Ідейний зміст оповідання Л. Н. Толстого “Після балу”
1. Історія добутку. 2. Оповідання Івана Васильовича. 3. Лукавство полковника 4. Випадок міняє життя Івана Васильовича. В основі відомого оповідання Лева Миколайовича Толстого лежать реальні події, що відбулися із братом письменника, Сергієм Миколайовичем. Він полюбив дочку казанського військового начальника Л. П. Корейша, але жорстоке покарання, свідком якого він став, змінило його відношення до батька нареченої, що керує цією розправою, і до самої нареченої. Сергій Миколайович розстався з дівчиною.
Видимо, оповідання брата зробив велике
Герой описує свою кохану дівчину – Вареньку. За його словами, це була найдужча його любов. Молода мила граціозна дівчина з величною поставою скорила його.
У той час Іван Васильович розважався по балах і в останній день масниці був на балі в губернського проводиря. Із захватом він описує чудесний бал і свою сп’янілість любов’ю: “…бачив тільки високу струнку фігуру в білому платті з рожевим поясом, її сяюче, що зарум’янився з ямочками особа й ласкаві, милі ока”. Майже кожний танець вони танцювали разом. “Я був не тільки веселий і задоволений, я був щасливий, блаженний, я був добрий, я був не я, а якась неземна істота, що не знає зла й здатне на одне добро”, – говорить оповідач.
Отут з’являється батько Вареньки, Петро Владиславович, його просять танцювати, і він виконує зі своєю дочкою мазурку. От як описує його автор вустами героя: “Батько Вареньки був дуже гарний, ставний, високий і свіжий старий. Особа в нього було дуже рум’яне, з білими а la Nicolas I подвитими вусами, білими ж, підведеними до вусів бакенбардами й із зачесаними вперед височками, і та ж ласкава, радісна посмішка, як і в дочки, була в його блискучих очах і губах. Складно він був прекрасно, із широкої, небагато прикрашеної орденами, що випинається по-воєнному грудьми, із сильними плечима й довгими стрункими ногами”. Герой любується батьком і дочкою, зауважує їхню подібність, здивований, що полковник носить доморобні чоботи, видимо, заощаджує для того, щоб вивозити дочка всвет.
У такий спосіб любов до Вареньке, що у ту пору була для нього на першому місці, визначала все його відношення до її оточення. Цю же любов герой переносить на її батька, на увесь світ. Навіть заспана особа лакея здається йому умилительним після зустрічі з улюбленої. Відчуття щастя не залишає його, Іван Васильович не може сидіти будинку – уже ранок, і він виходить на вулицю Але незабаром його натхнений стан буде грубо порушено. Пройшовши до будинку Вареньки, герой побачив “щось велике, чорне й услихал звуки, що доносилися звідти, флейти й барабана”.
Це була якась неприємна, вересклива, негарна музика в порівнянні з музикою в його душі. Він розглянув солдатів і подумав, що це навчання Але це було зовсім інше: покарання татарина за втечу. Страшне видовище відкрилося Іванові Васильовичу – спина покараного, котрого тягли крізь лад, являла собою жахливе місиво.
Нещасний просив побратимів про милосердя… І весь нещадний лад його товаришів по службі не випробовував ні краплі жалості до побитого товариша. І поруч із татарином ішов полковник, батько Вареньки. Помітивши, що хтось із солдатів недостатньо сильно вдарив покараного, – може, хоч в одного здригнулося серце? – він накинувся на нього: “Будеш мазати?
Будеш?” Герой оповідання став свідком того, як полковник бив по особі солдата за недостатньо сильне покарання. Потім, наказавши подати свіжих шпіцрутенів, полковник оглянувся й побачив Івана Васильовича. Навмисно не довідавшись його, полковник, “грізно й злобливо насупившись, поспішно відвернувся”. Хіба це був той самий Петро Владиславович, якого герой бачив усього кілька годин назад на балі?
Начебто маска спала з його особи, і полковник став у своєму справжнім обличчі. Іван Васильович випробував пекучий сором і поспішив піти. Наснага щастям якось умить пішло, і тепер він почував себе жахливо: “на серці була майже фізична, що доходила до нудоти, туга, така, що я кілька разів зупинявся, і мені здавалося, що от-от мене вирве всім тим жахом, що ввійшов у мене від цього видовища”.
Що діялося в душі героя? Він пояснює слухачам, що покарання виконувалося всім ладом солдатів з такою впевненістю, що воно здавалося необхідним – виходить, всі ці люди знали щось недоступне героєві. Тільки до вечора, напившись, Іван Васильович зміг заснути, але він так і не довідався й не смог зрозуміти – що знає полковник: И із цієї причини – містить Іван Васильович, він не зміг, як мав намір раніше, стати військовим. Тому що для цього – нещадного нелюдського відношення до людей – не годився Він побачив щиру особу полковника – не всіма шановної людини, що любить турботливого батька, доброго сім’янина, привабливого ставного військового, а жорстокий військового, що муштрує солдатів, готового вбити устав, що порушив, не замислюючись про те, що той теж людина.
І побачене настільки вплинуло на нього, що його любов до Вареньке зійшла на немає. Коли він бачив її посмішку, відразу згадував схожу посмішку полковника на балі й картину покарання татарина. Контраст цих двох епізодів був настільки разючий, що змінив почуття Івана Васильовича.
У дочці він став бачити батька. Він не міг любити її, випробовуючи протилежні емоції до її батька. Не ставши членом сім’ї полковника, не присвятивши себе військовій справі, герой робить свій вибір – усувається від того, що вважає злом Вертаючись до суперечки, герой говорить про те, що часом випадок може змінити усе швидше, ніж середовище.
Саме випадок, на його думку, і направляє життя людини. Цей випадок коштував йому дорого – герой втратив незвичайну любов, можливе сімейне життя з Варенькой, але знайшов свій погляд на речі, свої моральні орієнтири
Схожі твори:
- Переказ оповідання Після балу Толстого Л. Н План переказу 1. Іван Васильович починає оповідання про випадок, що перевернув його життя. 2. Опис балу. Закоханість героя. 3. Після балу. Герой випадково стає свідком екзекуції, жорстокості батька Вареньки. 4. Цей випадок перевертає життя героя й порушує всі його подальші плани. Переказ Всіма шановний Іван Васильович зненацька для всіх присутніх...
- Скорочено оповідання Після балу Толстого Л. Н Над оповіданням “Після балу” Толстої працював у серпні 1903 року. Сюжетною основою послужив епізод з життя брата Толстого, Сергія Миколайовича, що був закоханий у дочку воєначальника в Казані. Відносини Сергія Миколайовича з дівчиною розбудувалися після того, як йому довелося побачити екзекуцію солдата, який керував батько його коханої. Тема жорстокості військової...
- Іван Васильович на балі й після балу ( по оповіданню Л. Н. Толстого “Після балу”) Іван Васильович – герой оповідання Л. Н. Толстого “Після балу” – типовий представитель свого часу, студент, обиватель, що коштує осторонь від більших справ, живущий скромно й нічим не відрізняється від інших. Разом з тим за цієї безликої фігурій коштує щось більше: через характер Івана Васильовича Толстой показує відносіння (яким воно...
- Роль случаючи в житті людини (На прикладі оповідання Л. Н. Толстого “Після балу”) 1. Прийом контрасту. 2. Злий жарт. 3. Зміна світогляду Усім править випадок. Знати б ще, хто править випадком. С. Е. Лец У темі твору представлене досить цікаве питання – роль случаючи в житті людини. Але ж дійсно в житті пан Випадок відіграє немаловажну роль. І він може не тільки розкрити...
- Роль контрасту в добутках російських письменників XIX століття (На прикладі оповідання Л. Н. Толстого “Після балу”) 1. Протиставлення образів головних героїв 2. Колірна палітра добутку. 3. Музична картина навколишнього світу. 4. Контрастний портрет полковника Наш життєвий шлях засіяний уламками того, чим ми починали бути й чим ми могли б зробитися. А. Бергсон Наше життя наповнене випадками й непередбаченими подіями. Бувають моменти, що їх не відразу можна...
- Виклад задуму оповідання “Після балу” Толстого “Все моє життя змінилася від однієї ночі, або скоріше ранку “, так розпочав свою розповідь Іван Васильович, Переконаний, що життя кожного складається так, як змінить її несподіваний випадок. Слухачі знали, що Іван Васильович іноді вголос відповідав своїм власним думкам і звичайно наводив приклад з життя. За вдачею Іван Васильович завжди...
- Образ головного героя в оповіданні Л. М. Толстого “Після балу” Іван Васильович – Головний герой оповідання Льва Миколайовича Толстого “Після балу”. В образі головного героя автор зобразив портрет людини, який був типовим для тієї епохи. Іван Васильович був людиною, який жив дуже скромно, йому були байдужі великі справи. Такий людина був схожий на всіх інших, нічим не виділяючись із загальної...
- Л. Н. Толстой “Після балу” Полковник на балі й після балу Л. Н. Толстой “Після балу” Полковник на балі й після балу. В основі оповідання “Після балу” лежить дійсна подія, про яке Толстой довідався, коли студентом жив разом із братами в Казані. Його брат Сергій Миколайович полюбив дочку місцевого військового начальника Л. П. Корейша й збирався на ній женитися. Але після...
- Іван Васильович на балі й після балу (по оповіданню “Після балу”) В образі Івана Васильовича – героя рассказа “Послу балу” – Л. Н. Толстой показав нам типової людини того часу, студента, можна сказати, обивателя, що коштує осторонь від більших справ, що живе скромно й нічим не відрізняється від інших зовні. Разом з тим за цією безликою фігурою коштує щось більше: через...
- Міркування Івана Васильовича в оповіданні Л. Н. Толстого “Після балу” 1. Випадок і світогляд людини. 2. Образ оповідача. 3. Моральні шукання Івана Васильовича. У творчості Л. Н. Толстого дуже важливе значення має оповідання “Після балу”. У цьому добутку письменник показує, як одна-єдина ситуація може вплинути на моральний вибір людини. Про те, що трапилося давним-давно, ми довідаємося завдяки оповіданню Івана Васильовича....
- Образ Івана Васильовича героя оповідання “Після балу” В образі Івана Васильовича – героя оповідання “Після балу” – Л. Н. Толстой показав нам типової людини того часу, студента, можна сказати, обивателя, що коштує осторонь від більших справ, що живе скромно й нічим не відрізняється від інших зовні. Разом з тим за цією безликою фігурою коштує щось більше: через...
- “Після балу” Оповідання “Після балу” – один з останніх творів Лева Миколайовича Толстого. Він оповідає про драматичну подію – покаранні солдата шпіцрутенами. ВикористовуюЧи відомий прийом “оповідання в оповіданні”, письменник домагається граничної вірогідності оповідання. Ми баЧи мо подію очами очевидця – Івана Васильовича. Він чесна й шляхетна людина. Іван Васильович згадує випадок із...
- Мораль в оповіданні Толстого “Після балу” Інтерес до творчості видатного російського письменника Л. М. Толстого з роками не зменшується. Його твори хвилювали покоління наших батьків, а сьогодні хвилюють нас, тому що проблеми, які піднімає письменник у своїх творах, – вічні. У Л. М. Толстого завжди було своє власне уявлення про те, що означає “жити чесно”. У...
- “Любов із цього дня піла на спад…”(по оповіданню Л. Н. Толстого “Після балу”) Великий росіянин письменник Лев Миколайович Толстой, як ніхто іншої, цікавився проблемою соціального зла. Багато хто з його добутків відрізняються високим пафосом. Нерідко в основі його створінь були реальні факти. Так було й з оповіданням “Після балу”, де описується подія, про яке Толстой чув ще замолоду. Автор майстерно користується прийомом контрасту....
- Ідейний зміст та образи персонажів оповідання “Максим Тримач” Марко Вовчок – жінка в літературі. Жінка, що ховається за чоловічим прізвищем. Одне це вже саме по собі незвичайне. Росіянка за національністю, вона стала українською народною письменницею. Дворянка за походженням, яка ненавиділа всім серцем кріпацтво. Саме з цієї ненависті, із спостережень за життям у батьківському домі, потім в Україні виникли...
- Після балу характеристика образа Івана Васильовича ПІСЛЯ БАЛУ (Оповідання, 1911) Іван Васильович – головний герой, оповідач. Його оповідання переносить слухачів в обстановку російського провінційного міста 1840-х рр. У той час И. В. учився в університеті, ні в яких кружках не брав участь, а просто жив, “як властиво молодості”. Один раз трапилося йому бути “в останній день...
- Повість Вольтера “Простак”, зміст її назви, ідейний і художній зміст І. Філософська повість як жанр і її творець Вольтер. (Це одночасно і есе, і памфлет, які відповідають на головні запитання життя. Франсуа-Марі Аруе – Вольтер, автор “Задига”, “Кандида” та “Простака”.) ІІ. “Простак” і теорія “природної людини” Жан-Жака Руссо. 1. Герой “Простака” – Гурон. (Дитя природи у цивілізованому світі. Цивілізований світ...
- Ранок, що змінив життя (за оповіданням “Після балу”) Є у Льва Толстого твір “Після балу”. Події в ньому відбуваються в одному провінційному містечку. Студент університету, він же оповідач, Іван Васильович, на одному з губернаторських вечорів познайомився з вродливою дівчиною Варею і закохався в неї. Вона здавалась йому неземною істотою, і наш герой не міг нею намилуватись. Душа його...
- Ідейний зміст роману Ф. М. Достоєвського “Злочин і покарання” Не убий! Заповідь Христа Серед безлічі творів Достоєвського (“Біси”, “Брати Карамазовы”, “Бідні люди”, “Підліток”, “Ідіот” і інші) одним з перших є “Злочин і покарання”. У цьому добутку розкривається творчий мир автора як особлива реальність, як живий духовний організм, де має значення буквально всі, тобто будь-який дріб’язок, незначні подробиці. Джерела роману...
- Ідейний зміст роману “Тигролови” Головним героєм роману “Тигролови” є політичний в’язень, який втік із потяга, з етапу. В образі Григорія Многогрішного, нащадка давнього гетьманського козацького роду, І. Багряний показав національний характер (адже невипадково прізвище героя Многогрішний, таке саме, що й у відомого гетьмана Дем’яна Многогрішного, якого в 1668-1672 роках заслали до Іркутська). Герой міцний...