Минуле, сьогодення й майбутнє в п’єсі А. П. Чехова ” Вишневий сад”
Своїй останній п’єсі А. П. Чехов дав підзаголовок “комедія”. Але в першій постановке Московського художнього театру ще при житті автора п’єса була представлено як драма, навіть трагедія. Хто ж правий? Потрібно мати на увазі, що драма – це літературний твір, призначений для сцени Тільки при сценічній постановці драма знаходить повноцінність, виявляє всі закладені в ній змісти, одержує Жанрову определенность. Тому відповідь на поставленийний питання можуть дати тільки театр, режисер і актори. У той же час відомо, що новаторські принципи
Хоча мхатовская, освячена авторитетім Станіславського й Немировича-Даначенко традиційна інтерпретація “Вишневого саду” як драматичної елегії закріпилася в практиці вітчизняних тіатров, Чехов встиг висловити “своєму” тіатру невдоволення, незадоволеність трактуванням його лебединої пісні. Автор малює прощання хазяїв, тепер уже бивших, з їх родовим дворянським гніздом. Тема ця неодноразово висвітлювалася в русявийской літературі другої половини XIX століття й до Чехова, і драматично, і комічно.
У чому
Дворянське гніздо для Чехова насамперед “вогнище культури”. Звичайно, це ще й “музей кріпосного права”, і про цьому говорится в п’єсі, але Чехов бачить у дворянской садибі все-таки в першу чергу культурне гніздо Раневская – його хозяйка й душу будинку. Саме тому, незважаючи на її легкодумство й пороки, до неї тягнуться люди. Повернулася господарка, і будинок ожив, у него потягнулися вже, здається, назавжди покинувшие його колишні мешканці.
Лопахин під стать їй. Він чутливий до поезії в широкому змісті цього слова, у нього, як говорить Петя Трофимов, “тонкие, ніжні пальці, як в артиста… тонка ніжна душа”. І в Раневской він почуває таку ж, родинну душу. Вульгарність життя наступає на нового героя з усіх боків, він здобуває риси ухаря-купця, починає хвастатися своїм демократичним походженням і бравірувати нелантухтурностью (а це вважалося престижним у тодішніх “передових колах”), але й він чекає Раневскую, щоб біля її очиститься, знову виявити в собі художест венно-поетичний початок.
Таке изображение капіталізму опиралося на реальні факти. Адже багато російських купців і капіталісти, що розбагатіли до кінця століття, виявили справжню цікавість до культури. Мамонтів, Морозов, Зимін містили театри, брати Третьякови заснували картинну галерею в Москві, купецький син Алексєєв, що взяв сценический псевдонім Станіславський, приніс на вівтар театру не тільки творчі ідеї, але й батьківське багатство, і досить чимале Лопахин – капіталіст іншого штибу.
Поцьому й не вдалося його одруження на Варі, вони не пари один одному: тонка, поетическая натура багатого купця й приземлена, буденно-повсякденна, що цілком пішла в прозу життя приймальня дочка Раневской. І от наступає черговий социально-исторический перелом у російському житті. Месте дворян у суспільстві займає буржуазія Як поводяться хазяї вишневого саду?
По ідеї, треба рятувати себе й сад. Як? Зциально переродитися, теж стати буржуа, що й пропонує Лопахин. Але для Гаева й Раневской це значить змінити собі, своїм звичкам, смакам, ідеалам, жизненним цінностям.
І тому вони мовчачиливо відкидають речення Лопахина й безстрашно йдуть назустріч своєму социальному й життєвому краху Щодо цього глибокий зміст несет у собі фігура другорядного персонажа – Шарлотти Іванівни. На початку другого акту вона говорить про себе: “У мене немає сьогодення паспорта, я не знаю, скільки мені років… звідки я й хто я – не знаю… Хто мої батьки, може, вони не вінчалися…
Не знаю. Так хочеться поговорить, а з ким… Нікого в мене немає…
Усе одна, одна, нікого в мене немає й… і хто я, навіщо я, невідомо”. Шарлотта олицетворяет майбутнє Раневской – така ж доля чекає господарку маєтку Але й Раневская, і Шарлотта по-різному, звичайно, проявляють дивну мужність і также підтримують бадьорість духу в других, тому що для всіх персонажів пьеси із загибеллю вишневого саду скінчиться одне життя, а чи буде інша і яка, – невідомо. Колишні хазяї і їхнє оточення (Раневская, Варячи, Гаїв, Пищик, Шарлотта, Дуняша, Фірс) поводяться смішно, а у світлі надвигающегося на них соціального небуття навіть нерозумно, нерозумно.
Вони роблять вигляд, що все йде як і раніше, нічого не змінилося й не зміниться. Це обман, самообман і взаимообман. Але завдяки такій позиції вони можуть протистояти невідворотній долі. Лопахин скоріше искренне горює, він не бачить у Раневской і навіть у третирующем його Гаеве классових ворогів, для нього це дорогі, милі йому люди.
Загальнолюдський, гуманістичний підхід до людини домінує в п’єсі над з-немов-класовим. Особливо сильно борьба цих двох підходів виражена в образі Лопахина, що видно з його заключного монологу в третьому акті. А як поводиться в цей час молодь?
В Ані в силу її надзвичайної молодості саме невизначене й у той же час радужное подання про її майбутнє, що очікує. Вона в захваті від балаканини Пети Трофимова. Останнього, хоча йому 26 або 27 років, усі вважають молодим, і, схоже, цей персонаж перетворив свою молодість у професію. Інакше не можна пояснити його інфантильність і – саме дивне – загальне визнання, яким він користується. Раневская жорстоко, але справедливо налаяла його, у відповідь він упав зі сходи.
Його гарним закликам верит тільки Аня, але неї вибачає її молодость. Набагато більш того, що він говорит, Петю характеризують його калоші, “брудні, старі”. Але нас, що знають про криваві соціальні катаклізми, що трясли Росію в XX веке й начавшихся буквально відразу після тего, як відгриміли оплески на премьере п’єси й умер її творець, слова Пети, його мрії про нове життя, підхопленийное Анею бажання насадити інший сад – нас все це повинне привести до більше серьезним висновків про сутність образа Пети.
Чехів завжди був байдужий до політики. Як революційний рух, так і борьба з ним пройшли повз нього. Дурна девочка Аня вірить запальним промовам. Інші персонажі посміюються, іронізують: занадто великий недотепа цей Петя, щоб його боятися.
Та й сад вирубав не він, а купець, що бажає влаштувати на цьому місці дачі Чехов не дожив до інших “дач”, улаштованих на просторах батьківщини продовжувачами справи Пети Трофимова. Але “жити в цю пору прекрасну” не приішлося й більшості персонажів “Вишневого* саду”. Як уже говорилося, для Чехова характерну об’єктивна манера повествования, у прозі його голос не чутний.
У драмі почути властиво авторський голос вобще неможливо. І все-таки – комедія, драма або трагедія “Вишневий сад”? Знаючи, як Чехов не любив визначеність, варто обережно відповісти: усього понемногу. Останнє слово й у цьому питанні все – таки за театром
Схожі твори:
- “ВИШНЕВИЙ САД” А. П. ЧЕХОВА ЯК П’ЄСА ПРО МИНУЛЕ, СЬОГОДЕННЯ Й МАЙБУТНЄ П’єса “Вишневий сад” займає особливе місце у Творчості А. П. Чехова. До її думка про необхідність зміни дійсності він будив, показуючи ворожість людині життєвих умов, виділяючи ті риси своїх персонажів, які прирекли їх на положення жертви. В “Вишневому саду” дійсність виражається в її історичному розвитку. Широко розробляється тема зміни соціальних...
- Минуле, сьогодення й майбутнє в п’єсі Чехова “Вишневий сад” Своїй останній п’єсі Чехов дав підзаголовок “комедія”. Але в першої постановке Московського Художнього театра ще при житті автора п’єса предстала важкою драмою, навіть трагедією. Хто ж правий? Потрібно мати на увазі, що драма – це літературний твір, розрахований на сценічне життя. Тільки на сцені драма знайде повнокоштовне побутування, виявить усе...
- Минуле й сьогодення дворянської садиби в п’єсі А. П. Чехова “Вишневий сад” Антон Павлович Чехов є одним з найбільших класиків росіянці й світовій літературі. Його оповідання із захопленням читають і наші сучасники, тому що багато тем його добутків актуальні дотепер. П’єси Чехова “Три сестри”, “Дядько Ваня”, “Чайку”, “Вишневий сад” ідуть у найвідоміших театрах миру, як і раніше збираючи аншлаги. П’єса “Вишневий сад”,...
- Майбутнє в п’єсі Чехова “Вишневий сад” П’єса “Вишневий сад”, написана Чеховим в 1904 році, може по праву вважатися творчим заповітом письменника. У ній автор піднімає ряд проблем, характерних для російської літератури: проблема діяча, батьків і дітей, любові, страждання й інших. Всі ці проблеми об’єднані в темі минулого, сьогодення й майбутнього Росії. В останній п’єсі Чехова –...
- “Вишневий сад” – п’єса про минуле, сьогодення і майбутнє Вишневий сад – останній Твір А. П. Чехова. Письменник був невиліковно хворий, коли писав цю п’єсу. Він усвідомлював, що скоро піде з життя, і, напевно, тому вся п’єса наповнена якоюсь тихим смутком і ніжністю. Це прощання великого письменника з усім, що йому було дорого: з народом, з Росією, доля якої...
- Тема минулого й сьогодення Росії в п’єсі А. П. Чехова “Вишневий сад” В 1904 році була поставлена п’єса А. П. Чехова “Вишневий сад”, у якій автор зображує прощання хазяїв з родовим дворянським гніздом. Тема ця була вже не раз освітлений до Чехова літераторами другої половини XIX століття. У п’єсі автор торкається проблем батьків і дітей, любові, страждання. Але головне на прикладі долі...
- Тема загибелі “дворянських гнізд” у п’єсі А. П. Чехова “Вишневий сад” У п’єсі “Вишневий сад” А. П. Чехов піднімає найважливішу соціальну тему рубежу 19-20-х століть – тему загибелі “дворянських гнізд”. У цьому добутку чітко показано прощання нової, молодій, завтрашній Росії з минулим, відживаючим, приреченим “Старе” і “нове” час у п’єсі символізують герої: представники старої, патріархальної Росії – Раневская, її брат Гаїв,...
- Дворянство в п’єсі А. П. Чехова “Вишневий сад” Основними темами п’єси А. П. Чехова “Вишневий сад”, написаної в 1904 році, є загибель “дворянского гнізда”, перемога предприимчивого купця-промисловця над відживаюче своє століття Раневской і Гаевим і тема майбутнього Росії, пов’язана з образами Пети Трофимова й Ані. Прощання нової, молодой Росії з минулим, з відживающим, спрямованість до завтрашнього дня –...
- Героїня комедії А. П. Чехова “Вишневий сад” Образ Раневской невловимий у своїй принадності, увібрав у себе родові риси російської дворянської культури, що знайшли своє літературне вираження в Ларіних і Ростових, Кірсанових і Лаврецких, Обломових і Левиних. Поезія образа Раневской – у її нерозривному зв’язку з 337 садибою, стародавнім будинком, вишневим садом. Р. не представляє свого життя без...
- Старі й нові хазяї вишневого саду (По п’єсі А. П. Чехова “Вишневий сад”) Розпався зв’язок часів… В. Шекспір В одній із книг, присвячених Творчості А. П. Чехова, я прочитала про те, що образ Гамлета допомагав йому багато чого зрозуміти у вигляді його сучасників. Літературознавці багато уваги приділили цьому питанню, я ж відзначу те, що вразило мене в п’єсі “Вишневий сад”, цій “лебединій пісні”...
- ІДЕЙНИЙ ЗМІСТ П’ЄСИ ЧЕХОВА “ВИШНЕВИЙ САД” Остання закінчена п’єса Чехова ” Вишневий сад ” являє собою підсумок всієї його літературної діяльності. У ній чітко звучать деякі з основних мотивів розробкою яких він був зайнятий, починаючи з вісімдесятих років і до кінця свого життя. “Вишневий сад” передсмертне геніальне створення Чехова, являє собою сміливе сполучення комедії з тонкою...
- Минуле, сьогодення й майбутнє Елізи Дуліттл Шкільний твір По п’єсі Б. Шоу “Пігмаліон”. Джордж Бернард Шоу – найбільший англійський драматург кінця XІX – початку XX століття. Йому вдалося вивести англійську драму з ідейного й художнього тупика, характерного для 60-70-х років XІX в. Він додав їй соціальну гостроту, проблемний характер і блискучу сатирично-парадоксальну форму. Серед численних п’єс,...
- “Вишневий сад” А. П. Чехова – п’єса про нещасних людей і дерева Читачеві, навіть не дуже уважному, напевно впаде в око, що в п’єсі Чехова практично немає жодного щасливої людини. Раневская приїжджає з Парижа, щоб покаятися у своїх гріхах і знайти останній спокій у рідному маєтку. Прямо по притчі про Блудного сина вибудувала вона Алл С о ч. Р У свої останні...
- Зміст назви п’єси А. П. Чехова “Вишневий сад” 1. Вишневий сад як місце дії й основа сюжету п’єси. 2. Значення вишневого саду в сьогоденні, минулому й майбутньому персонажів п’єси. 3. Зіставлення вишневого саду Сроссией. Назва п’єси А. П. Чехова “Вишневий сад” представляється цілком закономірним. Дія відбувається в старому дворянському маєтку. Будинок оточений більшим вишневим садом. Більше того, розвиток...
- Минуле, сьогодення і майбутнє українського народу в поезії В. Голобородька “Ми йдемо” Коли читаєш вірші Василя Голобородька, то здається, що потрапляєш у чудовий поетичний світ. Він наповнений людьми і птахами, щирістю і відвагою, болем і добротою. Він казковий і реальний водночас. Але, чи то буде вірш інтимної лірики, чи замальовка з життя, чи оживлений автором пейзаж, – з кожної поезії дивиться на...
- Звук струни, що лопнула ( “Вишневий з пекло” А. П. Чехова) Свою п’єсу “Вишневий сад” сам А. П. Чехов називав комедією. Але адже п’єса-те смутна!.. Так у чому ж справа? Як відомо із самого початку, маєток приречений; приречені й герої – Раневская, Гаїв, Аня й Варячи – їм не на що жити, не на що сподіватися. Предлагаемий Лопахиним вихід для них...
- Скорочено п’єси А. Чехова “Вишневий сад” Головний конфлікт п’єси – конфлікт дворянства, що йде, із пришедшей йому на зміну буржуазією. Інша сюжетна лінія – соціально-романтична. “Вся Росія – наш сад”, – говорить вустами своїх героїв сам Чехов. Але мрія Ані й Пети Трофимова розбивається об практицизм Лопахина, з волі якого вирубується Вишневий сад. Любов Андріївна Раневская,...
- Образ вишневого саду у свідомості героїв п’єси А. П. Чехова “Вишневий сад” Вишневий сад – образ складний і неоднозначний. Це не тільки конкретний сад, що є частиною садиби Гаева й Раневской, але й образ-символ. Він символізує не тільки красу російської природи, але, головне, красу життя людей, що зростили цей сад і восторгавшихся їм, тої життя, що гине разом із загибеллю саду. Образ...
- Ліричн і трагічне качала в п’єсі А. П. Чехова “Вишневий сад” 1. Остання п’єса Чехова. 2. Суперечки навколо добутку. 3. Символи й жанрова приналежність. Вийшла в мене не драма, а комедія, місцями навіть фарс. А. П. Чехов В 1901 році А. П. Чехов обмірковує свою нову п’єсу, за планом – водевіль або комедію: “Наступна п’єса, що я напишу, буде неодмінно смішна,...
- Жанрова своєрідність п’єси Вишневий сад Чехова А. П Тема п’єси “Вишневий сад” – міркування драматурга про долю Росії, про її минуле, сьогодення й майбутнє, причому вишневий сад, “прекрасніше якого нічого на світі ні” (ІІІ), персоніфікує для Чехова батьківщину (“Вся Росія наш сад” (ІІ), – говорить Петя Трофимов). Ідуть у минуле колишні хазяї країни – помісні дворяни, духовно безпомічні...