Ідеал людського достоїнства й цивільного служіння батьківщині (На прикладі роману А. Н. Радищева “Подорож з Петербурга в Москву”)
1. Соціальна й політична обстановка в Росії наприкінці XVIII – початку XIX століть. 2. Першовідкривачі нової людини в літературі. 3. Їхньої заслуги перед вітчизняною літературою. 4. А. Н. Радищев – проповідник цивільної самосвідомості.
Поетом можеш ти не бути, Але громадянином бути зобов’язаний А. С. Пушкін На рубежі XVIII-XIX століть у Росії й за рубежем відбувається ряд найважливіших історичних подій (Пугачевское повстання, війна за незалежність Сполучених Штатів Америки, Велика Французька революція), які не могли не вплинути на самосвідомість
Однак “Недоук” при всьому його видаленні від ідей революції є першою комедією на російській сцені, у якій піднімаються соціально-політичні проблеми Основний конфлікт комедії – протистояння неосвіченої реакційної маси й загниваючого дворянства. У комедії відбувається розвінчання словами позитивних героїв культу Катерини II як мудрій і освіченій правительці. Вся влада в державі, по суті, належить тупим і незначним Простаковим і Скотининим, але автор ще не призиває читача до зміни подібного порядку, а тільки журиться його силою й сталістю. Державіну вдалося розкрити контрастність і складність світового пристрою, однак все це не змогло вилитися в осмислені соціальні тези-претензії.
При цьому не можна заперечувати значимість творчості Г. Р. Державіна як новатора Його “Фелица” – складний віршований добуток, що ламає підвалини класичної оди. Тут уперше в добутку такого жанру з’явилася соціальна сатира. Похвала імператриці чергується з гострим і їдким глузуванням над “мурзами” – чиновниками. Особливе місце у творчості цього поета займає вірш “Володарям і суддям”.
Це неприкрите, гнівне звертання художника слова до “земних богів”, які, за словами поета, не тільки низвергнути з п’єдесталів, але й суджені простим народом: Не внемлют! бачать – і не знають! Покриті мздою очеса: Злодействи землю потрясають, Неправда зиблет небеса И ви подібно так упадете, Як із древ зів’ялий аркуш упаде!
І ви подібно так умрете, Як ваш останній раб умре!..” А. Н. Радищев стає першим російським письменником, у добутках якого теми людського достоїнства й цивільного служіння батьківщині пролунали неприкрито й у повний голос Особлива увага при розгляді цих тим у творчості поета й письменника варто звернути на два добутки: оду “Вільність”, написану в 1783 році, і програмна прозаїчне “Подорож з Петербурга в Москву”. “Вільність” оспівує американську революцію за волю й рівність кожного громадянина країни, про що російським громадянам залишалося тільки мріяти. Головною темою, однак, стає вільність, воля людини – “безцінний дарунок”, даний кожному.
Ода – заклик до революції, заклик до відмови від життя, заснованої на рабстві, обмані й насильстві. Самодержавство – основний суспільний порок того часу, “тьмяний трон рабства”. Позбутися від нього Росія зможе тільки тоді, коли прийде революція, коли “виникне рать усюди брану, надія всіх озброїть”.Своїм добутком поет призиває громадян до революції, хоча й розуміє, що час її ще не прийшло.
Більше глибокий розвиток тема суспільної свідомості й боргу одержала в програмному для Радищева добутку – романі-подорожі. “Подорож з Петербурга в Москву” показало своїм читачам, що головний ворог народу – кріпосницький^-кріпосницький-самодержавно-кріпосницький лад. Вся складна композиція добутку з його невипадково обраним маршрутом і цікавим малюнком станцій необхідна для повного викриття політики Катерини II. Це викриття відбувається поступово, однак у кожній главі перебувають елементи, від яких образ мудрої й справедливої імператриці тьмяніє й вицвітає. Особливе місце займає центральний елемент добутку – сон мандрівника, іронічний і саркастичний, при всьому ідеалізмі описаної картини Фінал – самовикриття монарха, коли Істина-Прямов-Зора допомагає імператорові скинути з око завісу, і побачена картина вражає монарха: “Одягу мої, настільки блискучі, казалися замарані кровию й омочени слізьми”.
Також протягом усього роману автор наполегливо показує жахливе положення основної народної одиниці – безправного кріпака. Мандрівникові, від якого ведеться оповідання, постійно попадаються на очі жахаючі картини: непосильна мужицька праця на чужих, панських полях, безрадісність і вбогість традиційного селянського побуту, якого нема чим скрасити або розцвітити, постійні й зовсім безкарні акти насильства й знущань над “худобою мовцям” – селянином – з боку лиходія й повноправного хазяїна – поміщика. “Звірі жадібні, пиявци ненаситні”, залишають своєму мимовільному слузі в лапотках тільки те, чого відняти при всьому бажанні не можуть, “одне повітря”.
Остаточний вирок соціальним порокам письменник виносить одою “Вільність”, включеної в текст добутку Бунтарський і свіжий дух радищевских добутків допоміг стати художникові слова в очах нащадків прикладом безоплатного й самовідданого служіння батьківщині. Однак важко дався цей заклик авторові. Практично відразу ж після виходу “Подорожі…” пронісся слух про те, що з’явився в країні “бунтівник – гірше Пугачова”. Радищев був арештований і засланий у Сибір на каторгу, де здоров’я художника було остаточно підірване.
Фонвізін, Державін, Радищев – письменники, безсумнівної, різні й важко порівнювані. Однак без них історія Росії була б описана іншими фарбами Адже без відкриттів в області художнього слова, зроблених спочатку Фонвізіним, а потім і Державіним, Радищеву було б незрівнянно важче підняти народ на праве діло
Схожі твори:
- Ідеал людського достоїнства й цивільного служіння Батьківщині в добутках Г. Р. Державіна, А. Н. Радищева, Д. И. Фонвізіна Д. И. Фонвізіну вдалося показати дійсність такий, яка вона є, але він не вимагав корінних змін соціальних умов. Г. Р. Державін зумів осягнути складність, контрастність навколишнього світу, але ці протиріччя, як правило, не розкривалися їм у соціальному плані. А. Н. Радищев – перший письменник XVIII століття, що вникнул в істоту...
- Зображення народу й об6рази в добутку “Подорож з Петербурга в Москву” Радищева Чому ж співчуває оповідач? Положенню народу. Роман дає широку панораму життя кріпосного селянства. І Радищева обурює навіть не стільки бідність і найтяжка праця селян, скільки те, що вони, як кріпаки, позбавлені вільної волі, юридично безправні. “Селянин у законі мертвий”, – пише Радищев. Причому мертво тільки тоді, коли потрібна захист закону....
- Аналіз “Подорожі з Петербурга в Москву” Радищева “Подорож…”, всеосяжне по охопленню фактів російського життя, з’явилося як би кодексом критичних антимонархічних і антикріпосницьких висловлень. Із властиво йому аналітичною глибиною Радищев освітив зв’язок таких явищ, як падіння моральності народу й розпуста верхів (“нижні заражаються від верхніх, а від них виразка розпусти дістає й до сіл”), як взаємна залежність самодержавства...
- Подорож з Петербурга в Москву А. Пушкін Олександр Миколайович Радищев – перший російський революціонер із дворян, письменник, що проголосив у своїй книзі “Подорож з Петербурга в Москву” необхідність революції в ‘Росії проти монархії й кріпосного права. Картини кріпосної неволі й самодержавної деспотії написані в ній пером жагучого патріота, захисника рідного народу. У травні 1790 року...
- Радищев рабства ворог – Подорож з Петербурга в Москву У травні 1790 року на прилавку одного із книгарень столиці з’явився добуток А. Н. Радищева Подорож з Петербурга в Москву. Робота друкувалася без вказівки автора, у ній з нечуваної для того часу сміливістю й прямотою безіменний мандрівник наносив нищівні удари по всім підвалинам тодішньої імператорської Росії: кріпосному праву, що панує...
- Композиція “Подорожі з Петербурга в Москву” А. Н. Радищева 1. Особистість автора. 2. Основний зміст добутку. 3. Особливості композиції “Подорожі… “. 4. Революційне значення Творчість А. Н. Радищева, першого російського письменника-революціонера, було засновано й підготовлене цілим поруч важливих історичних подій: Пугачевским повстанням, війною американських колоній за незалежність, Великою Французькою революцією. Ці історичні віхи не тільки вплинули на становлення характеру...
- Доля селян у зображенні А. Н. Радищева (По добутку “Подорожі з Петербурга в Москву”) 1. Значення роману в рамках російської літератури. 2. Стиль роману й основний зміст добутку. 3. Селянські долі в тексті роману. 4. Бєлінський про “Подорож… “. Радищев – рабства ворог. А. С. Пушкін Роман “Подорож з Петербурга в Москву” за рахунок піднятих у ньому питань, складності й оригінальності стилю, а також...
- “Подорож з Петербурга в Москву” у художньому й ідеологічному контексті епохи Хоча Радищев писав вірші, поеми, а також склав філософський трактат “Про людину, його смертності й безсмерті”, у пам’яті нащадків він залишився всього лише автором “Подорожі з Петербурга в Москву”. Цей Твір одержало досить невтішну характеристику в А. С. Пушкіна, що написав, що воно “причина його нещастя й слави, є дуже...
- Безкорисливе служіння Батьківщині на прикладі образів Гринева й Пугачова В історичному дослідженні Пушкін показує реального Пугачова – лиходія й народного улюбленця. Поетеса Марина Цветаева писала про два Пугачових, які є в Пушкіна: “Пугачов в “Капітанській дочці” і Пугачов в “Історії пугачевского бунту”, здавалося б, однією рукою писані. Але Пугачова з “Капітанської дочки” писав поет, з “Історії…” – прозаїк. “Тепер”...
- Сюжетна основа книги “Подорожі з Петербурга в Москву” Олександр Миколайович Радищев – легендарна фігура, особливо для російської революційної інтелігенції XІX століття. У його поглядах на російське суспільство бачили радикальний гуманізм і глибину розкриття соціальних проблем. Ім’я Радищева для багатьох поколінь російських читачів оточено ореолом мучеництва. Це пов’язане з історією створення книги “Подорож з Петербурга в Москву”, над якою...
- Художня своєрідність “Подорожі з Петербурга в Москву” Після революції 1917 року доморослі літературознавці-марксисти побачили в Радищеві навіть зачинателя соціалізму в Росії й першого російського матеріаліста, однак у цих більш ніж сміливих судженнях вони явно йшли по стопах В. И. Леніна, що поставив Радищева першим у ряді російських революціонерів, що викликають у російського народу почуття національної гордості. Щоб...
- “Подорож з Петербургу до Москви” А. М. Радищева Восьмого вересня 1790 року в Санкт-Петербурзьке губернське правління був доставлений секретний арештант Петропавлівської фортеці Олександр Радищев. Тут хворому в’язневі оголосили указ про заміну раніше винесеного смертного вироку посиланням у далекий сибірський острог Ілімськ “на десятирічне безвихідне перебування”. Увечері того ж дня він дізнався, що його негайно відправляють “за найміцніше вартою”...
- Наступність російської літератури. (Оди “Вільність” А. Н. Радищева й А. С. Пушкіна) Я те ж, що й був і буду все моє століття: Не худоба, не дерево, не раб, але людина! А. Радищев Радищев, виношуючи революційні ідеї скинення самодержавства, створює оду “Вільність”. Як послідовний він був у запереченні тиранії, настільки сміливим був і в поетичному експериментаторстві. Для прославляння політичної й цивільної волі...
- Біографія Радищева Олександра Миколайовича Народився в небагатій дворянській сім’ї. Виховувався й учився в петербурзькому Пажеському корпусі. По закінченні навчання в числі ще дванадцяти юнаків був посланий Катериною II у Лейпциг для підготовки “до служби політичної й цивільної”. У Німеччині вивчав французьку й німецьку просвітительську філософію. Великий вплив на формування поглядів Радищева мав “вождь його...
- Наступність російської літератури (Оди. “Вільність” О. М. Радищева і О. С. Пушкіна) Радищев, виношуючи революційні ідеї повалення самодержавства, створює оду “Вільність”. Наскільки послідовний він був у запереченні тиранії, настільки сміливим був і в поетичному експериментаторства. Для прославляння політичної та громадянської свободи поет обирає традиційний жанр оди. Але що ж залишається в ній від традиції класицизму? Адже Радіщев оспівували не видатного полководця і...
- Тема честі й людського достоїнства в добутку А. С. Пушкіна “Капітанська дочка” Можна чудовим образом Виховати в собі людини. В. Г. Бєлінський У будь-якому літературному творі, так чи інакше, у тім або іншому виді ставляться вічні питання – що вважати нормою моральності? Де грань, що відокремлює моральність від аморальності? Чи відрізняються вони взагалі? І майже в будь-якому добутку мовлення, як правило, іде...
- Погляд на дуель як на засіб захисту свого людського достоїнства Дуель – двобій, що відбувається за певними правилами парний бій, що має метою відновлення честі, зняття зі скривдженої ганебної плями, нанесеного образою. Таким чином, роль дуелі соціально-знакова. Дуель являє собою певну процедуру по відновленню чести й не може бути зрозуміла поза самою специфікою поняття “честь” у загальній системі етики російського...
- Тема людського достоїнства в повісті А. С. Пушкіна “Постріл” Бережи честь змолоду. Російське прислів’я Не зрячи говорять, що по добутках А. С. Пушкіна можна вивчати психологію людської душі. Чудовий поет і письменник створив целую галерею образів, кожний з яких зі своїм характером, темпераментом, навіть мовленням. Часто Пушкін поміщає своїх героїв у складні ситуації, коли виникає необхідність боротися, Захищаючи честь...
- Скромність є свідомість свого людського достоїнства Можна посперечатися, який квітка гарніше: горда орхідея, зарозуміла троянда або непримітна у своїй простоті незабудка. До якому з них більше тягнуться душі людей? Можна довго міркувати про те, який людина привлекательнее: одягнений по останній моді, що здається дотепним і ерудованим, але байдужий до чужого горя, або одягнений просто, але елегантно,...
- Мрія Радищева про майбутнє Батьківщини Революція – найвище вираження творчих можливостей народу. Саме тому в Городні мандрівник звертається із прямим закликом до кріпаків підняти повстання. Цей заклик до заколоту повний великої радісної віри в перемогу народу, у створення їм самотужки нової державності, нової культури, “народним правлінням пристойних”. От ці натхненні слова мандрівника: “ПРО! якби раби,...