Містичні мотиви в добутках H. В. Гоголя
1. Фольклор як джерело містичних образів у творчості Гоголя. 2. Погань у збірниках повістей. 3. Містика в повісті “Портрет”. У словниках можна відшукати кілька визначень поняття “містика”, але всі вони сходяться на тім, що під цим словом маються на увазі вірування в іншу реальність, населену надприродними істотами, а також у можливість спілкування з ними людей. Фольклорна традиція різних народів зберегла історії про різних істот інший світу, як добрих і світлих, доброзичливо настроєних стосовно людей, так і злому, ворожих Богові й людям
І все-таки в добутках письменника злісних вихідців з інший світу куди більше, ніж добрих. Можливо, у подібному “розподілі сил” відбилося насторожене відношення людей до загадкового миру, зіткнення з яким може привести до непередбачених наслідків. У збірнику “Вечора на хуторі біля Диканьки” містичні мотиви звучать практично у всіх повістях, за винятком однієї – “Іван Федорович Шпонька і його
Але адже марновірний козак Солопий Черевик не сумнівається, що нещасливий червоний рукав, на який він раз у раз натикається, не що інше, як рукав від порубаної світки чорта! Однак у цій повісті діє не сама погань, а людська віра в її існування, причому ця “тінь” погані приносить куди більше користі, чим шкоди Помаялся Солопий, перетрясся, але все обійшлася благополучно, його дочка й козак Грицько дістали згоду Черевика на шлюб, а сам він вдало продав привезені на ярмарок товари. Зустріч із русалкою – панночкою, що утопилася через утиски своєї мачухи-відьми – зненацька міняє життя парубка Левко і його улюбленої Ганни. Русалка щедро винагороджує парубка за те, що він допоміг їй відшукати її мачуху. Завдяки могутності утоплениці Левко й Ганна нарешті-те стають чоловіком і дружиною незважаючи на заперечення батька юнака.
У повістях “Зникла грамота”, “Ніч перед Різдвом”, “Зачароване місце” погань досить активна й недружелюбно настроєна стосовно людей. Однак вона не настільки могутня, щоб її не можна було перемогти Можна сказати, що герої повістей “Зникла грамота” і “Зачароване місце” легко відскіпалися. Подшутила над ними нечиста сила, але й відпустила з миром, кожний залишився при своєму. А в повісті “Ніч перед Різдвом” зустріч із чортом для коваля Вакули виявилася навіть корисною – пристрахавши чорта, коваль використовував його як транспортний засіб і виконав доручення своєї примхливої коханої, привіз їй царі-цини черевички. Але в повістях “Вечір напередодні Івана Купала” і “Страшна помста”, а також у повісті “Вий”, що ввійшла в інший збірник, “Миргород”, погань і її помічники – злі чаклуни по-справжньому страшні Ні, навіть не погань ужаснее всього, за винятком, може, моторошного Вия.
Набагато страшнее люди: чаклун Басаврюк і чаклун з повісті “Страшна помста”, що погубила всіх своїх близьких. Та й лиховісний Вий з’являється не просто так. Він приходить до тіла відьми, щоб погубити людини, її що убили.
“Не так страшний чорт, як його малюють”, – говорить розхоже вираження. Дійсно можна погодитися з тим, що у творах Гоголя погань найчастіше не виявляється такий вуж страшної, якщо сама людина її не боїться. Часом вона виглядає навіть досить комічно (згадаємо чорта, посадженого в мішок відьмою Солохою й побитого її сином Вакулою). Набагато страшнее й небезпечніше людина, що сприяє проникненню зла в наш мир… Містичні мотиви звучать і в повісті “Портрет”, що ввійшов у збірник “Петербурзьких повістей”.
Однак у ній вони знаходять ще більш глибокий філософський зміст. Талановитий художник мимоволі стає винуватцем того, що зло проникає в душі людей. Ока лихваря, портрет якого він написав, впливають на людей.
Однак художник не мав дурного наміру, як ті чаклуни, які по власній волі допомагали погані бешкетувати. Зрозумівши, що він накоїв, ця людина випробовує глибоке каяття И сама робота була йому не на радість – він почував щось таємниче й страшне в людині, що будь-що-будь хотів бути відбитим на полотні: “Він кинувся до нього в ноги й молила скінчити портрет, говорячи, що від цього залежить доля його й існування у світі, що він уже торкнув своею кистю його живі риси, що якщо він передасть їх вірно, життя його сверхъестественною силою удержиться в портреті, що він через те не вмре зовсім, що йому потрібно бути присутнім у світі. Батько мій відчув жах від таких слів…
“. Як отут не згадати про моторошний, мертвущий погляд Вия! Ким, справді, був цей лихвар? На це питання Гоголь не дає прямої відповіді.
Художник, що написав портрет і в каятті сделавшийся ченцем, так говорить про цьому своєму синові: “Донині не можу зрозуміти, що був той дивний образ, з якого я написав зображення. Це було, точно, якесь диявольського явище… я з відразою писав його… “. Так, ока зображеного на портреті лихваря стали свого роду дверима, через які в мир людей входило зло: і художник, що необачно дозволив цим дверям залишатися відкритими, просить свого сина, якщо представиться можливість, знищити лиховісне зображення, перекрити шлях злій марі, що калічить людські душі й долі.
Однак зло, проникнувши в мир людей, не хоче його залишати: дивний портрет зненацька зникає із залу, де проводиться аукціон, і син виявляється не має змоги виконати волю свого батька. Яких ще лих накоїть лиховісний погляд?.. Отже, можна підбити підсумок всьому вищесказаному. Інтерес Гоголя до містики безсумнівний: письменник неодноразово розробляв сюжети, у яких значне місце відведене нечистій силі і її помічникам.
Гоголь показав і різні результати від зіткнення людини з надприродними силами – від цілком нешкідливого жарту до страшної трагедії, при цьому підкресливши й роль людського фактора в діяльності вихідців з інший світу
Схожі твори:
- Містичні мотиви у творчості М. А. Булгакова 1. Містицизм у російській літературі. 2. Образи Бога й диявола у романі. 3. Люди й нечиста сила. Перш ніж звернутися до розгляду містичних мотивів у творчості М. А. Булгакова, треба спочатку більш-менш чітко визначити, що розуміється під словами “містика” і “містицизм”. Тлумачний словник російської мови С. І. Ожегова й Н....
- “Я поспішаю посміятися над усім, інакше мені довелося б заплакати” П. де Бомарше (По добутках Н. В. Гоголя) 1. Разноликий внутрішній мир Гоголя. 2. Подвійність гоголівської творчості. 3. Гумор письменника Н. В. Гоголь одна з таємничих фігур у російській літературі. Все його життя без яких-небудь серйозних труднощів і гонінь сприймається через призму його пронизливих щиросердечних переживань. Смерть же взагалі обкутана просто містичною таємницею, починаючи з того, що свій...
- Тема Петербурга в добутках Н. В. Гоголя До Теми Петербурга зверталися багато поетів і письменники. У російській літературі це місто з моменту свого виникнення сприймалася не тільки як нова столиця, але Алл С о ч. Р У и як символ нової Росії, символ її майбутнього. Однак відношення до Петербурга в російській свідомості завжди було двоїстим. Одні бачили...
- Ноздрев і Хлестаков: порівняльна характеристика (По добутках H. В. Гоголя “Мертві душі” і “Ревізор”) 1. Загальні риси героїв. 2. Розходження в характері Ноздрева й Хлестакова. 3. Характеристика персонажів з погляду автора. 4. Вневременность їхнього існування. Цю крилату фразу, вкладену М. В. Гоголем у вуста Хлестакова з “Ревізора”, з повною підставою можна віднести до іншого яскравого персонажа письменника – Ноздреву з “Мертвих душ”. Легкість незвичайна...
- Сатиричні мотиви у творчості Н. В. Гоголя Великий сатирик почав свій творчий шлях з опису побуту, вдач і звичаїв України, постатечно переходячи до опису всієї величезної Русі. Ніщо не вислизнуло від уважного ока художника: ні вульгарність і дармоїдство помещиков, ні підлість і незначність обивателий. “Миргород”, “Арабески”, “Ревізор”, “Женитьба”, “Ніс”, “Мертві душі” – їдка сатира на дійсність. Гоголь...
- Гомеровские й дантовские мотиви в “Мертвих душах” Н. В. Гоголя Сюжет “Мертвих душ” Н. В. Гоголю підказав А. С. Пушкін, відзначивши основним достоїнством його те, що “можна разом з героєм з’їздити всю Русь”. Саме це й оцінив Н. В. Гоголь і побудував свою поему як нескінченна подорож Чичикова. Білі читати поему не вдумуючись, те може створитися відчуття, що це абсолютно...
- Твір на тему “Страшні містичні історії” Ці неймовірні події трапилися насправді, з одним моїм знайомим дядьком. Точніше, дядьком його з натяжкою можна назвати, він молодий хлопець, звуть його Ігор. А почалося все з того, що йому зрадила дружина. Він не зміг цього знести, все кинув та пішов зі своєї квартири. Але жити десь потрібно було, тому...
- Скорочено повести Портрет Гоголя Н. В Портрет Художник Чартков живе в Петербурзі. Він має значний талант. Його вчитель живопису застерігає Чарткова від захоплення модними плинами, від спокуси проміняти талант на гроші. Чартков бідний і багато працює. Один раз у якімсь дивному пориві купив він у картинній крамниці стародавній портрет людини в азіатському вбранні із пронизливими очами....
- Антиутопія в добутках Маканина Художник із загостреним почуттям втрати, Маканин не міг не прийти до пошуку особливих шляхів попередження про небезпеку. І в цьому пошуку письменник безпомилково вийшов до жанру антиутопії, що расцвели в російській літературі на рубежі й на початку 1990-х років, до кафкианским мотивів, у цей же самий час ставшим дуже популярними....
- Переказ змісту повести Гоголя “Портрет” Молодий художник Чартков, зайшовши в картинну крамницю на Щукином дворі, зупинився перед портретом старого “з особою бронзових кольорів, скулистим і хирлявим”. Сила кисті художника цієї картини була разюча, і він купив портрет. Чартков злидарював; у його кімнаті не було навіть свічі. Він давно не платив за квартиру, і хазяїн уже...
- Визначте і розкрийте основні мотиви лірики О. Пушкіна (тема свободи, поета і поезії, мотиви дружби, кохання) Визначте і розкрийте основні мотиви лірики О. Пушкіна (тема свободи, поета і поезії, мотиви дружби, кохання). Проаналізуйте 3-4 твори митця, які репрезентують різні мотиви. У своїй творчості Поет звертався до тем любові і дружби, його хвилювали проблеми свободи і призначення поета. Однією з найголовніших у творчості поета для мене стала...
- Традиції М. В. Гоголя і М. Є. Салтикова-Щедріна в сатирі В. В. Маяковського Поет В. В. Маяковський увійшов у нашу свідомість, у нашу культуру переважно як “агітатор, горлан, ватажок”. Він дійсно ступнув до нас “через ліричні томики, як живий з живими говорячи”. Його поезія голосна, невгамовна, шалена. Ритм, рима, крок, марш – всі ці слова асоціюються із творчістю поета і виражають його. Це...
- Поезія любові (по добутках А. И. Куприна й И. А. Буніна) Але коли для щирої любові Страждання завжди необхідно, Те, видно, уже такий закон долі. Навчимося зносити його з терпеньем… В. Шекспір Л. Н. Толстой говорив, що скільки серць, стільки й пологів любові. Це дуже вірно. Я прочитала багато книг про любов, насамперед російську класику (особливо сподобалися мені повісті й оповідання...
- Війна в добутках наших письменників У добутках наших письменників – солдатов, що пройшли цю війну, показані самі різні люди й боротьба кожного з них з ворогами. Їхнього добутку це реальність війни. Перед нами з’являються люди, зненацька вихоплені війною з мирного життя й знаючі про неї тільки по книгах Зіштовхуючись щодня з болісними моральними проблемами, вони...
- Пафос поеми в добутках “Мцири” і “Утікач” Особливість характеру Мцири – органічна сполука в ньому строгої цілеспрямованості, могутньої сили, твердої волі з винятковою м’якістю, задушевністю, ліризмом, що так яскраво виступають у його відношенні до природи, у його думах про рідну сторону. Глибока людяність у романтично-ідеальному змісті цього поняття – основа багатобічного характеру Мцири. Пафос поеми – у...
- Аналіз добутку Вечора на хуторі біля Диканьки Гоголя Н. В Аналіз добутку “Вечора на хуторі біля Диканьки” – це добуток, наповнений народними повір’ями, фантастикою, казковими подіями, але важливо те, що звичайні людські істини, віра в добро й силу земну присутні в ньому. Добро тут завжди перемагає зло, користь і скнарість нака-зиваются, любов тріумфує над злими силами, підлість і низькість висміюються....
- Питання моральності в добутках В. Шукшина Філософські питання у творах Шукшина. Сільський житель у місті. Ламання свідомості. “Чудики” Шукшина. Творчість Василя Шукшина відомо всім. Перу цієї неабиякої людини належить більше ста оповідань, два романи, кілька повістей. Шукшин також створив цілий ряд п’єс і кіносценаріїв. Коли мовлення заходить про добутки В. Шукшина, багато хто в першу чергу...
- Мотив дороги в добутках вітчизняної класики 19 століття Мотив дороги звучить у двох значительнейших добутках 19 століття. Це – “Мертві душі” Н. В. Гоголя й “Кому на Русі жити добре” Н. А. Некрасова. В “Кому на Русі жити добре” Некрасов показує життя всієї Русі через подорож семи вольнообязанних мужиків по декількох селах. Сюжет поеми – фольклорний. Головні герої...
- Пафос і сатира в добутках А. П. Платонова (По повісті “Таємна людина”) Андрій Платонович Платонов починає друкуватися в 1921 році. Він дебютує з віршами й публіцистикою, в 1927 році випускає збірник оповідань, стає відомим. Повість “Таємна людина” виходить в 1928 році. Художній мир Платонова суперечливий і трагичен. Він звертається до теми “маленької людини” з його потаємністю в душі, продовжуючи традиції Н. М....
- Роль контрасту в добутках російських письменників XIX століття (На прикладі оповідання Л. Н. Толстого “Після балу”) 1. Протиставлення образів головних героїв 2. Колірна палітра добутку. 3. Музична картина навколишнього світу. 4. Контрастний портрет полковника Наш життєвий шлях засіяний уламками того, чим ми починали бути й чим ми могли б зробитися. А. Бергсон Наше життя наповнене випадками й непередбаченими подіями. Бувають моменти, що їх не відразу можна...