Мир казок М. Е. Салтикова-Щедріна
1. Поняття й типології казок. 2. Казка народна й казка авторська. 3. Галерея образів казкових персонажів. 4. Від поміщика й генерала до інтелігента й мужика.
5. Вплив казок Щедріна на російську літературу – Казка – неправда, так у ній натяк… А. С. Пушкін Казка – особливий, фантастичний і реальний мир У невеликому по обсязі тексті криється найчастіше особливий зміст – тут можна знайти й реальну раду для певної життєвої ситуації, і побачити концепцію світогляду, і одержати банальне задоволення від захоплюючий, захоплюючий дух сюжету.
Є історії для дорослого вуха, а є такі казки, у яких кожний зможе знайти для себе щось захоплююче, цікаве, корисне. До казок ставилися дуже дбайливо, намагаючись передати зміст, зберігши дрібні нюанси значення. Найчастіше навіть порядок слів ніс у собі особливе значеннєве навантаження й не піддавався змінам М. Е. Салтиков-Щедрін є продовжувачем казкової традиції Д. И. Фонвізіна, А. С. Грибоєдова, Н. В. Гоголя. Посада градоправителя, що письменник займав протягом
Казки з’явилися підсумком міркувань сорока років життя й вилилися в інтенсивну чотирирічну роботу Вони створюються з 1882 по 1886 рік. Звернутися до такого несерйозного на перший погляд жанру Щедріна спонукав цілий ряд вагомих причин. З одного боку, складна політична ситуація в країні, характеризуемая моральним терором, гоніннями на інтелігенцію з боку поліцейських керувань, розгром народництва не дозволяли письменникові прямо виявити й розкритикувати існуючий режим. У найкращому разі такий добуток не пройшло б до друку, у гіршому автора єретичної праці чекала щонайменше каторга. З іншого боку, жанр казки завжди був близький за духом і стилем письменникові-сатирикові Гіпербола, фантастика, іронія – стандартні для казки прийоми прикраси мовлення – були характерні й для щедринского стилю в цілому.
Демократичність цього жанру дозволяла краще донести зміст добутку простому народу, а відношення до нього, як до дитячого й несерйозного добутку дозволило б уникнути відповідальності за антиурядові думки. У своїх казках Щедрін широко використовує мовні прийоми, створені народом. Багато хто його тексти починаються по канонах із зачину (“жили так минулого”, “у деякому царстві, у деякій державі”), використовуються прислів’я, приказки, приповідки (“Кінь біжить – земля тремтить”, “Двом смертям не бувати, однієї не минути”).
Письменника зближає з народною творчістю й загальною концепцією внутрішнього простору добутку – фантастичні образи, гротескні персонажі, традиційні повторення елементів сюжету. Але Салтиков-Щедрін не копіює цілком казковий простір – він створює власний мир і населяє його сучасними, актуальними персонажами. Насамперед це невластивий для народного епосу образ автора Він затінений, прикрита маскою добродушного оповідача егоехидная, саркастична усмішка. Інакше зображений основний казковий образ – образ мужика. Для казки характерно його безперечна перевага над паном – він завжди його перемагає, залишаючи богатого в дурнях.
Щедрін неоднозначно ставиться до цього образа. Мужик у його казках часто виявляється в дурнях, хоча безперечно наділений неабиякою часткою тямущості й спритності Зокрема, у казці “Як один мужик двох генералів прокормив” цей самий мужик, маючи просто фантастичними можливості, сам себе залишає в дурнях, зв’язавши за наказом генералів мотузкою й сам себе прив’язавши їй до дерева: “Щоб не втік”. По суті, Щедріну вдається створити новий, досі небачений жанр російської політичної казки.
І в цих авторських казках відбиваються ярчайшие представники російського суспільства кінця XIX століття. Показано всю соціальну анатомію, представлені всі стани суспільства – від селянства й мужичества, до купецтва й представників царської влади. У казці “Ведмідь на воєводстві” представлена груба, необтесана й неосвічена царська влада, що безграмотно керує країною й наплевательски стосовна до питань утворення Черговий Топтигин, займаючи чин воєводи, випробовує бажання негайно знайти який-ні-будь інститут, щоб негайно його спалить. Головним мудрецем і радником Лева, особи царської, автор робить Осла – живу алеГорею впертості й тупості.
Тому й така розруха діється в країні. Широко застосовує автор гіперболу, надаючи казкам найчастіше самий несподіваний зміст і роблячи їхні сюжети оригінальними й запоминающимися. Так в оповіданні “Дикий поміщик” показаний поміщик, що всією душею ненавидить селян і бажає їхнього зникнення.
У підсумку всі кріпаки зникають, залишивши того на самоті й запустінні. Поміщик харчується одними пряниками, не стежить за собою: “Весь він… обростив волоссями… а пазурі в нього зробилися як залізні”.
Тільки тоді стає ясно – все його господарство й благополучне життя трималися винятково на народній праці. В “Премудрому піскарі” автор зображує таку інтелігенцію, що свідомо пішла від боротьби в мир особистих інтересів і турбот. Обиватель-Піскар ховається від страшного навколишнього світу, замуровує себе в нору й пишається собою: “зсех перемудрував”. А в підсумку його життя складається в одну тільки фразу: “Жив – тремтів, умирав – тремтів”. Є в галереї казкових образів, створених блискучим розумом Щедріна, такі герої, як інтелігент-мрійник (” Карась-Ідеаліст”), і самодержець, що грає роль мецената (” Орел-Меценат”), і нікчемні генерали, і покірний “самовідданий заєць”, що сподівається на милість “хижаків” (от ще одна сторона рабської психології!
), і багато інші, що відбили історичну епоху, з її соціальним злом і демократичними ідеями. Своїми добутками в жанрі казки Щедрін по праву заслужив покликання Він довів чудове володіння езопівською мовою й неймовірної по своїй силі й різноманіттю фантазії. Споконвічна народна фантастика казкового простору сполучається з пізнаваним, реалістичним зображенням навколишньої дійсності.
Перебільшення, сатира й іронія дозволяють виділити ті сторони життя людини, які в першу чергу мають потребу в зміні в кращу сторону. Казки Щедріна вплинули на подальше становлення росіянці літератури
Схожі твори:
- Особливості казок Салтикова-Щедріна Жанр казки у творчості М. Є. Салтикова-Щедріна становить особливий пласт, що з’явився своєрідним підсумком творчості сатирика. Засновані на західноєвропейських і національних російських літературних традиціях, казки Салтикова-Щедріна є самобутніми і не схожі ні на які інші. У них сплітається воєдино фантастичне і реальне, комічне і трагічне, широко використовується гротеск, гіпербола, іронія,...
- Ідейний зміст “казок” Салтикова-Щедріна “Казки” Салтикова-Щедріна не випадокале називають підсумковим добутком автора. У них з усією гостротою підняті ті проблеми Росії 60-80 гг. XIX століття, которие хвилювали передову інтелігенцію. У суперечках про подальші шляхи Росії висказивались багато точок зору. Відомо, що Салтиков-Щедрін був прихильником боротьби ссамодержавием. Як і багато мислячих людей того часу, він...
- Смішні або смутні фінали казок М. Е. Салтикова-Щедріна? 1. Творчий шлях М. Е. Салтикова-Щедріна. 2. Жанр казки у творчості письменника. 3. Основні проблеми й образи 4. Художня своєрідність. 5. Фінал – сміх або сльози? Сатири сміливий владар. А. С. Пушкін М. Е. Салтиков-Щедрін, блискучий мислитель і оригінальний критик, публіцист, редактор, увійшов в історію російської літератури як письменник-сатирик. Жанрова...
- Сила узагальнень в образах казок Салтикова-Щедріна Всі письменники через свої добутки намагаються донести до нас, читачів, власні таємні думки. Теперішній письменник, у силу свого таланта й особливостей внутрішнього миру, що відбуваються навколо події завжди почуває гостріше й переживає глибше, ніж звичайна людина. Виступаючи своєрідним емоційним “індикатором”, він інтуїтивно оцінює не тільки реальність, але й прогнозує Майбутнє....
- Проблематика й художня своєрідність казок М. Е. Салтикова-Щедріна Його переслідують огуди: Він ловить звуки одобренья Не в солодкому ремстві хвали, А в диких лементах озлобленья. І вірячи й не вірячи знову Мрії високого покликання, Він проповідує любов Ворожим словом отрицанья… Н. А. Некрасов Тема циклу казок (1869 – 1886) М. Е. Салтикова-Щедріна – алегоричне (у формі казок) зображення...
- Проблематика казки Михайла Салтикова-Щедріна “Дикий поміщик” Проблематика казки Михайла Салтикова-Щедріна “Дикий поміщик” Казка, лише один з жанрів щедрінської творчості, органічно близька художньому методу сатирика. Для сатири Щедріна властиве використання художнього перебільшення, фантастики, гротеску, езопівської мови та зіставлення соціальних явищ дійсності з явищами тваринного світу, казкової фантастики, у своєму розвиткові призвели до появи у творчості Щедріна окремих...
- Казки М. Е. Салтикова-Щедріна. Реальне й фантастичне 1. Сатира Салтикова-Щедріна. 2. Жанрові особливості казок. 3. Герої. 4. Фантастичні мотиви. Казки М. Е. Салтикова-Щедріна – це зовсім особливий шар творчості письменника. Практично всі Салтиков-Щедрін створив в останні роки життя. Ці короткі добутки вражають розмаїтістю художніх прийомів, а так само своїм соціальною значимістю. Письменник адресує свої “казки” “дітям неабиякого...
- Казки М. Е. Салтикова-Щедріна як політична сатира Салтиков-Щедрін – один з величайших сатириків миру. Все своє життя він присвятив боротьбі за освобождение російського народу, критикуючи у своїхніх добутках самодержавство й кріпосництво, а після реформи 1861 року – пережитки кріпосного права, що залишилися в побуті й психології людей. Сатирик критикував не тільки деспотизм і егоїзм гнобителів, але й...
- Сатира в казках Салтикова-Щедріна Казки Салтикова-Щедріна пов’язані з фольклором наявністю певних усно-поетичних деталей і образів, що істотно впливають на поетичний склад. У них відбивається народне Світосприйняття, висловлене в авторських уявленнях про добро і зло, злидні й багатство, суд правий і неправий і; разом з тим про неминуче торжество розуму й справедливості. Навіть там, де...
- Особливості казок Салтыкова-Щедріна Жанр казки у Творчості М. Е. Салтыкова-Щедріна становить особливий шар, що з’явився своєрідним підсумком творчості сатирика. Засновані на західноєвропейській і національній російській літературній традиціях, казки Салтыкова-Щедріна самобутні й не схожі ні на які інші. У них сплітається воєдино фантастичн і реальне, комічний і трагічне, широко використовується гротеск, гіпербола, іронія, дивно...
- Жанр казки у творчості М. Є. Салтикова-Щедріна Казки Салтикова-Щедріна звичайно визначають як підсумок творчості великого сатирика. І такий висновок якоюсь мірою виправданий. Казки хронологічно завершують властиво сатиричні добутки письменника. Як жанр Щедрінская казка поступово визрівала у творчості письменника з фантастичних і образних елементів його сатири. Чимало в них і фольклорних заставок, починаючи від використання форми давно минулого...
- Казки М. Є. Салтикова-Щедріна як політична сатира Салтиков-Щедрін – один з найбільших сатириків світу. Все своє життя він присвятив боротьбі за звільнення російського народу, критикуючи у своїх добутках самодержавство і кріпосництво, а після реформи 1861 року – пережитки кріпосного права, що залишилися в побуті і психології людей. Сатирик критикував не тільки деспотизм і егоїзм гнобителів, але і...
- Тематика й художні особливості “Казок” М. Е. Салтыкова-Щедріна Відомо, що Салтиков-Щедрін почав писати свої політичні казки ще в шістдесяті роки й що саме ці невеликі по обсязі добутку стали вершиною його Творчості, підсумковим добутком. В “Казках для дітей неабиякого віку” Салтыков відбив всі проблеми, що хвилювали його як громадянина. Читаючи їх, можна зустріти типові для того часу образи:...
- Сатирична спрямованість казок М. Е. Салтыкова-Щедріна Загальновідомий особливий характер таланта М. Е. Салтыкова-Щедріна: всі добутки письменника – сатира, доведена до сарказму. Але навіщо ж глузувати з того, над чим плакати хочеться? Издревле повелося, що сміх – найсильніша зброя руйнування гнилого, виявлення підлого й безглуздого. Осміяти що-небудь означає вже піднятися над цим. У своїх казках Салтиков-Щедрін не...
- Проблематика казки Михайла Салтикова-Щедріна “Премудрий піскар” Проблематика казки Михайла Салтикова-Щедріна “Премудрий піскар” У складному змісті казок Щедріна, малих за об’ємом та великих за своїм ідейним змістом, можна виділити наступні теми: сатира на самодержавний уряд та на експлуататорські класи, зображення життя народу в царській Росії, викриття поведінки та психології по-обивательськи настроєних прошарків інтелігенції, розкриття індивідуальної моралі та...
- – Казки М. Е. Салтикова-Щедріна М. Е. Салтиков-Щедрін – один з найбільших російських сатириків, що бичував самодержавство, кріпосництво, а після реформи 1861 року – пережитки кріпосного права, що вкоренилися в психології людей. Творчість Щедріна пов’язане із традиціями його геніальних попередників: Пушкіна (“Історія села Горюшина”) і Гоголя (“Мертві душі”). Але сатира Щедріна гостріше й нещадніше. В...
- Політична сатира в казках Салтикова-Щедріна Творчість Салтикова-Щедріна надзвичайно многообразно. Він писав романи, драми, хроніки, нариси, огляди, оповідання, статті, рецензії. Серед величезної спадщини сатирика особливе місце займають його казки. Форму народної казки використовували багато письменників до Щедріна. Літературні казки, написані у віршах або в прозі, відтворювали мир народних подань, народної поезії, а іноді містили в собі...
- Сюжет казки М. Салтикова-Щедріна “Дикий поміщик” Особливе місце у Творчості Салтикова-Щедріна займають казки з їхніми алегоричними образами, у яких автор зумів сказати про російське суспільство 60- 80-х років XIX століття більше, ніж історики того років. Салтиков-Щедрін пише ці казки “для дітей неабиякого віку”, тобто для дорослого читача, по розуму дитини, що перебуває в стані, якому треба...
- Народні казки у творчості М. Є. Салтикова Щедріна Було б несправедливо обмежити всю проблематику казок Салтикова Щедріна описом протистояння селян і поміщиків і бездіяльності інтелігенції. Перебуваючи на державній службі, автор мав можливість ближче познайомитися з так званими господарями життя, образи яких знайшли своє місце в його казках. Прикладами таких є “Бідний вовк”, “Казка про щуку зубастою” та ін...
- Казки Салтикова-Щедріна і їхній вплив на розвиток російської літератури Казки Салтикова-Щедріна звичайно визначають як підсумок його сатиричної Творчості. І такий висновок якоюсь мірою виправданий. Казки хронологічно завершують властиво сатирична творчість письменника. Як жанр, щедринская казка поступово визрівала з фантастичних і образних елементів його сатири. Чимало в них і фольклорні заставки, починаючи від використання форми давно минулого часу (” Жив-Був”)...