману “Героя нашого часу”, що незвичайна й складна, мені хотілося б відзначити художні вартості роману. У лермонтовского пейзажу дуже важлива особливість: він тісно пов’язаний з переживаннями героїв, виражає їхні почуття й настрої, весь роман проникнуть глибоким ліризмом. Звідси й народжується...
- Урок з вивчення роману М. Лермонтова “Герой нашого часу” Тема: Справжній герой загадкової книги. Мета: проаналізувати перші відгуки на роман Лєрмонтова “Герой нашого часу”; порівняти “героїв” прогресивної та реакційної критики – Печоріна і Максима Максимовича; ознайомити учнів з особливостями композиції роману; визначити жанр твору. Епіграф: Ми рано в’янемо, не знавши боротьби, Перед погрозами – мов малюки недужі, І перед...