“Людина – найвеличніша з усіх істот. Людина – найнещасніша з усіх істот. Людина – найпідліша з усіх істот.”
Ці слова І. Багряного в його романі “Сад Гетсиманський” передають дух жорстокої епохи в житті українського народу, епохи репресій та поневірянь, підозри та зради.
Багряний узявся за розгляд такої непростої теми тому, що він сам був свідком цих подій: він був заарештований, довго знаходився у в’язниці, але йому все ж пощастило залишитися після всього цього живим. Отже, роман “Сад Гетсиманський” містить автобіографічні факти.
Назву “Сад Гетсиманський” було взято Іваном Багряним з Біблії. Сад Гетсиманський – місце,
По дорозі до в’язниці він помічає зміни рідного міста, де довго не був: кругом червоний колір, фарби облупилися. Колись цей колір був кольором революції, а тепер став кольором насильства і страху. Також він помічає зміни в обличчях людей. Люди “засмоктані, виснажені, обдерті.
Зосереджені в собі, позначені тавром суворої професії”.
Звідусіль чути стогін людей та страшні відгуки мордування. Органи безпеки знищують “ворогів народу”. Ці “вороги народу” – найосвіченіші люди: інженери, професори, студенти, письменники Єдина іх вина в тому, що вони мають здатність мислити, а не сліпо вірити в ідеали. Андрій на собі відчуває ті нелюдські умови, в яких треба жити: тіснота, духота, відсутність їжі. Для тоталітарного режиму людина – це “дірка від бублика”. В СРСР людей вистачить”.
Всі ці жорстокі тортури повинні вбити в людях всі прагнення, перетворити їх в оті “дірки”. Ця система намагається зламати у людей бажання кращого життя, хоче зробити з них слухняні машини. Але чи можуть сотні тисяч людей бути ворогами народу? В одному з діалогів зі слідчим Андрій каже, що один чоловік може бути ворогом народу, десять може, тисяча, але мільйони людей – це не вороги народу, це сам народ. Отже всі люди, які будували цю країну, сподіваючись на краще, зараз за Гратами в’язниць. Тому не випадково кульмінацією твору є поява в камері дідуся. – Карла Маркса. Кругом була атмосфера недовіри і зради.
Немало з колишніх відомих революціонерів, а також самих працівників служби безпеки також могли опинитися серед “ворогів народу”. Можна було “завербувати” будь-якого працівника цієї установи: треба було” лише звинуватити його перед начальством в тій самій “контрреволюційній діяльності”. Всі наглядачі поводилися з в’язнями дуже суворо, але був з них один не прізвище Мельник. Всі в’язні його дуже поважали за його добрість, казали, що він єдина людина в цій установі. Коли потім Андрій дізнався, що Мельник власноручно розстрілював людей, його це дуже вразило. Таку саме дволикість мав і тодішній режим.
Широкі маси людей бачили в ньому своє щастя, своє спасіння, але мало хто знав про те, що діялося за стінами в’язниць кожного міста цієї країни, бо звідти вже ніхто не повертався. Уряд лив невинну кров народу, який його так підтримував. Мельник уособлює в собі весь державний лад. Іван Багряний детально досліджує всі дрібниці в’язничного життя.
На п’ятистах сторінках роману він до дрібниць зображує побут в’язнів, засоби ведіння слідства, характеризує майже кожного героя цього твору, розповідає про звинувачення, які висувались в’язням.
Читачу важко все це уявити, важко в це повірити, але все це дійсно відбувалося. І от в таких умовах Андрій, зазнаючи страшних фізичних тортур, все ж не втрачає можливості мислити. Його не лякає тюрма, його не лякає його доля – його турбує й пече це прокляте запитання “Хто…?” Протягом всього перебування у в’язниці Андрій ніяк не ложе знайти відповіді на це питання.
Він весь час аналізує своє становище, намагається знайти вихід для себе і для всіх цих невинних людей поряд з ним. Він хоче зрозуміти, для чого працює ця страшна машина згублення людських душ, кому це потрібно? Чим могли завадити державі ці найчесніші та найпорядніші люди? Але виходу звідси немає.
Навіть той, хто “щиро зізнається” в своїх “злочинах”, навряд чи залишиться живим. Кожного тут чекає загибель, мало хто зможе врятуватися. Але й вмерти тут можна по різному. Можна вмерти один раз – фізично, не підтвердивши свою винність. А коли людина визнає себе винною, вона вмирає двічі, перший раз – духовно, другий раз – фізично.
Отже, єдине, що залишається Андрієві, – це витримати всі тортури і вмерти тільки фізично. Людина повинна витримати все, бо вона міцніша за цю систему, вона вища за неї. “Людина – найвеличніша з усіх істот”. Замислюється Андрій і над тим нещастям, що трапилося з усіма цими людьми, які повинні приймати муки, не знаючи своєї вини, які віддали всі свої сили на збудування соціалістичної держави, сподіваючись на краще майбутнє. Разом з цим Андрій приходить до висновку, що людина – “найпідліша з усіх істот”.
Навіть лютий звір не знищує подібних собі. Людина ж має на це здатність: вона жорстоко катує та вбиває таких самих, як є сама, вона може зрадити свого брата чи друга заради власних інтересів чи поглядів. Чому людина здатна таке зробити? Це запитання люди ставили перед собою ще в Біблії. Ось такі різні думки приходили в голову Андрієві під час його перебування у в’язниці.
Від цих думок та жорстоких мордувань Андрій вже майже втрачав розум. Але йому все ж вдалося вистояти, бо він вірив, до останнього часу вірив в справедливість, навіть тоді, коли знаходився на межі життя та смерті. Він мав віру. І “тієї віри безмежної ніщо не в силі порушити, бо коли її порушити, то тоді прийде смерть, загибель для душі”.
Наприкінці свого перебування у тюрмі він дізнається, хто був Юдою. Це був отець Яків, який читав його матері Біблію у день приїзду синів додому. Андрієві стало після цього набагато легше, бо думка, що зрадив його хтось з братів, чи, може, його кохана Катря, думка, що гризла його увесь час, не була правдою. Потім Андрій дізнається, що всі його брати і сестра теж знаходяться в цій в’язниці і що Катря… збожеволіла. Ось якою ціною дісталася Андрієві ця перемога над страшною машиною смерті.
Ціною Катерининого божевілля. Всім їм дали по двадцять років таборів, але Андрій все-таки зміг вистояти і залишитися людиною. Іван Багряний зобразив персонажа, який не витрачає волі і людської подоби в надзвичайних умовах жахливого поневіряння в застінках НКВС. Цим він показує незламність українського народу, його національної свідомості. “Сад Гетсиманський” – розповідь про зраду і вірність, жахлива трагедія народу, що зраджував і вбивав сам себе.
Схожі твори:
- “З усіх утрат втрата часу найтяжча” Час минає. Секунда за секундою складаються у дні, дні переходять у роки. Діти підростають, дорослішають, потім старіють. У них підростають уже свої діти та онуки. За мірками історії Всесвіту лише хвилина відділяє нас від трипільського гончара, що робив перші глиняні глечики. Глечики і досі роблять такими, та хто згадає того...
- “З усіх утрат втрата часу найтяжча.” (Г. Сковорода) У великому і неосяжному світі існує багато цінностей. Одні люди над усе в житті ставлять гроші, збагачення, матеріальний достаток, інші ж – духовність і моральні надбання. Можна віддавати себе повністю обраній справі, вчитися, читати різноманітну літературу, але поряд із цим не втрачати марно час. Треба вміти цінувати його. Дуже часто...
- Твір роздум за афоризмом Сковороди ” З усіх утрат, втрата часу найтяжча” Однією з найпомітніших постатей в давній літературі нашої держави є постать Григорія Сковороди. Вона все більше приваблює все нові покоління. Композитор, співак, талановитий письменник і вдумливий філософ, здавець декількох мов, Григорій Сковорода дивував своїх сучасників енциклопедичними знаннями, різнобічним талантом, відповідністю духовних стремлінь власним вчинкам. Його творчість – це надбання і...
- Інтелектуальна гра – дебати. В усіх важливих подіях життя діє інстинкт любові Справжній характер людини може проявитися і в коханні. Ніколи б не знала Герда із казки ” Снігова королева” сили свого характеру, коли б не бажання бути з рідною і дорогою людиню. Дік Сенд був ладен на все, щоб урятувати людей, яких називав своїми друзями. Тільки сила любові допомогла вистояти Деві...
- Найголовніше й найбільше з усіх наших міст. Позакласне читання Матеріал уроку. Анатолій Григорук “Наша столиця Київ”. Мета. Розширити знання дітей про столицю України. Поглиблювати вміння повноцінно сприймати науково-пізнавальні та художні тексти. Прищеплювати бажання вивчати історію та традиції свого народу. Виховувати громадянські якості: любов та пошану до рідного краю, історії. Розвивати пізнавальний інтерес. Обладнання. Ілюстрації стародавнього і сучасного Києва; фотографії...
- Твір-роздум за афоризмом Г. Сковороди “З усіх утрат, утрата часу найтяжча” У нашому великому та неосяжному світі існує дуже багато цінностей, при чому усі вони різні для кожної людини. Одні понад усе в своєму житті цінують гроші, прагнуть до збагачення та матеріального достатку. Інших турбує моральні надбання і духовність. Хтось повністю віддає себе обраній справі, вчиться, читає різноманітну літературу, а хтось...
- З усіх утрат утрата часу найтяжча (твір-роздум) За мудрість всесвітню дурних академій Платим найбільшим – життям молодим. І. Драч Сиві сутінки закутують теплою ковдрою землю. Вже натруджене сонце сховалося за обрій, і такий літній вечір розлився у напоєному ароматами серпневих щедрот повітрі. Скоро пан-господар місяць виведе на пасовисько отари зірок, і тихо полине над землею у вічність...
- “З усіх відомих природі глибин, мабуть, найбільша – глибина людської душі. За творами Михайла Коцюбинського” Творчість відомого українського письменника Михайла Коцюбинського містить велику кількість прикладів опису глибини людської душі. Саме з цієї причини широко відомий афоризм Олеся Гончара “з усіх відомих природі глибин, мабуть, найбільша – глибина людської душі” добре підходить до творчості Коцюбинського. Творчість Коцюбинського дуже широка, за час своєї діяльності автор був дуже...
- Джанні Родарі “Танок усіх діток”, “Місяць над Києвом”. Урок-екскурсія ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи ПОЕТИЧНА СКРИНЬКА Урок 23 Тема. Джанні Родарі “Танок усіх діток”, “Місяць над Києвом”. Урок-екскурсія Мета: ознайомити учнів з творчістю Джанні Родарі; розвивати навички виразного читання творів, вміння висловлювати свою думку та аргументувати її; виховувати глибоку повагу до всіх народів нашої планети, турботу про щасливе дитинство дітей...
- “Кохання – найбільше чудо серед усіх чудес світу. За твором Олеся Гончара “За мить щастя” Немає більш важливого явища в житті людини, ніж любов. Через любов людина вирішується на іноді дуже сміливі, але іноді і дуже дурні вчинки. У той же час, навіть якщо такий вчинок і дуже дурний, все одно рідко про нього прийнято шкодувати, якщо основною причиною для нього була любов. Одна з...
- Він людина була – людина у всьому; йому подібних мені вже не зустріти (за трагедією Шекспіра Гамлет) Трагедія Гамлет стала першою з великих трагедій У. Шекспіра. Основною ідеєю твору є думка про те, що людство втратило свій найвищий сенс, слово людина перестало бути позначенням вищої цінності, вищої похвали. Своє прагнення врятувати світ, відновити велич людини автор втілив в образі свого героя – принца Гамлета. Великий драматург ставить...
- Ти – людина (за віршем В. Симоненка “Ти знаєш, що ти людина?”) Людина – найбільша цінність світу, вона спроможна змінити світ на краще. Великий людинолюб Василь Симоненко не залишився осторонь теми людини. У його поезіях вона зазвучала з новою силою. Ставлення до людини як до гвинтика, що принижувало людину, її гідність, убивало її творчий дух, – це і змусило написати його вірш...
- Людина на війні на прикладі повести “Живи й помни” Його повість “Живи й помни” являє яскравий приклад того, як насправді жили люди під час війни, які тяготи випробовували. Валентин Распутін описує в цьому добутку самий кінець війни. Люди вже передчували перемогу, і тому в них ще більше виникало бажання жити. Одним з таких був Андрій Гуськов. Він, знаючи, що...
- Звичайна людина у незвичайних обставинах (за романом О. Гончара “Людина і зброя”) “Ще безтривожно ходять по місту ті, які вмиратимуть на рубежах, ітимуть в оточеннях, горітимуть у кремаційних печах концтаборів, штурмуватимуть Будапешт і Берлін… Ще все як було”, але вже через мить застало вчорашніх студентів “страшне, приголомшливе слово”: війна. Воно змінило все: душі людей, думки, почуття, все місто. Воно вимірювало в кожному...
- Здорова людина – щаслива людина Здається, немає на світі жодної людини, яка б намагалася спростувати твердження: здоров’я – це щастя і радість. Проблема в тому, що цю істину ти усвідомлюєш, але цілком розумієш сенс сказаного лише тоді, коли це здоров’я втрачаєш. Відомо: за гроші здоров’я не купиш. Це підтверджує статистика: постійно зростає матеріальний добробут, умови...
- Рідкісна людина кінця XX віку Для народу Сахаров явився як мужній приклад самозречення в ім’я віри, як борець за правду. То було І нечуване явище, щоб із таких привілейованих вершин, де все таємно й тихо, де правди чи то бояться, щоб вона не заважала жити, чи недолюблюють, щоб вона не провокувала на скандальний бунт, чи...
- Людина і земля в повісті М. Коцюбинського Людина завжди мріє про краще, ніби намагаючись мріями наблизити до себе щастя. А що таке щастя? Для когось це – гроші, здоров’я, але для селян це – земля. Та земля, яка була, є і, мабуть, навічно залишиться єдиною годувальницею. Вона манить до себе й одночасно є недосяжною. Поки що. І...
- Хто сильніший – людина чи війна? (За оповіданням М. Шолохова “Доля людини”) і Війна. Яке страшне слово! Немає людини, якщо вона Людина, яка б не здригнулася, почувши його. Історія людства – це історія воєн. Історія героїчних подвигів, втрат, а часом і зрад. Війна йде, змітаючи все на своєму шляху. Співчуття, любов, доброта їй не властиві. Головне – перемогти, захопити, знищити, розтоптати. Людина...
- Людина честі – людина принципів Багато хто вважають поняття честі застарілим, несучасним, у тому розумінні, що воно нині не застосовно – не ті умови. Для одних це пов’язане з такими діями, як дуель: мол, чим інакше можна захистити свою честь від образ? Інші вважають: честь сьогодні замінена більше високим поняттям – принциповість. Замість людини честі...
- Пафос і сатира в добутках А. П. Платонова (По повісті “Таємна людина”) Андрій Платонович Платонов починає друкуватися в 1921 році. Він дебютує з віршами й публіцистикою, в 1927 році випускає збірник оповідань, стає відомим. Повість “Таємна людина” виходить в 1928 році. Художній мир Платонова суперечливий і трагичен. Він звертається до теми “маленької людини” з його потаємністю в душі, продовжуючи традиції Н. М....