“Людина прийшла в мир для безмірної волі творчості й щастя” (На прикладі оповідань А. И. Куприна “Гамбринус” і “Анафема”)
1. Образ вільного музиканта Сашки з “Гамбринус”. 2. Батько Олимпий з оповідання “Анафема” як виразник протесту проти фальші. 3. Загальні риси скрипаля Сашки й диякона Батька Олимпия. Всі Бог зробив на радість людині. А. И. Куприн Коли торкаєшся теми творчості в добутках А. И. Куприна, те першим пригадується оповідання “Гамбринус” і його головний герой – скрипаль Сашка. Він являв собою невід’ємний атрибут пивний одного портового южнороссийского міста.
Це яскравий і образ, що запам’ятовується; “… серед портових і
До нього постійно зверталися люди: “И він грав без відпочинку всі замовлені пісні Очевидно, не було ні однієї, котрої б він не знав напам’ять. З усіх боків у кишені йому сипалися срібні монети, і із всіх столів йому надсилали кружки з пивом. Коли він злазив зі своєї естради, щоб підійти
Але чи був скрипаль-єврей вільним художником? чиГрав він по своїй волі, по заклику серця або ж це була нудотна щоденна робота, необхідна тільки лише для заробляння грошей? Відповідь на це питання дає оповідач оповідання: “Сашка, що розм’якнув від пива, від власної доброти й від тої грубої радості, що доставляла іншим його музика, готовий був грати що завгодно”. Треба помітити, що музикант грав не тільки на публіку, але й для себе. У присутності буфетниці мадам Івановій він часто виконував свої улюблені смутні єврейські національні мелодії.
Як з’ясується, сам скрипаль – сирота Крім собачки Белочки й ще, мабуть, двоюрідного брата й удови племінника, у нього нікого не було. Тому музика була змістом Сашкиной життя, його щастям і відрадою. Сашку забирають на війну, хоча йому вже біля сорока шести років: він уперше розлучається зі своїм улюбленим ремеслом і роботою. Але через рік музикант вертається до загальної й власної радості.
На початку перевороту, революції Сашку стали пригноблювати. Помічник пристава взяв зі скрипаля слово не грати гімнів. На вулиці діялося свавілля А Сашка “вільно ходив по місту зі своєї смішно мавпячої, чисто єврейською фізіономією. Його не торкали. У ньому була та непохитна щиросердечна сміливість, той неострах остраху, що охороняє навіть слабку людину краще всяких браунінгів”.
І навіть після хороброго бою з хамом Гундосим і наступним відбуванням у ділянку “по політичному” скрипаль не зламалася й не втратив свого таланта У Сашки працювала тепер тільки права рука, незважаючи на це скрипаль залишився здатним працювати, щасливе й вільним, – “мистецтво все перетерпить і всі побідит”. В оповіданні “Анафема” інша ситуація. Протодьякон Батько Олимпий мав потужний гарний голос, але співав завжди строго те, що було дозволено.
Крім того, він щиро боявся своєї істеричної дружини дияконихи У церковного співака була звичка читати художню літературу. Иоднажди прочитання добутку Л. Н. Толстого про Кавказ відкрило в ньому нові почуття й прагнення: “Це читання розбурхало стихійну протодьяконскую душу. Три рази підряд прочитав він повість і часто під час читання плакав і сміявся від захвату, стискав кулаків і ворочався з боку на бік своїм величезним тілом.
Звичайно, краще б йому було бути мисливцем, воїном, рибалкою, орачем, а зовсім не духовною особою”. Ще більшу підневільність Батько Олимпий почуває на службі в соборі, коли треба було співати анафему тому чудесному письменникові, що доставив так багато радісних мінут читання протодьякону. Це йшло проти душі Батька Олимпия, і він зважився піти всупереч і архієпископові-формалістові, і думці офіційної церкви. Протодьякон став славити Л. Н. Толстого. Йому серце підказувало: “Всі Бог зробив на радість людині Ні в чому гріха немає.
Хоч зі звіра приклад візьми. Він і в татарському очереті живе й у нашім живе. Куди прийде, там і будинок. Що Бог дав, то й лопає.
А наші говорять, що за це будемо сковороди лизати. Я так думаю, що це все одна фальш”. Цей протест звільнив церковного співака й від сану, і від психологічної залежності від дружини.
Протодьякон і сам більше не хотів служити в соборі. І причина в нього для цього була вагома: “…Душу не терпить.
Вірую істинно, по Символі віри, у Христа й в апостольську церкву Але злості не приемлю”. Батько Олимпий став вільною людиною в моральному змісті. Що ж поєднує вільного скрипаля-єврея Сашку із протодьяконом Батьком Олимпием? По-перше, приналежність і того, і іншого до мистецтва, до творчості. Віртуозна гра на скрипці Сашки й потужний голос Батька Олимпия заворожували людей, слухачів.
“Сашка діяв на них, як Орфей, що втихомирювали хвилі, і траплялося, що який-небудь сорокалітній отаман баркаса… звіроподібний мужчинище, заливався слізьми, виводячи тонким голосом жалісливі слова пісні… “. І протодьякон: “У ньому прокинулася теперішня гордість улюбленця публіки, мазуна всього міста, на який навіть хлопчиськи збиралися видивлятися з таким же благоговінням, з яким вони дивляться в розкриту пащу мідного гелікона у військовому оркестрі на бульварі”. Головні герої цих двох оповідань – “Гамбринус” і “Анафема” дарували людям радість і самі одержували задоволення від занять улюбленою справою. І Сашке, і протодьякону довелося пережити випробування, що полягають в обох випадках у порушенні їхньої щиросердечної гармонії, замаху на волю (зовнішню або внутрішню).
Але скрипаль Сашка зі зломленою рукою все-таки вистояв і знову повернувся до улюбленої справи, кмузике. А Батько Олимпий вирішив зняти із себе сан, та й це було вже майже неминуче. Нарешті-Те він став вільним внутрішньо, незалежною людиною: “Однаково. Піду цегли вантажити, у стрілочники піду, у катали, у двірників, а сан однаково складу із себе. Завтра ж…”. Тільки міцному духом і по-справжньому вільній людині під силу такий рішучий крок.
Тепер Батько Олимпий придбав внутрішню волю й щиросердечну гармонію із самим собою Із цього моменту перед читачем він став не як “ніжно поблажливий” і покірний вищестоящому духівництву людин, а як “неосяжно величезний, чорний і величний монумент”. І він, навіть втратившись духовного сану, буде щасливий, тому що не розтратив своє мистецтво на безглузду злість і залишився чистий перед своєю душею, совістю й щирою вдячністю великому російському письменникові Л. Н. Толстому. Таким чином, аналіз двох оповідань А. И. Куприна показує, що тема волі, творч і внутрішньої, займала важливе місце у творчості письменника
Схожі твори:
- Людина й суспільство в добутках А. И. Куприна (“Гранатовий браслет”, “Олеся”, “Гамбринус”) У літературі взагалі, а в росіянці літературі особливо, проблема взаимоотношения людини з навколишнім його миром займає істотне місце. Особистість і середовище, індивідуум і суспільство – про це міркували багато російських письменників XIX століття. Плоди цих міркувань відбийлисій у багатьох стійких формулюваннях, наприклад у відомій фразі “середовище заїла”. Помітно загострився інтерес...
- Людина й суспільство в добутках А. І. Куприна (“Гранатовий браслет”, “Олеся”, “Гамбринус”) Особистість і середовище, індивідуум і прощество – про це міркували многие росіяни письменники XІX століття. Заметале загострився інтерес до цієї теми наприкінці XІX – початку XX століття, в епоху, переломну для Росії. У дусі гуманистических традицій, успадкованих від класиків, розглядає це питання А. І. Куприн. Мир героїв Куприна строкатий і...
- Як я розумію вислів “Маленька людина”. На прикладі оповідань Чехова Проблема “маленької людини” в класичній літературі XIX століття виникає через поширеність цього явища в житті. Письменники образ “маленьких людей” зображували переважно трагічно. Тим не менш, А. Чехов розкривав цю проблему зовсім з іншого боку. Так званий “маленька людина” в його оповіданнях зображена здебільшого сатирично. Чому це так? Хіба письменник зовсім...
- Моральне збідніння особистості у творчості А. П. Чехова (На прикладі оповідань “Ионич” і “Агрус”) 1. Болото вульгарності. 2. Побутова рутина. 3. Божевільна ідея. Усяка потреба вщухає, а всякий порок збільшується від задоволення А. Ф. Амьель У своїй творчості А. П. Чехов піднімає чимало проблем И кожної з них він приділяє особливу увагу, дозволяючи нам не з авторських ремарок і пояснень, а із самого тексту...
- Людина й природа у творчості Куприна Уперше купринская концепція людини й природи була відтворена як щось цілісне в добутках Поліського циклу, основу якого склали такі оповідання, як “Лісова глухомань”, “Олеся”, “На глухарей”. Єдність циклу багато в чому обумовлено образом оповідача-мисливця, через сприйняття якого зображується природа і який сприймає її як реальний і одночасно таємничий і загадковий...
- Тема любові в прозі А. И. Куприна (На прикладі повести “Олеся”) 1. Образ Олеси, особливі риси її характеру. 2. Почуття, що виникло в Івана Тимофійовича до Олесеві. 3. Жертовність і рішучість дівчини з Полісся. … Виходить, не хоче доля нашого з тобою щастя… А якби не це, хіба, ти думаєш, я чого-небудь злякалася б? А. И. Куприн Олеся – росла двадцатичетирехлетняя...
- Образ людини трудівника на прикладі оповідань Гріна Але все ж головним багатством людини письменник вважає працю, вміння працювати, любов до праці. Через усю творчість Гріна проходить повагу до людини-трудівника, до людини, здатного втілити в дійсність будь-яку, саму, здавалося б, фантастичну мрію. За Гріну, добре працює тільки той, хто вміє мріяти, а мрії збуваються тільки у того, хто...
- Перемога людини на прикладі оповідань Дж. Лондона Добутку Відомого американського письменника Джека Лондона популярні в усьому світі. Їх з величезним задоволенням читають і в нашій країні. У його оповіданнях перед нами з’являються привабливі образи простих трудівників, робітників, моряків. Письменник завжди проявляв любов, теплоту й повагу до трудящих, виражаючи глибоке невдоволення способом життя багатих ледарів. Виходець із народу,...
- Вульгарність і міщанство в зображенні А. П. Чехова (На прикладі оповідань “Куховарка жениться” і “Наречена”) 1. Проблематика сімейних відносин в А. П. Чехова. 2. Вульгарність і жахливість шлюбу Пелагії. 3. Втеча Наді в Москву як порятунок від щоденності. 4. Розпоряджатися життям іншої людини не можна. …И раптом, ні з того ні із сього, з’явився якийсь чужий, котрий звідкись одержав право на її поводження й власність!...
- Щастя родини як першоджерело щастя суспільного (ідея сімї у творчості Т. Шевченка) Тема гармонійної сім’ї посідає у поезії Т. Г. Шевченка одне з основних місць. Поет не випадково надає їй такого важливого значення, бо у своєму баченні ідеального суспільства він ставить сім’ю (мікрородину) основою держави (макрородини), а держава, у свою чергу, має сприяти гармонійному улагодженню сім’ї. Саме про це мріяв Кобзар, проголошуючи:...
- ТВІР ПО ТВОРЧОСТІ И. А. БУНІНА И А. И. КУПРИНА ТВІР ПО ТВОРЧОСТІ И. А. БУНІНА И А. И. КУПРИНА И. А. Бунін і А. И. Куприн у своїх добутках зачіпають і розкривають багато тем, але одна з найважливіших – це тема любові. Звичайно ж, автори по-різному описують це світле почуття, знаходять його нові грані й прояви, але ми можемо...
- Реалізм і романтизм у творчості А. И. Куприна А. И. Куприна прийнято вважати письменником-реалістом. Дійсно, він завжди зображував у своїх добутках життя такий, який її можна бачити щодня, варто тільки пройтися по вулицях, уважно до всьому придивляючись. Хоча зараз усе рідше й рідше зустрічаються люди, подібні купринским героям, раніше вони були явищем цілком звичайним. Тим більше Куприн міг...
- Твір на тему:Своєрідність творчості поетів “срібного століття” (на прикладі творчості одного з поетів) “Коли стихає шум епохи, ми починаємо розуміти: за плечима гігантів”, – писав Борис Пастернак. Действительно, через багато років ми краще розуміємо гениальность тих, хто затворів у минулому, чиї імена ввійшли в історію. Сьогодні ми всі частіше звертаємося до творчості поетів початку XX століття, відкриваючи для себе нові імена й нові...
- “Чому людина прагне волі?” Людина – це вінець творіння божого на нашій планеті. На нашій Землі живе безліч різних істот, яким доводиться жити, конкурувати і виживати в постійній боротьбі один з одним. І вже в даний час можна з упевненістю говорити про те, що в такій боротьбі людина з впевненістю перемагає всіх інших істот....
- Духовний зв’язок письменника з його літературним героєм (по творчості А. И. Куприна) Над вимислом слізьми обіллюся… А. С. Пушкін Відомо, що в героях літературних творів завжди присутні деякі риси характеру самих письменників. У вуста інших героїв письменники вкладають свої наболілі думки. Але особистість письменника залишається схованої для стороннього погляду. Тому можна тільки догадуватися про ті або інші властивості характеру письменника по вчинках...
- “Срібний вік” на прикладі творчості Цвєтаєвої Що принесе з собою завтрашній день? Проблема, завжди турбує людський розум. Завтрашній день приходить, а відповіді на це питання немає. Майбутнє, неминуче є загадкою для людства. Із днів утворюються роки, роки формують століття, а людський розум наполегливо намагається відсунути грань, що розділяє сьогодення і майбутнє. Така суть людини, він не...
- Людина як жертва суспільних інститутів (на прикладі повести “Дубровский”) “Дубровский” став досвідом органічного злиття картин реальної дійсності й авторський исторической концепції. Конфлікт між Дубровским і Троекуровым тут реальна зав’язка оповідання. Причому, наділяючись у плоть живих образів, улюблена соціально-історична ідея Пушкіна втрачає свою відвернену прямолінійність, заглиблюється й збагачується. У первісному начерку, де майбутній Троекуров названа Нарумовым, його “велика вага в...
- Людина на війні на прикладі повести “Живи й помни” Його повість “Живи й помни” являє яскравий приклад того, як насправді жили люди під час війни, які тяготи випробовували. Валентин Распутін описує в цьому добутку самий кінець війни. Люди вже передчували перемогу, і тому в них ще більше виникало бажання жити. Одним з таких був Андрій Гуськов. Він, знаючи, що...
- Тема волі у творчості Пушкіна Огда це буде і як народ знайде волю – це питання особливий і у Творчості Пушкіна один з найважливіших. Досить сказати, що його дослідженню присвячені багато сторінок таких добутків, як ” Борис Годунов “, “Дубровский”, ” Історія Пугачова”, ” Капітанська дочка “, “Сцени з лицарських часів” і ін. Відповіді на...
- Людина в тоталітарній державі (на прикладі образа Шухова) Образ Івана Денисовича зложився із солдата Шухова, що воював разом з автором у німецьку-германську-радянсько-германську війну. Весь свій особистий досвід життя в умовах табору, всі свої враження автор виклав у своєму оповіданні. Головний герой добутку – простий росіянин людина, нічим не примітний. Таких, як Шухов, у таборі було дуже й дуже...