Консультація до семінару: Аналіз вірша Пушкіна
Що таке “семінар”? – Звичайне навчальне заняття під керівництвом вчителя з метою оволодіння новими знаннями або поглиблення вже наявних. Головна особливість семінарського заняття – у її змісті: учні виступають з підсумками самостійної роботи. Перша консультація – знайомство з темою майбутнього семінарського заняття, розподіл завдань для доповідей і повідомлень, їх сама загальна характеристика, вихідні вимоги до самостійної роботи, рекомендаційний список доступною навчальної, наукової та популярної літератури. Для уроку-семінару
Індивідуальна форма роботи – виконання завдання одним учнем (або декількома, але незалежно один від одного) абсолютно самостійно або під керівництвом вчителя.
Групове завдання виконує ланка (група) учнів (у класі їх створюється 5-8). Робота в цьому ланці організовується по-різному, в залежності від складу групи, складності та обсягу завдання:
– Група разом, колективно виконує завдання;
– Кожен член групи виконує завдання по-своєму, а потім, при колективному обговоренні в групі,
– Кожен член групи робить свою окрему частину роботи, із сукупності яких і складається ціле – завдання.
Група сама (або за порадою вчителя) вибирає форму організації своєї роботи, а про результати роботи доповідає на семінарі один з її членів, що висувається на цю роль за пропозицією товаришів. Фронтальне завдання виконує самостійно кожен учень класу. Цілком можливо, що на семінарському занятті виникне спір (диспут). Це природно: погляди, думки, оцінки можуть бути різними, особливо з питань літератури. А диспут – відмінний засіб для глибокого і всебічного з’ясування обговорюваної проблеми: думка напружується в пошуках точних аргументів, виробляється вміння захищати свої переконання або визнавати помилки, якщо аргументи опонента більш переконливі.
У цілому ж семінар вчить самостійної роботи з книгою, самостійного мислення, розвиває письмову і усну мову – словом, допомагає зробити ще кілька кроків у захоплюючий світ пізнання.
Для теми нашого семінару пропонуються групові завдання-аналіз одного з віршів А. С. Пушкіна:
– “Тане хмар летюча гряда…”, 1820.
– “В’язень”, 1822.
– “До моря”, 1824.
– “Вакхічне пісня”, 1825.
– “19 жовтня”, 1825.
– “В Сибір”, 1827.
– “Аріон”, 3827.
– “Анчар”, 1828.
– “На пагорбах Грузії. . . “, 1829.
– “Осінь”, 1833.
– “Знову я відвідав…”, 1835.
Для індивідуального завдання пропонується аналіз вірша Пушкіна за власним вибором. Продовжуючи консультацію, розповімо, як аналізувати ліричний вірш.
Аналіз – це логічний метод, за допомогою якого ми розчленовуємо предмети або явища, виділяючи в них (для подальших міркувань) окремі частини і властивості.
Аналіз художнього твору – це такий розбір, який повинен привести до поглибленого прочитання його, тобто до проникнення в думку і почуття, виражені художником.
Не слід забувати, що в центрі ліричного твору – образ ліричного героя. Тому зміст, сенс вірша треба шукати в “ключових словах” його, за допомогою яких і виражається переживання ліричного героя. Значить, аналіз художнього твору передбачає читання, виділення “ключових слів” і фраз, складання плану, добірку цитат і т. д. Мета цієї роботи повинна бути визначена наперед. Наприклад, ви звертаєте увагу на епітети (метафори, порівняння. ..) Вірші. Для чого? Щоб зрозуміти, яка їхня роль у художньому тексті, які їхні особливості у даного автора, про яких рисах його обдарування вони говорять.
Однак глибоко і повно зрозуміти значення кожної виділеної в процесі аналізу частини і на цій основі зробити правильні висновки не можна, якщо не вміти бачити ці частини разом, в єдності, в цілому. Цій меті служить синтез – мислене об’єднання істотних властивостей однорідних предметів і явищ.
І теза (судження, думку), і його докази (аргументи), і логічні дії (міркування), і аналіз, і синтез – все це як би “будівельний матеріал”, “цеглинки”, з яких різними способами будується “будівля” наукового пошуку. Порівняння логічних категорій з будівельним матеріалом не випадково: важливо не тільки і не стільки кількість суджень-тез, аргументів чи логічних дій, скільки послідовність, переконливість, простота і яскравість ваших думок і почуттів.
Для пропонованої творчої роботи – аналізу одного з віршів А. С. Пушкіна – можна запропонувати лише найзагальніші рекомендації у вигляді опорних питань:
1) Щоб з’ясувати позицію автора і зрозуміти, що його хвилювало у ті роки (роки створення твору), розкажіть про місце, час, історії написання вірша (якщо є
Ріант – приведіть), про обставини життя і суспільному становищі поета.
2) Розкрийте тему, ідею, композицію, строфіку вірші.
3) Викладаючи зміст кожної частини вірша (краще за все робити це близько до тексту, цитуючи), покажіть думки, почуття (душевний стан, настрій) ліричного героя. Тут же поясніть, якими художніми засобами передаються ці думки і почуття, іншими словами: розповідаючи, про що говорить поет, які почуття відчувають його персонажі, скажіть, як він це робить, які засоби поетичної мови для цього використовує.
4) Яке враження справило на вас вірш? Які рядки здалися найбільш значними і чому?
5) Як, на вашу думку, треба читати окремі частини вірші і все в цілому?
Схожі твори:
- Консультація “Аналіз ліричного вірша А. С. Пушкіна” Самостійний аналіз ліричного вірша – робота вдумлива, складна, що вимагає чималих знань і умінь. Припустимо, що, працюючи над “своїм” віршем, ви зупинилися в скруті перед одним з пунктів плану загального аналізу і принесли це питання на консультацію… Питання перше. Місце, час, історія створення вірша “Тане хмар летюча гряда…”; обставини життя...
- Ідейно-художній аналіз вірша “Село” А. С. Пушкіна Так, вірш “Село” поет присвячує проблемі кріпосного права, що хвилювала багатьох мислячих людей того часу. Вірш має двухчастную композицію: перша частина (до слів “…але думка жахлива…”) являє собою ідилію, у той час як друга – політичну декларацію, відозву до сильних миру цього. Село для ліричного героя – це, з одного...
- АНАЛІЗ ВІРША А. С. ПУШКІНА “ЩО В ІМ’Ї ТОБІ МОЄМУ?” Є у світі Серце, де живу я. А. С. Пушкін “Щастя Так мало створено для мене, що я не визнав Його, коли воно було переді мною”, – говорив А. С. Пушкін, тому що не сподівався на взаємність. Його Послання звернене до жінки, що його, Видимо, ніколи не любила: Що в...
- Аналіз вірша чи Простиш мені мої ревниві мрії Пушкіна А. С Любовна лірика Пушкіна неповторна й своєрідна, “ніжне, запашне й граціозне” почуття сполучається в ній з тонким психологізмом, з філософським осмисленням ситуації, з виходом у перспективу майбутнього. У цих віршах нам не тільки відкривається весь спектр переживань ліричного героя, але часом і створюється образ героїні, розкривається її внутрішній мир, обрисовується її...
- Аналіз вірша А. С. Пушкіна “Фонтану Бахчисарайського палацу” Вірш А. С. Пушкіна “Фонтану Бахчисарайського палацу” було написано в 1824 році під час його посилання в Село Михайловское, “у далекий північний повіт”. Поет жив один у порожньому будинку, у глухомані псковських лісів. Пушкіна мучився, згадував Південь, Крим. Вірш відбиває його враження від відвідування Бахчисарая. В 1820 році він побував...
- Аналіз вірша А. С. Пушкіна “Осінь” Пушкін не раз і в прозі, і у віршах повторював, що осінь – його улюблене година року, тому поет описувала “сумовиту пору, очей очарованье” з надзвичайною переконливістю й емоційністю. Він розповідав про своє замилування: “Люблю…у багрець і золото одягнені ліси”. Поет оспівує “прощальну вроду”, незважаючи на швидке її завершення. Він...
- Аналіз вірша Я пам’ятаю дивовижне мгновенье Пушкіна А. С На думку відомого критика Н. Скатова, “ніхто ні до, ні після Пушкіна вже не створив у російської поезії нічого подібного до пушкінського образа любові… Любові – у зародку, у розвитку, у становленні, в изжитости, любові в разнообразнейших станах…”. Один з таких скороминущих станів, неповторних часточок буття поет запам’ятав у вірші...
- Аналіз вірша Пушкіна “Село” У ньому дві частини, перша з яких була опублікована поз назвою “Самота” (1826). Повністю ” Село ” була відома тільки в списках. Один з них був спрямований автором паную, у котрого Елегія одержала зненацька позитивну оцінку як вираження “добрих почуттів”. У першій частині виникає картина сільського життя, побаченої “від суєтних...
- Аналіз вірша А. С. Пушкіна “Я пережив свої желанья…” Живу сумний самотній И чекаю: чи прийде мій кінець?… Наскільки сильної повинна бути смуток ліричного героя, що він хоче, щоб швидше прийшов кінець його життя! Ці рядки свідчать про те, що він розчарувався у своїх мріях, свого життя. Ніщо вже не може змінити цього щиросердечного стану ліричного героя. І він...
- Аналіз вірша А. С. Пушкіна “Заклинання” Воно було написано в 1830 році, у період Болдинской осіни. Уважається, що “Заклинання”, як і написане в той же час вірш “У берегів вітчизни далекої”, присвячене Амалии Ризнич; однак існує думка, що перше пов’язане зі спогадом про померлу грекиню Калипсо Полихрони. Свідченням цьому може служити ім’я, яким похрещена померла кохана...
- Аналіз вірша До моря Пушкіна А. С Первісний варіант вірша “До моря” був написаний Пушкіним у південному посиланні, в Одесі. Вернувся до цього послання поет уже в “новій” посиланні – у Михайлівськім, в 1824 році. Цей вірш завершувало собою романтичний період творчості Пушкіна. У цьому добутку досить відчутні елегійні мотиви. Причому, як відзначає В. А. Грехнев, в...
- Аналіз вірша Пушкіна “Я помню чудное мгновенье”. Форма і зміст У часи, коли монографічне опис ліричного тексту було ще не в моді, послання Пушкіна до А. П. Керн незмінно привертало увагу дослідників. Будучи загальновизнаним еталоном поетичного досконалості, воно служило і служить свого роду подразником, що викликає читачів на вчене ристалищі. Висока оцінка вірші довго залежала від біографічного коментаря, і лише...
- Аналіз жанру вірша Пушкіна “Осінь” Процес поетичного визрівання, що дає в результаті рясну “жнива”, показаний в “Осені” Пушкіна як природне переломлення творчих сил природи у свідомості поета. Баратинський в своїй “Осені” не пише про вічно відроджується природі. Вона дає лише “плід річних праць” “дозвільного селянинові”; поет-мислитель, “оратай життєвого поля”, не збирає ніякої жнив. Життя природи,...
- Аналіз вірша Пушкіна “Зимовий вечір” Замело дороги, завдало високі кучугури навколо незатишно старого будинку. Батьки давно виїхали, будинок спорожнів. Пушкін залишився в ньому з нянею Аріною Родіоновною. Няня була йому вірним і єдиним другом в цю скрутну пору його життя. З нею вів він нескінченні розмови, розпитував її про старовину, читав їй щойно написані вірші...
- Аналіз вірша Пушкіна “Анчар” Вірш, безсумнівно, відбиває певні сторони цієї дійсності. По своїй узагальненості воно невимірно ширше й глибше прямих і безпосередніх відповідностей, тому окремі досвіди по розкриттю внутрішнього зв’язку “Анчара”, наприклад з навкруги проблем, що лежать в основі “Відповіді Катенину” (10 листопада 1828 р.), викликані безпосередньою близькістю їхнього написання, при всьому значенні для...
- Аналіз вірша А. С. Пушкіна “До Языкову” (1824) Даний же вірш – послання до Языкову – відбиття думок Пушкіна і його поглядів на той момент. Добуток можна умовно роздягнулися на шість частин. У першої поет затверджує, що він близький Языкову за духом Творчості, що віршотворці, “один одному далекі по долі”, – родинні по природі свого натхнення. Це натхнення...
- Аналіз вірша О. Блоку “Осіння воля” (коментар до вірша) Олександр Блок “знайшов” себе в літературі, створивши цілий ряд чудових добутків про батьківщину. Інтерес до даної теми символізує розквіт, творчу зрілість письменникО. У віршах, присвячених Росії – її складної історії й долі, – виражається те непідроблене почуття вдячності й любові, побожного замилування й захвату, що поет харчує до чого по-справжньому...
- Аналіз вірша Пушкіна “До Чаадаєва” Він вышней волею небес Породжений в оковах служби царської. Він у Римі був би Брут, в Афінах Периклес А тут він – офіцер гусарський. (“До портрета Чаадаєву”, 1820) Звернемося до вірша. Перечтем перший чотиривірш: Любові, надії, тихої слави Недовго тішив нас обман… і т. д. Як зрозуміти ці рядки? Очевидно,...
- Аналіз вірша А. С. Пушкіна Цей вірш присвячений Ганні Петрівні Керн, з якої Пушкін уперше познайомився в Петербурзі в будинку Олениных, на початку 1819 р. Уже тоді поет був зачарований красою й зачаруванням Ганни Керн. Після цієї зустрічі пройшло шість років, і Пушкін знову побачив Керн улітку 1825 р., коли вона гостювала в Тригорському у...
- Аналіз вірша Жуковського “Листок” Вірш був написаний в 1818 році. У цей час поет перебував у Петербурзі і перебував на службі у государя – імператора як вчителі російської мови у великої княгині Олександри Федорівни. Пережив заміжжя М. Протасової в 1817 році. Для 24 – річного Жуковського це розквіт творчості. Особиста драма поета і пов’язане...