Мертві душі характеристика образа Плюшкин Степан
МЕРТВІ ДУШІ (Поема, 1835-1841 – т. 1; опубл. 1842) Плюшкин Степан – п’ятий, і останній, з “низки” поміщиків, до яких Чичиков звертається з реченням продати йому мертві душі. У своєрідній негативній ієрархії поміщицьких типів, виведених у поемі, цей скупий старий (йому сьомий десяток) займає одночасно й самий нижню, і самий верхній щабель. Його образ персоніфікує повне омертвіння людської душі, майже повну погибель сильної і яскравої особистості, без залишку поглиненою пристрастю скнарості, – але саме тому здатної воскреснути й перетворити.
(Нижче
Але чим ближче Чичиков до будинку П., тим тривожніше авторська інтонація; раптом – і нібито ні з того ні із сього – автор порівнює себе-дитини із собою нинішнім, свою тодішню захопленість – з нинішньої “охладелостью” погляду. “Про моя юність! про моя свіжість!” Ясно, що цей пасаж рівною мірою ставиться до автора – і до “змертвілого” героєві, зустріч із яким має бути читачеві. І це мимовільне зближення “неприємного” персонажа з автором заздалегідь виводить образ П. з того ряду “літературно-театральних” скупарів, з оглядкою на які він написаний, відрізняє й від скаредних персонажів шахрайських романів, і від жадібних поміщиків нравоописательного епосу, і від Гарпагона з мольеровской комедії “Скупий” (у Гарпагона така ж, як у П. , діра нижче спини), зближаючи, навпроти, з Бароном з “Скупого лицаря” Пушкіна й бальзаківським Гобсеком.
Опис плюшкинского маєтку алегорично зображує запустіння – і одночасно “захламление” його душі, що “не в Бога багатіє”. В’їзд напівзруйнований – колоди вдавлюються, як фортепіанні клавіші; усюди особлива старість, дахи як решето; вікна заткнуті ганчір’ям. У Собакевича вони були забиті хоча б з метою економії, а тут – винятково через “розруху”. Через хати видні величезні поклажі лежаного хліба, схожого кольором на випалену цеглу. Як у темному, “задзеркальному” світі, тут все безжизненно – навіть дві церкви, які повинні утворювати значеннєвий центр пейзажу Одна з них, дерев’яна, спорожніла; інша, кам’яна, вся потріскалася.
Трохи пізніше образ спустілого храму метафорично відгукнеться в словах П., що шкодує, що священик не скаже “слова” проти загального сріблолюбства: “Проти слова-те Божия не встоїш!” (Традиційний для Гоголя мотив “мертвого” відношення до Слова Життя ) Панський будинок, “цей дивний замок”, розташований посередині капустяного городу. “Плюшкинское” простір неможливо охопити єдиним поглядом, воно немов розпадається на деталі й фрагменти – те одна частина відкриється погляду Чичикова, те інша; навіть будинок – місцями в один поверх, місцями у два.
Симетрія, цілісність, рівновага почали зникати вже в описі маєтку Собакевича; тут цей “процес” іде вшир і вглиб. У всім цьому відбивається “сегментарность” свідомості хазяїна, що забув про головний і зосередився на третьорядному. Він давно вже не знає, скільки, де й чого виробляється в його великому й загубленому господарстві, – але зате стежить за рівнем старої наливки в графинчике: чи не випив хто-небудь. Запустіння “пішло на користь” одному лише плюшкинскому саду, що, починаючись біля панського будинку, пропадає в поле. Все інше загинуло, омертвіло, як у готичному романі, про яке нагадує порівняння плюшкинского будинку сзамком.
Це як би Ноев ковчег, усередині якого відбувся потоп (не випадково практично всі деталі опису, як у ковчегу, мають свою “пару” – отут дві церкви, два бельведери, два вікна, одне йз яких, втім, заклеєно трикутником із синього цукрового паперу; у П. було дві біляві дочки й т. д. ). Старість його миру те саме що старості “допотопного” миру, що загинув від страстей. А сам П. – це не відбувся “праотець” Ний, із дбайливого хазяїна звироднілий у скнару й утративший яку б те не було визначеність вигляду й положення. Зустрівши П. по дорозі до будинку, Чичиков не може зрозуміти, хто перед ним – баба або мужик, ключник або ключниця, “рідко бриючу бороду”?
Довідавшись, що ця “ключниця” і є багатий поміщик, власник 1000 душ (“ехва! А вити хазяїн-те я!”), Чичиков двадцять мінут не може вийти із заціпеніння Портрет П. (довге підборіддя, що доводиться закривати хусткою, щоб не заплювати; маленькі, що ще не потухли вічка бігають з-під високих брів, як миші; засалений халат перетворився в юхту; ганчірка на шиї замість хустки) теж указує на повне “випадання” героя з образа багатого поміщика. Але все це не заради “викриття”, а лише заради того, щоб нагадати про норму “мудрої скнарості”, з якої П. трагічно розлучився й до якої усе ще може повернутися Колись, до “падіння”, погляд П., як працьовитий павук, “бігав клопітливо, але расторопно, по всіх кінцях своєї господарської павутини”; тепер павук обплітає маятник зупинених годин. Навіть срібні кишенькові годинники, які П. збирається подарувати – так так і не дарує – Чичикову на подяку за “рятування” від мертвих душ, і ті “поиспорчени”.
Про збіглий час (а не тільки про скаредність) нагадує й зубочистка, которою хазяїн, бути може, колупав у зубах ще до навали французів. Здається, що, описавши коло, оповідання повернулося в крапку, з якої почалося, – перший з “чичиковских” поміщиків, Манилов, точно так само живе поза часом, як і останній з них, П. Але часу у світі Манилова немає й ніколи не було; він нічого не втратив – йому нема чого й повертати П. володів усім. Це єдиний, крім самого Чичикова, герой поеми, у якого є біографія, є минуле; без минулого може обійтися сьогодення, але без минулого немає шляхи в майбутнє. До смерті дружини П. був дбайливим, досвідченим поміщиком; у дочок і сина були вчитель-француз і мадам; однак після цього в П. розвився “комплекс” удівця, він став підозріліше й скупіше. Наступний крок убік від певної йому Богом життєвої дороги він зробив після таємної втечі старшої дочки, Олександри Степанівни, зі штабс-ротмістром і самовільним визначенням сина у військову службу.
(Він і до “втечі” уважав військових картярами й марнотратами, тепер же й зовсім вороже настроєний до військової служби.) Молодша дочка вмерла; син програвся в карти; душу П. озлобився остаточно; “вовчий голод скнарості” опанував ім. Навіть покупщики відмовилися мати з ним справа – тому що це “біс”, а не людина. Повернення “блудної дочки”, чиє життя зі штабс-ротмістром виявилися не дуже ситною (явна сюжетна пародія на фінал пушкінського “Станційного доглядача”), примиряє П. з нею, але не рятує від погибельної жадібності Погравши з онуком, П. нічого Олександрі Степанівні не дав, а подарований нею в другий приїзд паска він засушив і тепер намагається почастувати цим сухариком Чичикова. (Деталь також невипадкова; паска – великодня “трапеза”; Великдень є торжество Воскресіння; засушивши паску, П. як би символічно підтвердив, що його душу омертвіла; але саме по собі те, що шматочок паски, нехай і цвілий, завжди зберігається в нього, асоціативно пов’язане з темою можливого “великоднього” відродження його душі.
) Розумний Чичиков, угадавши підміну, що відбулася в П., відповідним образом “переоснащує” своє звичайне вступне мовлення; як у П. “чеснота” потіснена “економією”, а “рідкі властивості душі” – “порядком”, так підмінені вони й у чичиковском “приступі” до теми мертвих душ. Але в тім і справа, що жадібність не до останньої межі змогла опанувати серцем П. Зробивши купчу (Чичиков переконує хазяїна, що готово взяти на себе податние витрати на мертвих “для задоволення вашого”; список мерців у господарського П. уже готовий, невідомо для якого нестатку), П. міркує, хто б міг від його ім’я завірити її в місті, і згадує, що Голова був його шкільним товаришем. І цей спогад (отут повністю повторюється хід авторських міркувань на початку глави) раптово пожвавлює героя: “…на цій дерев’яній особі <…
> виразилося бліде відбиття почуття”. Природно, це випадковий і миттєвий проблиск життя. Тому, коли Чичиков, не тільки приобретя 120 мертвих душ, але й купивши випадних по 27 коп.
За душу, виїжджає від П., автор описує сутінковий пейзаж, у якому тінь зі світлом “перемішалася зовсім” – як у нещасній душі П.
Схожі твори:
- Мертві душі характеристика образа Коробочка Настасья Петрівна МЕРТВІ ДУШІ (Поема, 1835-1841 – т. 1; опубл. 1842) Коробочка Настасья Петрівна – удова-поміщиця, колезька секретарка; друга (після Манилова й перед Новосибірським) “продавщиця” мертвих душ. До неї (гл. 3) Чичиков попадають випадково: п’яні кучері Селіфан пропускають безліч поворотів по дорозі назад від Манилова. Нічна “потьма”, грозова атмосфера, що супроводжують приїзд...
- Мертві душі характеристика образа Капітан Копейкин МЕРТВІ ДУШІ (Поема, 1835-1841 – т. 1; опубл. 1842) Капітан Копейкин – герой вставної новели про офіцера, героя Вітчизняної війни 1812 р., що потеряли на ній ногу й руку й подавшемся від безгрішшя в розбійники. У варіантах “Повести” передбачалася втеча К. К. в Америку, звідки він год направляв Олександру I...
- Мертві душі характеристика образа Ноздрев МЕРТВІ ДУШІ (Поема, 1835-1841 – т. 1; опубл. 1842) Ноздрев – молодецький 35-літній “балакун, гульвіса, молодець”; третій по рахунку поміщик, з яким Чичиков затіває торг про мертві душі. Знайомство відбувається в 1-й главі, на обіді в Прокурора; відновляється випадково – у трактирі (гл. 4). Чичиков направляється від Коробочки до Собакевичу....
- Мертві душі характеристика образа Манилов МЕРТВІ ДУШІ (Поема, 1835-1841 – т. 1; опубл. 1842) Манилов – “солодкий” сентиментальний поміщик; перший, до кого направляється Чичиков у надії придбати мертві душі (гл. 2). Персонаж, “зібраний” з уламків літературних штампів; пов’язаний з водевильно-комедійним типом жалісливого “карамзиниста”; з мольеровским типом “дурного дворянина” і ін. Крізь численні літературні маски в...
- Мертві душі характеристика образа Собакевич Михайло Семенич МЕРТВІ ДУШІ (Поема, 1835-1841 – т. 1; опубл. 1842) Собакевич Михайло Семенич – четвертий (після Ноздрева, перед Плюшкиним) “продавець” “мертвих душ” Чичикову; наділений могутньою “природою” – в 7-й главі скаржиться Голові палати й Чичикову на те, що живе п’ятий десяток, а не болів жодного разу, і за це прийде коли-небудь...
- Плюшкин – персонаж поеми Н. В. Гоголя “Мертві душі” Літературні джерела образа Плюшкинf образи скупарів у Плавта, Ж. – Б. Мольера, Шейлок У. Шекспіра, Гобсек О. Бальзака, Барон А. С. Пушкіна, також, мабуть, князь Рамирский з роману Д. Н. Бегичева “Сімейство Холмских”, Мельмот-старший з роману Ч. Р. Метьюрина “Мельмот-скиталец”, барон Балдуин Фюрен-гоф з роману И. И. Лажечникова “Останній новик”....
- А. И. Герцен: “…не ревізькі – мертві душі, а всі ці Ноздреви, Манилови й всі їм подібні – от мертві душі, і ми зустрічаємо їх на кожному кроці” (“Мертві” душі поміщиків у поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі”) 1. “Мертві душі” – історія створення й задум. 2. Основна думки добутку. 3. Душі “мертві” і “живі” впоеме. 4. Значення композиції в розумінні добутку. 5. Росія – країна “живих” душ Зревшее на протязі декількох десятиліть бажання Н. В. Гоголя написати великий епічний добуток, присвячений долі Росії, привело письменника до задуму...
- Художні засоби створення образа “мертвої душі” у поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі” 1. Опис обстановки, у якій живуть поміщики. 2. Опис зовнішності. 3. Відношення до продажу “мертвих душ”. Лиховісна назва незакінченої поеми Н. В. Гоголя “Мертві душі” неоднозначно. Формально “мертвими душами” іменуються померлі селяни, які в документах ще значаться, як живі Однак у добутку втримується явний підтекст: “мертві душі” – це поміщики,...
- Мертві душі характеристика образу Коробочка Настасья Петрівна Коробочка Настасья Петрівна – вдова-поміщик, колезька секретарка; друга(після Манілова і перед Ніздряним) “продавщиця” мертвих душ. До неї(гл. 3) Чичиков потрапляє випадково: п’яний кучер Селіфан пропускає безліч поворотів на поворотному шляху від Манілова. Нічна “потьма”, грозова атмосфера, супроводжуючі приїзд до Настасье Петрівні, лякає-зміїне шипіння настінного годинника, постійні спогади К. Про покійника-чоловіка,...
- Яка роль образа Чичикова в поемі Мертві душі? Тема дороги й образ Чичикова поєднують всі різноманітні сцени-картини в поемі “Мертві душі”. Зовні сюжет побудований як опис подорожі Чичикова по деякій російській губернії, оповідання про Павла Івановичі проходить наскрізною ниткою через весь добуток, інші герої характеризуються не тільки самі по собі, але й через відносини із Чичиковим. Однак зміст...
- Опис образа Чичикова в поемі “Мертві душі” На початку 1-й глави про героя повідомляється через опис його “досить гарної ресорної невеликої брички”, у який звичайно “їздять холостяки.., яких називають панами середньої руки. Оскільки сам Чичиков по своїй натурі досить потайливий (“про себе приїжджий уникав багато говорити”, за нього більше говорять приналежні йому речі Бричка Чичикова, що стала...
- Мертві душі характеристика образу Манілова Манілов – “солодкий” сентиментальний поміщик; перший, до кого спрямовується Чичиков в надії придбати мертві душі(гл. 2). Персонаж, “зібраний” з уламків літературних штампів; пов’язаний з водевільно-комедійним типом жалісного “карамзиниста”; з мольеровским типом “безглуздого дворянина” та ін. Крізь численні літературні маски в образі М. просвічує маска соціальна. У його портреті(біляве волосся, блакитні...
- Мертві душі характеристика образу Капітан Копейкин Капітан Копейкин – герой вставної новели про офіцера, героя Вітчизняної війни 1812 р., що втратив на ній ногу і руку і що подався від безгрошів’я в розбійники. У варіантах “Повести” передбачалося втеча К. К. в Америку, звідки він ч надсилав Олександру I лист про долю поранених і отримував милостивий рескрипт...
- Ліричний відступ у романі “Мертві душі”. Повість про капітана Копейкине Після війни дванадцятого року разом з пораненими приїхав і капітан Копейкин. У боях він втратив руку й ногу, працювати не міг і відправився в Петербург просити государя про яку-небудь монархову милість. Потрапив він до самого начальника, до вельможі в будинок на Палацовій набережній. Вельможі бачить, що людина на деревинці й...
- Ноздрев і Хлестаков: порівняльна характеристика (По добутках H. В. Гоголя “Мертві душі” і “Ревізор”) 1. Загальні риси героїв. 2. Розходження в характері Ноздрева й Хлестакова. 3. Характеристика персонажів з погляду автора. 4. Вневременность їхнього існування. Цю крилату фразу, вкладену М. В. Гоголем у вуста Хлестакова з “Ревізора”, з повною підставою можна віднести до іншого яскравого персонажа письменника – Ноздреву з “Мертвих душ”. Легкість незвичайна...
- Характери поміщиків у поемі “Мертві душі” Сваволя поміщиків, важке життя кріпаків, пияцтво, лінь все це без прикрас були показані Гоголем у поемі “Мертві душі”. Росія – багата, бідна, добра, виродлива, дурна, любляча, зла – встає перед нами на сторінках добутку. Показується весь жах, весь “пекло” російського життя. “Пекло” російського життя – це насамперед поміщики-самодури, які піклуються...
- Ноздрев і Хлестаков : порівняльна характеристика(“Ревізор” і “Мертві душі М. В. Гоголя) “Ревізор”, як і “Мертві душі”, М. В. Гоголем є галерею типових для російської провінції характерів. Проте відразу ж треба відмітити, що місцем дії в “Ревізорові” є провінційне місто, тоді в “Мертвих душах” авторський погляд охоплює і сільську глушину Росії. Громадський статус персонажів звичайно ж накладає на їх світосприйняття і устої...
- Мертві душі – Розділ III Чичиков в задоволеному настрої сидів у своїй бричці, занурившись у кошториси і міркування, які, судячи по усмішці, блукає по його обличчю, були йому приємні. Селіфана між тим управлявся з кіньми, розмірковуючи на власні теми, від яких його відірвав лише удар грому, за ним – наступний. Раптом дощ хлинув як з...
- Зміст роману Гоголя “Мертві душі”. Глава восьма, дев’ята й десята Покупки Чичикова виявилися у центрі уваги міських пліткарів. У місті йшли розмови про те, чи вигідно купувати селян для переїзду в нові маєтки. Всі ці розмови виявилися для Чичикова сприятливими. З них ставало зрозуміло, що Чичиков мільйонер. Жителі міста й до цього ставилися до нього з любов’ю, а тепер, після...
- Особливості сюжету й композиції поеми Гоголя “Мертві душі” Приступаючи до роботи над поемою ” Мертві душі “, Гоголь писав, що йому хочеться в цьому напрямку “показати хоча б з одному боку всю Русь”. Так письменник визначив своє головне завдання й ідейний задум поеми. Для здійснення настільки грандіозної Теми йому знадобилося створити оригінальне за формою й змістом добуток. Поема...